Streik

Moderators: Sulliken, Larsen

Post Reply
mortsto
Posts: 7419
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 157 times
Been thanked: 467 times

Streik

Post by mortsto »

Er det der noe vits da? Og kan det ramme Adeccoligaen etterhvert? Skjønner ikke helt greia.

"Man må se på helheten. Det investeres også mye penger i norsk fotball for å gjøre den bedre. Det å sikre at spilerne har optimalt utstyr burde vært prioriter. Walltin sier videre at pengene klubbene taper på dårligere avtaler ikke vil havne hos noen få toppspillere som kan inngå private skoavtaler. Det har aldri vært intensjonen at noen spillere skal tjene penger. Det er ikke tillat og i konflikt med utstyrsavtalen klubben har."

Så klubbene vil tape masse penger, og spillernen får lavere lønninger? Og ifølge Dagbladets E.O. Sæther så har faktisk spillerene i ytterste konsekvens lov til å velge sjøl også nå: "Allerede i dag har spillerne mulighet til å bytte sko av medisinske grunner."
ingen87
Posts: 7100
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 127 times
Been thanked: 191 times
Contact:

Re: Streik

Post by ingen87 »

Skjønner godt poenget. Selv sliter jeg fryktelig med både Umbro- og Diadorasko på foten. Får ondt midt under hælen, og må sverge til Adidas eller Nike.. Hva som gjør det vet jeg ikke, men dersom man som toppidrettsutøver ikke har denne muligheten til å velge, spillere som bruker skoene flere ganger om dagen, så synes jeg det blir for dumt.. Gir en klar støtte til at spillerne selv skal få velge skotøy (keeperhansker for keepere, også veldig store forskjeller)..
Førr Evig!
Cheese Smirnoff
Posts: 5822
Joined: Wed Mar 26, 2008 5:02 pm
Location: Steigen, eksil i Trondheim

Re: Streik

Post by Cheese Smirnoff »

De store utstyrsprodusentene sier jo at de kan spesialdesigne sko til alle og enhver.

Norske fotballspillere lever i en verden der de tror de er verdensstjerner, eller noe sånt. Det er enten kunstgresset, været eller skoene som er feil. Skal Rema-ansatte streike fordi de ikke får spesialdesigna jobbsko? Klarer ikke norske fotballspillere å gjøre jobben sin med leverandørens fotballsko burde de skaffe seg en annen jobb hvor de slipper å bruke den skjøre kroppen sin.
Heia, heia, heia!

- Ole-Gunnar Iversen
User avatar
Boombadila
Moderator
Moderator
Posts: 8382
Joined: Wed Mar 26, 2008 11:32 am
Has thanked: 39 times
Been thanked: 171 times

Re: Streik

Post by Boombadila »

Jeg venter til den dagen forsvarets ansatte streiker for å få velge skotøy selv jeg...
No one knows the reason for all this, but it is probably quantum
User avatar
Masinga
Posts: 2065
Joined: Mon Feb 23, 2004 10:58 pm
Location: Oslo

Re: Streik

Post by Masinga »

Masinga
bjornage
Posts: 4463
Joined: Sat Mar 29, 2008 2:04 am

Re: Streik

Post by bjornage »

Den ferieuka har jeg vanskelig å få forståelse for, da kan de heller velge seg et annet yrke. Tar Northug og Bjørndalen seg en uke ferie i februar/mars? Fotballspillerne her har (kamp)fri stort sett kontinuerlig mellom november og mars så at de skal ha enda en uker på sommeren i tillegg til den innlagte pausen så syns jeg det blir noe vel kravstort.
ingen87
Posts: 7100
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 127 times
Been thanked: 191 times
Contact:

Re: Streik

Post by ingen87 »

Northug sto fritt til å velge eget sponsor.. Skiløpere har også muligheten til å velge eget skimerke!
Førr Evig!
User avatar
Novi
Posts: 11499
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 619 times
Been thanked: 823 times

Re: Streik

Post by Novi »

Bare tull alt sammen. Punktene er jo helt absurde;
- er langt vanskeligere å si opp en fotballspiller enn vanlig arbeidstaker
- sponsoravtaler gjør at man ikke kan velge eget utstyr (og sånn er det bare)
- ekstra ferieuke i sesong? Are you f***ing kidding me?? Dersom man spiller i en god klubb skal man prise seg lykkelige for at man har lite ferie (les: spiller e-cup osv.)

