Generell Fotballprat

Moderators: Sulliken, Larsen

Post Reply
Trapattoni
Posts: 7211
Joined: Tue Mar 16, 2004 4:14 pm
Location: Bodø
Been thanked: 1 time

Re: Generell Fotballprat

Post by Trapattoni »

Jeg ser såpass mye på Sumo at jeg kan forsvare den prisen for meg selv. Men synes det er håpløst dyrt for folk som feks. bare skal se bortekamper til Glimt. Her burde det kunne svært mer spesifikke abonnement.
ingen87
Posts: 7043
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 114 times
Been thanked: 155 times
Contact:

Re: Generell Fotballprat

Post by ingen87 »

Jeg kunne strengt talt klart meg med kun Sumo som eneste TV/streaming alternativ. Det er nok ganske mange i Norge som ønsker både PL og TL men jeg tror også, størsteparten ønsker ÉN av delene. Her inne på forumet er man veldig kritisk pga man ikke er interessert i PL og inne på "Liverpoolhjerter" på FB er de veldig kritiske til at de må betale for Tippeligaen. Tror nok TV2 Sumo med fordel kunne beholdt den løsninga som var med å dele opp pakkene.

MEN HEY jeg klager ikke, for meg ble det billigere å se både Tippeligaen og Premier League, og jeg betaler kun den prisen jeg har hatt frem til august :) Men skjønner at dere andre er misfornøyde.

Blir spennende å se hva DIscovery hoster opp med. Betaler nå 79,- i mnd, hovedsaklig for å se Liverpool i Europa League. Etter at RBK/Molde er utslått er nok dette bortkastet penger, da jeg antar kampene blir sendt på kanaler jeg har i Paraboltilbudet.

Måtte det holde seg på 79,- også neste år fordi jeg er så trofast kunde :p
Førr Evig!
User avatar
Boombadila
Moderator
Moderator
Posts: 8371
Joined: Wed Mar 26, 2008 11:32 am
Has thanked: 38 times
Been thanked: 166 times

Re: Generell Fotballprat

Post by Boombadila »

Man kunne jo ha skjønt dette hvis man gjorde følgende når man bedrev pakkeløsning:
1) sette en fastpris per enkelting(tippeliga, pl, osv).
2)Lage pakkepriser for de som vil ha mer enn 1 ting, men som kanskje ikke vil betale full pris for begge to enkeltvis.

3) forklare folk grundig hva forskjellene er.

Det her med "bulking" av varer er noe flere bransjer burde ha blitt skutt for.
No one knows the reason for all this, but it is probably quantum
ingen87
Posts: 7043
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 114 times
Been thanked: 155 times
Contact:

Re: Generell Fotballprat

Post by ingen87 »

Liverpool.no har stilt en del kritiske spørsmål til TV2 Brukerbetaling:

http://www.liverpool.no/Nyheter/TV2-sva ... ikken.aspx

Gledelig å se at Sumo-pakken vil koste 399,- selv om det for min del gjelder kun for et par måneder. Det er ikke lagt opp noen plan for hva som skjer når TV2 mister rettighetene til Tippeligaen
Førr Evig!
User avatar
Kesseboy
Posts: 15757
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1079 times

Re: Generell Fotballprat

Post by Kesseboy »

- I fem-seks år var jeg en slave på landslaget. Jeg måtte hente tøy, mat og måtte gjøre alt for alle. Iversen (Steffen) og Hagen (Erik «Panzer») sendte meg i taxi til Oslo City for å kjøpe Playstation, og ta den med opp på hotellrommet for at de skulle få spille, sier Bjørn Helge Riise, og forteller at belønningen var at han fikk se på at de to tidligere landslagsprofilene spilte tv-spill.
http://www.dagbladet.no/2016/03/18/spor ... /43575138/
Dette er en sånn le-eller-gråte?-greie. At det er mulig å 1) la seg behandle på den måten, og 2) stå fram i avisa om det?
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
User avatar
Kesseboy
Posts: 15757
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1079 times

Re: Generell Fotballprat

Post by Kesseboy »

Kjetil Rekdal har fått med seg den pågående åpenhetsdebatten i norsk idrett, og Vålerenga-treneren mener det har gått altfor langt.

