Fotball EM 2016 Norge/Sverige

Moderators: Sulliken, Larsen

EM i Norge?

Ja
30
77%
Nei
8
21%
Lengen til
1
3%
 
Total votes: 39

User avatar
Larsen
Site Admin
Site Admin
Posts: 7776
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:57 pm
Location: Bodø

Re: Fotball EM 2016 Norge/Sverige

Post by Larsen »

Står i rapporten tjongs linker til, samme behov som er satt for Bergen og Trondheim. Det står forøvrig nevnt fra Bodø sin del at ved behov så kan det utvides.
Et annet poeng er at det er usikker hvorvidt Uefa er interessert i mer enn en fanzone, Bodø opererer med to, Trondheim med fem.

Når det gjelder hvorvidt man hadde fått tatt i bruk mer av Rønvikjordene så er jeg sannelig ikke sikker, tenk på slitasjen på jordet ref debatten rundt slitasjon i parken etter to dager parkenfestival :lol:

Det er jo et punkt i seg selv, problemet med å få fatt i tomta til stadion...
User avatar
Larsen
Site Admin
Site Admin
Posts: 7776
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:57 pm
Location: Bodø

Re: Fotball EM 2016 Norge/Sverige

Post by Larsen »

tjongs wrote:

Nok en gang vil jeg understreke hvor bra jeg synes det er at vi tør å tenke stort her, og med slik tankegang er det lettere å få store arrangement hit, selv om dette kanskje ble for stort.
Helt enig, i motsetning til mange som syntes at det var totalt bortkastet i det hele tatt forsøke. Nå har man uansett fått utredet en hel del angående byens kapasitet på diverse områder og ikke minst så kan man håpe på at byens befolkning begynner å bli mer vant til å tenke større slik at det ikke blir "opprør" neste gang man forsøker seg på et mindre prosjekt.
Mener å huske at det ikke akkurat var stor optimisme i byen angående parkenfestivalen i sin tid....

Det som irriterer meg mest er ikke at Bodø ikke fikk EM, det kan jeg forstå, det som irriterer at søknaden tilsynelatende ikke engang ble tatt seriøst av menigmann sørpå. Det er kraftig provoserende, Bodø er et reelt alternativ.

Jeg er forøvrig også overbevist om at dersom Bodø hadde kunne tilfredstillt kravene skikkelig så hadde den Norsksvenske EM-søknaden stått utrolig mye sterkere.
User avatar
Kesseboy
Posts: 15807
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1214 times
Been thanked: 1101 times

Re: Fotball EM 2016 Norge/Sverige

Post by Kesseboy »

Nå teller det vel ikke til Bodøs fordel at transport med andre kommunikasjonsmidler enn fly legger (minst) tolv timer til reisetida, det har dere vel ikke glemt.

Men jeg, for min del, stussa på denne her:
Larsen wrote:Forøvrig er det verdt å merke seg Bodø ikke er i nærheten av å oppfylle kravene til Fanzones. Behovet var 45000, Bodø har et udokumentert kapasitet på 20.000.

Til sammenligning har eksempelvis Trondheim kapasitet på 61500 og Bergen 120.000.
Jeg kan ikke helt skjønne hvor(for) Trondheim skal kunne skvise inn tre ganger så mange fans i Fanzones som det Bodø skal kunne klare.

Stiller meg også veldig spørrende til hvorfor UEFA er så skeptisk til hotellskip, når dette tydeligvis var helt fin-fint for IOC?
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
Snorreth
Posts: 1486
Joined: Tue Mar 25, 2008 11:09 pm
Location: Sagene, Oslo

Re: Fotball EM 2016 Norge/Sverige

Post by Snorreth »

UEFA er mer snobbete enn verdensomspennende organisasjonen IOC. Kanskje derfor.
Tallene til Fanzonekapasitet kommer kanskje(dvs. jeg vet ikke) fra tidligere arrengementer og et regnestykket med diverse faktorer.

Store skip er sjeldent fordel. Det blir så trangt, folk får liksom ikke samme frihet i en båt som på land.
Det meste er bedre på hotell. :wink:
User avatar
FSHelgeland
Posts: 7755
Joined: Sun May 15, 2005 1:18 pm
Location: Mosjøen

Re: Fotball EM 2016 Norge/Sverige

Post by FSHelgeland »

