Lillebror Tromsø IL

Moderators: Sulliken, Larsen

Post Reply
Shredd
Posts: 1579
Joined: Wed Mar 26, 2008 3:51 pm

Re: Superlaget Tromsø

Post by Shredd »

Fint resultat for Tromsø, men hva som skjer i sesongoppkjøringen skal man ikke ta for alvorlig.
Ta f.eks i 2008, Glimt taper 8-0 for RBK i Abrahallen i januar, avslutter samme sesongen med 3-1 seier på Lerkendal, og plassen over RBK på tabellen.
brutus
Posts: 3587
Joined: Mon May 09, 2005 11:53 am

Re: Superlaget Tromsø

Post by brutus »

Du har selvsagt rett, men det er alltid artig å vinne fotballkamper, spesielt når det skjer så overbevisende som i dag.
DIXI
MhepA
Moderator
Moderator
Posts: 10481
Joined: Thu Sep 15, 2005 6:15 pm
Has thanked: 6 times
Been thanked: 176 times

Re: Superlaget Tromsø

Post by MhepA »

Molde beviste jo null og niks, så at dette laget skal være noe topplag, det ser jeg ikke for meg. Da må det komme noen litt mer overbevisende resultater fremover. Tromsø derimot har masse kvaliteter. Spesielt spennende de unge spillerne, type Remi Johansen og Thomas Drage.
En gang Glimt, alltid GLIMT!
bjornage
Posts: 4463
Joined: Sat Mar 29, 2008 2:04 am

Re: Superlaget Tromsø

Post by bjornage »

Godter meg litt over TIL-seieren. Greit nok at det er treningskamp, men 5-1 er ganske drøye saker. Må nok være greit å Molde litt bakkekontakt igjen etter alt Solskjæroppstyret som har vært de siste månedene.

Når det er sagt, medias reaksjon på at Solskjær tok over Molde er noe av det flaueste jeg har opplevd.
brutus
Posts: 3587
Joined: Mon May 09, 2005 11:53 am

Re: Superlaget Tromsø

Post by brutus »

Thomas Drage imponerer i Copa del Sol: http://fotball.itromso.no/treningskampe ... 191630.ece
DIXI
brutus
Posts: 3587
Joined: Mon May 09, 2005 11:53 am

Re: Superlaget Tromsø

Post by brutus »

Børre Steenslid er kanskje ute for et halvt år, men klandrer ikke Steffen Nystrøm: "Jeg fikk en rotasjon i duellen med Nystrøm og snudde meg etter ballen da jeg landet på bakken. Det var da det skjedde, sier han til Rbnett."

Veldig sporty sagt, da unngår Steffen å bli stemplet som en brutal spiller.

http://fotball.itromso.no/eliteserien/article191650.ece
DIXI
brutus
Posts: 3587
Joined: Mon May 09, 2005 11:53 am

Re: Superlaget Tromsø

Post by brutus »

TIL forlater fjorårets mye brukte 4-1-4-1 formasjon, og vender tilbake til 4-4-2, med offensive sidebacker og to "sittende" sentrale midtbanespillere: Kara og Ruben Yttergård Jensen. Hvis det var seriestart i dag ville følgende startelver vært sannsynlig: Sahlman; Høgli - Björck - Koppinen - Ciss; Johansen - Kara - Yttergård Jensen - Andersen; Drage - Rushfeldt. Seks nordnorske spillere! Hans Åge Yndestad er alternativet til Ciss på venstreback ("eide" plassen i fjor), og også Mo og Steffen Nystrøm banker på døra til førsteelveren.

http://fotball.itromso.no/eliteserien/article191994.ece
DIXI
Glimtfan
Posts: 2420
Joined: Thu Mar 27, 2008 9:37 am

Re: Superlaget Tromsø

Post by Glimtfan »

