Lurepåtråden

Ta en pause fra fotballen og kom og fortell en vits. Eller fortell noe helt annet.

Moderators: Larsen, Mod-gruppen.

Post Reply

Ok med en tråd som omhadler ting vi lurer på?

ja
71
86%
nei
12
14%
 
Total votes: 83

Ville Lehtinen
Posts: 3418
Joined: Sun Aug 28, 2005 2:42 pm
Location: Oslo/Steigen
Has thanked: 42 times
Been thanked: 57 times
Contact:

Re: Lurepåtråden

Post by Ville Lehtinen »

Forlengelse av kystriksveien med ferge fra Festvåg til Nordfold er absolutt på agendaen og jobbes aktivt med fra Steigen kommunes side, et slikt prosjekt ville hatt kjempeeffekt for både turismen og de fastboende siden det korter ned kjøretiden til Bodø med minst en time! All for it! Det er ikke noe nytt prosjekt heller, ideen har ligget og ulmet i forskjellige former siden 60-tallet.
liverglimt
Site Admin
Site Admin
Posts: 10806
Joined: Sun Apr 17, 2005 1:45 pm
Has thanked: 2318 times
Been thanked: 385 times

Re: Lurepåtråden

Post by liverglimt »

Jeg skrev vei, ikke ferge. 8)
@liverglimt
Ville Lehtinen
Posts: 3418
Joined: Sun Aug 28, 2005 2:42 pm
Location: Oslo/Steigen
Has thanked: 42 times
Been thanked: 57 times
Contact:

Re: Lurepåtråden

Post by Ville Lehtinen »

Og jeg skrev ferge, ikke vei!
liverglimt
Site Admin
Site Admin
Posts: 10806
Joined: Sun Apr 17, 2005 1:45 pm
Has thanked: 2318 times
Been thanked: 385 times

Re: Lurepåtråden

Post by liverglimt »

Jeg lurer på når ferge ble vei? Jeg vet det har gått ferge fra Tårnvika til Nordfold, den ferga er borte, så da er det vel ikke en vei?

Spøk til side, det var ett stort steg tilbake for Steigen når ferga mellom Røsvik og Nordfold ble nedlagt til fordel for en tunell i feil retning.
@liverglimt
Ville Lehtinen
Posts: 3418
Joined: Sun Aug 28, 2005 2:42 pm
Location: Oslo/Steigen
Has thanked: 42 times
Been thanked: 57 times
Contact:

Re: Lurepåtråden

Post by Ville Lehtinen »

Innbakt i tunnelplanene var det vel også en ide om å flytte Lofotferga fra Skutvik til Mortenstrand i Steigen, et par mil fra tunnelen, for å redusere trykket på den gamle og svingete veien mellom Ulvsvåg og Skutvik. Desverre ble det ikke noe av disse planene, men tunnelen er kjekk å ha, den.

Det andre trasévalget for fast forbindelse til E6, ville vært en vei innover Nordfolda til Mørsvikbotn, så en mer direkte rute til Bodø måtte nok hatt ferge uansett. Gode og regelmessige forbindelser til Bodø er viktig for Steigen, så en fergerute til Festvåg ønskes mer enn gjerne velkommen!
Cheese Smirnoff
Posts: 5822
Joined: Wed Mar 26, 2008 5:02 pm
Location: Steigen, eksil i Trondheim

Re: Lurepåtråden

Post by Cheese Smirnoff »

Ville Lehtinen wrote:Gode og regelmessige forbindelser til Bodø er viktig for Steigen, så en fergerute til Festvåg ønskes mer enn gjerne velkommen!
Gode og regelmessige forbindelser til Steigen er viktigere for Bodø, enn omvendt. Det er jo ingen hemmelighet at det i Bodø er steigenværinger som lager livet.
Heia, heia, heia!

- Ole-Gunnar Iversen
MhepA
Moderator
Moderator
Posts: 10481
Joined: Thu Sep 15, 2005 6:15 pm
Has thanked: 6 times
Been thanked: 176 times

Re: Lurepåtråden

Post by MhepA »

Noen med god peiling som kan fortelle meg om det funker eller ikke funker med DVI til HDMI kabel på Macbook pro modeller fra 2010. Har nemlig lest noen plasser at det ikke funker etter 2008 modeller. Og hvilken kabel kan jeg i så fall bruke for å få kontakt mellom tv og mac.

