Lillebror Tromsø IL

Moderators: Sulliken, Larsen

Post Reply
brutus
Posts: 3587
Joined: Mon May 09, 2005 11:53 am

Re: Superlaget Tromsø

Post by brutus »

Glimtfan wrote: Hvis jeg har oppfattet deg rett, så mener du altså at klubben bløffer i årsrapporten og hvis jeg oppfatter deg rett, så synes du det er greit?
Dette er det reneste sludder. Jeg har aldri sagt eller ment noe slikt.
DIXI
Nilzo
Posts: 1014
Joined: Thu Jul 31, 2008 11:24 pm
Location: Ski (Beiarn)
Been thanked: 2 times

Re: Superlaget Tromsø

Post by Nilzo »

brutus wrote:At TILs adm. direktør gikk ut og forventet poengtrekk til sommeren kan tolkes på mange måter. Stabæksupporterne tolker det i sitt tabelltips som et smart utspill i forhold til investorene, slik at de kan gjøre de nødvendige grep for å unngå poengtrekket.
Hvis du mener at TIL har spekulert i å ikke selge spillere, for så å uttale at økonomien er så dårlig at de forventer poengtrekk bare for å få investorer på banen for å redde klubben, så er det høyst kritikkverdig. Med forbehold om at jeg har missforstått poenget ditt.

Det med hierarkimodellen er jeg enig i at er bare tull. Er ingenting som sier at de rikeste klubbene skal ligge øverst på tabellen, og selv storkoser jeg meg som bare det når "topp"-lagene gjør det dårlig. Men for at en klubb som ikke har samme økonomiske muskler skal kjempe i toppen, er de avhengig av å drive klubben på en bedre måte. Når det er sagt, så er det komisk at de årene de "dårlige" klubbene kjemper i toppen, så gjør dem det dårlig økonomisk. Når Glimt har hatt gode ligaplasseringer de siste årene, har det som regel ført til ett dårlig resultat, og det er så feil som det kan bli.
Glimtfan
Posts: 2420
Joined: Thu Mar 27, 2008 9:37 am

Re: Superlaget Tromsø

Post by Glimtfan »

Re brutus

Det er godt mulig jeg har oppfattet deg feil, men da får du heller påpeke det, gjerne på en saklig måte, men med:

"At TILs adm. direktør gikk ut og forventet poengtrekk til sommeren kan tolkes på mange måter. Stabæksupporterne tolker det i sitt tabelltips som et smart utspill i forhold til investorene, slik at de kan gjøre de nødvendige grep for å unngå poengtrekket."

så synes jeg det er naturlig å oppfatte det på den måten jeg (og tydeligvis minst en annen her) har gjort. Selv ser jeg ikke at det er mange måte å tolke årsrapporten på. Min tolkning er det som står der, nemlig at klubben har en elendig økonomi og forventer poengtrekk og at det må inn penger enten via spillersalg eller frisk kapital for at klubben skal overleve. TIL er i en dramatisk situasjon og jeg forstår at du og andre rundt TIL synes det er ubehagelig, men jeg tror neppe det hjelper å lukke øynene for den kritiske situasjonen.
Det samme skjedde rundt Glimt, jeg og andre her har lenge påpekt problemene, men fikk mye motbør fra supportere som ville lukke øynene for problemene. Jeg oppfatter det slik at du nå i likhet med andre TIL-supportere opptrer på tilsvarende måte.
Glimtfan
Posts: 2420
Joined: Thu Mar 27, 2008 9:37 am

Re: Superlaget Tromsø

Post by Glimtfan »