I og med at TIL ikke fikk solgt spillere utenfor Skandinavia før overgangsvinduet gikk ut, så er det naturlig å anta at de må selge med tanke på den kritiske økonomiske situasjonen. Det kommer frem i Adressa nå at RBK vil ha Kara og jeg tipper at RBK får Kara for et sted mellom 8-10 millioner + videresalgsprosent.
User avatar
Frodo Baggins
Posts: 2280
Joined: Tue Jan 18, 2005 11:28 pm

Re: Superlaget Tromsø

Post by Frodo Baggins »

Tror ikke RBK får Kara jeg, det er flere utenlandske klubber som har forhørt seg om pris, bl.a Arsenal. Og økonomien er ikke så kritisk at de må selge, ihvertfall ikke før til sommeren.
Og lite tyder på at TIL ønsker å selge sin juvel til Rosenborg.

– Vi ønsker at spillere vi utvikler i Tromsø skal reise til utlandet, sier Wilhelmsen.
RBK har forhørt seg om Sare i Anderlecht som de hadde på lån i fjor, der er prisen satt til 16 millioner. Tror neppe TIL selger Kara billigere.
"Brons 2010, silver 2011 nästa år tar vi guldet!"
Glimtfan
Posts: 2420
Joined: Thu Mar 27, 2008 9:37 am

Re: Superlaget Tromsø

Post by Glimtfan »

Fra adressa.no i dag
"Det har ikke kommet noen formell henvendelse, men Rosenborg har ringt og forhørt seg om hva han koster. Vi har sagt til dem at de får komme med et konkret bud, om det er noe vi skal vurdere, sier leder i sportslig utvalg i TIL, Gunnar Wilhelmsen til iTromsø. "


Sare koster nok mindre enn 16 millioner, etter det jeg forstår var det prisen i høst og etter den tid har overgangsvinduet blitt lukket og Sare er virkelig ute i kulden.

Økonomien i TIL er så ille at de forventer poengtrekk i sommer. Et salg av Kara må kanskje ikke gjøres til sommeren, men det kom sannsynligvis ingen bud i dette vinduet og spørsmålet er da om TIL tør å ta sjansen på å gamble på neste vindu?
RBK har Annan som er betydelig mer merritert enn Kara, har spilt og brilijert i kvartfinale i VM og vist seg frem i europacup, han gikk for litt over 20 millioner til tross for at stort sett alle storklubbene i Europa har vært nevnt i forbindelse Annan. For 2-3 år siden ville nok Kara fint gått for 30-40 millioner og Annan for 60-70, nå tipper jeg at TIL ikke har råd til å si nei til 8-10 mill fra RBK og det tror jeg vil være et godt salg for begge parter. En klubb som TIL er nødt til å selge spillere for å overleve.
8-10 millioner er også mye penger i dagens fotball, så kan TIL ved et salg bruker 3-5 mill på en erstatter, så kan det faktisk strekke langt, spesielt når overgangsvinduet er over i Europa.
User avatar
Frodo Baggins
Posts: 2280
Joined: Tue Jan 18, 2005 11:28 pm

Re: Superlaget Tromsø

Post by Frodo Baggins »

TIL har ingen god økonomi, og forventer likviditetsproblemer på slutten av året. Men her har eierne av TIL Holding allerede signalisert at de støtter opp om klubben hvis det skjer. Budsjettet i år er ett 0 budsjett, kostnadene er kuttet med 12 millioner. På markedsinntekter er de i boks med inntektene fra bedrifter, men har litt igjen på privatmarkedet.

Molde bydde 4 millioner for Kara, dette ble blankt avist. Og jeg er rimelig sikker på at ett bud på 8 millioner blir avslått. Diambars akademiet skal ha % av videresalg, og da er det ikke mye igjen. Da kan TIL heller la være å selge nå, vente til sommervinduet, da utenlandske klubber igjen kan handle. alternativ så kan TIL beholde Kara videre, og satse på å nå gruppespillet i E.L.

