Fredsprisen 2012

Ta en pause fra fotballen og kom og fortell en vits. Eller fortell noe helt annet.

Moderators: Larsen, Mod-gruppen.

Post Reply
User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16539
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 962 times
Been thanked: 733 times
Contact:

Fredsprisen 2012

Post by Sulliken »

EU?

Seriøst? jeg mener WTF?
http://www.aftenposten.no/incoming/EU-f ... 15361.html

Er det bare jeg som syns det begynner å bli for dumt nå? Det begynner å minne om symbolpolitikk fra Jaglands side, dette.

(Og jeg er ikke EU-motstander, engang).

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/arti ... d=10062058
http://www.youtube.com/watch?v=Yn-oemgzlEU
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
Ville Lehtinen
Posts: 3417
Joined: Sun Aug 28, 2005 2:42 pm
Location: Oslo/Steigen
Has thanked: 42 times
Been thanked: 56 times
Contact:

Re: Fredsprisen 2012

Post by Ville Lehtinen »

Jeg synes fredsprisen bør tildeles en person eller organisasjon som virkelig har bruk for pengene eller oppmerksomheten (eller begge). I så måte er både Barack Obama og EU latterlige tildelinger. Liu Xiabo var en mottaker i det jeg føler bør være Nobelprisens ånd.
User avatar
Los-Loco
Posts: 7293
Joined: Thu Feb 26, 2004 9:27 am
Location: Bodø
Has thanked: 442 times
Been thanked: 877 times
Contact:

Re: Fredsprisen 2012

Post by Los-Loco »

Jagland imponerer igjen med fantastisk dårlig timing!

EU som fredsprosjekt er på mange måter en verdig vinner. Europa har aldri(!) hatt en lengre periode med fred enn den vi er inne i nå, og de tette økonomiske båndene EU-landene imellom er nok i høyeste grad en sterkt medvirkende årsak til det. At EU også har andre mekanismer for å balansere ustabilitet i regionen slik som økonomiske støtteordninger er også viktig. Og ikke minst så gir de demokratiske prosessene i EU en arena for diplomatiet til å løse konflikter på et fredelig vis.

Men akkurat i 2012 kunne man vel tenkt seg en mer naturlig kandidat enn EU, med all den ustabilitet og uro som nesten er i ferd med å bryte opp deler av samarbeidet.

Akkurat dette er jo Jagland i et nøtteskall: Han mener Fredsprisen er et realpolitisk verktøy som kan benyttes rett inn i ustabile prosesser for å gi et dytt i riktig retning. Helt tilsvarende med Obama-tildelingen, hvor han mente at fredsprisen skulle være en støtte for Obama for den retningen han hadde signalisert helt i begynnelsen av sin presidentperiode.

Utfordringen med dette synet er jo at potensialet for å devaluere fredsprisen er betydelig, dersom utviklingen likevel ikke går i den retningen man ønsker. Obama er vel et utmerket eksempel på dette. Ikke bare er amerikanerne fremdeles engasjert i to større okkupasjoner, de har også i perioden etter fredspris-tildelingen bidratt i flere andre konfliktområder med militære styrker, og de har trappet opp dronebruken overalt hvor de har militære engasjement. Sist men ikke minst: Guantanamo er fremdeles åpen!

Så, Jagland imponerer på ingen måte. Men er jeg overrasket? Nei.
Cheese Smirnoff
Posts: 5822
Joined: Wed Mar 26, 2008 5:02 pm
Location: Steigen, eksil i Trondheim

Re: Fredsprisen 2012

Post by Cheese Smirnoff »

EU har selvfølgelig stor skyld for fredsperioden i Europa, men med en eventuell kollaps av unionen vil kontinentet være en større kruttønne enn noen gang. Kanskje Jagland ville berømme EU i tide før hele greia går ad undas? På den andre siden får EU skylden for den udemokratiske bølgen i blant annet Hellas og Ungarn, men slik sett er vel EU mer en demokratisk stabilisator enn udemokratisk katalysator.

Alt i alt er vel EU først og fremst opprettet for å gjøre europeiske land kapitalistisk sterkere, og ikke for å bidra til verdensfred. Det siste er mer en gledelig konsekvens av at kapitalistene i EU og EØS har gode dager.
Shredd
Posts: 1579
Joined: Wed Mar 26, 2008 3:51 pm

Re: Fredsprisen 2012

Post by Shredd »

Og nå får man roet ned EU litt slik at tollsatsene man innfører kanskje blir litt glemt for en stund. Tilfeldig? Neppe.
User avatar
Boombadila
Moderator
Moderator
Posts: 8371
Joined: Wed Mar 26, 2008 11:32 am
Has thanked: 38 times
Been thanked: 166 times

Re: Fredsprisen 2012

Post by Boombadila »

Dagsavisen har flere artikler om temaet, jeg syntes dog at denne kronikken er god:
http://www.dagsavisen.no/nyemeninger/iversen/
User avatar
Novi
Posts: 11466
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 606 times
Been thanked: 800 times

Re: Fredsprisen 2012

Post by Novi »

