Generell Fotballprat

Moderators: Sulliken, Larsen

Post Reply
ingen87
Posts: 7029
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 113 times
Been thanked: 155 times
Contact:

Re: Generell Fotballprat

Post by ingen87 »

Når starter nedtellinga ved utspill fra keeper? Ser veldig mange keepere "slenger" seg unødvendig på slutten av kampene, for så å ligge nede 10-12 sekunder før de reiser seg og bruker 10-12 sekunder på selve utspillet. Et av de mest ekstreme tilfellene (kanskje litt farga av stundens alvor) var Iven Austbø mot Glimt i nest siste serierunde i 2016.

Hver gang ballen gikk inn til keeper slang han seg fremover, og lå på ballen og ruga selv om det ikke var Glimt-spillere i nærheten. På J-feltet talte vi sekundene på hvert utspill (ikke femmeter), og det gikk over 15 sekunder nesten hver gang. Til tross for at publikum talte sekundene, og at dommeren ble tydelig oppmerksom på tidsbruken så skjedde det ingenting. Hverken indirekte frispark for brudd på 6 sekundsregelen, eller gult kort. Dette er sakset fra vglive: 60. min: Kraftig pipekonsert mot Iven Austbø hver gang Viking-keeperen har ballen nå. Bruker alt han har av tid på hver eneste situasjon nå, Austbø.

Dette ble altså skrevet i det 60 minutt. Enda var det en halvtime igjen, og han fikk lov til å fortsette med uthalinga ut kampen.

MEN når det er sagt, føler jeg at dette er en del av spillet, og vi har selv hatt keepere selv som har holdt på på samme måte (Londak). Det som frustrerer meg er regelverket som aldri blir fulgt (6 sekunder!) og dommere som ikke slår ned på uthaling. Det er deres fordømte plikt å få spillerne til å overholde reglene. Dette er keepers måte å hale ut tida på, og så lenge dommerne ikke reagerer så vil det bare fortsette. Backene gjør det samme på innkast. Og klysete fotballspillere med for mye Renati i håret gjør det med å spille hodeskadet. Den siste er langt sleipere og motbydelig enn de to første, for i de første tilfellene mener jeg dommeren har et regelverk som han kan benytte seg av.
Førr Evig!
User avatar
Kesseboy
Posts: 15736
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1192 times
Been thanked: 1073 times

Re: Generell Fotballprat

Post by Kesseboy »

Jeg har skjønt det sånn at regelen er formulert slik at den ikke skal gi keeperen dårlig tid, men forhindre uthaling av tida. Så i utgangspunktet burde vel tellinga starte fra keeper står klar til å ta utspill/utkast. Samtidig regner jeg med det er tatt høyde for situasjoner der keeper ser etter muligheter men ikke finner, f.eks. etter at keeper har plukket en corner, eller noe sånt.

Det er vel mest for symbolregel å regne, kan ikke huske å ha sett at det har blitt blåst på det noen gang.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
Trapattoni
Posts: 7211
Joined: Tue Mar 16, 2004 4:14 pm
Location: Bodø
Been thanked: 1 time

Re: Generell Fotballprat

Post by Trapattoni »

Mignolet ble avblåst for det i e-cup for et par år siden. Da var det snakk om 19 sekunder.
Trapattoni
Posts: 7211
Joined: Tue Mar 16, 2004 4:14 pm
Location: Bodø
Been thanked: 1 time

Re: Generell Fotballprat

Post by Trapattoni »

Kesseboy wrote: Mon Jun 04, 2018 10:56 am Jeg har skjønt det sånn at regelen er formulert slik at den ikke skal gi keeperen dårlig tid, men forhindre uthaling av tida.
Bør absolutt kunne utvises skjønn her, men det er påfallende hvor mer opptatt dommerne er av dette etter 91 minutter sammenliknet med etter 63 minutter. Som du sier, nærmest en død regel. Og det er fordi dommerne har latt den dø. Jeg mener en god del av det vi ser av uthaling av tid er det dommerpraksis som må ta ansvar for, ikke regelverket. For det er der.
User avatar
Kesseboy
Posts: 15736
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1192 times
Been thanked: 1073 times

Re: Generell Fotballprat

Post by Kesseboy »

Et godt sted å starte ville være å innføre rugby-disiplin med tanke på kommunikasjon med dommeren. Ser for meg at en del av dommerslurvet handler om spillerkontroll, altså lar de seg tøye litt for å unngå stimling og sinte reaksjoner.