Snorreth wrote:Kan jeg spøre hvorfor dette er sykt?
Det har vært klart siden vi meldte oss på at vi ikke fylte opp disse kriteriene som felte oss.
Noen dager siden jeg har vært på forumet, hvorfor er det sykt at NFF ikke vil gi Bodø EM. Er vel kanskje ikke så sykt når man tenker på hvor sidrumpa og lite fremtidsrettede NFF er. Er egentlig uforståelig at de ikke ser alle mulighetene som et EM i nord ville gitt, må si meg enig i uttalelsene fra vår styreleder. De viser en total mangel på visjoner, håpet nå er at noen tar tak i dette politisk. Skal det være EM i Norge så burde det være et EM for hele landet.
Tippeliga 2015
User avatar
Larsen
Site Admin
Site Admin
Posts: 7776
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:57 pm
Location: Bodø

Re: Fotball EM 2016 Norge/Sverige

Post by Larsen »

Spørs vel om man har nok politisk skyts å rette, hestehandelen der var godt i gang før behandlingen av søknadene:
Nina Galta (Ap) er nestleder i kommunalstyret for kultur i Stavanger kommune. Hun frykter ikke at Giske foretrekker for Bodø foran Stavanger.

– Husk også på at det er NFF som prioriterer før departementet får saken, sier Galta, som kommer til å benytte seg av partifelle Eirin Sund – som også er visepresident i NFF.

– Vi kommer selvfølgelig til å drive lobbyvirksomhet for dette. Jeg synes også det er naturlig at Rogalands-benken på Stortinget står sammen i denne saken, sier Galta.
http://fotball.h-a.no/em/article131227.ece

Men, er det noen som kunne tenkt seg sytet dersom Bodø faktisk hadde blitt valgt?
User avatar
FSHelgeland
Posts: 7755
Joined: Sun May 15, 2005 1:18 pm
Location: Mosjøen

Re: Fotball EM 2016 Norge/Sverige

Post by FSHelgeland »

Etter min mening så bør stavanger eller bergen uansett være med. Jeg ser det som naturlig at et Em i Norge med 4 arrangørsteder hadde blitt spredd sør/øst - Vest- midt og nord. Slik som det er nå så er det to stadioner i sør/øst en i vest en i midt, men ingen i Nord-Norge.
Tippeliga 2015
User avatar
Larsen
Site Admin
Site Admin
Posts: 7776
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:57 pm
Location: Bodø

Re: Fotball EM 2016 Norge/Sverige

Post by Larsen »

Vel, da måtte enten Stavanger eller Bergen bygget større enn de hadde planer om for 40.000 måtte da vel ha blitt i overkant i Bodø :wink:
User avatar
FSHelgeland
Posts: 7755
Joined: Sun May 15, 2005 1:18 pm
Location: Mosjøen

Re: Fotball EM 2016 Norge/Sverige

Post by FSHelgeland »

Kunne vel ikke vært noe problem å hadd plass til over 40 000 i stavanger eller bergen. Jeg synes faktisk at em er en så stor sak at det burde avgjøres politisk. Hele Norge burde få delta i dette. Setter man også det i sammenheng med at Tromsø ble torpedert i kampen om OL og regjeringens uttalte satsing på nordområdene... Da burde det vel ikke være noen tvil.
Tippeliga 2015
User avatar
Larsen
Site Admin
Site Admin
Posts: 7776
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:57 pm
Location: Bodø

Re: Fotball EM 2016 Norge/Sverige

Post by Larsen »

Man kan så si, men så lenge ingen av dem faktisk leverte inn en søknad med større stadion så spillte man jo ballen rett til Lillestrøm.

Så jeg kan forstå argumentasjonen, men for all del, jeg vil jo også ha EM til Bodø. Og i motsetning til Dalers så mener jeg også at søknaden totalt sett står svakere uten Bodø.

Jeg ser de mener nordisk kultur er et pluss for den svensknorske søknaden, jeg antar Kåfjord har planer om å dukke opp med vikinghjelm i Uefakontorene.
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Re: Fotball EM 2016 Norge/Sverige

Post by J I P »

Hvilke av søkerbyene ønsker stadion på gress? LSK, Oslo, Trondheim, Bergen, Stavanger
Hvilken søkerby foretrekker kunstgress: Bodø

Hvis Vertskapsbyene må ha gressbaner for å kunne søke på den oppgaven - da kan bare Bodø glemme tanken på å være vertsby allerede nå!
*******************
Medlem av FK Bodø/Glimt
Medlem av GLIS
Sesongkort på J
Stående, syngende og ikke like billettlaus i London (heia Arsenal)
******************
User avatar
Larsen
Site Admin
Site Admin
Posts: 7776
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:57 pm
Location: Bodø

Re: Fotball EM 2016 Norge/Sverige

Post by Larsen »

Alle arenaene må ha samme underlag, den saken er grei.
Snorreth
Posts: 1486
Joined: Tue Mar 25, 2008 11:09 pm
Location: Sagene, Oslo

Re: Fotball EM 2016 Norge/Sverige

Post by Snorreth »