- Det er veldig mye hykleri. Det er hyling og skriking om det ene og det andre. Nå må folk roe seg ned og konsentrere seg om sine egne ting. Det er et jag etter potensielle småting det kan lages store ting ut av. Det er nok nå. Det har vært så mye negativt så lenge, og det er ikke bra for fotballen i Norge, sier Rekdal til Aftenposten.
Nok ei trist fortelling om virkelighetsfjernheta som rår i idretten. Når sjøl sutrebukk og grinebiter numéro uno maner til positivitet i en tid der idrettens ledelse -- og fotballen spesielt -- knapt evner å gi gode svar på et eneste kritisk spørsmål, da forteller det ei historie om at man ikke evner å forstå sin rolle i samfunnet, samtidig som man overdriver betydningen av det man gjør fra dag til dag.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
G-s-enz
Posts: 5409
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:53 am
Location: Målselv
Has thanked: 205 times
Been thanked: 276 times

Re: Generell Fotballprat

Post by G-s-enz »

Kjetil springe i 3 måneder i strekk før seriestart Rekdal er en fjern fyr!
I'm still here cus my love came to stay,Remember that even though the weather is grey today!

Jeg er han som nevnte at vi burde skaffe oss en speider i annenhvert innlegg!
Cheese Smirnoff
Posts: 5822
Joined: Wed Mar 26, 2008 5:02 pm
Location: Steigen, eksil i Trondheim

Re: Generell Fotballprat

Post by Cheese Smirnoff »

Rekdal posisjonerer seg vel for en fremtidig jobb som landslagssjef. Da må man vise at man er lojal til pampene.
Heia, heia, heia!

- Ole-Gunnar Iversen
User avatar
Kesseboy
Posts: 15757
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1079 times

Re: Generell Fotballprat

Post by Kesseboy »

Mye har vært sagt om FotballXtra på TV2, men dette kunne jo fortjent en ny tråd á la "Norsk fotball har et idiotproblem": http://www.tv2.no/v/1032975/?p=781496. Sakens tittel er "Her tar «2 mot 1»-gutta Ylvis på balla".

Mensa-medlem Mads Hansen, Christian Gauseth og Morten Ramm (og en til?) tar virkelig humor til nye høyder.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
User avatar
Kesseboy
Posts: 15757
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1079 times

Re: Generell Fotballprat

Post by Kesseboy »

Ooooog svipper tilfeldigvis forbi Matchball på Zebra. Gjett hva som diskuteres? Penis-filming i garderoben! :(
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16539
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 962 times
Been thanked: 734 times
Contact:

Re: Generell Fotballprat

Post by Sulliken »

Jojo.
Man kan jo latterlgjøre matchball for å diskutere det temaet.

Men når klubbene er såpass imøtekommende at de slipper et TV-crew inn i garderoben, burde de sistnevnte passe på at slikt ikke skjer.. Rett og slett dårlig av TV2s utsendte at de ikke unngikk det.
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
ingen87
Posts: 7043
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 114 times
Been thanked: 155 times
Contact:

Re: Generell Fotballprat

Post by ingen87 »

Synes det er latterlig at det filmes i garderoben etter kampslutt..
Førr Evig!
Cheese Smirnoff
Posts: 5822
Joined: Wed Mar 26, 2008 5:02 pm
Location: Steigen, eksil i Trondheim

Re: Generell Fotballprat

Post by Cheese Smirnoff »

Alt TV2 gjør med norsk fotball er latterlig. Alle ideene stammer fra en gjeng middelaldrende menn som er høy på seg selv og hverandre. Discovery kan umulig klare å gjøre dette verre enn TV2.
Heia, heia, heia!

- Ole-Gunnar Iversen
SH
Posts: 1864
Joined: Thu Jul 07, 2005 9:56 am
Location: Tromsø

Re: Generell Fotballprat

Post by SH »

Sulliken wrote:Men når klubbene er såpass imøtekommende at de slipper et TV-crew inn i garderoben, burde de sistnevnte passe på at slikt ikke skjer.. Rett og slett dårlig av TV2s utsendte at de ikke unngikk det.
Jeg er helt enig med deg i at fotografene bør påse at dette ikke skjer, men hvis du ser klippet vil du se at Jørgen Skjelvik ikke akkurat smyger unna linsa. Han tar blant annet en dans - naken - med blikket rettet mot kameraet.
User avatar
Garrincha
Posts: 3782
Joined: Mon Apr 09, 2012 3:51 pm
Location: Narvik
Has thanked: 148 times
Been thanked: 150 times

Re: Generell Fotballprat

Post by Garrincha »

Jeg blir også flau over TV2's garderobefilming. Generelt begynner jeg å bli lei av hele TV2 og fotballdekningen deres, håper Discovery tør tenke anderledes når de overtar.
Badou Ndiaye: "I still hate Tromsø".
User avatar
Kesseboy
Posts: 15757
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1079 times

