Gledesmuren

Ta en pause fra fotballen og kom og fortell en vits. Eller fortell noe helt annet.

Moderators: Larsen, Mod-gruppen.

Post Reply
User avatar
poteten
Moderator
Moderator
Posts: 5570
Joined: Fri Apr 08, 2005 6:20 pm
Location: Trondheim
Has thanked: 167 times
Been thanked: 322 times

Re: Gledesmuren

Post by poteten »

Som om du er fasiten over hva som er "kvalitetsmusikk" eller ikke. Tantene dine kan vel så mye musikk som deg, selv om de ikke hører på kleine rappe-setninger a la I fuck my mother, oh yeah" *omp omp omp* godt akkompagnert av klirring av gullkjedene til de sløve og til dels dumme rapperne som visstnok er "kvalitet".

Musikk og kvalitet er alt mulig. Selv i Eurovision finner du kvalitet, men da må du ikke ha på deg de negative og arrogante brillene dine.

Prøv objektivitet og ikke prøv å definer kvalitetsmusikk som musikk som DU liker.
ingen87
Posts: 7042
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 114 times
Been thanked: 155 times
Contact:

Re: Gledesmuren

Post by ingen87 »

Husker meget godt at folk dro før Iggy Pop var ferdig. Det er bare å se på kommentarfeltet under Iggy Pop - artikkelen til an.no:
http://www.an.no/kultur/parken2011/article5706437.ece
Har aldri sett så få folk i parken som når Iggy spilte. Var bare halvparten av parkenpublikummet som gadd å stå igjen, det sier sitt om hva folk mente om konserten. Ikke fengende avslutning på en ellers bra Parken!!!
Det at det var kø på vei ut av parken 20-30 min ut i konserten sier meg at utrolig mange, meg inkludert ikke er enig i at Iggy fortjente å være headliner…
Et slikt scenario ser jeg for meg også med Nick Cave..

Uansett, poenget er at slike musikkmaraton kan bli for meget for noen og enhver. Inkludert meg selv. Og ja de jeg fikk passet av stakk hjem etter Åge. Da de var lei etter fredagen, og at de ikke hadde interesse av å høre de gjenværende bandene. Og igjen; man er ikke uinteressert i musikk fordi man liker Åge, og kanskje andre trønderrock band, og heller drar hjem enn å høre på Iggy, Ed Kowalczyk og Håkan Helstrøm. Det finnes også folk som ville hørt samtlige stykker av Mozart i løpet av en helg, er de uinteressert i musikk? Er det slik at kun moderne kjedelig rock er musikk? Er litt usikker på hvor man legger lista for hvem som er interessert og hvem som ikke er interessert i musikk?

Selvfølgelig er det langdrygt med 2 x 6 timer musikkmaraton sammen med 15 000 andre. Igjen kan jeg trekke paraleller til klassisk musikk; ville du sittet å hørt Oslo Symfoniorkester spille Mozart i 12 timer i løpet av to dager?

Hellbillies er mitt favorittband i Norge og har vært på fire konserter med dem. Det gjør meg, ifølge din definisjon, til en som ikke er interessert i musikk. Var på stort sett samtlige konserter på Ås, og en av dem som skuffet mest var Kvelertak (rett etter Kaisers). Likevel er vel jeg en som ikke er interessert i musikk.

Jeg synes det er veldig dårlig balansert. Dette gir mer en følelse av maraton-konsert heller enn festivalfølelse.
User avatar
poteten
Moderator
Moderator
Posts: 5570
Joined: Fri Apr 08, 2005 6:20 pm
Location: Trondheim
Has thanked: 167 times
Been thanked: 322 times

Re: Gledesmuren

Post by poteten »

Jeg tror ikke det skjer med Nick Cave, dog. Men man vet aldri.
mortsto
Posts: 7368
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 151 times
Been thanked: 443 times