Jeg skjønner ikke poenget.
Gress er jo en bagetell i denne sammenhengen. Selvsagt kan Bodø opprettholde et gress i to-tre uker.
Heltenjohn
Posts: 742
Joined: Wed Mar 26, 2008 1:00 pm

Re: Fotball EM 2016 Norge/Sverige

Post by Heltenjohn »

Både trondheim, Stavanger og Bergen sa at de uten problem kunne prosjektere rundt en stadion med 40 000 tilskuere, så hadde NFF hatt interesse for det, så hadde Bodø uten problem blitt valgt, men det var nok en forut intatt holdning, desverre. Enig med FSHelgeland om at dette skulle vært avgjort politisk, da det er de som sitter på bingen. Tror nok ikke det at bortvelgelsen av Bodø gjør at de snurper igjen pengesekken..
tjongs
Posts: 2582
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:17 pm
Location: Bodø
Has thanked: 98 times
Been thanked: 184 times

Re: Fotball EM 2016 Norge/Sverige

Post by tjongs »

http://www.dagbladet.no/2009/07/28/spor ... 6/7401601/

Giske truer med å ikke gi statsstøtte dersom ikke Bodø blir inkludert i EM-søknaden. Vel, jeg vil jo gjerne at Bodø skulle bli med, men ikke avv politiske årsaker. Dersom regjeringen lar det gå politikk i dette er det etter mitt syn hårreisende og idiotisk.
.......men så ble superlaget født!!!
Dessuten mener jeg at Tromsø bør ødelegges.
User avatar
Kesseboy
Posts: 15807
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1214 times
Been thanked: 1101 times

Re: Fotball EM 2016 Norge/Sverige

Post by Kesseboy »

Hvorfor er det hårreisende og idiotisk?
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
tjongs
Posts: 2582
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:17 pm
Location: Bodø
Has thanked: 98 times
Been thanked: 184 times

Re: Fotball EM 2016 Norge/Sverige

Post by tjongs »

Som sagt, det er mitt syn. Jeg synes ikke distriktspolitikk, eller politikk idet store og hele, har noe som helst med en slik sak å gjøre. Jeg synes de 4 beste alternativene skal velges, uavhengig av hvor i landet de ligger.

Synes heller ikke noe om at styresmaktene skal "overprøve" avgjørelser tatt av et fagmiljø. Når det er sagt, så er det eneste som har blitt sagt at de skal se på saken, så det trenger jo ikke bety all verden.
.......men så ble superlaget født!!!
Dessuten mener jeg at Tromsø bør ødelegges.
User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16606
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 995 times
Been thanked: 780 times
Contact:

Re: Fotball EM 2016 Norge/Sverige

Post by Sulliken »

Men at de som faktisk skal betale for moroa ikke får ha noe å si? Er det det du mener? Kanskje Giske og kulturdepartementet har fått med seg at Bodø-søknaden ikke er vurdert seriøst av NFF.

Husk at fagmiljøet du sikter til trekker kompetansen til andre fagmiljøer i tvil. NFF har sagt at de ikke trur at Bodø kan håndtere 22 hotellskip, pga manøvrering og slikt men kun 11 skip. Som om ikke Havnevesenet har tenkt på det. På ren synsing kuttet NFF ned halvparten av overnattingsplassene.

Likeledes var det med flyplasskapasiteten som NFF og skar ned etter egen synsing.

Dette trenger faktisk ikke ha direkte med distriktspolitikk å gjøre, men de som betaler har oppdaget mangelfull redegjørelse fra de som har tatt avgjørelsen.
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
tjongs
Posts: 2582
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:17 pm
Location: Bodø
Has thanked: 98 times
Been thanked: 184 times

Re: Fotball EM 2016 Norge/Sverige

Post by tjongs »

Jeg mener at de som er best rustet til å ta denne avgjørelsen er NFF/de som har vurdert dette, og ikke Trond Giske, eller hvilken som helst annen politiker for den saks skyld.

Bodø-søknaden ikke ble vurdert seriøst? Hvilket grunnlag har du for å si noe sånt? Da ble vel ikke Bergen-søknaden heller vurdert seriøst, ser ikke at Giske skal gå gjennom den på nytt.