Re Nilzo

Jeg tror også det er mulig for små klubber som TIL og Glimt å konkurrere med de større klubbene i enkelt sesonger, gjerne over en kortere periode på noen år, men over tid så tror jeg det er svært vanskelig. Det krever i så fall at klubben drives smartere enn de store klubbene gjør og over tid så kommer jeg ikke på noe godt eksempel verken i utland eller innland. I England har du f.eks eksempel på at klubber som Everton og Fulham har gjort 1-2 gode sesonger, men de har ofte falt tilbake som følge av nødvendig spillersalg e.l.
Slikt tror jeg er mulig også for TIL og Glimt, men ressursgrunnlaget for våre klubber er så betydelig mindre enn f.eks Brann, Viking, VIF og RBK at man neppe vil klare å konkurrere over tid gitt en "sunn" økonomisk satsning.
Når mindre klubber som TIL f.eks setter sin eksistens i fare ved å nekte å selge en spiller for 10 millioner fordi de tror de skal konkurrere med RBK, så blir det helt meningsløst etter min mening. Det er ingen automatikk i at en klubb som TIL må selge til RBK, men når klubben skriver i sin årsarapport at de forventer poengtrekk p.g.a dårlig økonomistyring så bør det ringe en bjelle.
Det er i den sammenheng jeg mener klubbene bør innse egne begrensninger. TIL (og andre) setter økonomien i fare p.g.a et (urealistisk) ønske om å konkurrere med TIL og VIF.
Når TIL skal rydde opp i den skrale økonomien så er det naturlig at man selger spillere og tenker langsiktig, noe som sannsynligvis vil bidra til at man kanskje reduserer konkurransedyktigheten i 1-2 sesonger, men som igjen sikrer klubbens eksistens.
Noe av det samme kan man si om RBK og Europa-satsningen, forskjellen er at RBK faktisk selger spillere som Annan, Sappara etc, selv om de gjerne ønsker høyere pris.
User avatar
Kesseboy
Posts: 15807
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1214 times
Been thanked: 1101 times

Re: Superlaget Tromsø

Post by Kesseboy »

Vet ikke hvor tett innpå klubben de isbitene her inne er, men da Glimt-bomba smalt for alvor hadde vel jeg, bare et par måneder tidligere, kritisert (blant annet) Glimtfan for å overdrive negativiteten rundt Glimt. Det var en hel del forhold jeg rett og slett ikke visste om. Det var ikke naturlig for meg, med den informasjonen jeg satt med, å anta at klubben var så vandrevet som den var, og dermed var den naturlige reaksjonen å nekte plent for at det kunne gå an. Det vil vel være vanlig for mange hvis klubb blir gjenstand for den typen omtale som TIL blir her; enten vet man at det ikke stemmer, eller så vil man ikke at det skal stemme.

Angående "hierarki"-tanken, så er det vel dessverre sånn at man kan kjøpe seg resultater over tid. De mindre klubbene rundt omkring i Norge må drive bedre enn de større, for å kunne konkurrere med dem, og når man snakker om å "innse" eller "godta" "sin plass" så er det vel i større grad snakk om økonomisk edruelighet enn å legge bort alle sportslige ambisjoner. Det er veldig vanskelig, jeg vil kalle det nær på umulig, å være veldig mye bedre på organisasjon, trening og utvikling, over tid, med vesentlig mindre midler.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
Cheese Smirnoff
Posts: 5822
Joined: Wed Mar 26, 2008 5:02 pm
Location: Steigen, eksil i Trondheim

Re: Superlaget Tromsø

Post by Cheese Smirnoff »

... og ihvertfall i en hermetisk lukket gutteklubb som det Glimt er. Nå vet jeg ikke hvordan TIL er vedrørende åpenhet, men at fans har så mye innside-informasjon som at utspillet til styrelederen var taktisk stiller jeg meg svært tvilende til.

Og for øvrig: :klapp til glimtfan. Du fikk rett til slutt om Glimt. Jeg var sikkert uenig med deg. :wink:
Heia, heia, heia!

- Ole-Gunnar Iversen
brutus
Posts: 3587
Joined: Mon May 09, 2005 11:53 am

Re: Superlaget Tromsø

Post by brutus »

Så har jeg da også bare sitert stabæksupporternes oppfatning.
DIXI
Glimtfan
Posts: 2420
Joined: Thu Mar 27, 2008 9:37 am

Re: Superlaget Tromsø

Post by Glimtfan »

Re brutus
Jeg registrerer at du viser til andres utalelser i forhold til å argumentere mot sannsynligheten for poengtrekk. Selv sier du at du er sikker på at det ikke blir poengtrekk, selv om årsrapporten sier noe annet. Når det eneste du viser til er hva noen andre mener, så er det selvfølgelig naturlig å anta at du er tilbøyelig til å være enig med dem. Hvis ikke ser jeg gjerne at du kommer med andre argumenter for at TIL ikke skal få poengtrekk. Men kanskje det er lettere å vise til andres utalelser, slik at du kan helgardere deg?

