Kunstgress vs. naturgress

Moderators: Sulliken, Larsen

Post Reply
User avatar
Masinga
Posts: 2065
Joined: Mon Feb 23, 2004 10:58 pm
Location: Oslo

Kunstgress vs. naturgress

Post by Masinga »

Siden Glimt skal spille på kunstgress i dag, 3. kamp på rad i cupen på kunstgress, kan det være grunn til å rope et varsko om helsefaren ved å spille på slikt underlag.

I siste nummer av BYGGaktuelt er det et par artikler om helsefarlige og dyre kunstgressbaner. Det med skader er vel egentlig ikke nytt. I mange klubber kan man vise til at 3 av 4 skader skyldes spill på kunstgress. Siden friksjonen på underlaget er så stor, blir det spesielt mange ledd- og korsbåndsskader.

Det som imidlertid er mer skummelt er bakteriefloraen på kunstgressbaner. Blod, spytt, snus o.a. blir liggende på banen og "godgjøre" seg. Spesielt på varme sommerdager kan temperaturen stige til 70 grader og det utvikles en enorm bakterieflora. Denne blir ikke brutt ned og uskadeliggjort av fotosyntese som på en naturgressbane. Dersom man får et skrubbsår er faren stor for å bli alvorlig syk av bakterier.

Nei, det er langt igjen til kunstgressbaner kan måle seg med naturgressbaner, spesielt med tanke på de helsemessige farer. I den andre artikkelen om Viking står det at mange klubber i Norge har såkalte hybridbaner. Det er en kombinasjon av kunstgress og naturgress. Skal man først ha kunstgress, må dette være veien å gå.

Samtidig står det i BYGGaktuelt at UEFA vurderer å godkjenne CL-spill på såkalt tredjegenerasjons kunstgressmatter. En avgjørelse vil falle i oktober.

http://www.byggaktuelt.no/
Masinga
Johnny
Posts: 246
Joined: Mon Apr 19, 2004 9:37 am

Post by Johnny »

Glimt skal jo bytte ut gresset på aspmyra med kunstgress om noen sesonger. Det er vel vedtatt at tredjegenerasjonskunstgress kan brukes i alle kamper nå? Vålerenga fikk ihvertfall Vallhall godkjent for bruk i Uefacupen, men pga tilskuerkapasitet måtte de ha Lerkendal som reserve arena.

Vet at FIFA fikk laget en lignende rapport som konkluderte med at dette ikke var noe problem.
Paradigma
Posts: 589
Joined: Sun Feb 22, 2004 9:01 pm
Location: Trondheim
Been thanked: 3 times

Post by Paradigma »

Ingenting kan erstatte en fin naturlig gressmatte!

At tippeligakamper en gang i fremtiden skal flyttes på kunstgress synes jeg er en uting!

Synes at 3. generasjons baner er veldig bra, og de er en bra erstatning for 1. eller 2. divisjons lag der det er vanskelig å få til en god bane. (Tromsdalen, Alta, osv)

Skikkeli gress er tingen..
User avatar
Vegard
Posts: 2898
Joined: Sun Apr 04, 2004 5:22 pm
Has thanked: 37 times
Been thanked: 19 times
Contact:

Post by Vegard »

Ja, men når Aspmyra ser ut som en potetåker i april og mai ønsker jeg et underlag som det kan spilles fotball på.
Paradigma
Posts: 589
Joined: Sun Feb 22, 2004 9:01 pm
Location: Trondheim
Been thanked: 3 times

Post by Paradigma »

Selvfølgelig, men med litt mere varme og noen sollyslamper ( :D ) samt å unngå at nabobanen stjeler varme, så blir matta bedre til beste år...
MhepA
Moderator
Moderator
Posts: 10461
Joined: Thu Sep 15, 2005 6:15 pm
Has thanked: 6 times
Been thanked: 175 times

Re: Kunstgress vs. naturgress

Post by MhepA »

Så, 13 år etter, hva kan vi si at det medførte å legge om til kunstgress på de aller fleste arenaer i Norge? Økonomisk bra, men sportslig?
En gang Glimt, alltid GLIMT!
G-s-enz
Posts: 5394
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:53 am
Location: Målselv
Has thanked: 204 times
Been thanked: 270 times

Re: Kunstgress vs. naturgress

Post by G-s-enz »

Gjør hvertfall at klubber i Europa er mer skeptisk til å hente norske spillere. Effekten av det er ikke bra.
I'm still here cus my love came to stay,Remember that even though the weather is grey today!