Det er ellers ganske åpenbart at det er distriktspolitikk som er årsaken her, ettersom Giske mener at hele landet skal tas i bruk for å få statsstøtte. Greit nok det, men jeg er fullstendig uenig i at det skal kvoteres inn arrangørbyer.
.......men så ble superlaget født!!!
Dessuten mener jeg at Tromsø bør ødelegges.
dalers
Posts: 8254
Joined: Sun May 09, 2004 1:35 pm
Location: dengulehorde.no

Re: Fotball EM 2016 Norge/Sverige

Post by dalers »

Sulliken wrote:Kanskje Giske og kulturdepartementet har fått med seg at Bodø-søknaden ikke er vurdert seriøst av NFF.
Dette er vel en påstand kommet fra Bodø-miljøet?
Football is about glory, it is about doing things in style and with a flourish, about going out and beating the lot, not waiting for them to die of boredom
Danny Blanchflower, Tottenham 1954-64
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Re: Fotball EM 2016 Norge/Sverige

Post by J I P »

Det er vel få politikere som er mer glad i å vise hvem som sitter med makta enn Trond Giske?

Cash is King - og hvis Bodø da fyller minimumskravene som er satt for at arrangementet skal arrangeres der - så hvorfor ikke la mannem med pengene få lov til å rasle litt med sablene nå i forkant av valget?

Ikke det at jeg tror at de kommer til å gjøre om på valget sitt.
*******************
Medlem av FK Bodø/Glimt
Medlem av GLIS
Sesongkort på J
Stående, syngende og ikke like billettlaus i London (heia Arsenal)
******************
User avatar
Mr Bean
Posts: 2716
Joined: Thu Mar 27, 2008 8:45 am
Location: Sortland
Has thanked: 85 times
Been thanked: 36 times
Contact:

Re: Fotball EM 2016 Norge/Sverige

Post by Mr Bean »

Håper håper.. :) Giske driver valgkampflesk, men det e bærre lækkert... På tide at pampehelvetingan i Nøff får sæ en midt i fleisen :!:
GLIS og STOLT av det

YNWA
'If you are first you are first. If you are second you are nothing.'
Bill Shankley :LFC 💙💛
User avatar
Neko
Posts: 430
Joined: Tue Jul 28, 2009 9:10 am
Location: Oslo
Has thanked: 2 times
Been thanked: 20 times

Re: Fotball EM 2016 Norge/Sverige

Post by Neko »

EM til Bodø OG upopulær Giske? Dette er jo julaften dobbelt opp. Image

(Siden jeg bor i sør ville det vel vært lettere å komme seg på kamp om det ble Lillestrøm... men det ofrer vi da gjerne for vakre TV-bilder fra nord. :mrgreen: )
User avatar
Kesseboy
Posts: 15807
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1214 times
Been thanked: 1101 times

Re: Fotball EM 2016 Norge/Sverige

Post by Kesseboy »

Det er vel ikke akkurat distrikspolitikk å legge EM til for eksempel Oslo, Stavanger, Trondheim og Bodø. Men det kan være god næringspolitikk, dersom man våger å tenke helhetlig. Næringspolitisk sett er det unødvendig å helle så mye penger opp i oslogryta og stavangerregionen, de har mer enn nok aktivitet sjøl. Så ideelt sett kan det godt tenkes at det ville gitt best avkastning å ha Tromsø, Bodø, Trondheim og Bergen som arrangørbyer.

Sats på lokalt næringsliv, la relevante næringer bygge seg opp med statens hjelp, for å kunne bli innovasjonsdrevne fyrtårnsbedrifter. Og i de tilfellene det ikke funker, plukk opp restene og bygg videre på dem (sykkelrøret, anyone?). Kanskje dette også fordrer vesentlige oppgraderinger av infrastruktur? Om ikke lyntog, så kanskje dobbeltspor (eller i det minste vogner fra siste tredjedel av 1900-tallet? :roll: )

Satser på at et departement er i stand til å gjennomføre en bedre og mer helhetlig konsekvensanalyse. NFF er nok best på det fotballfaglige, men flere av begrunnelsene i rapporten var snodige. Er heller ikke bekvem, for Bodøs del, med å bli politisk skjøvet inn igjen i diskusjonen, men nå er det engang sånn at de som betaler bør få ha noen innsigelser. Og kanskje finner nettopp de det unødvendig å splashe ut såpass vesentlige summer på Oslo og Lillestrøm, for eksempel.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
User avatar
Boombadila
Moderator
Moderator
Posts: 8382
Joined: Wed Mar 26, 2008 11:32 am
Has thanked: 39 times
Been thanked: 171 times

Re: Fotball EM 2016 Norge/Sverige

Post by Boombadila »

Morsomt å lese på internettfora nå. Alle henger seg opp i transport og hotellkapasitet, noe som om vi skal være ærlig, kommer til å være Norge sin hemsko uansett!

Så jeg tviler på at det blir EM uansett, men bra at Giske viser forstand og ikke kaster penger etter fotballen, slik som enkelte andre ministre før i tiden gjorde :fy
No one knows the reason for all this, but it is probably quantum
Post Reply