Generell Fotballprat

Moderators: Sulliken, Larsen

Post Reply
ingen87
Posts: 7029
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 113 times
Been thanked: 155 times
Contact:

Re: Generell Fotballprat

Post by ingen87 »

I saken ligger det en Poll, og der mener 82 % at de ønsker videodømming i fotball. Mon tro om dette er et tall som er representativt for alle nasjoner, eller om dette henger sammen med at norske fotballdommere er så inni granskauen bedritne?
Førr Evig!
bjornage
Posts: 4463
Joined: Sat Mar 29, 2008 2:04 am

Re: Generell Fotballprat

Post by bjornage »

Jeg går kanskje mot strømmen, men jeg er skeptisk til videodømming. Det vil alltid være kontroversielle situasjoner, eksperter kan i dag sitte i evigheter i studio uten å bli enige om hva som ville vært riktig å dømme. Det er alltids noen som må ta en avgjørelse, og den vil spillere, trenere og supportere vende seg mot. Noen situasjoner er åpenbart for videodømming, men jeg vil tro at i det store og det hele vil det ikke gjøre så stor fotball. En ren mekanisk sak - som mållinjeteknologi er fint og flott - den sier om ballen er ute eller inne og ingenting annet. Det er ingen feilmargin der, men det vil det være når det er et menneske som er innblandet. Beslutningsgrunnlaget hans vil være bedre, ja, men jeg tror ikke det vil gjøre spillet så veldig mye bedre. Spillet vil aldri bli feilfritt. Så lenge reglene aldri er sort/hvit og ulike mennesker åpner for ulike tolkninger og håndheving av regelverket vil det være uenigheter. Når et lag taper er det lett å skylde på dommeren, det kommer aldri til å forandre seg.

Et annet moment her er hva det vil gjøre med flyten i kamper. Når skal stoppe spillet for å se på video, hvor lenge skal man gjøre det, skal man kunne utfordre dommerens avgjørelser, vil vi bli servert reklamepauser i mellomtiden, er det dommeren som skal ha siste ord uansett? Jeg mener det er andre sporter der videodømming passer bedre.
User avatar
gavharr
Moderator
Moderator
Posts: 5712
Joined: Tue Apr 14, 2009 8:39 pm
Location: Oslo
Has thanked: 280 times
Been thanked: 225 times

Re: Generell Fotballprat

Post by gavharr »

Jeg er for. Men mulig det kan begrenses litt. Type tennis eller amerikansk fotball.
"People who think they know everything are a great annoyance to those of us who do."
bjornage
Posts: 4463
Joined: Sat Mar 29, 2008 2:04 am

Re: Generell Fotballprat

Post by bjornage »

Situasjonen på Old Trafford i dag er et utmerket eksempel på hva jeg snakket om i forrige innlegg. Det er enda ingen enighet om det var straffe eller ikke blant alle ekspertene. Ville videodømming gitt et ukontroversielt svar?
User avatar
Boombadila
Moderator
Moderator
Posts: 8369
Joined: Wed Mar 26, 2008 11:32 am
Has thanked: 38 times
Been thanked: 165 times

Re: Generell Fotballprat

Post by Boombadila »

Uten å ha sett kampen, så tenker jeg at vi må behandle videodømming litt som standretten i Crimson Tide.

Man kan ha rett, og man kan ta feil samtidig, og slik vil det bestandig være sålenge det finnes gråsoner og kameraer som ikke tar opp alt som skjer. Vi må tilslutt stole på dommerens vurderinger, men det er jo greit å gi vedkommende så gode hjelpemidler som mulig.
No one knows the reason for all this, but it is probably quantum
User avatar
Kesseboy
Posts: 15736
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1192 times
Been thanked: 1073 times

Re: Generell Fotballprat

Post by Kesseboy »

Helt sprøtt å se dømminga i cupfinalen. Ikke det at KIL blir bortdømt, men det dømmes konsekvent 60-40 i fordel RBK. Og når dommeren helt korrekt annullerer RBKs mål, så forstår kommentatorene ingen verdens ting ...
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
User avatar
gavharr
Moderator
Moderator
Posts: 5712
Joined: Tue Apr 14, 2009 8:39 pm
Location: Oslo
Has thanked: 280 times
Been thanked: 225 times

Re: Generell Fotballprat

Post by gavharr »

RBK blir favorisert uansett hvem de møter.
"People who think they know everything are a great annoyance to those of us who do."
User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16506
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 956 times
Been thanked: 723 times
Contact:

Re: Generell Fotballprat

Post by Sulliken »

Jeg mener ikke at hver eneste situasjon skal videodømmes. Men at hvert lag har så og så mange utfordringer i hver omgang der de utfordrer en dommeravgjørelse, hvor de da sjekker video for en endelig avgjørelse.

