Landslaget

Moderators: Sulliken, Larsen

Post Reply
User avatar
Kesseboy
Posts: 15736
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1192 times
Been thanked: 1073 times

Re: Landslaget

Post by Kesseboy »

Hodet mitt knaker av dette her, men den testen som brukes av legevaktene i Norge har ekstremt høy spesifisitet. Det burde gi svært få (ca. ingen) falske negative, men noen falske positive. Den antistoff-testen som brukes i andre deler av Europa har en lavere treffrate begge veger. Jeg vet ikke hva Milan har brukt, men mistenker det er den siste (den er billigere).
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
Glimt1916
Posts: 5572
Joined: Sat May 21, 2005 11:45 am
Has thanked: 413 times
Been thanked: 429 times

Re: Landslaget

Post by Glimt1916 »

Her er jeg blank. Aner ikke hva som blir brukt eller hva som bør brukes, men i utgangspunktet tenkte jeg at klubber som Milan og Real Madrid brukte det beste som er å oppdrive. Det er i hvert fall inntrykket man får når alle fotballfolk lovpriser "protokollene".
User avatar
Kesseboy
Posts: 15736
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1192 times
Been thanked: 1073 times

Re: Landslaget

Post by Kesseboy »

Det er en ganske overdreven tru på at testing er frelsende, ja. Den norske karantenepolicyen virker å være en veg å gå for å kunne holde samfunnet åpent.

På samfunnsnivå vil nok utstrakt testing gi mening. I et fotballag vil ett galt testsvar ha store konsekvenser. UEFA-protokollen handler om penger og muligheten til å spille fotball, ikke smittevern.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
User avatar
Vix
Posts: 737
Joined: Thu Aug 20, 2015 9:48 am
Location: Vigevano
Has thanked: 120 times
Been thanked: 116 times

Re: Landslaget

Post by Vix »

Det får vel ikke så alvorlige konsekvenser hvis feilresultatene er positive tester på spillere som egentlig ikke har viruset?

Testene som brukes av fotballklubbene her i Italia tror jeg er samme type som jeg har tatt. Den som stikkes inn i nesen og ned i halsen på deg og vel har 99 komma noe i treffrate. Antistoff-testen (som er en blodprøve og som jeg også har tatt) viser selvsagt om du har utviklet antistoffer. Akkurat hvor lang tid det tar vet jeg ikke men den ville ha lite for seg i det regimet Uefa-protokollen dikterer. Virker også rart at Uefa ikke skulle ha klare retningslinjer for hvilken type test som skal tas.

Men det at det først nå kommer fram at JP var falsk positiv mens Ødegaard var ordentlig positiv får meg til å tro at det er NFF som har tatt disse blodprøvene. Det har ikke vært klart ut fra det jeg har lest.
User avatar
Kesseboy
Posts: 15736
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1192 times
Been thanked: 1073 times

Re: Landslaget

Post by Kesseboy »

Falske positive tester kan jo utløse karantenetiltak osv. uten at de egentlig er nødvendige. Falske negative er mer alvorlige med tanke på smittespredning.

JP var i hvert fall i Milano da nyheten sprakk, og Ødegaard ble isolert i Spania. Jeg tror ikke det var NFF.

Sånn helt på sida av det hele, så er det en spesiell metode for å ta den prøven, som en del av oss har erfart. Det er kanskje ikke alle testtakere ute i klubbene som har like god trening på dette, og kan sikkert bomme en gang iblant.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
User avatar
Vix
Posts: 737
Joined: Thu Aug 20, 2015 9:48 am
Location: Vigevano
Has thanked: 120 times
Been thanked: 116 times

Re: Landslaget

Post by Vix »

Glemte : angående Ødegaard. Han kan jo ha vært (ordentlig) positiv i en periode det ikke ble testet så heftig, eventuelt han kan ha vært på vei "ut av sykdommen" da han avla de to negative prøvene.

