Fotball-VM 2010

Moderators: Sulliken, Larsen

Post Reply
Knuta
Posts: 10028
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: Fotball-VM 2010

Post by Knuta »

Det beste laget hittil er selvfølgelig Argentina. De dårliste lagene hittil; Hellas, England, Sør-Afrika og Nigeria.
Jeg tror at Italia kommer for fullt som vanlig, det samme med Spania. Overrakelsen kan bli Serbia og Elfenbenkysten.
brutus
Posts: 3587
Joined: Mon May 09, 2005 11:53 am

Re: Fotball-VM 2010

Post by brutus »

Jeg har falt for Mexico, som spilte en flott kamp mot Frankrike. Et kreativt, jevnt besatt og godt organisert lag, som kan gå langt i turneringen.
DIXI
User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16539
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 962 times
Been thanked: 734 times
Contact:

Re: Fotball-VM 2010

Post by Sulliken »

Enig at 1-0 over Japan ikke akkurat imponerte, Men japan var helt frem til 1-0 ikke interessert i å spille ball. De kun gikk inn for å gjøre Nederland dårlig. Noe som i seg selv ikke er noe å si på, men når de i tillegg engang ikke prøver å spille offensivt, så blir det bare som en.. eh.. Gresk tragedie (Tok dere den? høhø)

Ja Svakt av tyskland å ikke vinne, men de spilte vel over en omgang med 10 mann, og skapte mer enn det england gjorde med fullt lag.
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
User avatar
Boombadila
Moderator
Moderator
Posts: 8371
Joined: Wed Mar 26, 2008 11:32 am
Has thanked: 38 times
Been thanked: 166 times

Re: Fotball-VM 2010

Post by Boombadila »

Ser at frankrike strever noe voldsomt per nå, det er vel ikke lenge igjen før Président de la République Nicolas Sarkozy sender inn en tropp fra fremmendlegionen for å overta for de spillerne som er der....og det verste av alt, de kan jo umulig gjøre det verre enn hva frankrike alt gjør.
No one knows the reason for all this, but it is probably quantum
User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16539
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 962 times
Been thanked: 734 times
Contact:

Re: Fotball-VM 2010

Post by Sulliken »

Jeg syns vel egentlig at det var tull å gi det andre gule til Kaka. Ivorianeren burde hatt gult for filming.
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
User avatar
tomath
Posts: 3134
Joined: Sun Aug 28, 2005 5:42 pm
Has thanked: 92 times
Been thanked: 152 times

Re: Fotball-VM 2010

Post by tomath »

Jeg synes både New Zealand og særlig Elfenbenskysten har fremstått som VMs kanskje minst sympatiske lag så langt med dagens innsats. Håper de ryker ut i gruppespillet begge to.
"If you just talk, I find that your mouth comes out with stuff" - Karl Pilkington
User avatar
Kesseboy
Posts: 15757
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1079 times

Re: Fotball-VM 2010

Post by Kesseboy »

Kan vanskelig skjule skadefryden over at Italia ikke klarer å slå catenaccio. Men de vinner nok til slutt.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
User avatar
eidurgud
Posts: 9741
Joined: Wed Jun 22, 2005 6:16 pm
Location: Bodø
Has thanked: 2 times
Been thanked: 10 times

Re: Fotball-VM 2010

Post by eidurgud »

Ivorianeren løper jo rett inn i Kaká! Tull med gult til Kaká, men gult for filming? Nja..
User avatar
tomath
Posts: 3134
Joined: Sun Aug 28, 2005 5:42 pm
Has thanked: 92 times
Been thanked: 152 times

Re: Fotball-VM 2010

Post by tomath »

Italia har fått akkurat den starten de trenger for å stille våkne og skjerpet når det begynner å dra seg til. Jeg synes det ser lovende ut med tanke på nytt VM-gull :)
"If you just talk, I find that your mouth comes out with stuff" - Karl Pilkington
User avatar
stormp
Posts: 451
Joined: Wed Mar 26, 2008 3:00 pm
Location: Fauske

Re: Fotball-VM 2010

Post by stormp »

Italia får et ufattelig billig straffespark som de, etter min mening, bare får fordi de er en "stor" fotballnasjon. Samme hendelsen i motsatt straffefelt hadde i beste fall resultert i ingenting, men mye mulig i et gult kort for filming. Fortjente Italia å vinne? Tja... den som scorer flest mål, fortjener alltid å vinne, siden det er det fotball handler om.

Elfenbenskysten framstår usympatisk og grisespillende. Flere tilfeller hvor de setter fram knottene slik at brasilianerne må treffe dem når de sparker. Drittsekkspill!