I følge agenten til Kara så er det kommet henvendelser fra klubber i England (Arsenal og Everton), Tyskland og Russland. Så sjansen for at TIL selger til RBK for under 10 mill. er nok ikke eksisterende. Og jeg tror ikke RBK har så mye penger å svi av på spillerkjøp, de trenger flere spillere, og svir nok ikke alt av på en spiller.
"Brons 2010, silver 2011 nästa år tar vi guldet!"
Glimtfan
Posts: 2420
Joined: Thu Mar 27, 2008 9:37 am

Re: Superlaget Tromsø

Post by Glimtfan »

TIl har tidligere brent seg kraftig på å si nei til relativt gode bud ved å kreve urealistisk mye (ref Reginiussen). Vi har salg av Moa, Huseklepp og Annan friskt i minne. Spillere som alle er mer profilerte enn Kara og som har blitt solgt for betydelig mindre enn hva overoptimistiske supportere og media har snakket om.
Moldes bud på 4 millioner er nok alt for lite, men at en agent sier at det har vært forespørsler fra utenlandske klubber er ikke uvanlig og behøver ikke nødvendigvis å være korrekt.

Jeg utelukker ikke at TIL (investorene) kan si nei til et bud på 8-10 millioner, men det er nok en realistisk markedsverdig og med økonomiske problemer, så bør TIL tenke ansvarlig. RBK på sin side er ute etter denne type spillertype,Sarè får de nok for godt under 10 millioner og Kara er nok en spiller av tilsvarende kaliber, begge spillere som ikke har spilt lenge på toppnivå, men som har vist lovende takter. Tiden hvor gode spillere blir solgt for titalls millioner etter kun å ha prestert en sesong i en bakgårdsliga i Europa er forbi.

Nå kan det jo også være at RBK leter videre gjennom Thorbjørnsen, for selv om Kara er god, så er han ikke unik. Det finnes heldigvis svært mange talenter i vest-afrika med lignende egenskaper. Jeg skulle så gjerne ønske at Glimt fulgte i fotsporene til RBK, TIL, VIF og andre, for det er her talentene finnes:)
User avatar
Frodo Baggins
Posts: 2280
Joined: Tue Jan 18, 2005 11:28 pm

Re: Superlaget Tromsø

Post by Frodo Baggins »

Glimtfan wrote: Vi har salg av Moa, Huseklepp og Annan friskt i minne.
Ja de gikk relativt billig, selv om man i Huseklepp og Moa saken skal huske på at her var det gentlemensagreement inne i bildet. I Annan saken så var faktum det at kontrakten hans gikk ut etter årets sesong, og han sa vel klart i fra om at det ikke var aktuelt med ny kontrakt. Og da er jo avveiningen til RBK, what to ??

I den andre enden så kan man jo nevne Lindegårds overgang til United som vel lå på cirka 40 millioner. Og Lindegård er ikke spesielt renomert internasjonalt, reservekeeper for Danmark..

Så fremst ikke RBK sprenger banken, så tror jeg at TIL velger å avvente situasjonen litt...
"Brons 2010, silver 2011 nästa år tar vi guldet!"
Glimtfan
Posts: 2420
Joined: Thu Mar 27, 2008 9:37 am

Re: Superlaget Tromsø

Post by Glimtfan »

Lindegaard-saken var spesiell og Man U er jo kjent for å by ekstreme summer når de virkelig vil ha en spiller. Vi har Lindegaard, Diouf og Bebè.

Vi får se hva som skjer, men TIL har en svært dårlig økonomi og er avhengigg av salg for å klare seg. De har gamblet uten hell tidligere og hvis tanken er at man nå skal drive "forsvarlig" i TIL, så bør man selge til edruelige priser. At Kara i dagens marked skal gå for 30-40 millioner er nok utopi.

8-10 millioner + videresalg og eventuelt Olsen er etter mitt syn en svært god avtale for TIL. Det er også slik at spillere som forlater andre klubber enn RBK til utlandet, sjelden går for store summer. TIL har i likhet med f.eks Brann og VIF ikke noe navn i Europa, det har RBK. Jeg vil påstå at det vil være helt uansvarlig av TIL å si nei til et bud 10-15 millioner + Olsen og videresalg, men vi har eksempler på at TIL har handlet uansvarlig tidligere, på samme måte som vi har mange eksempler på at f.eks Glimt har gjort det samme. Får TIL 8-10 millioner + Olsen og videresalg, så tror jeg det er en meget god avtale for alle parter.