Edit : Da nyheten om at JPs positivitet var falsk satt han vel på Thon Hotell?
User avatar
Kesseboy
Posts: 15736
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1192 times
Been thanked: 1073 times

Re: Landslaget

Post by Kesseboy »

Ja, den nyheten er jo helt fersk. Men da han ble oppgitt å være positiv, så var han vel i Milano?
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
Glimt1916
Posts: 5572
Joined: Sat May 21, 2005 11:45 am
Has thanked: 413 times
Been thanked: 429 times

Re: Landslaget

Post by Glimt1916 »

Ajax ble såpass frustrert over reglene de må følge at de bare gadd ikke https://ekstrabladet.dk/sport/fodbold/u ... ag/8367584
User avatar
Vix
Posts: 737
Joined: Thu Aug 20, 2015 9:48 am
Location: Vigevano
Has thanked: 120 times
Been thanked: 116 times

Re: Landslaget

Post by Vix »

Kesseboy wrote: Mon Nov 16, 2020 2:31 pm Ja, den nyheten er jo helt fersk. Men da han ble oppgitt å være positiv, så var han vel i Milano?
Det var han. Da ble han (og Donnarumma) isolert. De ble erklært friske og klare for trening bare noen dager etterpå, hvilket muligens indikerte at noe hadde vært feil med de positive testene...
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Re: Landslaget

Post by J I P »

Fra twitter
Fotballandslaget @nff_landslag
Disiplinærutvalget i UEFA har i dag behandlet den avlyste kampen mellom Romania og Norge. UEFA har bestemt at Norge taper kampen 3-0. NFF har fem dager på å be om begrunnelse for avslaget. Etter dette vil NFF ta stilling til om vi skal anke.
*******************
Medlem av FK Bodø/Glimt
Medlem av GLIS
Sesongkort på J
Stående, syngende og ikke like billettlaus i London (heia Arsenal)
******************
ingen87
Posts: 7029
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 113 times
Been thanked: 155 times
Contact:

Re: Landslaget

Post by ingen87 »

Mon tro om dagens sak kan ha virkning på en eventuell anke? Har kanskje ikke noe å si for utfallet i gruppa uansett...
Førr Evig!
User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16506
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 956 times
Been thanked: 723 times
Contact:

Re: Landslaget

Post by Sulliken »

Og enkelte syns det var bare tull at Landslaget skulle i karantene? Noen mente at det var helt greit å sende alle sammen til Romania. Lag, reserver, trenere og støtteapparat..

Omar, Lode, King, Berg og Henriksen bekreftet smittet. Å sette laget i karantene var 100% rett avgjørelse!
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
Glimt1916
Posts: 5572
Joined: Sat May 21, 2005 11:45 am
Has thanked: 413 times
Been thanked: 429 times

Re: Landslaget

Post by Glimt1916 »

Synes det er fint å se Klaveness innrømme at dette ble feil. Hadde de kjørt på i samme stil ville jeg fått problemer med å forholde meg til landslaget fremover.
MhepA
Moderator
Moderator
Posts: 10461
Joined: Thu Sep 15, 2005 6:15 pm
Has thanked: 6 times
Been thanked: 175 times

Re: Landslaget

Post by MhepA »

Det som for kort tid siden så veldig lyst ut har vært en stor skuffelse.

Ødegaard usynlig og byttes ut tidlig i sin andre kamp fra start. Redd han ikke rekker å komme i form før RM ikke ser nytten i han lengre. Dette laget er ikke særlig kjent for å være tålmodig, men Ødegaard er vel en av de de har vært mest tålmodig med.

Sørloth flopper i nok en kamp og går til pause med 0-1. Trønderen byttes ut og erstatteren scorer mål etter kort tid, og redder med det sannsynligvis poeng for Leipzig. Hvor lenge kan Sørloth få gå uten å score, eller komme til målsjanser for den saks skyld?
En gang Glimt, alltid GLIMT!
User avatar
gavharr
Moderator
Moderator
Posts: 5712
Joined: Tue Apr 14, 2009 8:39 pm
Location: Oslo
Has thanked: 280 times
Been thanked: 225 times

Re: Landslaget

Post by gavharr »