Et annet problem er at alle disse kablene er så forbaska korte. Finnes det lengre/forlenger?
En gang Glimt, alltid GLIMT!
liverglimt
Site Admin
Site Admin
Posts: 10806
Joined: Sun Apr 17, 2005 1:45 pm
Has thanked: 2318 times
Been thanked: 385 times

Re: Lurepåtråden

Post by liverglimt »

Jeg bruker mini-dvi til vga. Annet har jeg ikke erfaring med.
@liverglimt
User avatar
Boombadila
Moderator
Moderator
Posts: 8389
Joined: Wed Mar 26, 2008 11:32 am
Has thanked: 39 times
Been thanked: 171 times

Re: Lurepåtråden

Post by Boombadila »

formater og installer ubuntu, eller les her.
No one knows the reason for all this, but it is probably quantum
liverglimt
Site Admin
Site Admin
Posts: 10806
Joined: Sun Apr 17, 2005 1:45 pm
Has thanked: 2318 times
Been thanked: 385 times

Re: Lurepåtråden

Post by liverglimt »

Vel... nå går du litt langt Booooooomba. :lol:
@liverglimt
User avatar
Boombadila
Moderator
Moderator
Posts: 8389
Joined: Wed Mar 26, 2008 11:32 am
Has thanked: 39 times
Been thanked: 171 times

Re: Lurepåtråden

Post by Boombadila »

kan være enig i at macforum er å dra glimtforum for langt, men ellers mener jeg at posten er på sin plass..... :wink:
No one knows the reason for all this, but it is probably quantum
Parelius
Posts: 1027
Joined: Thu Mar 27, 2008 9:01 am
Location: Oslo
Contact:

Re: Lurepåtråden

Post by Parelius »

Noen som har erfaring fra befalskolen for sjøforsvaret? Er det en fordel å avlegge førstegangstjeneste i marinen først?
Ingenting er mer irriterende enn folk som bare fortsetter å snakke når du avbryter.
Wendigo
Posts: 1503
Joined: Wed Oct 01, 2008 5:03 pm
Has thanked: 241 times
Been thanked: 115 times

Re: Lurepåtråden

Post by Wendigo »

Ingen erfaring med gakk-gakk men vil på generell basis mene det er tull å bruke tid på førstegangstjeneste før befalsskole. Bortkastet tid.
In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move.
-Douglas Adams-
User avatar
Boombadila
Moderator
Moderator
Posts: 8389
Joined: Wed Mar 26, 2008 11:32 am
Has thanked: 39 times
Been thanked: 171 times

Re: Lurepåtråden

Post by Boombadila »

som i at førstegangstjenesten er bortkasta...?:P
No one knows the reason for all this, but it is probably quantum
Ville Lehtinen
Posts: 3418
Joined: Sun Aug 28, 2005 2:42 pm
Location: Oslo/Steigen
Has thanked: 42 times
Been thanked: 57 times
Contact:

Re: Lurepåtråden

Post by Ville Lehtinen »

Du får et bedre inntrykk av hvordan det er å være gutta på gølvet som blir herset med, før du selv starter på skole for å lære å herse.
Parelius
Posts: 1027
Joined: Thu Mar 27, 2008 9:01 am
Location: Oslo
Contact:

Re: Lurepåtråden

Post by Parelius »

Får se hva jeg gjør, har lyst til litt av hvert, men universitet er ikke det som frister mest atm.
Ingenting er mer irriterende enn folk som bare fortsetter å snakke når du avbryter.
Ville Lehtinen
Posts: 3418
Joined: Sun Aug 28, 2005 2:42 pm
Location: Oslo/Steigen
Has thanked: 42 times
Been thanked: 57 times
Contact:

Re: Lurepåtråden

Post by Ville Lehtinen »

Ta førstegangstjenesten først, og så kan du søke befalsskole senere. Jeg tror ikke du kommer til å angre på å ha vært inne i militutten :)
Wendigo
Posts: 1503
Joined: Wed Oct 01, 2008 5:03 pm
Has thanked: 241 times
Been thanked: 115 times

Re: Lurepåtråden

Post by Wendigo »

Det finnes givende og mindre givende førstegangstjeneste, og desverre har forsvaret en forkjærlighet for å plassere de som vil eller kan noe der de får minst igjen for det.

Poenget mitt er enkelt: Dersom du faktisk vil noe og har ett mål, så er det å gå rett på en måte å unngå at du blir gående og kjede deg i 9 måneder pga. av tilfeldigheter.

Kan garantere at du uansett får føling med hvordan det er å bli herset med...
In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move.
-Douglas Adams-
User avatar
Los-Loco
Posts: 7366
Joined: Thu Feb 26, 2004 9:27 am
Location: Bodø
Has thanked: 480 times
Been thanked: 914 times
Contact:

Re: Lurepåtråden

Post by Los-Loco »

Wendigo wrote:Det finnes givende og mindre givende førstegangstjeneste, og desverre har forsvaret en forkjærlighet for å plassere de som vil eller kan noe der de får minst igjen for det.
Og nettopp derfor må man styre unna Forsvaret, og ta siviltjeneste istedet. Du kan få en meningsfylt tjeneste, slippe å bli herset med, og slippe å gjøre helt meningsløse ting som å ligge i skogen og skyte på trær.
"Den virkelige faren er ikke at datamaskiner skal begynne å tenke som mennesker, men at mennesker skal begynne å tenke som datamaskiner!" Sydney Harris
Ville Lehtinen
Posts: 3418
Joined: Sun Aug 28, 2005 2:42 pm
Location: Oslo/Steigen
Has thanked: 42 times
Been thanked: 57 times
Contact:

Re: Lurepåtråden

Post by Ville Lehtinen »

Jeg var inne i et år, og ikke en eneste gang lå jeg i skogen og skjøt på trær. Derimot lærte jeg masse konstruktivt om hvordan å beskytte både militære og sivile fra angrep med ABC-våpen (som var mitt spesialfelt), i tillegg til personlig kunnskap som teamarbeid, førstehjelp, hvordan kle seg best mulig for å være utendørs osv osv. Forsvaret som oppdragelsesinstitusjon skal man heller ikke kimse av, det var mange inne samtidig som meg som aldri hadde bodd utenfor gutterommet, og ble tvunget til å lære en ting eller to om både hygiene, vasking og ikke minst hvordan klare å bo tett innpå andre folk.