Veldig mye begynner der, tipper jeg. (I tillegg er mange dommere så dårlig på man management at det nok hadde vært en fordel for mange av dem).
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
Trapattoni
Posts: 7211
Joined: Tue Mar 16, 2004 4:14 pm
Location: Bodø
Been thanked: 1 time

Re: Generell Fotballprat

Post by Trapattoni »

Mye av kritikken mot VAR har jo handlet om tidsbruken. I FA-cupkampen Liverpool-WBA i vinter handlet jo tidsbruken i all hovedsak om at spillerne ikke lot dommeren være i fred. Her er det bare å smelle opp kortene fort. Regelverket tillater det. Blir spennende å se hvordan dommerne i VM kommer til å håndtere akkurat dette.
User avatar
Boombadila
Moderator
Moderator
Posts: 8369
Joined: Wed Mar 26, 2008 11:32 am
Has thanked: 38 times
Been thanked: 165 times

Re: Generell Fotballprat

Post by Boombadila »

Vi hadde jo en italiensk dommer der som var flink for noen år siden. Men samtidig, når han satte blikket i deg...
No one knows the reason for all this, but it is probably quantum
Wendigo
Posts: 1499
Joined: Wed Oct 01, 2008 5:03 pm
Has thanked: 231 times
Been thanked: 113 times

Re: Generell Fotballprat

Post by Wendigo »

Rugby-disiplin ville vært bra, og det er bare å bli enige om å gjøre det, enkelt og gratis.

Dessverre tror jeg det er ett bevisst valg å ikke gjøre dette. I en markedsfokusert verden skaper slike konflikter oppmerksomhet. Det handler om interessene til de som tjener penger, ikke det beste for sporten.
In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move.
-Douglas Adams-
liverglimt
Site Admin
Site Admin
Posts: 10689
Joined: Sun Apr 17, 2005 1:45 pm
Has thanked: 2202 times
Been thanked: 362 times

Re: Generell Fotballprat

Post by liverglimt »

Klone Colina er vel det eneste som kan gjøres?

Må bli skjerping på kort snart for det er for mye tøv mot dommeren. Rugby regel i dommersnakk er mer enn velkomment fra min side.
@liverglimt
User avatar
Kesseboy
Posts: 15736
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1192 times
Been thanked: 1073 times

Re: Generell Fotballprat

Post by Kesseboy »

Vet ikke helt om det er egna forum for dette, men; er jeg ca den eneste som ikke har fått med meg at prisen på Eurosport Player hopper til 149 i måneden etter et år?
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
G-s-enz
Posts: 5394
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:53 am
Location: Målselv
Has thanked: 204 times
Been thanked: 270 times

Re: Generell Fotballprat

Post by G-s-enz »

Burde kanskje skifte navn til eurosport hustler, takk for meg.

Anyways,har man rikstv får man jo sett det på nett(og tv dersom man er tilkoblet nett med dekoderen) uansett så slipper heldigvis den prisen der.
I'm still here cus my love came to stay,Remember that even though the weather is grey today!

Jeg er han som nevnte at vi burde skaffe oss en speider i annenhvert innlegg!
User avatar
Kesseboy
Posts: 15736
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1192 times
Been thanked: 1073 times

Re: Generell Fotballprat

Post by Kesseboy »

"Etter at abonnementet er brukt i et år så vil prisen stige fra 99 NOK til 149 NOK.

Dette står det også i brukervilkår ved første bruk av abonnementet."

Men det står *ingen* andre steder ... :roll:
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
User avatar
Boombadila
Moderator
Moderator
Posts: 8369
Joined: Wed Mar 26, 2008 11:32 am
Has thanked: 38 times
Been thanked: 165 times

Re: Generell Fotballprat

Post by Boombadila »

Bytt kort ofte, så slipper du slike problemer!
No one knows the reason for all this, but it is probably quantum
Glimt1916
Posts: 5572
Joined: Sat May 21, 2005 11:45 am
Has thanked: 413 times
Been thanked: 429 times

Re: Generell Fotballprat

Post by Glimt1916 »

Jeg sjekka nå, og jeg betaler tydeligvis 149 i måneden. Det ante jeg ikke før jeg leste det her. Kjipt opplegg.
User avatar
Kesseboy
Posts: 15736
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1192 times
Been thanked: 1073 times

Re: Generell Fotballprat

Post by Kesseboy »