Ødegaard har ikke vært seg selv etter knetrøbbelet, men han har jeg troen på. Sørloth har kanskje peaket i Tyrkia?
"People who think they know everything are a great annoyance to those of us who do."
Glimt1916
Posts: 5572
Joined: Sat May 21, 2005 11:45 am
Has thanked: 413 times
Been thanked: 429 times

Re: Landslaget

Post by Glimt1916 »

Lagerbäck ut, Ståle inn.
mortsto
Posts: 7347
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 150 times
Been thanked: 439 times

Re: Landslaget

Post by mortsto »

Er ikke landslaget og Solbakken litt som RBK og Hareide? En har hatt navnet på blokka lenge, men famlet og ansatt andre av mangel på riktig timing. Og hvis dette nå ikke funker, så er det ingen som aner hva som skjer etter det?
User avatar
Kesseboy
Posts: 15736
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1192 times
Been thanked: 1073 times

Re: Landslaget

Post by Kesseboy »

Tjaa, hvis man skal gjøre noe nytt, hvorfor ikke gjøre akkurat det samme som før?
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16506
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 956 times
Been thanked: 723 times
Contact:

Re: Landslaget

Post by Sulliken »

Det var da vodlsomt til "positivitet"!

Svensken ut. Det er det viktigste. Hvem som helst kunne ha overtatt, så hvorfor ikke en dyktig trener med suksess?
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
Knuta
Posts: 10021
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 448 times

Re: Landslaget

Post by Knuta »

Enig at svensken er ferdig, men uenig at Solbakken får jobben. Har fått sterk kritikk om oppførsel i FCK, var ufyselig som trener for Ham-Kam i sin tid. Sparket i Tyskland og England. Men har gjort en god jobb i FCK. Enig med Hareide sammenligningen. Håper at Solbakken prioriterer spillere som spiller fast på sine lag og som er i form og ikke blir tatt ut p.g.a meritter for noen år siden. Fotball er ferskvare. Men Solbakken er heldig som tar over et lag hvor flere spillere har x-faktor.
liverglimt
Site Admin
Site Admin
Posts: 10689
Joined: Sun Apr 17, 2005 1:45 pm
Has thanked: 2202 times
Been thanked: 362 times

Re: Landslaget

Post by liverglimt »

Enhver trener må få de med X-faktor til å fungere sammen. Det klarte ikke LL, håper veskesjefen klarer det. Da kan det hende jeg blir å se landskamper :D
@liverglimt
G-s-enz
Posts: 5394
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:53 am
Location: Målselv
Has thanked: 204 times
Been thanked: 270 times

Re: Landslaget

Post by G-s-enz »

Ny 4-4-2 trener,ZzzzZzzz. Uheldig å spiller med 4 på midten når man er teknisk og også ofte fysisk underlegen. Samhandling får man neppe kompensert med på landsen.
I'm still here cus my love came to stay,Remember that even though the weather is grey today!

Jeg er han som nevnte at vi burde skaffe oss en speider i annenhvert innlegg!
User avatar
gavharr
Moderator
Moderator
Posts: 5712
Joined: Tue Apr 14, 2009 8:39 pm
Location: Oslo
Has thanked: 280 times
Been thanked: 225 times

Re: Landslaget

Post by gavharr »

Spent på Solbakken, men ikke veldig forhåpningsfull. Blir vel sikkert som Köln-tiden...
"People who think they know everything are a great annoyance to those of us who do."
Glimt1916
Posts: 5572
Joined: Sat May 21, 2005 11:45 am
Has thanked: 413 times
Been thanked: 429 times

Re: Landslaget

Post by Glimt1916 »

Krysser i hvertfall fingrene for at han tar ut formspillere som spiller jevnlig for sine klubblag. Allerede da er vi et hakk opp fra Lagerbäck.
ingen87
Posts: 7029
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 113 times
Been thanked: 155 times
Contact:

Re: Landslaget

Post by ingen87 »

Det er noe kjedelig med Ståle Solbakken.. Får liksom ikke den begeistringa som jeg trodde jeg skulle få når Lagerback forsvant.

Blir det ikke mye av det samme?
Førr Evig!
Post Reply