Generell Fotballprat

Moderators: Sulliken, Larsen

Post Reply
Cheese Smirnoff
Posts: 5822
Joined: Wed Mar 26, 2008 5:02 pm
Location: Steigen, eksil i Trondheim

Re: Generell Fotballprat

Post by Cheese Smirnoff »

*NFF ønsker - og jobber nå med - at bare kaptein får konferere med dommer under kamp. Gult eller rødt kort er sanksjonsmuligheter og straff for brudd på dette.
Dette har jeg ventet lenge på. Mon tro hvordan Steffen Iversen og Rade Prica for eksempel vil klare dette. Og hilsing både før og etter kamp er et viktig signal til publikum om at spillerne har respekt for hverandre og at det som skjer på banen ikke skal dras videre etterpå. Flott tiltak, og måtte det bli innført i England også!
Heia, heia, heia!

- Ole-Gunnar Iversen
bjornage
Posts: 4463
Joined: Sat Mar 29, 2008 2:04 am

Re: Generell Fotballprat

Post by bjornage »

Hilsingen bryr jeg meg ikke så veldig mye om, men nå er jeg en fan av en ærlige krangler og/eller slagsmål istedenfor påtvungne håndhilsninger.

At bare kaptein får snakke med dommer under kamp er jeg derimot helt for, det burde vært sånn overalt i fotballen.
Cheese Smirnoff
Posts: 5822
Joined: Wed Mar 26, 2008 5:02 pm
Location: Steigen, eksil i Trondheim

Re: Generell Fotballprat

Post by Cheese Smirnoff »

bjornage wrote:Hilsingen bryr jeg meg ikke så veldig mye om, men nå er jeg en fan av en ærlige krangler og/eller slagsmål istedenfor påtvungne håndhilsninger.
Det er da ingenting i veien for at man kan gjøre begge deler. Poenget burde være at man etter kamp skværer opp og viser god sportsånd, på banen bør det derimot være temperatur og krangling.

Forresten:

http://fotball.adressa.no/eliteserien/article226673.ece

Tre Bodø/Glimt-spillere som ikke er Bodø/Glimt-spillere.
Heia, heia, heia!

- Ole-Gunnar Iversen
User avatar
eidurgud
Posts: 9741
Joined: Wed Jun 22, 2005 6:16 pm
Location: Bodø
Has thanked: 2 times
Been thanked: 10 times

Re: Generell Fotballprat

Post by eidurgud »

Sitter og ser Juventus - Chievo.

Ved tre anledninger, minst, har det vært mulighet for dommeren å gi gult kort. To av gangene stormet spillerne fra laget som fikk frispark mot dommeren og fortalte han at han burde dele ut kort. Dommeren ga kun ut kort den ene gangen hvor laget som fikk frispark ikke gjorde noen fremstøt ovenfor dommeren.

Tifeldig? Mjah, selvsagt mulig - men er det ikke en tanke å begynne å praktisere det i alle ligaer? Dommeren er jo fullstendig i stand til å bedømme selv om det skal være kort eller ikke. Å stå å vifte med fingrene/hendene som i en "kort-bevegelse" er en uting forbeholdt supportere på tribunen!
User avatar
Frodo Baggins
Posts: 2280
Joined: Tue Jan 18, 2005 11:28 pm

Re: Generell Fotballprat

Post by Frodo Baggins »

Børre A har en kommentar om denne saken : http://www.an.no/sport/article5955374.ece

Og fant dette på twitter:

Forslag fra Nordland Fotballkrets om at Brink skal gå Vasaloppet om igjen neste helg mot Alsgaard og Northug som ikke kunne stille idag..

Spot on!
"Brons 2010, silver 2011 nästa år tar vi guldet!"
ingen87
Posts: 7043
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 114 times
Been thanked: 155 times
Contact:

Re: Generell Fotballprat

Post by ingen87 »

Forferdelig klønete av kretsen. Hva var grunnen til at dem flyttet turneringa bort fra den helga som var planlagt? Må være kjedelig for Grand og å få denne saken hengende over seg. De hadde jo ikke planlagt å dra på treningsleir samtidig som turneringa, men heller turneringa som ble flyttet til den helga mens Grand var i utlandet. Skjønner jo at de ønsker en annen løsning når dem ikke kan stille lag. At kretsen først underkjenner dette forslaget, for så å godta en anke rett før turneringen skal starte virker bare latterlig..

Tvers igjennom en elendig prosess av kretsen, men synes at Grand får mye av støyten når man leser i "regionale" aviser som Helgeland Arbeiderblad og Ranablad.
Førr Evig!
User avatar
eidurgud
Posts: 9741
Joined: Wed Jun 22, 2005 6:16 pm
Location: Bodø
Has thanked: 2 times
Been thanked: 10 times

Re: Generell Fotballprat

Post by eidurgud »

Elendig håndtering av kretsen, uten tvil. Glimt hadde samme problemet, de søkte også om å få flyttet kampene siden juniorlaget var i Tyrkia på det aktuelle tidspunktet, og spillerne der hadde betalt rundt 7k hver for turen lenge før kretsen bytta helg..

