Generell Fotballprat

Moderators: Sulliken, Larsen

Post Reply
bjornage
Posts: 4463
Joined: Sat Mar 29, 2008 2:04 am

Re: Generell Fotballprat

Post by bjornage »

Kjenner jeg bare fikk mer og mer lyst til å svitsje over til kampen da jeg satt og gørrkjedet meg med Bolton mot Arsenal (0-0) i går, men men.
ingen87
Posts: 7043
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 114 times
Been thanked: 155 times
Contact:

Re: Generell Fotballprat

Post by ingen87 »

Var den så kjedelig da? Leste bare på vglive. Virket nå som en kamp som sto å bølget i begge retninger med masse sjanser til begge lagene?
Førr Evig!
User avatar
Masinga
Posts: 2065
Joined: Mon Feb 23, 2004 10:58 pm
Location: Oslo

Re: Generell Fotballprat

Post by Masinga »

bjornage wrote:Kjenner jeg bare fikk mer og mer lyst til å svitsje over til kampen da jeg satt og gørrkjedet meg med Bolton mot Arsenal (0-0) i går, men men.
Sitter på Emirates til lørdag! Håper på et annet resultat enn 0-0 i kulden. :wink:
Masinga
User avatar
Boombadila
Moderator
Moderator
Posts: 8371
Joined: Wed Mar 26, 2008 11:32 am
Has thanked: 38 times
Been thanked: 166 times

Re: Generell Fotballprat

Post by Boombadila »

Masinga wrote:
bjornage wrote:Kjenner jeg bare fikk mer og mer lyst til å svitsje over til kampen da jeg satt og gørrkjedet meg med Bolton mot Arsenal (0-0) i går, men men.
Sitter på Emirates til lørdag! Håper på et annet resultat enn 0-0 i kulden. :wink:
Fra og med nå, til og med lørdag? :lol: :wink:
No one knows the reason for all this, but it is probably quantum
ingen87
Posts: 7043
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 114 times
Been thanked: 155 times
Contact:

Re: Generell Fotballprat

Post by ingen87 »

http://liverpool.no/newspg.aspx?id=31791&zone=1

Kunne sikkert funnet en annen kilde, men det var her jeg leste det først. Helt nøytralt! he he

Fler enn meg som stusser på dette?

Det var da vitterlig klart at FA-cupfinalen skulle spilles denne lørdagen når terminlista ble satt opp. Hvorfor har dem da møte i februar for å bli enige om å flytte nest siste serierunde til mandag? Virker som om FA-cupfinalen kom som julenissen på kjerringa.. Runden burde jo vært satt opp på mandag i utgangspunktet.
Førr Evig!
User avatar
eidurgud
Posts: 9741
Joined: Wed Jun 22, 2005 6:16 pm
Location: Bodø
Has thanked: 2 times
Been thanked: 10 times

Re: Generell Fotballprat

Post by eidurgud »

Så det er timingen du stusser på, ikke at runden flyttes?
ingen87
Posts: 7043
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 114 times
Been thanked: 155 times
Contact:

Re: Generell Fotballprat

Post by ingen87 »

At runden flyttes er fullt forståelig. Jeg synes bare det er rart at dette gjøres midt i sesongen, og ikke når terminlista blir satt opp før seriestart. Kampdato for FA-cupfinalen blir jo satt samtidig som seriekampene, og da burde de som setter opp kampoppsettet være såpass langsiktige at de ser problemet med å ha serierunde dagen etter FA-cupfinalen... hehe
Førr Evig!
User avatar
Boombadila
Moderator
Moderator
Posts: 8371
Joined: Wed Mar 26, 2008 11:32 am
Has thanked: 38 times
Been thanked: 166 times

Re: Generell Fotballprat

Post by Boombadila »

Min mistanke går i retning av at man har villet se hvordan sesongen har utviklet seg, hvordan det har gått i de europeiske cupene samt om noen runder har blitt utsatt, eller om det er mange hengekamper.
No one knows the reason for all this, but it is probably quantum
User avatar
Boombadila
Moderator
Moderator
Posts: 8371
Joined: Wed Mar 26, 2008 11:32 am
Has thanked: 38 times
Been thanked: 166 times

Re: Generell Fotballprat

Post by Boombadila »

Det kan forøvrig meldes at i følge det alltid så pålitlige dagbladet er sommerens EM som skaper problemer.
No one knows the reason for all this, but it is probably quantum
User avatar
Masinga
Posts: 2065
Joined: Mon Feb 23, 2004 10:58 pm
Location: Oslo

Re: Generell Fotballprat

Post by Masinga »

Boombadila wrote:
Masinga wrote: Sitter på Emirates til lørdag! Håper på et annet resultat enn 0-0 i kulden. :wink:
Fra og med nå, til og med lørdag? :lol: :wink:
Det holdt med et par timer på lørdag! Følte vi var heldige med valg av kamp. 7 - 1 er ikke dagligdags. Hadde kremplasser, mellom spillertunnelen og Arsenalbenken. Hilst på Liam Brady like kampstart!
Masinga
bjornage
Posts: 4463
Joined: Sat Mar 29, 2008 2:04 am