Når Kræmer går ut og snakker om at Kara er verdt mer en Annan og at Arsenal og Everton er ute etter han, så er det et spor TIL har prøvd seg på tidligere uten hell. Kara har ikke bevist noe på internasjonalt nivå enda og klubber som Arsenal og Everton følger hundrevis av spillere i Europa. Denne type utalelser fra TIL-ledelsen er useriøse utalelser som brukes i et spill for å presse opp prisen. Det samme skjedde med Annan hvor det ble nevnt priser opp mot 100 millioner, han ikke for litt over 20. Vi har sett det samme med f.eks Huseklepp og Reginiussen. Det skal svært mye til for at klubber betaler titalls millioner for ukjente afrikanere fra en bakgårdsliga som tippeligaen. Du har eksempelet med Diouf, men det tror jeg er et ekstremt unntak og et resultat av United sin strategi om å "skremme" bort andre når de virkelig vil ha en spiller.
User avatar
Frodo Baggins
Posts: 2280
Joined: Tue Jan 18, 2005 11:28 pm

Re: Superlaget Tromsø

Post by Frodo Baggins »

I gårsdagens Tromsø (papirutgaven) kunne vi lese at Lech Poznan før jul, var i dialog med TIL om Kara. Forespørselen var hvordan TIL ville stille seg til ett bud på 10 millioner. Dette ble avvist. Og jeg tror ikke at RBK får han noe billigere, selv om man legge TO i potten. Akkurat nå ser jeg ikke at vi har bruk for Trond Olsen i stallen. Samtidig vil nok Olsen kreve ganske høy lønn, han tjener vel i dag cirka 3 millioner i RBK. En byttehandel her vil gi TIL økte lønnsutgifter, alle den tid Kara ikke er i nærheten av å tjene millionen i TIL.
"Brons 2010, silver 2011 nästa år tar vi guldet!"
Glimtfan
Posts: 2420
Joined: Thu Mar 27, 2008 9:37 am

Re: Superlaget Tromsø

Post by Glimtfan »

Kara er nok uten tvil underbetalt i TIL og det er nok også et moment som kan presse frem et salg, da RBK fint kan forsvare å betale en høyere lønn til Kara enn det TIL kan forsvare. Trond Olsen tjener nok betydelig bedre enn han vil gjøre i TIL og det kan nok være utfordrende i forhold til en overgang.

Om Lech Poznan har kommet med en forespørsel runt 10 mill (tar slike ting med en klype salt!) så spørs det jo hva som lå i det, om det var en totalpakke verdt 10 mill eller 10 mill direkte. TIL er nok svært opptatt av en pakke som ikke er basert på delutbetalinger eller betaling ved oppnådde mål. I tillegg hadde nok TIL fort håpet på et bud fra utlandet før overgangsvinduet gikk ut, det skjedde ikke og det ville ikke overraske meg om de gamblet på at noen skulle by et større beløp enn 10 millioner. Men pengene sitter ikke like løst i fotballverden lenger, spørsmålet er om TIL kan gamble på nytt?

TO slet med spilletid i fjor, men er likevel en spiller som de fleste klubbene i tippeligaen vil være interessert i, han har synlige svakheter, men har samtidig ekstrem spisskompetanse i forhold til fart og skudd. TO holder nok et klart høyere nivå enn Ahamed og Møller, et spisspar bestående av Rushfeldt og TO vil nok også være relativt fristende for TIL og TO vil nok også komme til sin rett om TIL stiller i 4-1-4-1.

