Lurepåtråden

Ta en pause fra fotballen og kom og fortell en vits. Eller fortell noe helt annet.

Moderators: Larsen, Mod-gruppen.

Post Reply

Ok med en tråd som omhadler ting vi lurer på?

ja
71
86%
nei
12
14%
 
Total votes: 83

G-s-enz
Posts: 5434
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:53 am
Location: Målselv
Has thanked: 212 times
Been thanked: 281 times

Re: Lurepåtråden

Post by G-s-enz »

http://www.youtube.com/watch?v=_LzKlEgLj9k Kjenne igjen mange av de her punktan i de kommentarfeltan og hos visse politikera ;)
I'm still here cus my love came to stay,Remember that even though the weather is grey today!

Jeg er han som nevnte at vi burde skaffe oss en speider i annenhvert innlegg!
User avatar
Boombadila
Moderator
Moderator
Posts: 8389
Joined: Wed Mar 26, 2008 11:32 am
Has thanked: 39 times
Been thanked: 171 times

Re: Lurepåtråden

Post by Boombadila »

Ville Lehtinen wrote:Tommelen til flyet?
ja, eller hva man nå skal kalle den arma(rampa) som knytter sammen flyet med selve flystasjonen.
No one knows the reason for all this, but it is probably quantum
Ville Lehtinen
Posts: 3418
Joined: Sun Aug 28, 2005 2:42 pm
Location: Oslo/Steigen
Has thanked: 42 times
Been thanked: 57 times
Contact:

Re: Lurepåtråden

Post by Ville Lehtinen »

Det som på engelsk kalles jetway?

Først leste jeg at du hadde frosset tommelen fast til flyet, og stusset på hvordan det hadde gått til. :lol:
User avatar
Boombadila
Moderator
Moderator
Posts: 8389
Joined: Wed Mar 26, 2008 11:32 am
Has thanked: 39 times
Been thanked: 171 times

Re: Lurepåtråden

Post by Boombadila »

gjorde det i det jeg kastet ernst ut av flyet i lufta..... :P
No one knows the reason for all this, but it is probably quantum
User avatar
Los-Loco
Posts: 7363
Joined: Thu Feb 26, 2004 9:27 am
Location: Bodø
Has thanked: 479 times
Been thanked: 914 times
Contact:

Re: Lurepåtråden

Post by Los-Loco »

Ville Lehtinen wrote:Det som på engelsk kalles jetway?
Eller flybro, hvis man foretrekker norsk.

"Tommel" var en variant jeg ikke har sett før... :)
"Den virkelige faren er ikke at datamaskiner skal begynne å tenke som mennesker, men at mennesker skal begynne å tenke som datamaskiner!" Sydney Harris
Loffen
Posts: 452
Joined: Sun Mar 30, 2008 1:39 pm
Location: Oslofoten
Has thanked: 70 times
Been thanked: 6 times
Contact:

Re: Lurepåtråden

Post by Loffen »

Jeg bor på hybel. Jeg kan lage helt vanlig mat og da går det ofte i at jeg, i motsetning til mange andre hybelboere, kjøper råvarer istedet for halvfabrikater. Dette gjør at jeg fort ender opp med poteter, egg og lignende som har gått ut på dato, men er utløpsdatoen så nøye?
Her i huse et vi torsketunge!
User avatar
FSHelgeland
Posts: 7755
Joined: Sun May 15, 2005 1:18 pm
Location: Mosjøen

Re: Lurepåtråden

Post by FSHelgeland »

Nei, den er ikke så nøye. Det er jo heller ikke noen utløpsdato, men en best før dato. Kan jo nevne at tidligere før vi ble tatt av EU-regler så hadde jo eggene en best før dato som var mye lengre en de har nå. Mener å huske at det var snakk om 3 uker, varene kan være akkurat like gode lenge etter den aktuelle datoen.
Tippeliga 2015
NupiSnowJog
Posts: 2001
Joined: Sun Nov 21, 2004 11:02 pm
Location: Bodø wohooo