Re: Gledesmuren

Post by mortsto »

ingen87: Hvis en program som inneholder både pop, rock, elektronika og visesang er et dårlig balansert program, hva er da et godt balansert program? Den sjangeren Parken er dårligst på i år er vel HipHop, men jeg har en følelse at det kanskje ikke er det du er ute etter?
Det var du som først sammenlignet Hellbillies og Kvelertak, så ta det for all del ikke som en personlig fornærmelse at jeg setter dem opp mot hverandre. Jeg mener allikevel at de fleste vil klassifisere seg som interessert i musikk, men hvis en ikke er villig til å utfordre seg selv med en såpass bredt program som Parken 2013, og heller ikke vil sette seg inn i ny musikk, så faller en ikke i kategorien musikkinteressert i mitt hode.
Sammenligningen med klassisk er litt søkt. Å høre ett orkester spille Mozart i to dager, kan vel neppe sammenlignes med å være på en festival. Sjarmen er for meg å gå fra scene til scene, kjøpe øl, snakke med folk mellom konsertene, og oppdage ny spennende musikk mellom de store navnene. Tror Parken 2013 med litt godt vær kommer til å bli knall.

Edit: Når det gjelder Iggy, så er det mulig det var en del som dro før konserten var ferdig. Selv sto jeg i folkehavet og digga som f... og oppfatta det som om det var helt fullt.
De som dro tidlig fra en knall konsert med det som må kunne kalles en levende legende, for å komme først i køen på SydØst...nuvel, skal ikke si mer om dem.
Last edited by mortsto on Mon May 27, 2013 3:03 pm, edited 1 time in total.
ingen87
Posts: 7042
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 114 times
Been thanked: 155 times
Contact:

Re: Gledesmuren

Post by ingen87 »

Det tror jeg og :)
mortsto
Posts: 7368
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 151 times
Been thanked: 443 times

Re: Gledesmuren

Post by mortsto »

poteten wrote:Som om du er fasiten over hva som er "kvalitetsmusikk" eller ikke. Tantene dine kan vel så mye musikk som deg, selv om de ikke hører på kleine rappe-setninger a la I fuck my mother, oh yeah" *omp omp omp* godt akkompagnert av klirring av gullkjedene til de sløve og til dels dumme rapperne som visstnok er "kvalitet".
Prøv objektivitet og ikke prøv å definer kvalitetsmusikk som musikk som DU liker.
Så først svaret ditt nå. Jeg hører ikke på hip hop, så jeg skjønner ikke helt hvorfor du skriver dette, men det var en ganske dårlig beskrivelse av en svært populær musikksjanger. Jeg har forøvrig ikke nevt "kvalitetsmusikk" med et ord.
User avatar
poteten
Moderator
Moderator
Posts: 5570
Joined: Fri Apr 08, 2005 6:20 pm
Location: Trondheim
Has thanked: 167 times
Been thanked: 322 times

Re: Gledesmuren

Post by poteten »

mortsto wrote:
Så først svaret ditt nå. Jeg hører ikke på hip hop, så jeg skjønner ikke helt hvorfor du skriver dette, men det var en ganske dårlig beskrivelse av en svært populær musikksjanger. Jeg har forøvrig ikke nevt "kvalitetsmusikk" med et ord.
Man trenger ikke alltid nevne det heller. Du lar det skinne gjennom relativt voldsomt at dine tanter og fedre ikke har musikksans. Og du begrunner det med "P4".

Tåpelig.
mortsto
Posts: 7368
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 151 times
Been thanked: 443 times

Re: Gledesmuren

Post by mortsto »

Jeg sier ikke at de ikke har musikksans. Jeg sier at jeg mener de ikke kan defineres som "musikkinteresserte". Hvis en ikke er interessert i å oppdage ny musikk, så mener jeg en ikke er det. På samme måte vil en del mennesker påstå at de er interesserte i fotball uten å i det hele tatt ha peiling eller oversikt. Møtte forleden en sørlending som sa han var veldig interessert i Start, men kun når de spilte i tippeligaen. Han trodde de spilte i adecco i år, og kunne ikke navnet på noen spillere.