Re frodo
Av prinsipp så mener jeg det er fornuftig om Glimt får poengtrekk hvis det er slik at de ikke har oppfylt kravene, dette fordi det er viktig å være prinsippfast når man skal overholde et regelverk som gjelder flere aktører. Nå er nok endringene som har skjedd med Glimt de siste 5-6 månedene så ekstreme i forhold til den økonomisk situasjonen at NFF fort kan argumentere med at et unntak kun vil gjelde for Glimt og ikke for f.eks TIL, hvis det TIL skulle finne på å gjøre er av mindre art.

Når det gjelder Jim Larsen så er det vanskelig å dømme en spiller etter en kamp, 8,5 millioner er vel utalt som totalpakke og totalpakken for Kara ble vel sagt å være 10 mill. Jeg tror det er en fornuftig sum, TIL står fritt til å takke nei, det har de gjort, men i den økonomiske situasjonen klubben er i, så tror jeg det er uklokt. TIL har som du sier en utalt målsetning om å kjempe blant topp 6 over tid, det tror jeg er realistisk, selv om de nok vil bomme med dette noen år.
Likevel er min oppfatning slik at mange i og rundt TIL har høyere (og mer urealistiske) forventninger enn dette. Det tror jeg også har preget den svake økonomistyringen. Gode ledere i fotballklubber må fra tid til annen ta beslutninger som styrker klubben økonomisk over tid, men som vil svekke det sportslige grunnlaget på kort sikt. Det har ikke TIL turt å gjøre og det har ikke Glimt turt å gjøre. Glimt ble kraftig straffet og gikk nesten konkurs, TIL er etter mitt syn på vei i samme retning, selv om de har et litt større handlingsrom enn det Glimt hadde. Manglende salg av spillere i dette overgangsvinduet reduserer handlingsrommet.

Når det gjelder hierarki så er jeg nok helt enig med Bohinen og Skutle, mulig jeg oppfatter deres utalelser litt annerledes enn deg. Men jeg tror norsk fotball taper kraftig på at mindre klubber priser ut spillere og heller selger de til utlandet for tilsvarende summer. Når en liten nyopprykket klubb som FFK nekter å selge Borges som vil til RBK og som ikke vil signere ny kontrakt, da tror jeg FFK skyter seg selv og norsk fotball i foten. FFK vil ved salg få penger inn, RBK vil bli styrket i forhold til Europa og FFK vil kunne trekke nye spillere inn som ser at FFK kan være et springbrett til større klubber. Sannsynligheten for at Borges går fra FFK og til en større europeisk klubb er liten, det finnes selvfølgelig unntak. Min tanke rundt et hierarki er selvfølgelig ikke slik at de mindre klubbene skal lytte til alt det Skutle eller Andresen sier, men at man har et realistisk syn på klubbens posisjon, ressurser og potensiale. Når klubber som TIL og FFK skal nekte å selge nærmest på "trass", da tror jeg man er på villspor.
brutus
Posts: 3587
Joined: Mon May 09, 2005 11:53 am

Re: Superlaget Tromsø

Post by brutus »

Hvor har du det fra at årsrapporten sier noe om poengtrekk? Som Ibsen sa: "Når utgangspunktet er som galest, blir resultatet tidt originalest".

http://til.no/index.php//Media/Files/AArsmelding-20103
DIXI
Nilzo
Posts: 1014
Joined: Thu Jul 31, 2008 11:24 pm
Location: Ski (Beiarn)
Been thanked: 2 times

Re: Superlaget Tromsø

Post by Nilzo »

"Det legges til grunn at man i 2011 har vedtatt et budsjett i balanse. Salg av spillere er ikke med i budsjettet."

