Klagemuren

Ta en pause fra fotballen og kom og fortell en vits. Eller fortell noe helt annet.

Moderators: Larsen, Mod-gruppen.

Post Reply
Christoph
Posts: 869
Joined: Mon Mar 29, 2004 2:21 pm
Location: Oslo

Re: Klagemuren

Post by Christoph »

Kan man plutselig søke fritak fra militærtjeneste etter å faktisk ha avtjent verneplikten?

Da hadde nok HV blitt tynnet ut i rekkene, gitt...
User avatar
Los-Loco
Posts: 7352
Joined: Thu Feb 26, 2004 9:27 am
Location: Bodø
Has thanked: 471 times
Been thanked: 911 times
Contact:

Re: Klagemuren

Post by Los-Loco »

Selvsagt kan man det! Skulle da bare mangle! Det er da vitterlig en menneskerett å skifte standpunkt og overbevisning, enten det nå gjelder militæret, religion, livssyn, politikk eller hva det nå måtte være.

Dessuten er det vesentlig å få fram at det ikke er et krav om å være ekstrem pasifist for å nekte militæret. Det holder at man føler at man ikke kan gjøre militærtjeneste uten å komme i konflikt med sin overbevisning, herunder at eksistensen av masseødeleggelsesvåpen og den planlagte bruken av dem i dagens forsvar bryter med fundamentale verdier for deg. At du (selvsagt) hadde forsvart kone og barn med vold om nødvendig, har ingenting med saken å gjøre.

Og for de som måtte være i tvil; som NATO-medlem har Norge den holdning til atomvåpen at vi forbeholder oss retten til å bruke dem(!), til å bruke dem først(!!), og til å bruke dem på eget territorium om nødvendig(!!!).

Jeg tror jeg bare har snakket med en liten håndfull mennesker som helt og fullt mener at den policyen der er vettug. De aller fleste andre (i allefall når de får tenkt seg om) mener at en slik policy til atomvåpen bryter med verdier de setter høyt i livet sitt.

Men det er mange som kvalifiserer til å være militærnektere, men som er såpass pragmatiske at de tenker at det ikke blir krig, og militæret er lettvint og kult, så hvorfor nekte?
"Den virkelige faren er ikke at datamaskiner skal begynne å tenke som mennesker, men at mennesker skal begynne å tenke som datamaskiner!" Sydney Harris
User avatar
Kesseboy
Posts: 15807
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1214 times
Been thanked: 1101 times

Re: Klagemuren

Post by Kesseboy »

Tja, du blir vel i stedet overført til sivilforsvaret, og må gjennomføre akkurat like mye rep. der?
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
User avatar
Los-Loco
Posts: 7352
Joined: Thu Feb 26, 2004 9:27 am
Location: Bodø
Has thanked: 471 times
Been thanked: 911 times
Contact:

Re: Klagemuren

Post by Los-Loco »

Nei, ikke automatisk. Du kan være "uheldig" å bli overført til sivilforsvaret, på samme måte som de som er "uheldig" og havner i Heimevernet.

Skulle man havne i sivilforsvaret, kan man gjøre som undertegnede og nekte det også, ettersom det er en del av totalforsvaret i Norge, og dermed prinsipielt ikke noe bedre enn å kjøre tanks.
"Den virkelige faren er ikke at datamaskiner skal begynne å tenke som mennesker, men at mennesker skal begynne å tenke som datamaskiner!" Sydney Harris
Trapattoni
Posts: 7211
Joined: Tue Mar 16, 2004 4:14 pm
Location: Bodø
Been thanked: 1 time

Re: Klagemuren

Post by Trapattoni »

Los-Loco wrote:Skulle man havne i sivilforsvaret, kan man gjøre som undertegnede og nekte det også, ettersom det er en del av totalforsvaret i Norge, og dermed prinsipielt ikke noe bedre enn å kjøre tanks.
Finnes det egentlig noen eksakt definisjon av hva som inngår i det såkalte "totalforsvaret"? Forsvarsdepartementet bruker følgende beskrivelse: "Totalforsvarskonseptet bygger på prinsippet om at samfunnets samlede ressurser om nødvendig kan mobiliseres til forsvar av Norge."
I så fall skal det vel godt gjøres å ikke havne inn under dette begrepet. Vil f.eks. tro at materiell med dertil tilhørende arbeidskraft i Bodø Kommune vil kunne bli rekvirert til oppdrag i en krigssituasjon.
NupiSnowJog
Posts: 2001
Joined: Sun Nov 21, 2004 11:02 pm
Location: Bodø wohooo