Jeg ble ikke verken verbalt eller fysisk mishandlet av et eneste befal, og jeg ble kjent med supre folk fra alle kanter av landet. I tillegg er det, uansett om du liker det eller ikke, fremdeles en ting som mange arbeidsgivere teller som et pluss på CVen. :wink:
Cheese Smirnoff
Posts: 5822
Joined: Wed Mar 26, 2008 5:02 pm
Location: Steigen, eksil i Trondheim

Re: Lurepåtråden

Post by Cheese Smirnoff »

... og at siviltjenesten er for pyser. Enten er man i militæret, eller så dropper man alt tøyset. Det siste er definitivt best.
Heia, heia, heia!

- Ole-Gunnar Iversen
User avatar
Boombadila
Moderator
Moderator
Posts: 8389
Joined: Wed Mar 26, 2008 11:32 am
Has thanked: 39 times
Been thanked: 171 times

Re: Lurepåtråden

Post by Boombadila »

Siviltjenesten er vel for folk som tror på ting, og heimevernet er plassen for folk som ikke avlyder ordre?
No one knows the reason for all this, but it is probably quantum
Ville Lehtinen
Posts: 3418
Joined: Sun Aug 28, 2005 2:42 pm
Location: Oslo/Steigen
Has thanked: 42 times
Been thanked: 57 times
Contact:

Re: Lurepåtråden

Post by Ville Lehtinen »

Tvert i mot! Verneplikt er den beste måten å garantere et folkeforsvar som ikke blir profesjonalisert og distansert fra resten av samfunnet. Det burde heller vært allment tjenestetid, hvor folk kunne velge sivilt eller militært arbeid ut fra egne holdninger og overbevisninger, og hvor ingen "slipper billig unna".
User avatar
Los-Loco
Posts: 7366
Joined: Thu Feb 26, 2004 9:27 am
Location: Bodø
Has thanked: 480 times
Been thanked: 914 times
Contact:

Re: Lurepåtråden

Post by Los-Loco »

Cheese Smirnoff wrote:... og at siviltjenesten er for pyser. Enten er man i militæret, eller så dropper man alt tøyset. Det siste er definitivt best.
Å si at siviltjenesten er for pyser er omtrent like tåpelig som å si at militæret bare er for voldsforherligende, krigshissende wannabe-barnemordere. Med andre ord ikke så konstruktivt som debattinnspill.

Er forøvrig helt enig med Ville, verneplikten er viktig som demokratisikring. Det er i stater med profesjonell hær at man har problemer med militærkupp og andre tvilsomme tilbøyeligheter fra de militære styrkene. Slikt er heldigvis totalt fjerne tanker i Norge. I den grad vi har hatt tendenser til uheldig utvikling, så har det skjedd i den profesjonaliserte delen av Forsvaret.
"Den virkelige faren er ikke at datamaskiner skal begynne å tenke som mennesker, men at mennesker skal begynne å tenke som datamaskiner!" Sydney Harris
User avatar
Frodo Baggins
Posts: 2280
Joined: Tue Jan 18, 2005 11:28 pm

Re: Lurepåtråden

Post by Frodo Baggins »

Kan ikke annet enn å si meg helt enig med Ville.. Førstegangstjeneste er noe de aller fleste ungdommer bare har godt av, man lærer utrolig mye. Og da tenker jeg ikke spesiellt på å behandle våpen etc.. men på hvordan man er og bør oppføre seg og samhandle med andre mennesker. Det har ingen vondt av.. .
Los Loco wrote:Er forøvrig helt enig med Ville, verneplikten er viktig som demokratisikring. Det er i stater med profesjonell hær at man har problemer med militærkupp og andre tvilsomme tilbøyeligheter fra de militære styrkene. Slikt er heldigvis totalt fjerne tanker i Norge. I den grad vi har hatt tendenser til uheldig utvikling, så har det skjedd i den profesjonaliserte delen av Forsvaret.
I det fleste gamle demokratier har vel ikke ett profesjonellt forsvar gjennomført så mange militærkupp. Men når vi snakker om ett profesjonelt militærvesen, så er det ingen tvil om at skal man delta i skarpe oppdrag så bør det være profesjonelle som deltar. Under min tid på Reitan så øvde vi både mot profesjonelle (marinejegere) og andre vernepliktige. Og øvelse mot de profesjonelle var som å leie ett lam til slakteren, mens mot de vernepliktige som var på vårt nivå så var det ikke noe problem å forsvare det vi skulle forsvare.
"Brons 2010, silver 2011 nästa år tar vi guldet!"
Post Reply