TO forsvarer greit en pris på 4-5 millioner og sammen med 8-10 millioner og vidersalgsprosent, så har man en totalpakke verdt 14-15 millioner før eventuelt videresalg.
User avatar
Frodo Baggins
Posts: 2280
Joined: Tue Jan 18, 2005 11:28 pm

Re: Superlaget Tromsø

Post by Frodo Baggins »

Glimtfan wrote:Kara er nok uten tvil underbetalt i TIL .
Med all respekt å melde, så er dette rent sludder. Kara signerte en kontrakt i fjor for 4 år, som er greit betalt ut fra at han var totalt umerritert når han kom til Tromsø. Hadde han signert i dag, så hadde han selvsagt fått bedre betalt, men å si at han er underbetalt er å dra den litt langt. Nå er TIL og Kara i dialog om en ny og forbedret kontrakt, bedre lønn mot at Kara signerer kontrakt ut 2015.
Glimtfan wrote: TO holder nok et klart høyere nivå enn Ahamed og Møller, et spisspar bestående av Rushfeldt og TO vil nok også være relativt fristende for TIL og TO vil nok også komme til sin rett om TIL stiller i 4-1-4-1.
På spissplass så er TIL i øyeblikket godt forspent: Rushfeldt, Nystrøm, Mo, Møller og Drage. Møller er ett alternativ til Rushfeldt. Stor og tung boksspiller. Mens de 3 andre slåss om den andre spissplassen.
Når det gjelder formasjon, så har til nå forlatt 4-1-4-1 formasjonen, og skal spille 4-4-2 i år. dette har vært hovedfokus i kamper og trening i det siste. Så TO er da nok aktuell som ving, i en formasjon han til det fulle har bevist at han ikke behersker. I tillegg har kantene i TIL ett defensivt ansvar, og defensivt så har TO store meangler. Dette i kombinasjon med at TO neppe går ned 2-2,5 millioner i lønn gjør nok hypotesen om TO i TIL relativt usannsynlig. At TO skal få en lønn over 1 million, anser jeg for å være totalt uaktuelt, all den tid Tom Høgli og Ruben Yttergård Jensen signerte nye langtidskontrakter i fjor med lønn under millionen.

Når det gjelder Trond Olsen så tror jeg at RBK er veldig interessert i å bli kvitt han, han er ikke noe soleklart førstevalg, han passer ikke inn i formasjonen de spiller, og han har en klart nedadgående kurve. Dette kombinert med en lønn på +/- 3 mill. gjør han til en dyr spiller som ikke bidrar "nok" noe som nok gjør at TO's framtid i RBK er noe uavklart.
Og etter å ha sett TO i Nordlandshallen i forrige uke, så fremstår han som en middels dårlig TL spiller i øyeblikket.
Glimtfan wrote:TO forsvarer greit en pris på 4-5 millioner og sammen med 8-10 millioner
Forstår dette som at du i utagngspunktet verdsetter TO til 4-5 millioner, og Kara til 8-10 ?? Her er det en skivebom, all den tid du er veldig opptatt å fortelle hvor mye prisene har falt de siste årene. TO gikk for 8 mill til RBK for 2 år siden, og har siden den gang vist niks og nada, og er vel i dag selv med en veldig tynn RBK stall ikke noe klart førstevalg. At en reserve i RBK med svært liten spilletid verdsettes til 4-5 millioner, mens en av de beste Tippeligaspillerne i fjor samtidig verdsettes til 8-10 millioner, skurrer voldsomt.

Har akkurat lest gårsdagens NOrdlys (papirutgaven) og der kan Gunnar Wilhelmsen fortelle at en rekke norske klubber har forhørt seg om Kara, hittil er det kun Molde som har kommet med ett bud på 4-5 millioner, noe som ble avist av TIL som useriøst. Gunnar Wilhelmsen sier i samme sak at å selge Kara til norske konkurrenter er lite aktuelt, og så fremst ikke RBK sprenger banken så havner han ikke der. I samme sak meldes det om irritasjon i TIL, fordi RBK har tatt kontakt med Kara's agent uten å spørre til først.

