fotballnivå, norsk kontra internasjonal

Moderators: Sulliken, Larsen

Post Reply
User avatar
Thomp
Quizmaster
Quizmaster
Posts: 258
Joined: Fri Mar 12, 2004 12:16 pm
Location: Hagan Nittedal

fotballnivå, norsk kontra internasjonal

Post by Thomp »

Hallo alle Glimtsupportere i nord og her i sør, unge og gamle :D jeg legger merke til at det temaet som har vært mye fremme i media, nemlig det angivelig dårlige nivået norsk fotball representerer for tiden, ikke lokker frem de store diskusjoner her på forumet.

er det fordi alle skjønner hva fotball egentlig handler om? at de å være en ekte supporter, betyr at man i nitti minutter faktisk kutter ut den delen av hjernen som driver med analytiske og logiske tankeprosesser? At fotball først og fremst handler om lidenskap, kjærlighet og drømmer?

At man elsker klubben sin, at Glimt holder et nivå jeg elsker, der og da, at jeg faktisk er i stand til å se en internasjonal kamp, uten at jeg samen ligner den kampen med den norske, jeg nettoppp så?

Handler ekte kjærlighet til klubben sin om støttepasninger, bakrom og gode løp? eller er fotballhjernene våre innstilt på ren lidenskap, og en evig drøm om triumf, samme hvilket nivå klubben viser i jakten på trofeer?

phuuuu....jaggu godt å være tilbake igjen 8) 8) 8)
Søker svar på kvinnens gåte, i mellomtiden har jeg det j.....moro:)
Pekri10
Moderator
Moderator
Posts: 2265
Joined: Sat May 08, 2004 4:27 pm
Location: Spikkestad

Post by Pekri10 »

At den norske serien skal være dårligere enn noengang slik noen hevder er for meg et mysterium. Jeg synes stadig jeg ser prestasjoner i tippeligaen som jeg knapt har sett før i norsk fotball. At det er betenkelige sider ved at det er så mye utlendinger i norsk fotball i øyeblikket kan jeg være enig i, men utlendingene bringer også mye positivt med seg. Se bare på ukens lag. Det er ingen tvil om at det er mange av dem som er virkelig gode i norsk målestokk. Og strengt tatt tror jeg heller ikke nivået på den norske serien ligger noe lenger unna nivået på flere av de europeiske ligaene enn den gjorde for 10-15 år siden.
Noe resignert medlem av DGH don´t wannabes (Glimt i sør) http://www.glimtsupporter.com og
Scandinavian Hammers http://www.westham.no
User avatar
Kesseboy
Posts: 15757
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1079 times

Post by Kesseboy »

Pekri10 wrote:At den norske serien skal være dårligere enn noengang slik noen hevder er for meg et mysterium. Jeg synes stadig jeg ser prestasjoner i tippeligaen som jeg knapt har sett før i norsk fotball.
Jeg er enig med din setning nummer to, men ikke den første. Årsaken er at disse prestasjonene, de virkelig gode kampene, ikke kommer i alt for stor grad på noen stabil måte. Jeg har vel tidligere ymta frampå at jeg synes Stabæk er det eneste laget som virker noenlunde stabilt, og det mener jeg fortsatt, selv etter at de har begynt å gå på tap. Grunnen til det er at, så vidt jeg kan se, spillerne er noenlunde konsekvente i prestasjonene sine. Sånn sett svinger Stabæk lite som lag, men lider en del av at motstanden svinger. Både Rosenborg og Brann gjorde veldig gode kamper mot Stabæk, det samme gjorde for så vidt Start (et av de andre lagene som har vært nokså konsistente, nemlig stabilt dårlig). Det verste laget i så måte er vel Strømsgodset, som omtrent har vunnet og tapt annahver kamp så langt i sesongen. Men jeg synes altså det som kjennetegner Tippeligaen er at lagenes prestasjoner er uforutsigbare, og at det er et tegn på lav kvalitet. Det tyder på at det er få klubber som i spesielt stor grad lykkes med arbeidet -- de har kanskje ikke fått satt sammen velfungerende spillergrupper, de har kanskje ikke fått treningsarbeidet til å fungere, de har kanskje feil ambisjoner, dårlig ressursbruk eller feil strategier på andre områder.