Re: Klagemuren

Post by NupiSnowJog »

Jeg synes det er teit at man er (nesten) like blakk dagen etter lønning som dagen før.
ARGH!
User avatar
Los-Loco
Posts: 7352
Joined: Thu Feb 26, 2004 9:27 am
Location: Bodø
Has thanked: 471 times
Been thanked: 911 times
Contact:

Re: Klagemuren

Post by Los-Loco »

Trapattoni wrote:
Los-Loco wrote:Skulle man havne i sivilforsvaret, kan man gjøre som undertegnede og nekte det også, ettersom det er en del av totalforsvaret i Norge, og dermed prinsipielt ikke noe bedre enn å kjøre tanks.
Finnes det egentlig noen eksakt definisjon av hva som inngår i det såkalte "totalforsvaret"? Forsvarsdepartementet bruker følgende beskrivelse: "Totalforsvarskonseptet bygger på prinsippet om at samfunnets samlede ressurser om nødvendig kan mobiliseres til forsvar av Norge."
I så fall skal det vel godt gjøres å ikke havne inn under dette begrepet. Vil f.eks. tro at materiell med dertil tilhørende arbeidskraft i Bodø Kommune vil kunne bli rekvirert til oppdrag i en krigssituasjon.
Det er korrekt. I en militær rettssak som ble kjørt som øvelse i forbindelse med en større NATO-øvelse for noen år siden, var scenariet slik at de militære styrkene hadde rekvirert en bilferge til å minelegge fjorden. Maskinisten på ferga var militærnekter, og hadde avtjent siviltjeneste. Han gikk i land, og nektet å være med på mineleggingen. For dette ble han dømt til 30 dagers ubetinget vaktarrest. Generaladvokat Dahl var svært fornøyd med dommen!
"Den virkelige faren er ikke at datamaskiner skal begynne å tenke som mennesker, men at mennesker skal begynne å tenke som datamaskiner!" Sydney Harris
Christoph
Posts: 869
Joined: Mon Mar 29, 2004 2:21 pm
Location: Oslo

Re: Klagemuren

Post by Christoph »

Tror jeg fortsetter slik jeg har gjort de siste årene; søker om, og får innvilget, fri fra "øvelsene".

Det hørtes ut som et helt styr å plutselig skulle endre standpunkt. :wink:
User avatar
Los-Loco
Posts: 7352
Joined: Thu Feb 26, 2004 9:27 am
Location: Bodø
Has thanked: 471 times
Been thanked: 911 times
Contact:

Re: Klagemuren

Post by Los-Loco »

Som sagt:
Los-Loco wrote:Men det er mange som kvalifiserer til å være militærnektere, men som er såpass pragmatiske at de tenker at det ikke blir krig, og militæret er lettvint og kult, så hvorfor nekte?
"Den virkelige faren er ikke at datamaskiner skal begynne å tenke som mennesker, men at mennesker skal begynne å tenke som datamaskiner!" Sydney Harris
Bix
Posts: 628
Joined: Wed Mar 26, 2008 3:14 am

Re: Klagemuren

Post by Bix »

Jeg hater det faktum at jeg gikk til tannlegen for å fikse et hull jeg verken visste eller kjente at jeg hadde, og at jeg kom ut derfra med tannpine fra helvete. Nevnte tannpine har vært konstant siden mandag! Faens føkksatan.
æ lika han Alo
åsså lika æ å hold bluss
User avatar
Los-Loco
Posts: 7352
Joined: Thu Feb 26, 2004 9:27 am
Location: Bodø
Has thanked: 471 times
Been thanked: 911 times
Contact:

Re: Klagemuren

Post by Los-Loco »

Det høres ut som et nokså soleklart reklamasjonstilfelle...
"Den virkelige faren er ikke at datamaskiner skal begynne å tenke som mennesker, men at mennesker skal begynne å tenke som datamaskiner!" Sydney Harris
NupiSnowJog
Posts: 2001
Joined: Sun Nov 21, 2004 11:02 pm
Location: Bodø wohooo

Re: Klagemuren

Post by NupiSnowJog »

Jeg får ikke sove! Jeg hater å være utslitt klokka 19 liskom! Også skal jeg på jobb imårra klokka 10.