På et vis greit å høre at jeg ikke er den eneste som ikke hadde oversikt over dette.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
User avatar
Novi
Posts: 11454
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 605 times
Been thanked: 795 times

Re: Generell Fotballprat

Post by Novi »

Hos meg står det 129,- på nett, og 99,- i Android-appen. Har alltid kjøpt på Android-appen, men da funker det tilsynelatende også bare der. Og den fornyes til 99,-/mnd, står det på Google Play.
Una mas cerveza.
Knuta
Posts: 10021
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 448 times

Re: Generell Fotballprat

Post by Knuta »

Leknes FK rykket opp til 3.div i dag. Gratulerer
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Re: Generell Fotballprat

Post by J I P »

Qatar har doblet ølavgiftene fra 1. januar.
https://ekstrabladet.dk/sport/fodbold/u ... JKccbZzaoA

Jeg regner med at sjeikene som beverter FIFA-pampene har innvilget seg selv visse unntaksregler.
For oss nordmenn så er/blir dette omtrent som normalpriser vil jeg tro.
*******************
Medlem av FK Bodø/Glimt
Medlem av GLIS
Sesongkort på J
Stående, syngende og ikke like billettlaus i London (heia Arsenal)
******************
mortsto
Posts: 7347
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 150 times
Been thanked: 439 times

Re: Generell Fotballprat

Post by mortsto »

Da RBK sparka Bruttern og GammelErik sa jeg til en kollega at jeg håpet RBK kunne bli en ny intrige- og skandaleklubb, og foreløpig ser jo dette bra ut. Voldsdømt spiss i fotlenke, svært rufsete og dyr treneransettelse og nå rettssak. Herlig!
liverglimt
Site Admin
Site Admin
Posts: 10689
Joined: Sun Apr 17, 2005 1:45 pm
Has thanked: 2202 times
Been thanked: 362 times

Re: Generell Fotballprat

Post by liverglimt »

Bring it on!
@liverglimt
ingen87
Posts: 7029
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 113 times
Been thanked: 155 times
Contact:

Re: Generell Fotballprat

Post by ingen87 »

Mourinho følger i fotsporene til Messi og Ronaldo, og må sone for skattebedrag.
https://www.vg.no/sport/fotball/i/6nOK5 ... ce=vgfront

Jeg sliter sinnsykt med å forstå lønnsnivået i fotball. Det jeg sliter enda mer med å forstå er hvordan man med slike lønninger prøver å finne utveier for å betale skatt.
Førr Evig!
User avatar
Kesseboy
Posts: 15736
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1192 times
Been thanked: 1073 times

Re: Generell Fotballprat

Post by Kesseboy »

https://www.bankofengland.co.uk/knowled ... id-so-much

"In 2014-15, the average League 1 player was paid just below £70,000 compared with an average wage of £1.7m for a Premier League player."

Altså, for å spille fotball på nivå tre i England har du høyere lønn enn meg og mine offentlig ansatte 357 studiepoeng.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
ingen87
Posts: 7029
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 113 times
Been thanked: 155 times
Contact:

Re: Generell Fotballprat

Post by ingen87 »

Fra samme artikkel: "The world’s best paid player, Ronaldo, earned over £70m in 2016-17"

Med dagens valutakurs utgjør dette 770 millioner kroner i året!

LIKEVEL, havner han i fengsel for skattebedrag: Han tjener 2 millioner NOK om dagen. Hadde han blitt trukket 50 % skatt hadde han likevel hatt 1 mill om dagen å rutte med! Nå tviler jeg på at han måtte betale 50 % skatt, er det ikke derfor alle de best lønnede spillerne ønsker seg til Spania?
Førr Evig!
liverglimt
Site Admin
Site Admin
Posts: 10689
Joined: Sun Apr 17, 2005 1:45 pm
Has thanked: 2202 times
Been thanked: 362 times

Re: Generell Fotballprat

Post by liverglimt »

Sportsskatt var en greie i Spania, vet ikke om det er det fremdeles. Men skattetrykket er lavt. Så Spania er ett av de beste land å være godt betalt sportsutøver. Er ikke bare i fotball det betales store penger.

Jeg har så store problemer med å forstå slike skatteunndragelser at jeg må unngå å tenke på dem. :/
@liverglimt
User avatar
Kesseboy
Posts: 15736
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1192 times
Been thanked: 1073 times

Re: Generell Fotballprat

Post by Kesseboy »

De er kanskje av overbevisningen "skatt er tyveri"?
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
Post Reply