Det er jo kretsen som skulle ha hatt all tyn, ikke Grand. De har ikke gjort noe galt.
ingen87
Posts: 7043
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 114 times
Been thanked: 155 times
Contact:

Re: Generell Fotballprat

Post by ingen87 »

Det er kanskje noen her inne som er gamle nok til å huske Maradonna, og kanskje til og med Pele?

Idag florerer masse avstemminger om hvem som er verdens beste gjennom tidene, og siden jeg er knappe 25 år kan jeg hverken huske den ene eller den andre. MEN, jeg har sett Messi, og jeg har faktisk litt hardt for å forstå at noen av de nevnte spillerne var på nivå med det Messi presterer. Fem mål igår er nok ikke ene og alene det som får det til å "tilte" for meg, jeg har i mange år ment at han er verdens beste. Til og med før han slo skikkelig igjennom hadde jeg troa på Messi (VM 2006).

Er det mangelen på VM suksess som gjør at man fremdeles er tvilende? Jeg snappet opp noe morsomt på Wiki: "Han ble tilbudt spill for Spanias landslag, men valgte å vente til han eventuelt fikk muligheten til å spille for sitt fødeland. I august 2005 debuterte han på Argentinas landslag".. Ville diskusjonen vært annerledes om han hadde vært med på EM gull i 2008 og VM gull i 2010? Tror ikke tilstedeværelsen til Messi ville gjort at Spania ikke hadde tatt disse medaljene.
Førr Evig!
mortsto
Posts: 7368
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 151 times
Been thanked: 443 times

Re: Generell Fotballprat

Post by mortsto »

Jeg mener Messi er den beste fotballspilleren gjennom tidene. Hvis en ser på opptak fra fotball fra tiden til Pelé og Maradona, så går jo kampene i slow-motion i forhold til i dag. Allikevel er dette spillere som er blitt ikoner på en måte som Messi kanskje aldri blir. På samme måte regner jeg med at dagens topp-boksere hadde tatt Muhammed Ali, men jeg tror ingen noen gang kommer til å ta hans plass i bokseverdenen.
User avatar
Masinga
Posts: 2065
Joined: Mon Feb 23, 2004 10:58 pm
Location: Oslo

Re: Generell Fotballprat

Post by Masinga »

Enig i det meste som sies om Messi. Man kan ikke annet enn glede seg når han er på banen. Nå vet Messi veldig godt selv at han mangler noe å vise til på landslaget sitt Argentina. Alle han sammenlignes med gjorde det stort på landslaget. Når man snakker om Pelè, snakkes det om hans kamper med Brasil, ikke Santos eller New York Cosmos. Maradona huskes for glitrende kamper med Argentina, spesielt mot England. Ikke Napoli. Begge ble verdensmestere. Osv. På den annen side vant vel ikke Cruyff titler med landslaget, selv om han var meget nær. Han huskes jo. Vel er Champions League nesten blitt viktigere enn alt annet, men jeg er så gammeldags at jeg venter med å utnevne Messi til fotballens ukronede konge til han har vist sin storhet med Argentina.
Masinga
Cheese Smirnoff
Posts: 5822
Joined: Wed Mar 26, 2008 5:02 pm
Location: Steigen, eksil i Trondheim

Re: Generell Fotballprat

Post by Cheese Smirnoff »

Etter å ha jobbet med 6 og 7-åringer en stund så skjønner jeg at Messi kommer til å være en legende i laaang tid fremover. Selv de minst fotballinteresserte jentene vet hvem Messi er og at han er verdens beste fotballspiller. Og det er jo strengt tatt det at foreldregenerasjonen (og besteforeldre) husker Pele og Maradona som verdens beste fotballspillere at de fortsatt er rangert som det. Rent ferdighetsmessig er det en ganske lang liste med fotballspillere som er bedre enn de to, men legendestatusen og pionèrstatusen blir aldri fratatt dem.

Messi ville jo uten tvil ha herjet med både Pele og Maradona om de hadde på en magisk måte møttes i deres 'prime'.
Heia, heia, heia!

- Ole-Gunnar Iversen
ingen87
Posts: 7043
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 114 times
Been thanked: 155 times
Contact:

Re: Generell Fotballprat

Post by ingen87 »

Tanker går til Muamba og familien, etter at midtbanespilleren til Bolton falt om på banen i dagens FA-cupkamp mot Tottenham.

Håper han kommer seg på føttene igjen!
Førr Evig!
User avatar
eidurgud
Posts: 9741
Joined: Wed Jun 22, 2005 6:16 pm
Location: Bodø
Has thanked: 2 times
Been thanked: 10 times

Re: Generell Fotballprat

Post by eidurgud »

Et kritisk døgn Muamba er gjennom, nå.

Godt å se hele WHL klappe for han, og synge navnet hans når han ble båret ut.