Når det gjelder TIL's økonomi så er den som nevnt tidligere ikke spesielt god. Og TIL forventer likviditetsproblemer på slutten av året hvis de ikke kvalifiserer seg til E.L gruppespillet eller selger spillere i løpet av året. Men her har eierne av TIL Holding AS (med bl.a Sparebanken NN ) sagt at de skal være behjelpelige hvis dette skjer. TIL kommer nok til å selge spillere i år, men de er ikke avhenginge av å selge spillere til konkurrenter før sesongstart. Og såfremst ikke RBK "sprenger" banken så havner han ikke der. Kara har kontrakt ut 2013, og det er ingen fare for at han forsvinner som Bosmann på enda en stund. Og en ny god vårsesong, vil gjøre han enda mere aktuell for utenlandske klubber når hovedovergangsvinduet åpner til sommeren.
"Brons 2010, silver 2011 nästa år tar vi guldet!"
Glimtfan
Posts: 2420
Joined: Thu Mar 27, 2008 9:37 am

Re: Superlaget Tromsø

Post by Glimtfan »

Det er rett at prisene har falt mye de siste årene, men det er også et ubestridelig faktum at spillere automatisk blir mer verdt ved å spille på norges suverent beste lag. TO er ikke fast på RBK, men konkurrentene har også vært landslagspillere i Norge og Sverige, et lag som RBK skal ha en benk bestående av spillere som ligger tett opp mot landslaget og det gjør absolutt TO på sitt beste. En pris på 4-5 millioner tror jeg er helt grei, han har over tid vist mer på toppnivå enn det Kara har, da Kara kun har 1 veldig god sesong for TIL.

At TIL vil hausse opp interessen for Kara er ikke overraskende, men noe særlig med konkrete bud har det ikke vært, det er den vanlig prosessen vi ser når klubber er ute etter å selge en spiller p.g.a økonomiske problemer. TIL er i en slik situasjon og det er nok også det som skjer med TIL nå. De har ved en rekke anledninger snakket om Kara i media vedrørende overgangspekulasjoner og det indikerer et ønske om å selge. RBK er den klubben som har virket mest konkret til nå og jeg tror som sagt at TIL mer eller mindre blir tvunget til å selge.

Jeg forstår virkelig at supporterne ønsker å beholde en kvalitetspiller, men en klubb som TIL må selge spillere for å overleve med den satsningen de har nå, det kan fort gå ut over den sportslige satsningen, men er nødvendig. Hvis ikke risikerer dere fort en situasjon som Glimt har vært i de siste sesongene.
User avatar
Frodo Baggins
Posts: 2280
Joined: Tue Jan 18, 2005 11:28 pm

Re: Superlaget Tromsø

Post by Frodo Baggins »

Glimtfan wrote: TO på sitt beste. En pris på 4-5 millioner tror jeg er helt grei, han har over tid vist mer på toppnivå enn det Kara har, da Kara kun har 1 veldig god sesong for TIL.
Strengt tatt så har vel TO bare en god sesong han å, 2008.. Og hvis du mener TO i dag er verdt 4-5 millioner så er det din mening. Da mener jeg at Kara har en verdi på 15 ++
Glimtfan wrote:At TIL vil hausse opp interessen for Kara er ikke overraskende, men noe særlig med konkrete bud har det ikke vært, det er den vanlig prosessen vi ser når klubber er ute etter å selge en spiller p.g.a økonomiske problemer
Ville vært overraskende om TIL gjorde det motsatte, selvsagt et en klubb som naturlig nok selger spillere på jevnlig basis gjøre alt de kan for å øke verdien og interessen for spilleren.. Noe annet ville være oppsiktsvekkende.
Glimtfan wrote:for å overleve med den satsningen de har nå, det kan fort gå ut over den sportslige satsningen
Hvilken satsning? Budsjettet reduserer med cirka 15 millioner fra i fjor til i år, lønnskostandene er redusert med 10-12 millioner. Administrasjonen slankes, kontorlokaler leies ut etc. TIL er i en spareprossess, men skjermer sporten i størst mulig grad for å kunne være med å kjempe i toppen av TL, og kunne prestere i Europa. Årets budsjett er på 73 millioner, og det er budsjettert med ett resultat på +/- 0. Dette i tråd med den handlingsplanen som ble vedtatt høsten 2009. for 2010 ble det budsjettert med - 16 mill, de ender nok på - 20 mill, mest på grunn av mindre publikum enn budsjettert. Økonomien i TIL er tøff, men ikke tøffere enn det som ble forutsatt i emisjonspapirene høsten 2009. Før fjorårssesongen solgte TIL 2900 sesongkort, i år ligger de i ann til cirka 4000.