Nordmenn syter som ingen andre, og nå har det pinadø nådd fotballspillere også.
Una mas cerveza.
User avatar
Frodo Baggins
Posts: 2280
Joined: Tue Jan 18, 2005 11:28 pm

Re: Streik

Post by Frodo Baggins »

mortsto wrote:Og kan det ramme Adeccoligaen etterhvert?
De fleste streiker blir jo trappet opp etterhvert, men her er jeg litt usikker. Er noen av Adeccoklubbene medlem av NHO ?
"Brons 2010, silver 2011 nästa år tar vi guldet!"
User avatar
Boombadila
Moderator
Moderator
Posts: 8382
Joined: Wed Mar 26, 2008 11:32 am
Has thanked: 39 times
Been thanked: 171 times

Re: Streik

Post by Boombadila »

ikke som jeg har hørt i hvert fall...
No one knows the reason for all this, but it is probably quantum
User avatar
Masinga
Posts: 2065
Joined: Mon Feb 23, 2004 10:58 pm
Location: Oslo

Re: Streik

Post by Masinga »

Er det noen som vet hvor stor streikekassen i NISO er? Rekker den lenger enn et par dager?
Masinga
User avatar
Frodo Baggins
Posts: 2280
Joined: Tue Jan 18, 2005 11:28 pm

Re: Streik

Post by Frodo Baggins »

Ifølge NISO så har de en relativt stor streikekasse.

PS! Glimt har vært medlem av NHO, om de er det fortsatt vet jeg ikke.
"Brons 2010, silver 2011 nästa år tar vi guldet!"
mortsto
Posts: 7419
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 157 times
Been thanked: 467 times

Re: Streik

Post by mortsto »

ingen87 wrote:Northug sto fritt til å velge eget sponsor.. Skiløpere har også muligheten til å velge eget skimerke!
Fotballspillere har også mulighet til dette om det finnes medisinske grunner til det. Synes dette oppsummerer skospørsmålet ganske bra

http://fotball.adressa.no/kommentar/article201122.ece
"Det finnes en lang rekke leverandører av skotøy innenfor sportsbransjen, og de stjeler teknologi fra hverandre. Adidas, Puma, Diadora og Umbro heter de som grovt sett deler eliteserien mellom seg. Umbro alene har mer enn 40 modeller å velge mellom, de andre har sikkert like mange, om ikke flere. Sko for høye vrister, sko for lave vrister, sko med bred lest, sko med smal lest, sko med beskyttelse her og med forsterkninger der, med såler i alle mulige varianter. Jeg nekter å tro at det innenfor det spekteret ikke skulle finnes ett skopar som det er mulig å trives og prestere i. Dessuten finnes det firmaer som spesialiserer seg på å tilpasse sko for dem som har anatomiske abnormiteter som leverandørene selv ikke kan ta hensyn til innenfor sitt produktspekter. På toppen av det kan spillerne i ekstreme tilfeller få legeerklæring på at de må skifte skomerke, og slik burde de være godt nok beskyttet innenfor det eksisterende avtaleverket."

Ser forøvrig at Isberget støtter denne streiken. Merkelige greier.
User avatar
Frodo Baggins
Posts: 2280
Joined: Tue Jan 18, 2005 11:28 pm

Re: Streik

Post by Frodo Baggins »

mortsto wrote:
ingen87 wrote:

Ser forøvrig at Isberget støtter denne streiken. Merkelige greier.
Er vistnok lederen i Isberget som har sendt ut en pressemelding med støtte til streiken. Resten av styremedlemmene støtter vistnok ikke streiken.. Merkelig og klønete manøver av lederen..
"Brons 2010, silver 2011 nästa år tar vi guldet!"
Cheese Smirnoff
Posts: 5822
Joined: Wed Mar 26, 2008 5:02 pm
Location: Steigen, eksil i Trondheim

Re: Streik

Post by Cheese Smirnoff »

Det gir vel Istappene en ekstra uke å glede seg over tabelltoppen. Tromsøspillerne streiker for å få ullsåler i skoene sine, antar jeg.
Heia, heia, heia!

- Ole-Gunnar Iversen
bjornage
Posts: 4463
Joined: Sat Mar 29, 2008 2:04 am

Re: Streik

Post by bjornage »

Streiken er over, og Glimt kan endelig slutte med gå sakte-aksjonen sin :)
User avatar
Frodo Baggins
Posts: 2280
Joined: Tue Jan 18, 2005 11:28 pm

Re: Streik

Post by Frodo Baggins »

Cheese Smirnoff wrote:Det gir vel Istappene en ekstra uke å glede seg over tabelltoppen. Tromsøspillerne streiker for å få ullsåler i skoene sine, antar jeg.
Vi er begynt å bli ganske vant med tabelltopp de siste årene her i Tromsø. Bare så synd at den bruker å være i mai/juni. Hadde glatt byttet den bort med tabelltopp i November..
"Brons 2010, silver 2011 nästa år tar vi guldet!"
Post Reply