Leser flere steder at de måtte "lade" han to ganger med hjertestarter, det får meg til å tenke at jeg er glad vi også har hjertestarter i hendene til en lege under kampene på Apsmyra!
Ville Lehtinen
Posts: 3417
Joined: Sun Aug 28, 2005 2:42 pm
Location: Oslo/Steigen
Has thanked: 42 times
Been thanked: 56 times
Contact:

Re: Generell Fotballprat

Post by Ville Lehtinen »

brutus
Posts: 3587
Joined: Mon May 09, 2005 11:53 am

Re: Generell Fotballprat

Post by brutus »

Ser for meg overskriften "Ernst Pedersen raser mot NFF" i morgendagens AN.
DIXI
User avatar
eidurgud
Posts: 9741
Joined: Wed Jun 22, 2005 6:16 pm
Location: Bodø
Has thanked: 2 times
Been thanked: 10 times

Re: Generell Fotballprat

Post by eidurgud »

Den eneste avgjørelsen som kunne tas i denne saken.
User avatar
Boombadila
Moderator
Moderator
Posts: 8371
Joined: Wed Mar 26, 2008 11:32 am
Has thanked: 38 times
Been thanked: 166 times

Re: Generell Fotballprat

Post by Boombadila »

Hvorfor insisterer alle kampleverandører på å bruke silverlight?
No one knows the reason for all this, but it is probably quantum
bjornage
Posts: 4463
Joined: Sat Mar 29, 2008 2:04 am

Re: Generell Fotballprat

Post by bjornage »

Jeg antar det er snakk om et kostnadsspørsmål i ett eller annet ledd, for det er ikke i nærheten av å være like kompatibelt som f.eks flash.
User avatar
Mjh
Posts: 1229
Joined: Wed Dec 01, 2010 9:10 pm
Location: Horten
Has thanked: 1 time

Re: Generell Fotballprat

Post by Mjh »

http://www.vg.no/sport/fotball/norsk/ar ... d=10064677

"Først da han satte ballen i nettet, men fikk scoringen annullert for hands i forkant - før han på overtid gjorde seg til matchvinner og sendte det norske folk en melding om hvem han mener æren må deles med, i form av en t-skjorte med teksten «I love Jesus» på."

"- Det med skjorten gjorde jeg for å fortelle hele Norge om at de bør lese bibelen og følge ham, sier Pusic til VG Nett."

"- Synes du det er ok å gjøre det på den måten?

- Ja, hvis dommeren ikke ser det, er det ok. "

til DB sa han. "- Du kunne se på t-skjorta mi hvorfor dette skjedde. Gud er med meg og jeg elsker ham"

Artig med litt overtru på banen, men jeg tror han har mistforstått konseptet.
User avatar
eidurgud
Posts: 9741
Joined: Wed Jun 22, 2005 6:16 pm
Location: Bodø
Has thanked: 2 times
Been thanked: 10 times

Re: Generell Fotballprat

Post by eidurgud »

Han er ikke bare like god i engelsk som den tassen til har funnet? Kan jo hende han ikke helt klarer å uttrykke seg korrekt på engelsk? Jeg vet ikke, har ikke sett intervjuene..
User avatar
Novi
Posts: 11467
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 606 times
Been thanked: 800 times

Re: Generell Fotballprat

Post by Novi »

Mjh wrote:Artig med litt overtru på banen, men jeg tror han har mistforstått konseptet.
Uten å gå nærmere inn på det tror jeg det blir feil å kalle en religiøs for overtroisk :)
Una mas cerveza.
brutus
Posts: 3587
Joined: Mon May 09, 2005 11:53 am

Re: Generell Fotballprat

Post by brutus »

Det er da en veldig presis beskrivelse av religiøsitet.
Last edited by brutus on Mon Mar 26, 2012 11:57 am, edited 1 time in total.
DIXI
User avatar
Mjh
Posts: 1229
Joined: Wed Dec 01, 2010 9:10 pm
Location: Horten
Has thanked: 1 time

Re: Generell Fotballprat

Post by Mjh »

Syns egentlig alt av slikt er overtro jeg :tenk vet at omtrent hele menneskeheten er uenig da. Syns allikevel at det er skittent gjort av jesus å hjelpe vålerenga.. rødt kort og stolpetreff
Shredd
Posts: 1579
Joined: Wed Mar 26, 2008 3:51 pm

Re: Generell Fotballprat

Post by Shredd »

Men man kan jo virkelig lure på hvorfor han ikke ble utvist. Regelen om å gi gult kort til spillere som tar av seg trøyen kom jo for å forhindre politiske og religiøse budskap. Greit han tok ikke skjorta helt av, men han faller så kraftig inn under den regelen at det er patetisk av Staberg og ikke gi mannen hans andre gule kort. Relativt harmløst budskap selvsagt, men begynner man å gi ved dørene på de reglene der, så er det bare å fjerne de en gang for alle.
brutus
Posts: 3587
Joined: Mon May 09, 2005 11:53 am

Re: Generell Fotballprat

Post by brutus »

Hva hadde Staberg gjort om for eksempel Hamoud viste fram en T-skjorte der det sto "Allah er stor"? :wink:
DIXI
Post Reply