"Slik kontrollkomiteen forstår de konsoliderte regnskapstallene for 2010, vil klubben ha et betydelig
kapitalbehov i 2011. Dette gjelder selv om man skulle klare å oppnå balanse på driften, noe som i seg
selv vil være utfordrende med de inntektsestimater det er lagt opp til i budsjettet. Dette innebærer at det
enten må foretas spillersalg i inneværende år, eller at eierne tilfører klubben ytterligere kapital. I motsatt
fall er det vanskelig å se at klubben vil kunne klare å oppfylle sine forpliktelser i 2011.
kontrollkomite 2010
Stein-Gunnar"
brutus
Posts: 3587
Joined: Mon May 09, 2005 11:53 am

Re: Superlaget Tromsø

Post by brutus »

Man må skille mellom klubbens årsmelding og kontrollkomiteens innspill. Kontrollkomiteen sier heller ingenting om poengtrekk. :wink:
DIXI
Glimtfan
Posts: 2420
Joined: Thu Mar 27, 2008 9:37 am

Re: Superlaget Tromsø

Post by Glimtfan »

TIL legger opp til et budsjett som betinger poengtrekk. Eneste måten å unngå dette på er spillersalg (vinduet stenger i neste uke) eller kapitalinnsprøytning. Adm dir i TIL har sagt at de forventer poengtrekk og det legger man også opp til i budsjettet, et budsjett som fort kan sprekke da inntektsiden fort kan bli vel optimistisk med tanke på bl.a tilskuertall.

Jeg registrerer forøvrig at du fortsatt ikke vil forklare hvordan du mener at TIL skal unngå poengtrekk.
brutus
Posts: 3587
Joined: Mon May 09, 2005 11:53 am

Re: Superlaget Tromsø

Post by brutus »

Glimtfan wrote:TIL legger opp til et budsjett som betinger poengtrekk.
Dette er en så meningsløs påstand at jeg avslutter diskusjonen i og med dette innelegget. Når du blir grepet i feilaktige påstander kaster du bare inn nye som like feilaktige. Hva i all verden har budsjettet for 2011 med et eventuelt poengtrekk til sommeren å gjøre? TIL-direktør Sandnes sin uttalelse i januar kom i en situasjon hvor TIL ikke fikk hente nye spillere, og til og med slet med å få godkjenning av keepertrener Espen Isaksen som andrekeeper. Siden da har TIL sammen med klubbens eiere tatt økonomiske grep som har gjort at vi har fått hentet betydelige forsterkninger til laget. Utspillet fra Sandnes brakte altså eierne på banen, slik stabæksupporterne ganske riktig observerte i forbindelse med sitt tabelltips for Tippeligaen.
DIXI
Glimtfan
Posts: 2420
Joined: Thu Mar 27, 2008 9:37 am

Re: Superlaget Tromsø

Post by Glimtfan »

Da spør jeg igjen hvordan du mener TIL skal unngå poengtrekk?

TIL har vel kvittet seg med noen spiller og fått inn noen nye på lån, det tyder på at klubben fortsatt sliter voldsomt økonomisk. Jeg har heller ikke registrert noen friskmelding i media eller noen tegn som tyder på at klubben skal unngå poengtrekk.

Budsjett legger som nevnt opp til poengtrekk, all den tid klubben ikke budsjetterer med spillersalg eller vesentlig overskudd. Budsjettet er også sårbart for lavere tilskuertall enn forventet. TIL er en klubb i en svært sårbar situasjon og har allerede hatt utfordringer i forhold til likviditet. Det forventes at klubben vil ha store likviditetsproblemer til høsten.

Du må gjerne korrigere meg for litt unøyaktige utalelser, den tar jeg, men det hjelper lite når du gang på gang unngår å svare på spørsmålet om hvordan du (ikke andre) mener at TIL skal unngå poengtrekk.
brutus
Posts: 3587
Joined: Mon May 09, 2005 11:53 am

Re: Superlaget Tromsø

Post by brutus »

Glimtfan wrote: Budsjett legger som nevnt opp til poengtrekk, all den tid klubben ikke budsjetterer med spillersalg eller vesentlig overskudd.
Dette er jo det reneste tøv. Ingen norske klubber budsjetterer med "vesentlig overskudd", betyr det at alle må få poengtrekk? At TIL ikke budsjetterer med spillersalg er et økonomisk sunnhetstegn.