Det er vel sånn det fungerer i amerikansk "fotball" så vidt jeg vet..
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
User avatar
gavharr
Moderator
Moderator
Posts: 5712
Joined: Tue Apr 14, 2009 8:39 pm
Location: Oslo
Has thanked: 280 times
Been thanked: 225 times

Re: Generell Fotballprat

Post by gavharr »

Synes også det hadde vært en interessant måte å gjøre det på.
"People who think they know everything are a great annoyance to those of us who do."
User avatar
Kesseboy
Posts: 15736
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1192 times
Been thanked: 1073 times

Re: Generell Fotballprat

Post by Kesseboy »

Amerikansk fotball (og ishockey f.eks.) er idretter med effektiv spilletid. Litt av problemet for (den ekte) fotballens del er at man ikke har naturlige stopp i spillet slik at det vil være naturlig med challenges på samme måte som i andre idretter. Skal ikke avvise det, fint hvis det funker, men jeg ser ikke noen måte dette kan løses elegant på.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16506
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 956 times
Been thanked: 723 times
Contact:

Re: Generell Fotballprat

Post by Sulliken »

Det blir jo et naturlig stopp ved f.eks straffespark og frispark..
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
User avatar
Kesseboy
Posts: 15736
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1192 times
Been thanked: 1073 times

Re: Generell Fotballprat

Post by Kesseboy »

Disse stoppene arter seg jo på en veldig annen måte enn stoppene i am.fotball og ishockey. Ikke naturlig å kjøre reklamepause før et frispark f.eks.

Men som sagt, kanskje noen ser for seg en god måte å gjøre dette på.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
User avatar
Boombadila
Moderator
Moderator
Posts: 8369
Joined: Wed Mar 26, 2008 11:32 am
Has thanked: 38 times
Been thanked: 165 times

Re: Generell Fotballprat

Post by Boombadila »

Nå skal jo dette testes en del i utvalgte ligaer, så jeg regner vel med at man kommer til å finsikte alternativene etterhvert som man har analysert de empiriske funn.
No one knows the reason for all this, but it is probably quantum
User avatar
Kesseboy
Posts: 15736
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1192 times
Been thanked: 1073 times

Re: Generell Fotballprat

Post by Kesseboy »

Du stava "bruke det mest korrupte alternativet" feil.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
bjornage
Posts: 4463
Joined: Sat Mar 29, 2008 2:04 am

Re: Generell Fotballprat

Post by bjornage »

Sulliken wrote:Det blir jo et naturlig stopp ved f.eks straffespark og frispark..
I situasjoner der det ikke blåses og det andre laget får en god overgangsmulighet. Hvordan skal dette løses? Får man utfordre avgjørelser dommeren tar eller ikke tar går dette utover laget som ønsker å gå i angrep - og vi vet jo at dette kommer til å bli kynisk utnyttet når noen skal forsvare en ledelse, hale ut tiden eller lignende. Skal det sitte noen med video og overstyre dommeren fortløpende blir det bare rør. Jeg har enda til gode å se noen foreslå løsninger som ikke går på bekostning av spilleflyten.
User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16506
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 956 times
Been thanked: 723 times
Contact:

Re: Generell Fotballprat

Post by Sulliken »

Det er ikke snakk om å "overstyre dommeren fortløpende", men at hvert lag kan utfordre en dommeravgjørelse f. eks 2 ganger hver pr omgang eller noe, kanskje bare en.

La oss si at et lag mener de blir snytt for soleklar straffe, men dommeren blåser ikke. Da går man umiddelbart til 4.dommeren og utfordrer avgjørelsen. La oss nå si at motstanderne kontrer og putter. Det målet vil ikke bli godkjent (evt underkjent) før etter straffesituasjonen er avgjort.

Så må det være klare regler for hvor lang tid som kan gå før man utfordrer (tenker 10-15 sek max), hvordan gi beskjed, osv.

Som Boombis er inne på. Cupidodømming blir prøvd ut, så får man se på erfaringene derfra.