Re: Generell Fotballprat

Post by Kesseboy »

http://www.vg.no/sport/fotball/landslag ... /23699321/
Det ubegripelige, vedvarende individualisme- vs. kollektivisme-problemet i norsk fotball.
– Når du stikker deg ut, så oppstår ting som «Janteloven». Det finnes trenere som føler at den typen spillere ikke passer inn i systemet. En del ting blir problematisert, og det som var hans styrke ble brukt mot ham. Det begynte i Norge med manglende fysikk. Han slet litt med returløpene, og det ble et ankepunkt, forteller pappa Frode.
Ja, gud forby at man forventer av en god spiller at han tar returløpene sine også ... jantelov indeed. Nå skal jeg ikke underslå at det helt sikkert finnes udugelige trenere der ute som ønsker å hakke på de som er gode, men samtidig er det jo lett å forveksle utviklingsfokus og konstruktiv kritikk med, ja, vel, jantelov.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
ingen87
Posts: 7043
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 114 times
Been thanked: 155 times
Contact:

Re: Generell Fotballprat

Post by ingen87 »

Når en 10 år gammel fotballspiller har 80 kamper i føttene pga sin iver etter å bli bedre, ja da er det i mine øyne lov å droppe et annet returløp. Bare se på Ronaldo i CL-finalen. Løp nesten ikke en meter bakover. Brukte all energien framover. Det samme gjorde Messi for Argentina sist VM.

Ser dette var i utlandet, men hadde ikke vært overrasket om det var i Norge. Typisk norsk å terpe på taktikk fremfor å rendyrke teknikkerne. I Norge kan man tofotstackle en 17 åring og slippe unna med frispark imot, mens å hente ballen fra mål etter scoring kan føre til gult kort. Vi fokuserer ofte på de feile tingene.
Førr Evig!
Knuta
Posts: 10028
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: Generell Fotballprat

Post by Knuta »

Helt enig Ingen87. Det man ser på norske spisser er at de må jobbe så mye hjem at når de skal gjøre det de skal gjøre er de rett og slett for slitne. De beste spissene i verden tar kanskje en 8-10 kjempeløp med tempo med gode avslutninger. Det kan de gjøre fordi de bruker all energien på dette.
User avatar
Kesseboy
Posts: 15757
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1079 times

Re: Generell Fotballprat

Post by Kesseboy »

Veien videre for norsk fotball må jo være en balansegang. På den ene sida må vi ha gode individualister. På den andre sida kommer vi aldri til å ha så mange så gode individualister at vi vil kunne velge og vrake. Om vi skal høre på familien Celina, familien Samuelsen og enkelte i Ødegård-fanklubben, og gi de største talentene fortrinn foran laget i lagidretten, ikke oppdra dem i taktikk og ikke utvikle de tingene som gjør at norsk fotball kan hevde seg, da kan vi jo heller gå over til langrenn alle sammen.

Nederland har sikkert hundre Bersant Celinaer som bare venter på sjansen til å slå til. De som kommer til å klare det, er de som har miksen av individuelle- og lagferdigheter på plass. Det betyr ikke at vi skal utslette individuell uttrykksfrihet i Norge, fordi vi aldri kan bli gode nok individualister, men det er fryktelig naivt å tro at vi skal klare å produsere en gjeng med Neymar-er hver generasjon (og dermed kan drite i å ta returløpene våre). Samuelsen får det jo til å høres ut som en forbrytelse at det stilles de samme kravene til ham som til de andre.

Verken den nederlandske, den italienske eller den katalanske fotballfilosofien har plass for luksusspillere som ikke innretter seg. Men man tilpasser lagene og opplegget for å hente det beste ut av spillerne. Det har vi tross alt god erfaring med i Norge, husk at norsk landslagsfotballs desidert beste periode var preget av navn som Jan Åge Fjørtoft, Øyvind Leonhardsen og Gunnar Halle. Tror man skal være veeeeldig forsiktig med å dra jantelov-kortet -- spesielt i en lagidrett.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
Trapattoni
Posts: 7211
Joined: Tue Mar 16, 2004 4:14 pm
Location: Bodø
Been thanked: 1 time

Re: Generell Fotballprat

Post by Trapattoni »

At de beste spissene i verden ikke bruker energi på defensivt arbeid må være noe av det største sludderet jeg har lest på lenge. De beste spissene i verden har en fysikk som gjør de i stand til å være meget gode førsteforsvarere OG avsluttere.
Trapattoni
Posts: 7211
Joined: Tue Mar 16, 2004 4:14 pm
Location: Bodø
Been thanked: 1 time

Re: Generell Fotballprat

Post by Trapattoni »

ingen87 wrote: Bare se på Ronaldo i CL-finalen. Løp nesten ikke en meter bakover. Brukte all energien framover.
Et elendig eksempel. Ronaldo var skadet store deler av kampen. Ronaldo gjør vanligvis en samvittighetsfull jobb også bakover på banen. Fordi han har fysikk til det.
ingen87
Posts: 7043
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 114 times
Been thanked: 155 times
Contact:

Re: Generell Fotballprat

Post by ingen87 »

Nå synes jeg du skal ta retorikken din ut i varmen, ta ei kald øl og jekke deg ned litt :) "Et elendig eksempel.. Det største sludderet.."

