Offside?

Moderators: Sulliken, Larsen

Post Reply
User avatar
Los-Loco
Posts: 7343
Joined: Thu Feb 26, 2004 9:27 am
Location: Bodø
Has thanked: 465 times
Been thanked: 899 times
Contact:

Offside?

Post by Los-Loco »

Offsideregelen er som kjent grunnlag for mange gode fotballdiskusjoner, og jeg trodde egentlig at jeg hadde noenlunde snøring på hvordan regelen er og skal tolkes.

Jeg mener å ha lært at dersom en forsvarsspiller står/ligger utenfor kortlinja, så opphever han offsiden, selv om han ikke er med i spillet akkurat da, på grunn av skade e.l.

Hvis det er riktig, bør ikke regelen da fungere motsatt, slik at dersom en angrepsspiller står bak kortlinja, men likevel slik at han er delaktig i spillet og kan tre inn på banen igjen etter eget forgodtbefinnende, er han ikke da i offside?

Eller mer presist; er dette egentlig et offsidemål?

http://www.vg.no/sport/fotball/norsk/ar ... tid=587952

anyone?
"Den virkelige faren er ikke at datamaskiner skal begynne å tenke som mennesker, men at mennesker skal begynne å tenke som datamaskiner!" Sydney Harris
Parelius
Posts: 1027
Joined: Thu Mar 27, 2008 9:01 am
Location: Oslo
Contact:

Re: Offside?

Post by Parelius »

Nå er ikke jeg dommer, men jeg tolker offside regelen slik at om spilleren er i offside i det pasningen/skuddet går ikke har noe å si så lenge han ikke er delaktig med i spillet. Et eksempel på dette er Ribery og Henry i VM/EM for noen år siden for Frankrike. Henry gikk bevisst i offside med 10m for så å få en pasning "mot" seg, men Henry sto i ro og strakte ut hendene som et signal til dommeren om at han ikke var med i spillet, dette førte til at motstanderlaget ropte etter offside men ingen så at Ribery stakk igjennom med ballen alene mot keeper og skårte. En perfekt utnyttelse av offsideregelen.
Ingenting er mer irriterende enn folk som bare fortsetter å snakke når du avbryter.
User avatar
FSHelgeland
Posts: 7755
Joined: Sun May 15, 2005 1:18 pm
Location: Mosjøen

Re: Offside?

Post by FSHelgeland »

For at det skal være offside så må spilleren vel være delaktig i spillet, her er det et skudd som kommer og den offsideplasserte spilleren er ikke delaktig i spillet. Ikke kan han gjøre noe for å endre ballbanen og ikke hindrer han keeper eller andre spillere. Så det er i mine øyne et korrekt idømt mål.
Tippeliga 2015
Parelius
Posts: 1027
Joined: Thu Mar 27, 2008 9:01 am
Location: Oslo
Contact:

Re: Offside?

Post by Parelius »

Ser at jeg ikke har kommentert målet du linket til, men er enig med FSH.
Ingenting er mer irriterende enn folk som bare fortsetter å snakke når du avbryter.
Glimt1916
Posts: 5630
Joined: Sat May 21, 2005 11:45 am
Has thanked: 431 times
Been thanked: 437 times

Re: Offside?

Post by Glimt1916 »

Du tenk vel på Van Nistelroys mål motm Italia? Der Panucci gikk av banen og la sæ ned ved målet. Har ikke forsvareren fått tilatelse til å gå av banen av dommeren e han fortsatt regna som en del av spillet, men dette gjeld ikke motsatt vei. Altså va dette ikke et offsidemål.
Den norske Tippeliga-dommeren Espen Berntsen frikjenner imidlertid svensken fullstendig.

- Avgjørelsen ved scoringen til Nistelrooy var helt korrekt. En forsvarsspiller kan ikke sette en motstander i offside ved plutselig å tre ut av banen. Han er fremdeles med i spillet og opphever i så tilfelle offside, sier Berntsen til TV 2 Sporten.

Tilfellet er imidlertid ikke det samme dersom en angrepsspiller stiller seg utenfor banen.

- Da er han ikke med i spillet - han forstyrrer ikke motstanderen, påpeker Berntsen.


http://msn.tv2sporten.no/fotball/landsl ... 72033.html
User avatar
Los-Loco
Posts: 7343
Joined: Thu Feb 26, 2004 9:27 am
Location: Bodø
Has thanked: 465 times
Been thanked: 899 times
Contact:

Re: Offside?

Post by Los-Loco »

Nuh, det var jo oppklarende!

Takker og bukker!
"Den virkelige faren er ikke at datamaskiner skal begynne å tenke som mennesker, men at mennesker skal begynne å tenke som datamaskiner!" Sydney Harris
Post Reply