Re: Generell Fotballprat

Post by bjornage »

Ikke hver dag man ser Thierry Henry score for Arsenal nå om dagen heller, så det var nok en fin opplevelse!
mortsto
Posts: 7368
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 151 times
Been thanked: 443 times

Re: Generell Fotballprat

Post by mortsto »

Fantastisk å se Milan rundspille Arsenal i går etter flere år med elendige prestasjoner i CL. Zlatan er virkelig en gigant. :D
User avatar
Kesseboy
Posts: 15757
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1079 times

Re: Generell Fotballprat

Post by Kesseboy »

Men Zlatan i Helsingborg som Zlatan ser ut ... ser ut som en greasy mafia-grevling.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
ingen87
Posts: 7043
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 114 times
Been thanked: 155 times
Contact:

Re: Generell Fotballprat

Post by ingen87 »

Jeg skjønner godt de talentene som drar til utlandet. Jeg ville gjort det samme selv. Mest pga opplevelsen, og mindre pga ambisjonene/utvikling. Hvor mange sjanser får du i livet til å oppleve en form for profftilværelse? Hvor mange hadde hørt om Wolff Eikrem når han ble hentet til Manchester? Svært få. I fra Magnus sitt ståsted så skjønner jeg godt at han hoppet på sjansen til å reise til en av verdens største klubber, og de fasilitetene de kan tilby..

Jeg tror ikke han har tatt noe skade av oppholdet, og jeg tror ikke han hadde vært der han er idag om han hadde blitt i Norge.

Man finner eksempler begge veier. Det er såklart langt fra like mange solskinnshistorier som det er fiaskohistorier, men hva så? Jeg tror ikke det er mange av talentene nå om dagen som angrer veldig på oppholdet sitt utenlandsk. På samme måte som at studenter som har vært et år i utlandet mener at det var det beste studieåret.
Førr Evig!
User avatar
Boombadila
Moderator
Moderator
Posts: 8371
Joined: Wed Mar 26, 2008 11:32 am
Has thanked: 38 times
Been thanked: 166 times

Re: Generell Fotballprat

Post by Boombadila »

I forbindelse med en oppsigelsessak i Notodden har høyesterett avsagt følgende dom. Kan ha følger for andre klubber i samme situasjon:
Høyesterett avsa 2. febuar 2012 dom HR-2012-262-A om lovligheten av Notodden Fotballklubbs oppsigelse av to fotballspillere.



Sammendrag hentet fra Høyesteretts nettside:

Terje Reinertsen og Jukka Sakkari Hakala inngikk i august 2008 arbeidsavtaler med Notodden Fotballklubb om stillinger som profesjonelle fotballspillere. Kontraktene utløp henholdsvis 30. november 2010 og 31. desember 2011. I januar 2010 mottok de oppsigelser fra klubben. De gikk til sak og krevde erstatning.

Oppsigelsene var begrunnet med at klubbens økonomi var blitt vesentlig svekket. Den vesentligste årsaksfaktor var at klubbens hovedsponsor, Holta Invest AS, fra og med 2010-sesongen hadde redusert sponsorstøtten betydelig sammenlignet med de foregående år. I tillegg hadde klubben rykket ned fra Adeccoligaen til 2. divisjonen.

Arbeidsavtalen bygde på Norges Fotballforbunds standardavtale for profesjonelle fotballspillere. Etter denne er utgangspunktet at kontrakten er uoppsigelig i kontraktstiden, men med de unntak som følger av vedlegg til kontrakten. Etter vedlegget skal klubben kunne si opp når klubbens økonomi svikter vesentlig ”i forhold til realistisk oppsatt budsjett”. Dessuten viste vedlegget til det til enhver tid gjeldende overgangsreglementet. I oppsigelsesbestemmelsen i overgangsreglementet heter det at klubben kan si opp dersom det foreligger saklig grunn i henhold til arbeidsmiljølovens bestemmelser.

Høyesteretts flertall kom til at bestemmelsen i overgangsreglementet ikke kunne forstås etter sin ordlyd, og at oppsigelse som hadde grunnlag i klubbens økonomi, var begrenset i henhold til bestemmelsen i vedlegget. Denne bestemmelsen måtte forstås slik at spillere kunne sies opp ved svikt i klubbens økonomi i forhold til det klubben realistisk hadde kunnet forvente. Nedrykk til lavere divisjon ga ikke grunnlag for oppsigelse. Hovedspørsmålet var om svikten i sponsorinntekter ga oppsigelsesgrunn. I dette tilfellet gjaldt sponsoravtalen kun for ett år av gangen. Klubben kunne ha en forhåpning om tilsvarende bidrag for neste år, men så lenge det ikke forelå noen avtale om det, var vilkåret for oppsigelse ikke oppfylt. Oppsigelsene av Reinertsen og Hakala var derfor uberettigede. Høyesterett forkastet også anken over lagmannsrettens erstatningsutmåling.