Konklusjon: Det er fint at mennesker er forskjellige. Noen er mindre interessert og noen er mer interessert. En glødende interesse for et felt kan også føre med kunnskap om feltet. Å påstå at dette gjelder musikk er ikke vel ansett, siden alle er like gode og alle kan like mye, så derfor sier jeg ikke det. For noen holder det å høre gamle hits på repeat på P4, for andre er Spotify, nettbutikker med vinyl og ukeslange festivaler det som teller. Hver sin smak og hver sin mulighet. Parken må ikke nødvendigvis fenge alle. Og alt jeg skriver her er min personlige mening.
User avatar
poteten
Moderator
Moderator
Posts: 5570
Joined: Fri Apr 08, 2005 6:20 pm
Location: Trondheim
Has thanked: 167 times
Been thanked: 322 times

Re: Gledesmuren

Post by poteten »

mortsto wrote:Jeg sier ikke at de ikke har musikksans. Jeg sier at jeg mener de ikke kan defineres som "musikkinteresserte". Hvis en ikke er interessert i å oppdage ny musikk, så mener jeg en ikke er det. På samme måte vil en del mennesker påstå at de er interesserte i fotball uten å i det hele tatt ha peiling eller oversikt. Møtte forleden en sørlending som sa han var veldig interessert i Start, men kun når de spilte i tippeligaen. Han trodde de spilte i adecco i år, og kunne ikke navnet på noen spillere.

Konklusjon: Det er fint at mennesker er forskjellige. Noen er mindre interessert og noen er mer interessert. En glødende interesse for et felt kan også føre med kunnskap om feltet. Å påstå at dette gjelder musikk er ikke vel ansett, siden alle er like gode og alle kan like mye, så derfor sier jeg ikke det. For noen holder det å høre gamle hits på repeat på P4, for andre er Spotify, nettbutikker med vinyl og ukeslange festivaler det som teller. Hver sin smak og hver sin mulighet. Parken må ikke nødvendigvis fenge alle. Og alt jeg skriver her er min personlige mening.
Ok. Da er det litt mer nyansert fra deg da.

Heldigvis tilhører jeg harrygenerasjonen som liker Radio Norge, P4 og P3. ;)
Cheese Smirnoff
Posts: 5822
Joined: Wed Mar 26, 2008 5:02 pm
Location: Steigen, eksil i Trondheim

Re: Gledesmuren

Post by Cheese Smirnoff »

mortsto wrote: Musikkinteressen begrenser seg stort sett til å høre p4 på lavt volum i bakgrunnen, og skru opp litt når "En krasafaren neger sto på Ål stasjon" spilles.
:lol: Debattens høydepunkt!

Forøvrig vil jeg påpeke at Nick Cave er det største trekkplasteret på Norwegian Wood, og det at han kommer til Bodø er bortimot en sensasjon. Selv har jeg ikke spesielt sansen for musikken hans, men han er fortsatt en stor internasjonal artist og jeg tror det blir stappfullt når han spiller på Parkenfestivalen. Megabooking av dem!
ingen87
Posts: 7042
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 114 times
Been thanked: 155 times
Contact:

Re: Gledesmuren

Post by ingen87 »

mortsto wrote: På samme måte vil en del mennesker påstå at de er interesserte i fotball uten å i det hele tatt ha peiling eller oversikt..
Om man heier på Start, RBK, Glimt eller Vålerenga har ingenting med om hvor interessert man er i fotball. Det forrige innlegget ditt om hvem som hørte på hva så sier du at man skal heie på det og det fotballaget for å kalle seg fotballinteressert. Man kan egentlig si det slik at ALLE fotballinteresserte skal følge med på Bayern Munchen, Bayer Leverkusen, Barcelona og Real Madrid, og at alle som heier på Liverpool ikke er interesserte. De er bare gammeldagse nostalgikere som ikke er interessert i det nyeste og ferskeste innenfor fotball. Jeg kan kanskje ikke samtlige sanger av Nick Cave, men har godt fordypet meg i Deep Purple, Led Zepplin, etc.. Det er de som sitter å bruker all tid på fotball; ser kamper, spiller FM, spiller FIFA, reiser til utlandet for å få med seg de store kampene på kontinentet. Og så har du sånner som oss som sitter oppe i kalde Nord og gjester Aspmyra en gang i blant. Skal ikke vi kunne kalle oss fotballinteresserte?
bjornage
Posts: 4463
Joined: Sat Mar 29, 2008 2:04 am

