Problemer med grafikkort/strømforsyning...

Flere ulike tråder om diverse spill er begynt å oppstå på forumet. Vi føler derfor for å samle disse, slik vil også forumet bli ryddigere for de som ikke er så interessert i spill.

Moderators: Larsen, Mod-gruppen.

Post Reply
Snorreth
Posts: 1486
Joined: Tue Mar 25, 2008 11:09 pm
Location: Sagene, Oslo

Problemer med grafikkort/strømforsyning...

Post by Snorreth »

Tja.
Problemet startet en natt for ca to uker sida, da jeg kjørte Flight Simulator X på anbefalte krav.
Plutselig en gang, da jeg kom ned til datamaskina igjen var skjermen svart og jeg klikka som en gal for å avslutte det jeg trodde var sovemodus.

Jeg valgte å slå av datamaskina og slå. Datamaskina kjørte, men jeg har en skjerm som sier "Digital power save modus".
Allerede da innså jeg at datamaskina måtte skrus opp og sjekke hva som var i kabinetet. Og der fant jeg...

- Power supply: Gir ut 350 W - Mistenkt?
- ATI Radeon Sapphire 1950X Pro: Drar visstnok 450-550 Watt i arbeid - mistenkt?
- Hovedkortet (I86PE-A4) er også mistenkt.
- Det digitale wattmetret jeg har i strømuttaket viser 230W.

Så har jeg da byttet ut grafikkortet til noe eldre fra den gamle datamaskina, uten hell.
Og datamaskina kjører ei lita stund med svart skjerm før datamaskina slår seg selv av.

- Så er mine spørsmål:
1# Hvor mange watt skal en datamaskin dra normalt når den starter opp?
2# Er noen av kretskortene muligens ødelagt eller kan jeg være så heldig at bare PSU'en er for liten?
3# Maskina er kjøpt i utlandet.

Takk på forhånd.
Ingen gode tips er dumme.
User avatar
Kesseboy
Posts: 15757
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1079 times

Re: Problemer med grafikkort/strømforsyning...

Post by Kesseboy »

Er ikke akkurat noen elektroingeniør, men ang. #1 vet jeg at en PC "spiker" når den starter, altså at den kan trekke veldig mye effekt akkurat i starten, men det bør normalisere seg ganske raskt.

Hvis du har prøvd med to forskjellige skjermkort er det vel lite sannsynlig at det er skjermkortet som er problemet. Har du prøvd med en annen skjerm? Er det mulig å flytte skjermkortet til en annen slot? Får du tilgang på bios-innstillingene?
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
User avatar
eidurgud
Posts: 9741
Joined: Wed Jun 22, 2005 6:16 pm
Location: Bodø
Has thanked: 2 times
Been thanked: 10 times

Re: Problemer med grafikkort/strømforsyning...

Post by eidurgud »

Snorreth wrote:Jeg valgte å slå av datamaskina og slå.
Det er vel her problemet ligger, antar jeg.
Wendigo
Posts: 1499
Joined: Wed Oct 01, 2008 5:03 pm
Has thanked: 231 times
Been thanked: 113 times

Re: Problemer med grafikkort/strømforsyning...

Post by Wendigo »

Det høres ut som om powersupplyen din er gåen, selv om jeg tror du overdriver behovet til skjermkortet ditt.

Sjekk først om du husket å koble til ekstra strøm til det gamle skjermkortet du satte inn. Hvis du gjorde dette vil jeg anta at at du bør bytte power. hvis du ikke husket dette, og det fikser problemet, kan du sjekke tilsvarende for det nye kortet.
In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move.
-Douglas Adams-
Snorreth
Posts: 1486
Joined: Tue Mar 25, 2008 11:09 pm
Location: Sagene, Oslo

Re: Problemer med grafikkort/strømforsyning...

Post by Snorreth »

Kesseboy wrote: Hvis du har prøvd med to forskjellige skjermkort er det vel lite sannsynlig at det er skjermkortet som er problemet. Har du prøvd med en annen skjerm? Er det mulig å flytte skjermkortet til en annen slot? Får du tilgang på bios-innstillingene?
Får ikke flyttet skjermkortet til en annen slot. Jeg får ikke komme inn på BIOS en gang. Skjermen går rett i "Digital power saving modus".
En annen skjerm er prøvd, men uten hell.
eidurgud wrote:
Snorreth wrote:Jeg valgte å slå av datamaskina og slå.
Det er vel her problemet ligger, antar jeg.
Selvsagt, men når en datamaskin ikke vil våkne opp etter å ha trykket på mange taster ei stund...
Wendigo wrote:Det høres ut som om powersupplyen din er gåen, selv om jeg tror du overdriver behovet til skjermkortet ditt.

Sjekk først om du husket å koble til ekstra strøm til det gamle skjermkortet du satte inn. Hvis du gjorde dette vil jeg anta at at du bør bytte power. hvis du ikke husket dette, og det fikser problemet, kan du sjekke tilsvarende for det nye kortet.
Ekstra strøm til det gamle grafikk/skjermkortet gjorde jeg ikke fordi det ikke var noe ekstra strøminntak på den.

450 watt er det den krever.
Jeg... ser jo helst for meg at det bare er PSU'en som er for liten eller ødelagt. Slik som jeg har lært det vil ikke datadeler bli ødelagt hvis de får for lite strøm. :tenk
User avatar
Vassvik
Posts: 1407
Joined: Fri Jan 28, 2005 12:16 pm
Location: Narvik

Re: Problemer med grafikkort/strømforsyning...

Post by Vassvik »

Du har akkurat det samme problemet som jeg hadde, samt at du har akkurat det samme grafikkortet som det jeg har nå.

Det er rett og slett ikke verre enn at du er avhengig av en PSU som skal yte minst 500W for at kortet skal fungere plettfritt. Jeg bestilte meg en PSU på 650W for å være helt sikker, dermed gikk kortet som bæsj i løssnø.

Men en PSU på 500W skal også holde. De koster ikke allverden på komplett.no heller. :wink:
Andres meninger støter meg.
User avatar
Kesseboy
Posts: 15757
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1079 times

Re: Problemer med grafikkort/strømforsyning...

Post by Kesseboy »

Vassvik wrote:som bæsj i løssnø.
:tenk
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
Post Reply