Hovedpoenget er at TIL trenger ikke selge Kara i dette overgangsvinduet. P.t så er TIL en av medaljekandidatene i TL, og det er en utalt målsetning om å komme seg til gruppespillet i EL. Og TIL er ikke spesielt lystne på å selge Kara til noen av konkurrentene, og få en spiller som de strengt tatt ikke trenger i retur.
"Brons 2010, silver 2011 nästa år tar vi guldet!"
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Re: Superlaget Tromsø

Post by J I P »

Sparebank 1 Nordnorge tømmer gavefondet sitt (Max 2 millioner) ved å gi klubber/foreninger som selger Sesongkort for Idrettslaget 1000 kroner pr solgte sesongkort.

Dette er vel noe tilsvarende som Røkke har gjort for foreninger i/rundt Molde.

http://www.til.no/Nyheter/Nyhetsarkiv/I ... sesongkort
*******************
Medlem av FK Bodø/Glimt
Medlem av GLIS
Sesongkort på J
Stående, syngende og ikke like billettlaus i London (heia Arsenal)
******************
Glimtfan
Posts: 2420
Joined: Thu Mar 27, 2008 9:37 am

Re: Superlaget Tromsø

Post by Glimtfan »

Re Frodo

Hva supporterne ønsker og hva klubbene trenger for å overleve er ikke alltid sammenfallene, det kan man lett se på dette forumet 1,2 og 3 år tilbake.

TIL er nok en klubb som vil ha problemer med å nå topp 6 over tid, det er rett og slett ikke grunnlag nok i byen i forhold til sponsormidler og tilskuertall. Resultatene de har fått de siste årene har skjedd mens man har levd over evne, det har vi sett tydelig resultat av.
RBK er en klar storbror i forhold til TIL og det er ikke unaturlig a TIL selger til en større klubb i Norge når økonomiske hensyn er rådene. TIL har klart gruppespill i Europa før og kan nok fint klare det både med og uten Kara, men økonomisk er ikke gruppespill ensbetydene med overflod av inntekter. Klarer ikke TIL gruppespill, så risikerer de å gå nok et overgangsvindu uten salg av Kara vil man fort risikere å gå helt til januarvinduet i 2012 før man kan selge igjen, da er det fort krise. Yttergård Jenssen er vel fort den eneste av de andre spillerne som har en vesentlig markedsverdi og da snakker man maksimalt TO-nivå, 4-5 millioner.
User avatar
Frodo Baggins
Posts: 2280
Joined: Tue Jan 18, 2005 11:28 pm

Re: Superlaget Tromsø

Post by Frodo Baggins »

Så Ruben Yttegård Jensen er verdt like mye som Trond Olsen ?? Sorry, der ramla jeg ut. At Ruben kanskje ikke er verdt mere enn 4-5 mill, ja kanskje. Men er han det så er vel verdien på TO max 2..

Hovedpoenget mitt er at TIL ikke selge Kara før sesongstart. Og hittil har ikke RBK kommet med noe bud, og de selv vet ikke om de kommer til å gjøre det. Inntil videre så er det bare spekulasjoner, og mitt tips er at hvis det kommer noe tilbud i den størrelsesorden som du foreslår blir avvist.
"Brons 2010, silver 2011 nästa år tar vi guldet!"
Glimtfan
Posts: 2420
Joined: Thu Mar 27, 2008 9:37 am

Re: Superlaget Tromsø

Post by Glimtfan »

Verdivurdering av spillere er vanskelig, men ser det som realistisk at TO og Yttegård jenssen vurderes omtrent likt. TO er førstereserve på tippeligaens suverent beste lag og er neppe langt bak i landslagsdiskusjonen, Yttergård Jenssen er langt fremme i landslagsdiskusjonen og spiller fast på et av de bedre tippeligalagene de siste sesongene. Olsen har kontrakt ut 2013, Jenssen 2012. Eksakt markedsverdi er umulig å si og det er mange variabler som spiller inn, men ser ikke noe problem i å anta omtrent samme verdi for disse spillerne.