Jeg er han som nevnte at vi burde skaffe oss en speider i annenhvert innlegg!
liverglimt
Site Admin
Site Admin
Posts: 10689
Joined: Sun Apr 17, 2005 1:45 pm
Has thanked: 2202 times
Been thanked: 362 times

Re: Kunstgress vs. naturgress

Post by liverglimt »

Hvor har du det fra, vil gjerne ha kilder. :)
@liverglimt
G-s-enz
Posts: 5394
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:53 am
Location: Målselv
Has thanked: 204 times
Been thanked: 270 times

Re: Kunstgress vs. naturgress

Post by G-s-enz »

Tja du kan sjekke josimars podcastserie Chivadze der blant annet Tor Kristian Karlsen sier dette. Stig Torbjørnsen har også sagt det i podcasten «Fotballklubben»

Mener også det har stått i en lengre artikkel i Josimar som omhandler kunstgress også :)

Edit: https://www.google.no/amp/www.eurosport ... -amp.shtml
I'm still here cus my love came to stay,Remember that even though the weather is grey today!

Jeg er han som nevnte at vi burde skaffe oss en speider i annenhvert innlegg!
User avatar
Kesseboy
Posts: 15736
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1192 times
Been thanked: 1073 times

Re: Kunstgress vs. naturgress

Post by Kesseboy »

Problemet med Tor Kristian Karlsen og Stig Torbjørnsen er at de har faglig autoritet og en agenda. De har en åpenbar mergevinst av å mene det de mener. Ville lett satt en femtilapp på at både Karlsen og Torbjørnsen ville blitt glødende kunstgresstilhengere dersom de ble ansatt som direktører i foreningen Kunstgressets venner.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
liverglimt
Site Admin
Site Admin
Posts: 10689
Joined: Sun Apr 17, 2005 1:45 pm
Has thanked: 2202 times
Been thanked: 362 times

Re: Kunstgress vs. naturgress

Post by liverglimt »

Takk Kesseboy. Jeg støtter meg til din uttalelse.

Jeg tror på dette når det kommer fra utlandet, ikke fra de som tjener penger på spillere.
@liverglimt
G-s-enz
Posts: 5394
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:53 am
Location: Målselv
Has thanked: 204 times
Been thanked: 270 times

Re: Kunstgress vs. naturgress

Post by G-s-enz »

Det er nok både og,Torbjørnsen jobber jo for en klubb som spiller på kunstgress :)
Om ikke agendaen hans er å snakke ned kunstgresspillere for å knabbe dem selv.

Er dog mange spillere som sliter med overgangen,noe de selv uttaler. Om det er en unnskyldning eller ikke vites ikke ;)

Når det er sagt virker det som det er en del spennende spillere på tur opp. Flere av dem dro ut før vi fikk sett noe av dem i Norge.

Uansett underlag,er man virkelig god eller har bøttevis av potensiale så blir man hentet uansett. Er nok mer i 50/50 tilfellene der det står mellom to som skal rett inn i en 11er og en spiller på kunstgress og en natur. Da skjønner jeg at klubbene foretrekker han som spiller på naturgress,er dog ikke så ofte norske spillere er tiltenkt å gå rett inn på laget med en gang ;)
I'm still here cus my love came to stay,Remember that even though the weather is grey today!

Jeg er han som nevnte at vi burde skaffe oss en speider i annenhvert innlegg!
liverglimt
Site Admin
Site Admin
Posts: 10689
Joined: Sun Apr 17, 2005 1:45 pm
Has thanked: 2202 times
Been thanked: 362 times

Re: Kunstgress vs. naturgress

Post by liverglimt »

Store deler av treningsfeltet til Barca er kunstgress. Trenger man mer bevis?
@liverglimt
G-s-enz
Posts: 5394
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:53 am
Location: Målselv
Has thanked: 204 times
Been thanked: 270 times

Re: Kunstgress vs. naturgress

Post by G-s-enz »

Helt klart ett meget godt argument :)
I'm still here cus my love came to stay,Remember that even though the weather is grey today!