Nils Skutle (var det vel?) mente det var en ulykke for norsk fotball at så mange lag skulle gå for tittelen, og jeg tror han tar fryktelig feil -- dét er nok en styrke for fotballen. Men når de 7-8 lagene med medaljeambisjoner ser ut til å være ca. jamngode over tid, og svingende i prestasjonene, tyder det på at det ikke er noen som finner "sitt" nivå. Det gjør at man får sånne blemmer som LSKs exit i europacupen, men samtidig at RBK knuser motstanden i Champions League-kvaliken. Da blir det (dessverre?) sånn at man ikke kan stole på at verken bunnivået eller toppnivået er representativt. Når så mange lag har medaljeambisjoner burde det utkrystallisere seg noen (i noen grad) styrkeforhold lagene i mellom.

Det jeg legger til grunn som kvalitetskriterier er i liten grad europacup-resultater eller enkeltmannsprestasjoner, men som nevnt stabilitet. I tillegg tenker jeg på ting som tydelige spillopplegg og sportslige identiteter, i tillegg til stabile prestasjoner fra et flertall av enkeltspillere. Jeg synes ikke å se mye av noe sånt i år.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
Pekri10
Moderator
Moderator
Posts: 2265
Joined: Sat May 08, 2004 4:27 pm
Location: Spikkestad

Post by Pekri10 »

Nå har ikke jeg sett så fryktelig mange hele tippeligakamper de 2 siste sesongene, så jeg skal ikke på noen som helst måte påberope meg å inneha noen ekspertise. Likevel mener jeg å registrere at det er tøffere enn noen gang å hevde seg i tippeligaen. Nivået virker å være så jevnt at ingen av lagene kan tilate seg noen "hvileskjær". Jeg tror at den manglende stabiliteten skyldes at bunnivået er blitt betraktelig høyere, noe som jeg mener også har forplantet seg ned i adeccoligaen. Det er små marginer mellom det å slå et topplag og tape for et bunnlag. Jeg mener at det er et tegn på styrke.

Så kan man spørre seg om toppnivået er blitt noe lavere. Jeg tror ikke det kan være mye i tilfelle, selv om vi har opplevd noen smeller i europacupene. Med 3-4 klubber som er med i gulljaget virker det som om enkelte klubber nettopp har tatt seg noen av de nevnte "hvileskjærene" i europacupene, trolig for å ha fullt fokus på den utrolig viktige serien og gullkampen. Dette er skummelt, for jeg tror bunnivået også i europeisk fotball er høyere enn noen gang.

Samtidig er det mer penger i tippeligaen enn noen gang, og dermed står det mer på spill enn noen gang. Å være i tippeligaen er viktigere enn noen gang. Fotballen i Norge gjennomgår en voldsom utvikling der kommunikasjonsteknologien og publikums- og medieinteressen har gjort fotballen til en relativt stor industri også her på berget. Internasjonale krav til stadionanlegg har medført at det knapt finnes en klubb i de to øverste divisjonene som ikke har investert i stadionanlegg eller har planer om det. Slik jeg ser det er norsk fotball i ferd med å vokse seg ganske stor. Kanskje ikke så rart hvis der skulle være noen voksesmerter?

Jeg er egentlig ganske optimistisk på vegne av norsk fotball.

Dette blir mye antakelser og synsing, men å vurdere prestasjoner og nivå i ulike tidsepoker opp mot hverandre er ikke så lett. :)
Noe resignert medlem av DGH don´t wannabes (Glimt i sør) http://www.glimtsupporter.com og
Scandinavian Hammers http://www.westham.no
Pekri10
Moderator
Moderator
Posts: 2265
Joined: Sat May 08, 2004 4:27 pm
Location: Spikkestad

Post by Pekri10 »

Drar fram denne tråden igjen, da starts nye trener kommer med en interessant uttalelse i VG i dag:
Lennnartsson mener imidlertid nivået på den eliteserien han nå returnerer til - er mye høyere.