Jan Egeland fikk spørsmål om dette hadde en negativ innvirkning på prisen, og svarte at prisen står støtt som den alltid har gjort. Jeg vil vel påstå at DET gjør den ikke. Ingen vil demonstrere og kreve at man slutter å tildele fredsprisen, men de siste årene har det endret seg fra å bli et spørsmål om hvilken hederlig person man ikke har hørt om som skal få prisen, fra å lure på hva i helvette Jagland har knotet til denne gangen. Har selv svigerfamilie i USA, og det å gi fredsprisen til Obama brukes fortsatt som en vits om prisen og Norge foreøvrig. For det ER totalt latterlig.
User avatar
Los-Loco
Posts: 7293
Joined: Thu Feb 26, 2004 9:27 am
Location: Bodø
Has thanked: 442 times
Been thanked: 877 times
Contact:

Re: Fredsprisen 2012

Post by Los-Loco »

Cheese Smirnoff wrote:EU har selvfølgelig stor skyld for fredsperioden i Europa
Noen ville vel kanskje kalt det ære, ikke skyld...

Cheese Smirnoff wrote:Alt i alt er vel EU først og fremst opprettet for å gjøre europeiske land kapitalistisk sterkere, og ikke for å bidra til verdensfred. Det siste er mer en gledelig konsekvens av at kapitalistene i EU og EØS har gode dager
Litt historieløst det der Cheese. Kull- og stålunionen som var EUs spede begynnelse, hadde som overordnet målsetting å knytte så tette økonomiske bånd mellom Tyskland og Frankrike at krig mellom disse to ikke lenger ville være mulig. Hvis du går 100 år tilbake i tid fra 1950 da Robert Schuman framsatte forslaget, så vil du se at i løpet av den perioden var de to landene helt sentrale i nesten alle kriger på det europeiske kontinentet. Motsetningene dem i mellom var også underforliggende årsaker til både første og andre verdenskrig. Kull- og stålunionen (og senere EU) har åpenbart også rene økonomiske motiver, men opprinnelig var dette vurdert som nødvendig motivasjon for å gjennomføre planene. At planene ha lykkes så til de grader at vi i dag nesten har glemt all faenskapen som kan oppstå ved en europeisk krig forteller bare hvor god idé det var fra begynnelsen av.
User avatar
Boombadila
Moderator
Moderator
Posts: 8371
Joined: Wed Mar 26, 2008 11:32 am
Has thanked: 38 times
Been thanked: 166 times

Re: Fredsprisen 2012

Post by Boombadila »

Målene bak det vi i dag kaller EU var vel strengt tatt tredelte. Når mann 9.mai 1950 hadde en pressekonferanse i frankrike hvor frankrikes daværende utenriksminister(Schuman) presenterte ideen om å bringe de nasjonale kullindustrier i europa under en felles kommando, og når ECSU ble dannet i 1952 med Italia, Frankrike, Vest-Tyskland og benelux-landene, så var følgende prioritert:

1) Rekontruksjon av europeisk økonomi etter krigen.
2) Et ønske om å hindre at europeisk nasjonalisme atter en gang skulle føre til krig.
3) Et ønske om sikkerhet i forhold til de nye truslene som oppstod gjennom de nye truslene mot vesteuropa etter krigen.

I tillegg må man jo ta hensyn til at tyskland var delt, at USA og USSR var maktblokkene i europa på denne tiden. Så jeg synes det blir litt historieløst og si at EU har ordnet all fred.
User avatar
Los-Loco
Posts: 7293
Joined: Thu Feb 26, 2004 9:27 am
Location: Bodø
Has thanked: 442 times
Been thanked: 877 times
Contact:

Re: Fredsprisen 2012

Post by Los-Loco »

Boombadila wrote:3) Et ønske om sikkerhet i forhold til de nye truslene som oppstod gjennom de nye truslene mot vesteuropa etter krigen.
Er du nå helt sikker på den der? :tenk Hvis jeg legger godviljen til og leser det slik jeg regner med du mener det, så handler det vel likevel om et ønske om fred?

Boombadila wrote:Så jeg synes det blir litt historieløst og si at EU har ordnet all fred.
Åpenbart, men det er det vel heller ingen som har sagt? Mange faktorer har bidratt, men på samme måte som det er historieløst (og ikke bare litt) å si at EU har ordnet all fred, så er det tilsvarende historieløst ikke anerkjenne EU for det betydelige bidrag unionen har gitt for 65 år med fred mellom de europeiske stormaktene. Og for the record: jeg er ingen EU-tilhenger i betydningen at jeg ønsker meg norsk medlemsskap!
User avatar
Boombadila
Moderator
Moderator
Posts: 8371
Joined: Wed Mar 26, 2008 11:32 am
Has thanked: 38 times
Been thanked: 166 times

Re: Fredsprisen 2012

Post by Boombadila »

Jeg siterer fra skriften:
The original priorities where threefold: postwar economic construction, the desire to prevent European nationalism leading once again to conflict, and the need for security in the face of the threats posed by the cold war.

Jeg ser den var kløneste formulert, men bunnlinja er uansett et ønske om sikkerhet. Ikke nødvendigvis fred.

For de som har lyst på sengelektyre:
John McCormick:
Understanding the European Union
A concise introduction.

Den er vel på femte utgave nå.
Post Reply