Ingen fra NFF har uttalt noe i retning av at TIL skal pålegges poengtrekk! Det virker som om du tror at NFF faktisk har vedtatt poengtrekk for oss, og så må jeg begrunne hvorfor dette ikke kommer til å skje. Men ingen har vedtatt noe slikt. :)
DIXI
Glimtfan
Posts: 2420
Joined: Thu Mar 27, 2008 9:37 am

Re: Superlaget Tromsø

Post by Glimtfan »

TIL får advarsel 1 etter 31.12.10, dette har TIL allerede kommunisert. Får unngå advarsel nr 2 må man rydde opp, noe som bl.a innebærer styrkning av egenkapital. Dette kan enten skje ved innsprøytning av kapital eller positiv drift. Med et budsjett som legger opp til balanse, vil IKKE egenkapitalen styrkes fra driften. Med andre ord legger man opp til poengtrekk noe også Kræmer og Sandnes har uttalt.

Du nekter hardnakket i denne tråden for at TIL får poengtrekk til tross for at den økonomiske situasjonen og klare utalelser fra klubben tar for noe helt annet. TIL er en av klubbene i tippeligaen som har de største økonomiske utfordringene. Likevel er du bombesikker på at TIL ikke får poengtrekk, jeg har flere ganger utfordret deg på å svare på hvorfor du mener det, men det ønsker du ikke.

At TIL ikke budsjetterer med spillersalg sier seg selv, men det hjelper lite på den økonomiske situasjonen. Hva andre klubber gjør er uvesentlig i denne sammenheng, her er det TIL som ikke klarer å innfri i forhold til handlingsplanen de har fått og ledelsen har også gått ut og sagt dette tydelig.

Dine utalelser minner veldig om Glimt-supportere som på dette forumet nektet og nektet for at Glimt var i økonomisk krise. Denne gangen er til og med klubben selv ute og bekrefter problemene.

Uten innsprøytning av kapital før 30.06 eller spillersalg i løpet av neste uke så skal TIL trekkes 1 poeng basert på NFF sitt regelverk. Hvis du mener dette ikke er tilfelle, så utfordrer jeg deg til å svare saklig på hvorfor, for etter det jeg kan se, så er all dokumentasjon og utalelser fra NFF og TIL er i tråd med det jeg skriver.

NFF har vedtatt et regelverk hvor TIL selv sier de ikke klarer å innfri i henhold til dette. Så ja, NFF har vedtatt at poengtrekk er straffen når man ikke klarer å innfri.
brutus
Posts: 3587
Joined: Mon May 09, 2005 11:53 am

Re: Superlaget Tromsø

Post by brutus »

Vi får se hvem som har rett når sommeren kommer. Jeg skal spise hatten min hvis TIL får poengtrekk. :wink:
DIXI
User avatar
Boombadila
Moderator
Moderator
Posts: 8382
Joined: Wed Mar 26, 2008 11:32 am
Has thanked: 39 times
Been thanked: 171 times

Re: Superlaget Tromsø

Post by Boombadila »

brutus wrote:Vi får se hvem som har rett når sommeren kommer. Jeg skal spise hatten min hvis TIL får poengtrekk. :wink:
Sånn, da er den udødeliggjort!
No one knows the reason for all this, but it is probably quantum
Glimtfan
Posts: 2420
Joined: Thu Mar 27, 2008 9:37 am

Re: Superlaget Tromsø

Post by Glimtfan »

Det må du gjerne gjør, jeg var vel egentlig mer interessert i at du forklarte hvordan du mener TIL skal unngå poengtrekk, men jeg forstår at du ikke ønsker/klarer å komme med en slik forklaring og tar det til etteretning.
Cheese Smirnoff
Posts: 5822
Joined: Wed Mar 26, 2008 5:02 pm
Location: Steigen, eksil i Trondheim

Re: Superlaget Tromsø

Post by Cheese Smirnoff »

:lol:

Din argumentasjon er vanntett, brutus! "Du har feil, men jeg vet ikke hvorfor." :klapp
Heia, heia, heia!