Mindretallet (Webster og Bull) kom til at bestemmelsen i overgangsreglementet måtte forstås etter sin ordlyd, og at arbeidsmiljøloven § 15-7 kom til anvendelse. Selv om sviktende økonomi kunne gi saklig grunn til oppsigelse, måtte det i interesseavveiningen tas i betraktning at kontraktene var midlertidige, og at bestemmelsen i vedlegget forutsatte en edruelig budsjettering. Også mindretallet kom derfor til at oppsigelsene var uberettigede, og at anken måtte forkastes.
http://lovdata.no/nyhet/2012/20120208-2205.html
No one knows the reason for all this, but it is probably quantum
User avatar
Mjh
Posts: 1229
Joined: Wed Dec 01, 2010 9:10 pm
Location: Horten
Has thanked: 1 time

Re: Generell Fotballprat

Post by Mjh »

Banning på Tv2's livesending Rbk-Helsingborg :lol:
User avatar
FSHelgeland
Posts: 7755
Joined: Sun May 15, 2005 1:18 pm
Location: Mosjøen

Re: Generell Fotballprat

Post by FSHelgeland »

Boombadila wrote:I forbindelse med en oppsigelsessak i Notodden har høyesterett avsagt følgende dom. Kan ha følger for andre klubber i samme situasjon:
Høyesterett avsa 2. febuar 2012 dom HR-2012-262-A om lovligheten av Notodden Fotballklubbs oppsigelse av to fotballspillere.
http://lovdata.no/nyhet/2012/20120208-2205.html
Interessant...
Tippeliga 2015
User avatar
Kesseboy
Posts: 15757
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1079 times

Re: Generell Fotballprat

Post by Kesseboy »

En jurist eller to må gjerne hoppe inn og kommentere litt, men for meg virker det som en styrkelse av stillingsvernet for fotballspillere.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
MhepA
Moderator
Moderator
Posts: 10468
Joined: Thu Sep 15, 2005 6:15 pm
Has thanked: 6 times
Been thanked: 176 times

Re: Generell Fotballprat

Post by MhepA »

Det er jo utvilsomt det, mtp. at det virker som om at klubbene nå stilles til ansvar for hver eneste kontrakt som blir skrevet (noe jeg ser på som en selvfølge). Det virker som at en oppsigelse pga. svekket økonomi aldri kommer til å bli godkjent om det går opp til sak fordi den vil bli karakterisert som usaklig ift. arbeidsmiljøloven. Men ja, her kommer det utilitaristiske vurderinger til grunn for hver avgjørelse.
En gang Glimt, alltid GLIMT!
Ville Lehtinen
Posts: 3417
Joined: Sun Aug 28, 2005 2:42 pm
Location: Oslo/Steigen
Has thanked: 42 times
Been thanked: 56 times
Contact:

Re: Generell Fotballprat

Post by Ville Lehtinen »

User avatar
Boombadila
Moderator
Moderator
Posts: 8371
Joined: Wed Mar 26, 2008 11:32 am
Has thanked: 38 times
Been thanked: 166 times

Re: Generell Fotballprat

Post by Boombadila »

Kan hvem som helst definere seg som satsningsklubb da, og søke seg inn i CL?
No one knows the reason for all this, but it is probably quantum
User avatar
eidurgud
Posts: 9741
Joined: Wed Jun 22, 2005 6:16 pm
Location: Bodø
Has thanked: 2 times
Been thanked: 10 times

Re: Generell Fotballprat

Post by eidurgud »

Ser for meg at det er noe lignende Chelsea driver med..

"Bare sett oss opp på fjerdeplass, slik at vi kommer med i CL til neste år, dette året er ødelagt uansett.."
Cheese Smirnoff
Posts: 5822
Joined: Wed Mar 26, 2008 5:02 pm
Location: Steigen, eksil i Trondheim

Re: Generell Fotballprat

Post by Cheese Smirnoff »

God gammeldags Grand (og i noe mindre grad Bodø/Glimt)-holdning. Som kretsdommer i Bodø fikk jeg et lite innblikk i hvordan ting fungerer i fotballkretsen, og både holdningene og kjeftbruken fra spesielt Grand gjorde at de røde draktene deres fikk meg til å spy.
Heia, heia, heia!

- Ole-Gunnar Iversen
bjornage
Posts: 4463
Joined: Sat Mar 29, 2008 2:04 am

Re: Generell Fotballprat

Post by bjornage »

FFK har blitt berget. Hvor lang tid vil det ta før konkurstruslene dukker opp igjen? Jeg tipper maks 3 år.
User avatar
Kesseboy
Posts: 15757
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1079 times

Re: Generell Fotballprat

Post by Kesseboy »

Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
Post Reply