Jeg vil påstå at selv med alle Glimts blundere og bommerter, så hadde vi ikke rykket ned med videodømming.

ps. Jeg mener forøvrig at klokka skal stoppes ved frispark, skader, dødballer, spillerbytter, etc for å få slutt på uthaling.
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
liverglimt
Site Admin
Site Admin
Posts: 10689
Joined: Sun Apr 17, 2005 1:45 pm
Has thanked: 2202 times
Been thanked: 362 times

Re: Generell Fotballprat

Post by liverglimt »

2*30 minutters effektiv spilletid hvis klokka skal stoppes? :P
@liverglimt
User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16506
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 956 times
Been thanked: 723 times
Contact:

Re: Generell Fotballprat

Post by Sulliken »

nei. 45 min
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
Wendigo
Posts: 1499
Joined: Wed Oct 01, 2008 5:03 pm
Has thanked: 231 times
Been thanked: 113 times

Re: Generell Fotballprat

Post by Wendigo »

Skjønner poenget men 45 effektive blir veldig mye mer enn de 45 vi har idag, selv uten uthaling. Gjetter mellom 5 og 10 min per omgang. Da blir kampene vesentlig lengre, og de er lange nok, ihvertfall på myra i November. I tillegg kan det bety at spillerne kan ta seg ut mye mer i enkeltsituasjoner, noe som vil føre til uthaling selv om klokka ikke går. Da blir kampene enda lengre. Hvis det skal være under 2 timer fra start til det blåses av kan nok ikke effektiv spilletid gå over 35 per omgang.

(Vi kan jo sikkert foreslå dette for Nøff, så kommer de tilbake med ett forslag på 7 omganger av 13 minutter og 27 sekunder, og effektiv spilletid i omgang 1, 3 og 4).
In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move.
-Douglas Adams-
User avatar
Kesseboy
Posts: 15736
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1192 times
Been thanked: 1073 times

Re: Generell Fotballprat

Post by Kesseboy »

http://www.vg.no/sport/fotball/premier- ... /23888761/

TV-fotballen nesten 4000 kroner dyrere i Norge enn i Sverige, skriver VG. Sjekk denne markedsøkonomiske analysen fra administrerende direktør i Viasat Norge:
– Markedet for sportsrettigheter har vært forskjellig i Norge og Sverige, noe som har påvirket prisnivået for premium sport. I Norge har det generelt sett vært flere aktører og tøffere kamper om rettigheter.
Trodde konkurranse skulle komme forbrukerne til gode, jeg?
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
liverglimt
Site Admin
Site Admin
Posts: 10689
Joined: Sun Apr 17, 2005 1:45 pm
Has thanked: 2202 times
Been thanked: 362 times

Re: Generell Fotballprat

Post by liverglimt »

Blir vel dyrere når det er flere om beinet? :)
@liverglimt
ingen87
Posts: 7029
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 113 times
Been thanked: 155 times
Contact:

Re: Generell Fotballprat

Post by ingen87 »

Det er jo noen h****** budkriger om fotballrettighetene. Ikke rart produktet blir dyrt. Enda værre er det at tilbudet blir så pulverisert:

Champions League - Viaplay/Viasat
Eliteserien / Obos - Discovery
Premier League - TV2
Førr Evig!
Trapattoni
Posts: 7211
Joined: Tue Mar 16, 2004 4:14 pm
Location: Bodø
Been thanked: 1 time

Re: Generell Fotballprat

Post by Trapattoni »

Hadde rettighetene til feks. PL blitt solgt til mer enn én aktør, så hadde det blitt konkurranse som hadde kommet meg som kunde til gode. Som interessert i PL opplever jeg selvsagt en monopolsituasjon når jeg skal "velge" leverandør.
User avatar
gavharr
Moderator
Moderator
Posts: 5712
Joined: Tue Apr 14, 2009 8:39 pm
Location: Oslo
Has thanked: 280 times
Been thanked: 225 times

Re: Generell Fotballprat

Post by gavharr »

Synes det er greit at jeg slipper å betale i dyre dommer for en fotballpakke med masse fotball jeg ikke ser på. Så greit at Discovery bare har Norsk fotball :)
"People who think they know everything are a great annoyance to those of us who do."
bjornage
Posts: 4463
Joined: Sat Mar 29, 2008 2:04 am

Re: Generell Fotballprat

Post by bjornage »

TV2s prisnivå og PLs håpløst bakstreverske restriksjoner gjorde at jeg sa opp Sumo tidlig i høst. Angrer ikke det, og får ganske greit sett de kampene jeg vil via andre streamer eller ute. Får ikke spesielt dårlig samvittighet over det.

Har forståelse for at TV2 har lite de skulle ha sagt når PL legger lista for antall kamper de får vise, og at det blir svindyrt å abonnere når budkrigene er som de er, men det er ikke noe jeg gidder å være med på lengre. Fortsatt er det vel ingen som har rettighetene for FA-cupen når den starter for alvor i helga. Discovery har bare ligacupen. Da er det bare enda enklere å bare kutte de prisøkningene fra TV2 for et dårligere kamptilbud hvert år.
Post Reply