Re: Gledesmuren

Post by bjornage »

Det eneste som mangler for å gjøre programmet perfekt nå er Bjørn Jens :D
mortsto
Posts: 7368
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 151 times
Been thanked: 443 times

Re: Gledesmuren

Post by mortsto »

Med innlegget mitt prøvde jeg å vise til en person som var overbevist om at han var interessert i fotball og spesielt Start, men som helt klart ikke var det. Det kunne jeg naturligvis ikke fortelle ham.
Jeg ser du har en jakt- og fiskeblogg. Du ser ut som du bruker veldig mye tid på friluftsliv, og jeg har ingen problemer om du kategoriserer deg som friluftsinteressert. Om du i tillegg mener at de som tar seg en tur på Keiservarden i ny og ne er mindre interessert i friluft enn deg selv, så er det også greit. For min egen del bruker jeg mye av fritida på musikk. Jeg har også en jobb der jeg kan bruke mye tid på å lytte. Dette gjør at jeg lett kommer til å høre på 50++ 2013-utgivelser, i tillegg til at jeg prøver å høre på klassikere og sjekke ut sjangre jeg ikke er så inne i. Jeg leser og poster på musikkforum, leser musikknyheter og når jeg skal på festival, så bruker jeg mye tid på å lytte til de bandene jeg ikke har hørt om før, og dette har løftet alle festivalopplevelsene mine. At det er provoserende at jeg anser meg selv som mer musikkinteressert enn den gjengse Selbufestivaldeltager (jeg kjenner flere av dem, og samtlige har dratt dit for fylla), eller folk som kun hører musikk gjennom radio, synes jeg er rart. Du høres jo ut som en jeg også ville tenkt på som musikkinteressert, men det skurrer litt når du klager på Parken-programmet, synes seks timer musikk er langdrygt, og fremhever Selbu.
Gidder ikke tvære ut om dette. Synes Parken i år oppfyller mine "krav":
-Får internasjonale navn til en liten by langt mot nord.
-Får inn store norske navn, for dem som kanskje ikke er genuint interesserte, men som kommer for opplevelsen av festival og møte kjente
-Har lokale lovende artister.
-Byr på norske og utelnlandske band som ikke er så kjente, men som kan bli oppdaget av et nytt publikum.
mortsto
Posts: 7368
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 151 times
Been thanked: 443 times

Re: Gledesmuren

Post by mortsto »

Tror forøvrig Nick Cave klarer seg fint. Jeg frykter mere hvordan et smalt og nedtonet band som The XX skal fylle en scene med 8000 tilskuere i Trondheim som headlinere like etter at allsang-gutta i Karpe Diem har fått rølpetrønderne til å svinge seidelen for fullt. The XX er et jævla bra band, men funker bedre på klubb. Der tror jeg Pstereo har bomma.
User avatar
Boombadila
Moderator
Moderator
Posts: 8371
Joined: Wed Mar 26, 2008 11:32 am
Has thanked: 38 times
Been thanked: 166 times

Re: Gledesmuren

Post by Boombadila »

Når det gjelder festival, så er det bare en festival jeg har sett i år med et brukbart program, og det var Wacken. Ellers er det lite lys og labert med varme....
mortsto
Posts: 7368
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 151 times
Been thanked: 443 times