Jeg er han som nevnte at vi burde skaffe oss en speider i annenhvert innlegg!
liverglimt
Site Admin
Site Admin
Posts: 10689
Joined: Sun Apr 17, 2005 1:45 pm
Has thanked: 2202 times
Been thanked: 362 times

Re: Kunstgress vs. naturgress

Post by liverglimt »

Det er noen ganger argumentasjon til folk med særinteresser, les agenter, lett kan plukkes fra hverandre. Her faller argumentene på steingrunn umiddelbart.

Jeg digger det faktum at Barca trener på kunstgress. De har ikke noe annet valg fordi gress gror knapt inne på Camp Nou, hvordan tror dere det blir i skyggene utenfor?
@liverglimt
G-s-enz
Posts: 5394
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:53 am
Location: Målselv
Has thanked: 204 times
Been thanked: 270 times

Re: Kunstgress vs. naturgress

Post by G-s-enz »

Joda,hørte forøvrig podden der det nevnes igjen,da snakker de om Barcas kunstgress også. De sier det er komplekst med overganger for spillere og agenten har mye å si. De nevner også at agenten med spillere som spiller på naturgress bruker det som argument.

Men som du sier,er mye egeninteresse.
I'm still here cus my love came to stay,Remember that even though the weather is grey today!

Jeg er han som nevnte at vi burde skaffe oss en speider i annenhvert innlegg!
liverglimt
Site Admin
Site Admin
Posts: 10689
Joined: Sun Apr 17, 2005 1:45 pm
Has thanked: 2202 times
Been thanked: 362 times

Re: Kunstgress vs. naturgress

Post by liverglimt »

Det er ca 10 år siden jeg var første gang på Camp Nou og den gang hang det i alle vegger at kunstgress var fy. Så jeg ble overrasket da jeg så at de hadde det der på treningsbanene. Helt klart egeninteresse i alle ender. Barca gjør dette fordi det fungerer for dem. De har egentlig ikke så mye valg. De har ikke plass til å bygge treningsfelt om de ikke vil gjøre det langt utenfor byen.

Agenter prater opp og ned det som fyller pengeboka deres. Så argumenter fra den kanten er som den klypa med salt osv.
@liverglimt
G-s-enz
Posts: 5394
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:53 am
Location: Målselv
Has thanked: 204 times
Been thanked: 270 times

Re: Kunstgress vs. naturgress

Post by G-s-enz »

Jupp og nettopp derfor kan man ikke hente spillere på anbefalinger fra dem,host Glimt host :)
I'm still here cus my love came to stay,Remember that even though the weather is grey today!

Jeg er han som nevnte at vi burde skaffe oss en speider i annenhvert innlegg!
User avatar
Boombadila
Moderator
Moderator
Posts: 8369
Joined: Wed Mar 26, 2008 11:32 am
Has thanked: 38 times
Been thanked: 165 times

Re: Kunstgress vs. naturgress

Post by Boombadila »

Det er kanskje bare meg, men jeg har aldri lagt merke til noen egen lukt fra gresset (som publikumer vel å merke) om den nå har vært kunstgress eller naturgress på banen, så her er det vikariende argumenter over en lav gressklipper.

Det vi kanskje må ta inn over oss, og som vel kommer til å bli en naturlig konklusjon etterhvert som serien skal startes tidligere og tidligere, er at vi er et land som er satt fint opp for å vinne gull i OL på idrettet som bruker snø som underlag. Jeg tror etter hvert at fotballen i Norge, hvis vi skal bevege oss mot en vinterserie, kommer til å havne i hall.

Hva da med underlaget?
No one knows the reason for all this, but it is probably quantum
User avatar
Kesseboy
Posts: 15736
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1192 times
Been thanked: 1073 times

Re: Kunstgress vs. naturgress

Post by Kesseboy »

Denne debatten er så dum. Og hver gang den dukker opp er den like dum. Anekdotiske "bevis" kastes rundt i samme tempo som klimadebatten. Nesten ingen har noe særlig forskningsbelegg for noenting, og det hele koker ned til ... følelser.

Men det blir gøy da, når Semb får fire-lags-serien sin, bestående av de klubbene som har rike nok onkler eller CL-millioner til å hode liv i ei gressbane store nok deler av sesongen.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
Post Reply