- Ole-Gunnar Iversen
brutus
Posts: 3587
Joined: Mon May 09, 2005 11:53 am

Re: Superlaget Tromsø

Post by brutus »

Glimtfan wrote: Uten innsprøytning av kapital før 30.06 eller spillersalg i løpet av neste uke så skal TIL trekkes 1 poeng basert på NFF sitt regelverk.
For meg er det fullstendig åpenbart at TILs eiere - som samtidig sitter på alle lederverv av betydning - vil å tilføre TIL de nødvendige pengene før 30. juni, og dermed stoppe et eventuelt poengtrekk. For TromsKraft og Sparebanken Nord-Norge er det snakk om småpenger.
DIXI
User avatar
Boombadila
Moderator
Moderator
Posts: 8382
Joined: Wed Mar 26, 2008 11:32 am
Has thanked: 39 times
Been thanked: 171 times

Re: Superlaget Tromsø

Post by Boombadila »

1 miliard her og en miliard der, det blir fort penger av sånt....

Forøvrig, hvis det er småpenger for en bedrift å gi bort 10 millioner, så er det ikke lenge igjen før den bedriften enten er konk eller har fått et nytt styre.

Det er nå en gang slik i det private at alle har en sjef de skal svare for, og selv om styret synes det er en god ide å gi bort penger/sponse noen, så er det ikke sikkert eierene er enig. I hvert fall ikke hvis de bare følger bunnlinja. SÅ jeg er spent på hvor lenge Sparebanken og Troms kraft kommer til å støtte tromsø i den grad de gjør nå.
No one knows the reason for all this, but it is probably quantum
Glimtfan
Posts: 2420
Joined: Thu Mar 27, 2008 9:37 am

Re: Superlaget Tromsø

Post by Glimtfan »

brutus wrote:
Glimtfan wrote: Uten innsprøytning av kapital før 30.06 eller spillersalg i løpet av neste uke så skal TIL trekkes 1 poeng basert på NFF sitt regelverk.
For meg er det fullstendig åpenbart at TILs eiere - som samtidig sitter på alle lederverv av betydning - vil å tilføre TIL de nødvendige pengene før 30. juni, og dermed stoppe et eventuelt poengtrekk. For TromsKraft og Sparebanken Nord-Norge er det snakk om småpenger.
Flott at du endelig gir et svar.
Det er nok ikke like åpenbart for meg, jeg ser ikke at dette er småpenger for noen bedrifter. Vi snakker nok om beløp på nærmere 10 millioner og det tror jeg sitter langt inne hos de fleste bedrifter. Når det er sagt, så spiser jeg ingen hatt om jeg tar feil:)
brutus
Posts: 3587
Joined: Mon May 09, 2005 11:53 am

Re: Superlaget Tromsø

Post by brutus »

TILs hovedaksjonærer Troms Kraft og Sparebanken Nord-Norge har begge en begge en årlig omsetning på flere milliarder, og går så det suser. Ti millioner er en bagatell for begge bedriftene, og jeg må nok en gang minne om at TIL ikke er et sponsorobjekt for dem, men en del av aksjeporteføljen. Det er positivt for begge bedriftene å bli assosiert med landsdelens beste fotballklubb, og de betaler gjerne noen ekstra millioner for at den også skal være en av landets beste. Dette er selvsagt også grunnen til at forretningsmannen Trond Mohn stadig kaster nye millioner etter oss.
DIXI
bjornage
Posts: 4463
Joined: Sat Mar 29, 2008 2:04 am

Re: Superlaget Tromsø

Post by bjornage »

Etter all denne harseleringen fra Tromsø-supportere opp igjennom årene med "FK Nordlandsbanken" og lignende er det jo nå litt festlig at de er stolte av at klubben sin holdes kunstig i live av kraftselskap, banker og filantropiske finansakrobater.

Det er likevel fint at de står på med en hjelpende hånd når tromsøfolket selv ikke gidder å dra på Alfheim for å se norges kjedeligste hjemmelag pirke inn 1,1 mål pr. kamp.
Post Reply