Nord-Korea er stikk motsatt. Ingen klager på dommeren, ingen tjuvtriks, bare smil og klapp på skuldrene til motstanderne etter harde taklinger. De er naturligvis pisket til det, men det ser bra ut...
"Problemet med sitater på internett er at det er umulig å fastslå om de er sanne eller ikke" George Washington
User avatar
tomath
Posts: 3134
Joined: Sun Aug 28, 2005 5:42 pm
Has thanked: 92 times
Been thanked: 152 times

Re: Fotball-VM 2010

Post by tomath »

Straffesparket er billig ja, og ut fra gjeldende praksis feil, men det kan jo også være verdt å påpeke at New Zealand sitt mål skulle vært annullert for offside, selv om den er tilnærmet umulig for dommerteamet å se.
"If you just talk, I find that your mouth comes out with stuff" - Karl Pilkington
User avatar
Frodo Baggins
Posts: 2280
Joined: Tue Jan 18, 2005 11:28 pm

Re: Fotball-VM 2010

Post by Frodo Baggins »

tomath wrote:men det kan jo også være verdt å påpeke at New Zealand sitt mål skulle vært annullert for offside, selv om den er tilnærmet umulig for dommerteamet å se.
Synes det er feil å si slike ting, når ekspertene bruker 8 repriser for å finne ut at ja, det er offside. Da er det tilnærmet umulig for en linjemann å finne ut av det, og er man i tvil så skal angripende lag ha fordel. altså korrekt dømt..
"Brons 2010, silver 2011 nästa år tar vi guldet!"
User avatar
Kesseboy
Posts: 15757
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1079 times

Re: Fotball-VM 2010

Post by Kesseboy »

stormp wrote:Italia får et ufattelig billig straffespark som de, etter min mening, bare får fordi de er en "stor" fotballnasjon.

(snip)

Nord-Korea er stikk motsatt. Ingen klager på dommeren, ingen tjuvtriks, bare smil og klapp på skuldrene til motstanderne etter harde taklinger. De er naturligvis pisket til det, men det ser bra ut...
Straffa til Italia kan klart forsvares. Ikke av fallet til italieneren, men av holdinga i forkant. Sjøl om det er rimelig latterlig av italieneren å kaste seg (den holdinga kan jo umulig ha bragt ham i ubalanse den vegen), så er det tross alt ei helt klar holding. Så følger debatten om inkonsekvens osv.

Jeg ble rimelig imponert over disiplinen til Nord-Korea. Som du sier, det er nok ikke et resultat av en overveldende iboende sportsånd, men likevel, det var hjertevarmende. I motsetning til Elfenbenskysten ...
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
User avatar
eidurgud
Posts: 9741
Joined: Wed Jun 22, 2005 6:16 pm
Location: Bodø
Has thanked: 2 times
Been thanked: 10 times

Re: Fotball-VM 2010

Post by eidurgud »

Elfenbenskysten fikk tre gule kort, det er da ikke ille? Jeg syns ikke kampen bar preg av stygt spill (klart, de kom for sent inn i noen taklinger, men hvem gjør ikke det?), og elefantene er langt fra de som klager mest på dommeren i dette mesterskapet.
User avatar
Masinga
Posts: 2065
Joined: Mon Feb 23, 2004 10:58 pm
Location: Oslo

Re: Fotball-VM 2010

Post by Masinga »

Det må vel tilføyes at den franske dommeren hadde lite eller ingen kontroll i 2. omgang i kampen Brasil - Elfenbenskysten. Dommeren og hans linjemann overså ikke bare èn hands, men to handser på Fabiano på stillingen 2-0. Etter det ble Elfenbenskystens spillere grinete og fikk omtrent gjøre som de ville av etterslenger. Det tok vel Alsaker/ Semb et kvarter før de kommenterte dette. I den sammenhengen blir det feil å telle antallet gule og røde kort.
Masinga
G-s-enz
Posts: 5409
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:53 am
Location: Målselv
Has thanked: 205 times
Been thanked: 276 times

Re: Fotball-VM 2010

Post by G-s-enz »

Artigste var at dommern gikk bort til han å klappa seg sjøl på armen der ballen traff,virka som om han egentlig så det :P

Portugal knuste jo Nord-Korea rimelig i dag også :P
I'm still here cus my love came to stay,Remember that even though the weather is grey today!

Jeg er han som nevnte at vi burde skaffe oss en speider i annenhvert innlegg!
Cheese Smirnoff
Posts: 5822
Joined: Wed Mar 26, 2008 5:02 pm
Location: Steigen, eksil i Trondheim

Re: Fotball-VM 2010

Post by Cheese Smirnoff »

Jeg ble kvalm av brasilianernes filming. Det er en uting at man skal få ligge i tilsynelatende enorme smerter i noen minutter, for så å hoppe opp frisk og rask igjen uten noe som helst advarsel. Håper det blir innført en regel som sier at spillere som gir uttrykk for enorme smerter må ut på sidelinjen for en grundig helsesjekk før de får lov å komme tilbake på banen.
Heia, heia, heia!