Hvorfor er det et dårlig eksempel? Fordi han bruker å gjøre det ellers? Ronaldo tok ikke et eneste returløp i Champions League finalen, og han kom fiiiint unna med det.
Mener du det er rettferdig for 13 år gamle Samuelsen å bli sammenliknet med Ronaldo i de kampene der Ronaldo er skadefri og i form? Synes en skadet og halvdaff Ronaldo viser at returløp er ikke det viktigste i fotballen.

Samuelsen gjorde et greit innhopp igår. Jobbet både offensivt og defensivt, og hadde noen frekke bidrag.
Men heeey, han spurtet jo ikke hjem etter han forserte tre mann og la et strøkent innlegg. Nei slike spillere trenger vi ikke på det norske landslaget. Gi oss heller Yttergård-Jenssen og Skjelbred på kantene, de slurver ikke defensivt! De slår støttepasninger 9/10 ganger, men det er viktig å holde ballen i laget.

Når man er 12-13 år så SKAL det være lov å slurve med returløpene hvis man scorer fem mål per kamp, som artikkelen hevder.
Førr Evig!
Knuta
Posts: 10028
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: Generell Fotballprat

Post by Knuta »

De gode spissene verden har sett, med Maradona. Nåtidens Zlatan, Ronaldo og Messi bruker ikke mye energi til å løpe ræva av seg til defensive oppgaver. Selvfølgelig er de også defensive på cornere og frispark i mot. Hvem kan klare et raid som f.eks Maradone mot England i VM hvis man har brukt opp 80% av sin tid på banen til stadig å løpe hjem?. Jeg vil sammenligne de beste spissene i verden med rendyrkete sprintere, og deres raske gener kan ikke og skal ikke brukes som om de var 10000 meter løpere. Jeg har sett så mange eksempler i Norge hvor spisser er dødslitne når de endelig får 2-3 sjanser til scoring at de verken klarer å spurte eller komme med gode avslutninger, nettopp fordi den defensive organiseringen og tankegang er så overdrevent innarbeidet i Norge.
User avatar
Kesseboy
Posts: 15757
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1079 times

Re: Generell Fotballprat

Post by Kesseboy »

Det må da være en kurant tilbakemelding å gi en spiller -- jobb med fysikken, jobb med kondisjonen, det gir deg et større register å spille på? Men den reaksjonære anti-Drillo-mafiaen i Norge tror at man gjør individualistene en tjeneste ved å opphøye talent så til de grader at man ikke gjør dem til deler av helheten.

Messi er et i overmåte elendig eksempel på det du nevner her, all den tid Barcelona-filosofien er ganske krevende når det gjelder høyt press og motpress. Messi gjør en stor defensiv innsats til tider, men nå er det ikke så ofte Barcelona ligger i ramma og jager ball heller. Christiano Ronaldo er også en spiller som slett ikke er fremmed for å ta tunge returløp, men når du spiller med Kroos, Pepe, Marcelo og Sergio Ramos, så er det kanskje ikke så ofte at du virkelig må rive i akkurat det returløpet.

Jeg ville heller dratt fram eksempler som f.eks. Romario, eller Ronaldo da Lima, som ikke akkurat var defensive motorer. Men systemet de spilte under tillot det. De ville neppe fungert hos, si, Klopp eller Guardiola. Skal vi virkelig begrense de norske fotballtalentene til å være driblebroilere som kun funker på kanten i et Graeme Souness-lag?
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
ingen87
Posts: 7043
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 114 times
Been thanked: 155 times
Contact:

Re: Generell Fotballprat

Post by ingen87 »

ARGENTINA! VM 2014..
According to FIFA statistics, however, Messi is only ranked the 30th most hard-working player at the World Cup on the basis of distance covered. He has run a total of 32 miles in the six games he has featured in, having played for 573 minutes. By contrast, the Netherlands’ Wesley Sneijder has covered 43 miles in 585 minutes and tops the list. Messi is also second-from-bottom on the list of players who have played in all six games of the tournament so far.
http://fivethirtyeight.com/features/was ... ssi-tired/

Forøvrig ble Messi kåret til VMs beste spiller..

Jeg har ikke nevnt Barcelona, og sier heller ikke at Messi ikke jobber på generell basis. Men i mitt eksempel står det "Messi i sist VM".
Førr Evig!
Post Reply