Re: Lurepåtråden

Post by NupiSnowJog »

Eneste man skal være forsiktig med er kjøttvarer som ikke er saltet på noen måte. Egg holder seg lenge, poteten kjenner/ser man om den er spiselig eller ikke, hvis det oppbevares kaldt og mørkt så kan den holde kjempelenge.
ARGH!
User avatar
Boombadila
Moderator
Moderator
Posts: 8389
Joined: Wed Mar 26, 2008 11:32 am
Has thanked: 39 times
Been thanked: 171 times

Re: Lurepåtråden

Post by Boombadila »

Grunnen til at egg fikk sin best før/går ut dato framskyndet med tre uker(tre uker kortere) da vi harmonisterte reglene med EU sine, var at i enkelte land i EU har de samonella, noe som påvirker holdbarheten. Her i Norge har vi heldigvis ikke(så vidt jeg vet) samonella, og tok derfor ikke hensyn til dette når vi satte datoer før i tiden, men baserte den på faktiske norske forhold.
No one knows the reason for all this, but it is probably quantum
Mariasha
Posts: 2714
Joined: Mon Feb 23, 2004 7:29 pm
Location: Oslo
Has thanked: 66 times
Been thanked: 40 times

Re: Lurepåtråden

Post by Mariasha »

Loffen wrote:Jeg bor på hybel. Jeg kan lage helt vanlig mat og da går det ofte i at jeg, i motsetning til mange andre hybelboere, kjøper råvarer istedet for halvfabrikater. Dette gjør at jeg fort ender opp med poteter, egg og lignende som har gått ut på dato, men er utløpsdatoen så nøye?
http://www.klikk.no/mat/spise/article485555.ece er en ganske nyttig artikkel, til tross for domenet :)

Samme med http://www.klartale.no/sport/article143.zrm, den sier litt om ordleggingen.
User avatar
Los-Loco
Posts: 7363
Joined: Thu Feb 26, 2004 9:27 am
Location: Bodø
Has thanked: 479 times
Been thanked: 914 times
Contact:

Re: Lurepåtråden

Post by Los-Loco »

Hvor lenge etter datomerkingen en vare holder, er avhengig av kvalitten på kjøleskapet ditt. Jevn og lav temperatur kan øke holdbarheten drastisk.

Melk er jo en klassisk vare som fort går ut på dato før man rekker å bruke den opp. Men den holder som regel flere dager etter dato, spesielt dersom den har stått uåpnet. Jeg er likevel skeptisk til å bruke den som drikke, men det handler mest om at jeg vet at dersom jeg skulle drikke melk som er blitt sur, så er opplevelsen så kjip at det vil ta lang tid før jeg vil fikse å drikke melk igjen. Løsningen er da pannekaker eller vafler. Både utgått melk, fløte, rømme og crème fraiche gjør seg helt utmerket i røra.
"Den virkelige faren er ikke at datamaskiner skal begynne å tenke som mennesker, men at mennesker skal begynne å tenke som datamaskiner!" Sydney Harris
NupiSnowJog
Posts: 2001
Joined: Sun Nov 21, 2004 11:02 pm
Location: Bodø wohooo

Re: Lurepåtråden

Post by NupiSnowJog »

Haha, noe som får meg til å tenke på en historie noen fortalte. En blind mann pleide å drikke kremfløte som folk flest drikker melk, og klagde over at han ikke fikk ut fløten av kartongen (drakk rett fra kartong). Historiefortelleren sjekket, og det viste seg at fløten var så sur at den hadde satt seg fast i bunnen.

Jeg pleier å lukte, da kjenner man ting fort. Bare bruk sansene dine, haha, nå hørtes jeg ut som en healer.

Kjennes det ikke bra ut, styr unna.
Smaker det ikke bra, styr unna.
Ser det ikke bra ut, styr unna.
Lukter det vondt, styr unna.