- Ole-Gunnar Iversen
User avatar
Thomp
Quizmaster
Quizmaster
Posts: 258
Joined: Fri Mar 12, 2004 12:16 pm
Location: Hagan Nittedal

Re: Fotball-VM 2010

Post by Thomp »

Cheese Smirnoff wrote:Jeg ble kvalm av brasilianernes filming

Brasilianernes filming? her må du forklare, med eksempler, hvis du mener de står for filmkunsten i dette VM, ber jeg deg se nøyere etter :shock:
Søker svar på kvinnens gåte, i mellomtiden har jeg det j.....moro:)
Cheese Smirnoff
Posts: 5822
Joined: Wed Mar 26, 2008 5:02 pm
Location: Steigen, eksil i Trondheim

Re: Fotball-VM 2010

Post by Cheese Smirnoff »

Hvis du så det siste kvarteret av kampen ser du at flere av spillerne som får seg en liten kakk ligger nede som om foten er avrevet. Det kaller jeg for filming, og med Dani Alves på laget vet man at det ikke er uvanlig.

Det skal sies at alle spansk/portugisisk-talende land i verden har det samme problemet, noe man kunne se i dagens Spania-kamp. Jeg gremmes like mye over slik filming som den filmingen Keita vartet opp med.
Heia, heia, heia!

- Ole-Gunnar Iversen
brutus
Posts: 3587
Joined: Mon May 09, 2005 11:53 am

Re: Fotball-VM 2010

Post by brutus »

Du glemte Italia. Dette er årsaken til at jeg aldri har vært noen tilhenger av latinsk fotball.
Last edited by brutus on Tue Jun 22, 2010 9:22 am, edited 1 time in total.
DIXI
User avatar
Masinga
Posts: 2065
Joined: Mon Feb 23, 2004 10:58 pm
Location: Oslo

Re: Fotball-VM 2010

Post by Masinga »

Oppsiktsvekkende lite tilleggstid i disse VM-kampene! I kampen mellom BRA - ELF ble det bare lagt til 3 minutter! Det skulle vært 10 - 15 min. Elano måtte bæres av banen, Bastos ble kraftig kvestet under leggskinna, Lucio lå stadig nede med kraftige smerter (!), tumultene og utvisningen av Kaka, alle innbyttene etc. Begrepet "injury-time" er blitt kraftig utvannet. Bare byttene tok 3 minutter.

Ellers fortsetter Spania å trille ball. Xavi og David Villa var meget bra i går. Men de savner en Messi for å lykkes med spillestilen.
Masinga
liverglimt
Site Admin
Site Admin
Posts: 10717
Joined: Sun Apr 17, 2005 1:45 pm
Has thanked: 2221 times
Been thanked: 366 times

Re: Fotball-VM 2010

Post by liverglimt »

Det var litt mer spill i lengderetningen i går. Spania trenger enda mer direkte spill for å lykkes. Dytt Xavi ut på benken og gi Villa og Fabregas ett lynkurs i lagspill så går dette langt.
@liverglimt
Knuta
Posts: 10028
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: Fotball-VM 2010

Post by Knuta »

Det som antakelig kommer til å skje er at Chile taper mot Spania og ryker ut selv med 6.poeng. Slovenia klarer minst uavgjort mot England og går videre. Ghana taper ikke mot Tyskland og går videre sammen med Serbia. Serbia møter Spania i finalen.
Shredd
Posts: 1579
Joined: Wed Mar 26, 2008 3:51 pm

Re: Fotball-VM 2010

Post by Shredd »

Hehe, spenstig tips. Frykter også at Chile ryker, 1-0 mot Sveits vil nok vise seg å være for lite. Men jeg tror ikke Ghana tar poeng mot Tyskland, jeg er overhode ikke imponert av Ghana som virker direkte elendig foran mål. Men tenk den midtbanen de kunne stilt med, Appiah, Essien, Muntari, så kunne Annan fått vært bak der å rydda unna det lille Essien slipper igjennom. Synd Appiah har vært så mye skadet, at Essien er det og Muntari ikke er helt riktig skrudd sammen i topplokket, for det hadde vært en helvetes bra midtbane. Ghana hadde forresten 16 skudd mot Serbia og 22 skudd mot Australia (Fifas egne statistikker), men har kun klart å score på straffe. Mesteparten av skuddene kommer jo fra 30 meter og ut. Likevel hadde de ballen mindre enn Serbia, mens possession var likt mot Australia. Tror Ghana skal få slite mot Tyskland.

Jeg er spent på å se hvor langt Paraguay kan gå, de har imponert meg. De møter sannsynligvis Danmark eller Japan i 8delsfinalen, og den tror jeg de tar. Sier sannsynligvis siden jeg ikke tror Nederland går på en smell mot Kamerun, men muligheten er jo alltid der.
User avatar
Masinga
Posts: 2065
Joined: Mon Feb 23, 2004 10:58 pm
Location: Oslo

Re: Fotball-VM 2010

Post by Masinga »

Ikke glem Uruguay!
Masinga
Post Reply