- Jeg mener nivået her nå er bedre enn både i Sverige og Danmark, sier han.
http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=163413
Noe resignert medlem av DGH don´t wannabes (Glimt i sør) http://www.glimtsupporter.com og
Scandinavian Hammers http://www.westham.no
User avatar
Kesseboy
Posts: 15757
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1079 times

Post by Kesseboy »

Rosenborg i går og Vålerenga i dag gjør ikke akkurat det som skal til for å overbevise meg om at norsk klubbfotball tilhører mellomskiktet i Europa for tida.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
MacDaddy
DGH TIFO
DGH TIFO
Posts: 2136
Joined: Thu Jul 21, 2005 6:18 am
Location: Bodø
Contact:

Post by MacDaddy »

Blir en spennende avsluttning på Brugge - Brann.
2-1 til Brann med 5 min igjen å spille.
http://www.youtube.com/watch?v=SyzDOcOw5qY" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
poteten
Moderator
Moderator
Posts: 5570
Joined: Fri Apr 08, 2005 6:20 pm
Location: Trondheim
Has thanked: 167 times
Been thanked: 322 times

Post by poteten »

Du verden for et Brann-lag. De spiller forferdelig bra fotball til tider og førsteomgangen var fantastisk. Rett og slett. På slutten spilte bergenserne kontrollert og holdt roen. Fortjent.

Grattis til Brann!
Kritisk
Sebulba
Posts: 540
Joined: Thu May 18, 2006 8:35 pm
Location: Bodø

Post by Sebulba »

Jeg tror toppnivået er dårligere i dag enn f.eks RBK på sitt beste under Nils Arne Eggen.
«Fotball er en sport der 22 spillere løper etter en ball, og til slutt vinner Tyskland!». Gary Lineker
MhepA
Moderator
Moderator
Posts: 10468
Joined: Thu Sep 15, 2005 6:15 pm
Has thanked: 6 times
Been thanked: 176 times

Post by MhepA »

Ærlig og redelig, Brann fortjener seriegullet.
De har det beste mannskapet i Norge.
Rosenborg må på mange år bukke for at et annet lag faktisk har et bedre mannskap.
En gang Glimt, alltid GLIMT!
User avatar
poteten
Moderator
Moderator
Posts: 5570
Joined: Fri Apr 08, 2005 6:20 pm
Location: Trondheim
Has thanked: 167 times
Been thanked: 322 times

Post by poteten »

Sebulba wrote:Jeg tror toppnivået er dårligere i dag enn f.eks RBK på sitt beste under Nils Arne Eggen.
Ikke helvete.
Kritisk
Johnny
Posts: 246
Joined: Mon Apr 19, 2004 9:37 am

Post by Johnny »

Kesseboy wrote:Rosenborg i går og Vålerenga i dag gjør ikke akkurat det som skal til for å overbevise meg om at norsk klubbfotball tilhører mellomskiktet i Europa for tida.

Rosenborg taper 0-2 mot et av de beste tyske lagene og Enga spiller 2-2 mot serielederne i Østerrike. Synes ikke at det skal være noen negativ trend for norsk fotball.

Husk at Roseborg per dags dato er nr7-8 i eliteserien,men har akkurat tatt poeng mot Chelsea borte og vært på høyden med Schalke i går.

Enga driter på leggen i bortekampen med typisk norsk feighet, mens de idag var langt bedre frem til Austria scorer. Da mistet nok laget troen, men de er fortsatt bedre en Austria i dag. Enga ligger vel på 5-6plass (gidder ikke sjekke tabellen for RBK og Enga, de er ikke medaljekandidater denne sesongen noe som er et poeng i seg selv)

1 lag i CL og 1 i UEFA er sterkt av en liten nasjon som Norge.
MhepA
Moderator
Moderator
Posts: 10468
Joined: Thu Sep 15, 2005 6:15 pm
Has thanked: 6 times
Been thanked: 176 times

Post by MhepA »

Norsk ranking

topp5:
Brann
Rosenborg
Vålerenga
Lillestrøm
Viking
En gang Glimt, alltid GLIMT!
liverglimt
Site Admin
Site Admin
Posts: 10717
Joined: Sun Apr 17, 2005 1:45 pm
Has thanked: 2221 times
Been thanked: 366 times

Post by liverglimt »

Heia LiverGlimt!
Last edited by liverglimt on Fri Oct 05, 2007 7:58 am, edited 1 time in total.
@liverglimt
liverglimt
Site Admin
Site Admin
Posts: 10717
Joined: Sun Apr 17, 2005 1:45 pm
Has thanked: 2221 times
Been thanked: 366 times