Forstår at du som TIL supporter har høy tiltro til egne spillere, men ser ingen grunn til at de skal være veldig stor prisforskjell på TO og Jenssen. Spillere på RBK er også generelt sett mer verdt enn spillere i andre norske klubber p.g.a merkevaren RBK som står betydelig sterkere i Europa enn noen annen norsk klubb.

TIL må nok ikke selge Kara før sesongstart, men jeg tror de bør om de skal drive klubben på en forsvarlig måte. Noe jeg ikke tror er tilfelle. VI får se hva som skjer i forhold til bud, men hvis du tror at TIL takker nei til et godt bud på rundt 8-10 mill + Olsen og videresalg, så tror jeg klubben og du satser på en avgjørelse som fort fører til eskalerende økonomiske problemer for TIL.

Kan forøvrig være interessant å se på overgangen til Bentley. Brann har bydd 4 millioner for en av tippeligaens beste kantspillere, blir spennende å se overgangssummen her med tanke på at Odd også har snakket om store summer.
brutus
Posts: 3587
Joined: Mon May 09, 2005 11:53 am

Re: Superlaget Tromsø

Post by brutus »

Det var snakk om å selge Bentley til navngitte utenlandske klubber i det internasjonale vinduet, og Odd krevde da fire millioner for ham. Det fikk de ikke, og han ble ikke solgt. Ruben Yttergård Jensen er en av Norges beste midtbanespillere, og absolutt aktuell for landslagets startelver.

Når det gjelder Trond Olsen, er han som du skriver innbytter. Han får sjelden spilletid i seriøse RBK-kamper, og klubben vil bli kvitt ham. Når man så hans innsats i treningskampen mot Glimt skjønner man hvorfor. Derfor har de lansert tanken om å sende ham til Tromsø som en del av betalingen for Kara. :wink:
DIXI
Glimtfan
Posts: 2420
Joined: Thu Mar 27, 2008 9:37 am

Re: Superlaget Tromsø

Post by Glimtfan »

Fagermo uttalte i 2009 at Bentley var verdt minst 40 millioner. Det sier litt om urealistiske forventninger og en opphaussing uten like, det samme har vi flere ganger sett fra en klubb som TIL. Vi har sett det med Moa, vi har sett det med Huseklepp og vi har sett det med Annan. De 3 siste er eksempler på spillere som har gått for vesentlig mindre enn det "ryktene" har sagt tidligere. Det samme er jeg helt sikker på skjer med Kara, derfor mener jeg en "pakke" på 15 mill inkl Olsen + videresalg, bør være en svært god deal for TIL.


Når det gjelder Jensen vs TO, så er Jensen en god midtbanespiller i norsk målestokk som kanskje kan ha en fremtidig i 11ern om noen år, i dag er han nok et godt stykke unna, selvom han har vær med i troppen. TO er en angrepspiller som har slitt med spilletid i norges suverent beste klubb. Jensen har nok en større "stjerne" p.g.a landslagskoblingen og fast plass i TIL, mens Olsen er angrepspiller og spillere i RBK er generelt betydelig mer verdt enn i andre norske klubber. TO har også et år lenger igjen på kontrakten sin.
Merkevaren RBK er relativt sterk i Europa og ikke-eksisterende for en klubb som f.eks TIL. Jeg vil påstå at sammenligningen mellom TO og Jensen er relativt fair, men samtidig så vet man ikke verdien på en spiller før en overgang faktisk har skjedd.
Post Reply