Re: Gledesmuren

Post by mortsto »

Boomba: Er Sweden Rock et alternativ?
User avatar
Boombadila
Moderator
Moderator
Posts: 8371
Joined: Wed Mar 26, 2008 11:32 am
Has thanked: 38 times
Been thanked: 166 times

Re: Gledesmuren

Post by Boombadila »

Tja, i utgangspunktet, men ikke med årets program.
User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16539
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 962 times
Been thanked: 732 times
Contact:

Re: Gledesmuren

Post by Sulliken »

Boombadila wrote:Når det gjelder festival, så er det bare en festival jeg har sett i år med et brukbart program, og det var Wacken. Ellers er det lite lys og labert med varme....
Nja.. Da har ikke du sett etter de rette festivalene.
Wacken. HELL, yeah!

Her er en fiiiin festival i Oslo i sommer.
http://www.komaf.net/home/?lang=no
litt "mer" Elektrostat enn Elektrostat, Boombadila. Jeg skal jobbe der.

Apropos: http://elektrostat.com/
Lineup ble sluppet 16 mai, men ikke oppdatert på hjemmesiden enda. Der står fjorårets program.

http://www.wave-gotik-treffen.de/english/
Akkurat gått av stabelen. I år var det en awsome lineup. Og det kom utelukkende positive rapporter fra de mange jeg kjenner som var der. Jeg kunne ikke i år..Neste år, Neste år.

http://www.meraluna.de/
Mer tysk. Herregud hvor jeg vil dit!
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
User avatar
Boombadila
Moderator
Moderator
Posts: 8371
Joined: Wed Mar 26, 2008 11:32 am
Has thanked: 38 times
Been thanked: 166 times

Re: Gledesmuren

Post by Boombadila »

Nja, koma har jeg en mistanke om at det kommer til å bli litt for ensformig.

Men det er nå så.
ingen87
Posts: 7042
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 114 times
Been thanked: 155 times
Contact:

Re: Gledesmuren

Post by ingen87 »

Da var 50-Cent klar for Parken. Sprek signering og soleklar headliner. Synd jeg misliker slik musikk ganske intenst :p
bjornage
Posts: 4463
Joined: Sat Mar 29, 2008 2:04 am

Re: Gledesmuren

Post by bjornage »

Ingen fan jeg heller, men strålende booking likevel. På den tiden av døgnet er jeg mottagelig for alt uansett, så jeg kommer nok til å storkose meg. Tror vi får en fantastisk Parkenhelg.
MhepA
Moderator
Moderator
Posts: 10468
Joined: Thu Sep 15, 2005 6:15 pm
Has thanked: 6 times
Been thanked: 176 times

Re: Gledesmuren

Post by MhepA »

:skål
User avatar
Los-Loco
Posts: 7293
Joined: Thu Feb 26, 2004 9:27 am
Location: Bodø
Has thanked: 442 times
Been thanked: 877 times
Contact:

Re: Gledesmuren

Post by Los-Loco »

Kvartfinale! :glimt
User avatar
Los-Loco
Posts: 7293
Joined: Thu Feb 26, 2004 9:27 am
Location: Bodø
Has thanked: 442 times
Been thanked: 877 times
Contact:

Re: Gledesmuren

Post by Los-Loco »

... og TIL utslått av cupen! :glimt
Ville Lehtinen
Posts: 3417
Joined: Sun Aug 28, 2005 2:42 pm
Location: Oslo/Steigen
Has thanked: 42 times
Been thanked: 56 times
Contact:

Re: Gledesmuren

Post by Ville Lehtinen »

Billigste reisemåte Trondheim-Steigen helga om to uker er søndagsdagtog Trondheim-Bodø og hurtigbåt Bodø-Steigen. Toget er i Bodø 17:30, båten nordover går 20:30, og derimellom kommer Glimt-FFK på Aspmyra 18:00-19:45! Kan det i det hele tatt klaffe bedre? :mrgreen:
Post Reply