Post by liverglimt »

MhepA wrote:Norsk ranking

topp5:
Brann
Rosenborg
Vålerenga
Lillestrøm
Viking
For noe tull. Ett seriespill viser over en hel sesong hva som er stillingen i norsk fotball. Hvis du ikke har lest tabellen i det siste så er den som følger:

Brann 22 15 3 4 48
Viking 22 12 5 5 41
Stabæk 22 11 6 5 39
Lillestrøm 22 10 6 6 36
Vålerenga 22 9 6 7 33
Tromsø 22 10 3 9 33
Rosenborg 22 9 5 8 32
Fredrikstad 22 8 8 6 32
Lyn 22 8 4 10 28
Aalesund 22 8 3 11 27
Strømsgodset 22 7 4 11 25
Start 22 5 7 10 22
Odd Grenland 22 5 3 14 18
Sandefjord 22 4 3 15 15
@liverglimt
User avatar
eidurgud
Posts: 9741
Joined: Wed Jun 22, 2005 6:16 pm
Location: Bodø
Has thanked: 2 times
Been thanked: 10 times

Post by eidurgud »

Johnny wrote:1 lag i CL og 1 i UEFA er sterkt av en liten nasjon som Norge.
Rosenborg, Brann, Vålerenga og Lillestrøm har alle spilt e-cup denne sesongen. Lillestrøm og Vålerenga er slått ut, men..
User avatar
Kesseboy
Posts: 15757
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1079 times

Post by Kesseboy »

Johnny wrote:
Kesseboy wrote:Rosenborg i går og Vålerenga i dag gjør ikke akkurat det som skal til for å overbevise meg om at norsk klubbfotball tilhører mellomskiktet i Europa for tida.

Rosenborg taper 0-2 mot et av de beste tyske lagene og Enga spiller 2-2 mot serielederne i Østerrike. Synes ikke at det skal være noen negativ trend for norsk fotball.

Husk at Roseborg per dags dato er nr7-8 i eliteserien,men har akkurat tatt poeng mot Chelsea borte og vært på høyden med Schalke i går.

Enga driter på leggen i bortekampen med typisk norsk feighet, mens de idag var langt bedre frem til Austria scorer. Da mistet nok laget troen, men de er fortsatt bedre en Austria i dag. Enga ligger vel på 5-6plass (gidder ikke sjekke tabellen for RBK og Enga, de er ikke medaljekandidater denne sesongen noe som er et poeng i seg selv)

1 lag i CL og 1 i UEFA er sterkt av en liten nasjon som Norge.
Vel, resultatene er det jo i og for seg ikke noe galt med, dersom man synes det er greit å være der man er. Prestasjonene er det litt verre med. RBK kommer seg til CL, og det er sterkt, men det bør anføres at de fikk den enklest mulige trekninga av samtlige kombinasjonsmuligheter. De stjeler ett poeng mot Chelsea på frekkhet og tjyvflaks, og taper fullt fortjent etter ei lite sammenhengende forestilling mot et slapt Schalke som ikke gjør stort mer enn de må. Vålerenga har gjort en god jobb med å komme seg så langt som de gjorde, og bortekampen mot Austria skal jeg ikke si noe om siden jeg ikke så den, men kampen i går likna litt på Rosenborgs kamp; man har spillere som løper og sparker ball, men hvor og hvordan de løper og sparker er det ikke så mye form på.

Det som gjorde norsk landslagsfotball og i noen tilfeller norsk klubbfotball i stand til å gjøre seg bemerket i internasjonal sammenheng var tydelighet på det de dreiv med -- landslaget var fjellsolid organisert, Rosenborg hadde et veletablert angrepsmønster som de pøste på med, Brann hadde den eneste norske vellykka europacup-kampanjen med et (i bunn) posession-orientert system, mens Molde hadde antydninger til et slags solid kompromiss mellom de forannevnte. Men alle disse visste hva de gjorde da de spilte i Europa. Det er i og for seg greit at norske lag ikke er best på organisering lenger, for resten av verden har tatt oss igjen. Men det er ikke noen fordel at man ikke lenger engang er gode på det.

Det blir spennende å se hvordan Brann kan hevde seg i gruppespillet i UEFA-cupen, for de ser sjukt gode ut om dagen.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
Post Reply