Skulle nesten tro jeg var gravid igjen :roll:
ARGH!
Mariasha
Posts: 2713
Joined: Mon Feb 23, 2004 7:29 pm
Location: Oslo
Has thanked: 66 times
Been thanked: 40 times

Re: Klagemuren

Post by Mariasha »

Jeg gleeeder meg til å bo "alene" igjen! Holder på å få spader.
Bix
Posts: 628
Joined: Wed Mar 26, 2008 3:14 am

Re: Klagemuren

Post by Bix »

Herregud, jeg har så vondt i tennene at jeg nesten begynner å grine snart.
æ lika han Alo
åsså lika æ å hold bluss
User avatar
glimtpia
Posts: 2858
Joined: Tue Aug 16, 2005 7:11 pm
Location: Egentlig Steigen<3|| Men holder hus i Bodø!

Re: Klagemuren

Post by glimtpia »

Forlater snart Praha og ol til under 10 kr :cry:
Seier
NupiSnowJog
Posts: 2001
Joined: Sun Nov 21, 2004 11:02 pm
Location: Bodø wohooo

Re: Klagemuren

Post by NupiSnowJog »

AUAUAUAUAUAUAUAU!




Også kom jeg ikke inn på skolen.
ARGH!
Cheese Smirnoff
Posts: 5822
Joined: Wed Mar 26, 2008 5:02 pm
Location: Steigen, eksil i Trondheim

Re: Klagemuren

Post by Cheese Smirnoff »

Jeg har betalt 99 kroner for å se et glimt-lag der samtlige spiller i sterk bakrus. Jeg krever pengene tilbake!
Heia, heia, heia!

- Ole-Gunnar Iversen
NupiSnowJog
Posts: 2001
Joined: Sun Nov 21, 2004 11:02 pm
Location: Bodø wohooo

Re: Klagemuren

Post by NupiSnowJog »

Jeg skjønner ikke hvor pengboka mi er! grrrr.

Tror jeg må ringe og sperre kortet mitt.
ARGH!
mutz
Posts: 1379
Joined: Sun Oct 17, 2004 5:45 am
Location: bodø

Re: Klagemuren

Post by mutz »

Aldri mere Patatas Con Aioli på tapasta!!! :(
gul 2005/2006 og turkis 2006/2007 drakt 17 tilhører nå MEG :D

Stolt medlem a DGH- Cheerleading, Pesslurskolt og DGH- Retards :D
Julie:)
Posts: 671
Joined: Wed Mar 26, 2008 12:15 am
Location: Bodø

Re: Klagemuren

Post by Julie:) »

Jeg savner disse godguttene <3 :
Image
User avatar
Boombadila
Moderator
Moderator
Posts: 8382
Joined: Wed Mar 26, 2008 11:32 am
Has thanked: 39 times
Been thanked: 171 times

Re: Klagemuren

Post by Boombadila »

Akk, Sakk. :roll:
No one knows the reason for all this, but it is probably quantum
NupiSnowJog
Posts: 2001
Joined: Sun Nov 21, 2004 11:02 pm
Location: Bodø wohooo

Re: Klagemuren

Post by NupiSnowJog »

Faens dritt, nå står jeg uten drømmejobben fordi hun jeg overtok jobben etter ombestemte seg og ville ha jobben sin tilbake. Ingen jobb og ingen skoleplass. Hurra! :roll:
ARGH!
gorgo
Posts: 209
Joined: Sat Apr 05, 2008 6:22 pm

Re: Klagemuren

Post by gorgo »

Kor bli det av god-været som de fleste median har meldt, skulle komme i dag??? :?
Y.N.W.A.
VI SKA VINNE ADECCO!!!!!!
mutz
Posts: 1379
Joined: Sun Oct 17, 2004 5:45 am
Location: bodø

Re: Klagemuren

Post by mutz »

Solen skal vist komme kl 22.00 i kveld :P

http://www.bbc.co.uk/weather/5day.shtml?world=4114" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.yr.no/sted/Norge/Nordland/Bod" onclick="window.open(this.href);return false;ø/Bodø/

Så får vi se hvem som har rett angående temperaturer :D
gul 2005/2006 og turkis 2006/2007 drakt 17 tilhører nå MEG :D

Stolt medlem a DGH- Cheerleading, Pesslurskolt og DGH- Retards :D
User avatar
Boombadila
Moderator
Moderator
Posts: 8382
Joined: Wed Mar 26, 2008 11:32 am
Has thanked: 39 times
Been thanked: 171 times

Re: Klagemuren

Post by Boombadila »

bajs, alt for varmt til å sove!
No one knows the reason for all this, but it is probably quantum
Post Reply