Og nå er det ikke lenge til jeg skal spise smalahove for første gang! Det blir spennende!
ARGH!
Ville Lehtinen
Posts: 3418
Joined: Sun Aug 28, 2005 2:42 pm
Location: Oslo/Steigen
Has thanked: 42 times
Been thanked: 57 times
Contact:

Re: Lurepåtråden

Post by Ville Lehtinen »

Hvorfor får kommentarfelt på nettaviser ut det absolutt verste i folk? Hvorfor tiltrekkes disse av tilbakestående, godtroende, påståelige, hevngjerrige, fremmedfientlige dumskaller?
User avatar
Los-Loco
Posts: 7363
Joined: Thu Feb 26, 2004 9:27 am
Location: Bodø
Has thanked: 479 times
Been thanked: 914 times
Contact:

Re: Lurepåtråden

Post by Los-Loco »

Godt spørsmål, og sikkert et egnet utgangspunkt for en masteroppgave i sosialpsykologi.
"Den virkelige faren er ikke at datamaskiner skal begynne å tenke som mennesker, men at mennesker skal begynne å tenke som datamaskiner!" Sydney Harris
User avatar
Los-Loco
Posts: 7363
Joined: Thu Feb 26, 2004 9:27 am
Location: Bodø
Has thanked: 479 times
Been thanked: 914 times
Contact:

Re: Lurepåtråden

Post by Los-Loco »

iTunes-spørsmål:

Finnes det noen mulighet for et "skjult" iTunesbibliotek? Når man legger inn sanger på iTunes, så legger alt seg i samme hovedbibliotek. Jeg har en del gamle cd-plater som jeg godt kunne kvitte meg med, men i god gammel "kjekt å ha"-stil så vegrer jeg meg litt for å kaste dem. Jeg vegrer meg enda mer for å legge de inn på iTunes for å lagre de der, ettersom "Rock classics" med London symfonical orcestra og Jean Michel Jarres laserharpe ikke er noe jeg har lyst til å måtte bla meg igjennnom hver gang jeg skal sette sammen en spilleliste. Jeg trenger et elektronisk iTunes-magasin, tilsvarende hva det fysiske biblioteket har nede i kjelleren, hvor tvilsomme titler og lite etterspurt litteratur lagres. Noen forslag?
"Den virkelige faren er ikke at datamaskiner skal begynne å tenke som mennesker, men at mennesker skal begynne å tenke som datamaskiner!" Sydney Harris
Mariasha
Posts: 2714
Joined: Mon Feb 23, 2004 7:29 pm
Location: Oslo
Has thanked: 66 times
Been thanked: 40 times

Re: Lurepåtråden

Post by Mariasha »

Vel, du kan jo lage deg et til iTunes-bibliotek? Det blir ikke noe mer skjult enn det vanlige, bortsett fra at du kan sette iTunes til å åpne det vanlige som standard, og så må du spesifikt velge å åpne det "alternative" når du vil det.

http://www.ghacks.net/2009/02/16/how-to ... libraries/ forklarer det sånn noen lunde greit :)
User avatar
Los-Loco
Posts: 7363
Joined: Thu Feb 26, 2004 9:27 am
Location: Bodø
Has thanked: 479 times
Been thanked: 914 times
Contact:

Re: Lurepåtråden

Post by Los-Loco »

Du er som valig en helt Mariasha!
Not many iTunes users know that it is possible to use multiple iTunes libraries on the same computer system.
Nei, den funksjonen var godt skjult! Men hvem spør man om slikt når man står fast? Mariasha! :D
"Den virkelige faren er ikke at datamaskiner skal begynne å tenke som mennesker, men at mennesker skal begynne å tenke som datamaskiner!" Sydney Harris
User avatar
Los-Loco
Posts: 7363
Joined: Thu Feb 26, 2004 9:27 am
Location: Bodø
Has thanked: 479 times
Been thanked: 914 times
Contact:

Re: Lurepåtråden

Post by Los-Loco »

"Den virkelige faren er ikke at datamaskiner skal begynne å tenke som mennesker, men at mennesker skal begynne å tenke som datamaskiner!" Sydney Harris
User avatar
Kesseboy
Posts: 15821
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1215 times
Been thanked: 1103 times

Re: Lurepåtråden

Post by Kesseboy »

Buksvoger er en person du er "relatert" med fordi han har hatt seksuell omgang med en person som du har hatt seksuell omgang med. Ikke særlig vanlig på norsk, litt mer brukt på svensk og nederlandsk, buksvåger og kutzwager ("fittesvoger")
http://guru.sol.no/question/jobb-og-utd ... r-egentlig
Ikke akkurat dokpro, men ...
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
User avatar
Los-Loco
Posts: 7363
Joined: Thu Feb 26, 2004 9:27 am
Location: Bodø
Has thanked: 479 times
Been thanked: 914 times
Contact:

Re: Lurepåtråden

Post by Los-Loco »

Øh, jaha? Og hvordan passer den definisjonen med hva Ari skrev til Harald? Har Harald Rønneberg hatt seg med Märtha? Står Ari i med gammeldama til Harald? Skjønner enda mindre nå... :tenk
"Den virkelige faren er ikke at datamaskiner skal begynne å tenke som mennesker, men at mennesker skal begynne å tenke som datamaskiner!" Sydney Harris
Loffen
Posts: 452
Joined: Sun Mar 30, 2008 1:39 pm
Location: Oslofoten
Has thanked: 70 times
Been thanked: 6 times
Contact:

Re: Lurepåtråden

Post by Loffen »

Mulig denne skulle vært i musikk-tråden, men men.

Satt og så Fritt Vilt 1 her om dagen. I scenen hvor det første drapet skjer, spiller han gutten i baren en sang på en gammel forsterker. Er det noen som vet hva sangen heter?

http://www.youtube.com/watch?v=B3xsJky00PY - For
Her i huse et vi torsketunge!
Parelius
Posts: 1027
Joined: Thu Mar 27, 2008 9:01 am
Location: Oslo
Contact:

Re: Lurepåtråden

Post by Parelius »

Kesseboy wrote:
Buksvoger er en person du er "relatert" med fordi han har hatt seksuell omgang med en person som du har hatt seksuell omgang med. Ikke særlig vanlig på norsk, litt mer brukt på svensk og nederlandsk, buksvåger og kutzwager ("fittesvoger")
http://guru.sol.no/question/jobb-og-utd ... r-egentlig
Ikke akkurat dokpro, men ...
Også kaldt sverdbror blant de yngre rekker.
Ingenting er mer irriterende enn folk som bare fortsetter å snakke når du avbryter.
Parelius
Posts: 1027
Joined: Thu Mar 27, 2008 9:01 am
Location: Oslo
Contact:

Re: Lurepåtråden

Post by Parelius »

Noen som vet om noen plasser man kan få tak i Pelle Politibil? Tenker da på serien som gikk på barne-tv og den/de første filmene? Er IKKE på utkikk etter den siste animerte filmen..
Ingenting er mer irriterende enn folk som bare fortsetter å snakke når du avbryter.
MhepA
Moderator
Moderator
Posts: 10481
Joined: Thu Sep 15, 2005 6:15 pm
Has thanked: 6 times
Been thanked: 176 times

Re: Lurepåtråden

Post by MhepA »

Du finner noen klipp på youtube ihvertfall
En gang Glimt, alltid GLIMT!
User avatar
Los-Loco
Posts: 7363
Joined: Thu Feb 26, 2004 9:27 am
Location: Bodø
Has thanked: 479 times
Been thanked: 914 times
Contact:

Re: Lurepåtråden

Post by Los-Loco »

Jeg har de første filmene på vhs...
"Den virkelige faren er ikke at datamaskiner skal begynne å tenke som mennesker, men at mennesker skal begynne å tenke som datamaskiner!" Sydney Harris
Post Reply