Hent soldatene hjem

Ta en pause fra fotballen og kom og fortell en vits. Eller fortell noe helt annet.

Moderators: Larsen, Mod-gruppen.

liverglimt
Site Admin
Site Admin
Posts: 10717
Joined: Sun Apr 17, 2005 1:45 pm
Has thanked: 2221 times
Been thanked: 366 times

Post by liverglimt »

Boombadila wrote:
Los-Loco wrote: Blir litt uvel av å se Tito nevnt i samme kontekst som "fornuftig maktbruk"!
Da sier jeg bare som enkelte advokater har sagt, jeg unskylder meg ovenfor de som faktisk ble såret, men ikke ovenfor samfunnet :wink:
Poenget er det viktige. Boombadila har ett viktig poeng, det skjedde noe i jugoslavia når Tito døde. Få vil si at han var en grei kar, men han hadde nå samlet landet og folk levde i en viss harmoni. Når han døde ble plutselig alle fiender og etniske motiver ble brukt. Desserre kostet det mange livet og alt for mange år med uroligheter.

Vi kan bare vente på hva som skjer når Castro sier farvel på Cuba. Da skal vel USA ha tilbake "sitt land". :roll:
@liverglimt
User avatar
RS
Posts: 1067
Joined: Sat Aug 27, 2005 12:23 pm

Post by RS »

Nå skal det også sies at det å ha fredsbevarende styrker i et land heller ikke er problemfritt.

En FN-styrke skal ikke velge noen side i en konflikt. Hvordan skal den da forholde seg til overgrep den ene parten påfører den andre? Vi fikk et godt eksempel på dette i Balkan-konflikten. FN-soldatene kan ikke gripe inn, for da velger de side i konflikten.

Skal man så ta dette i en Afghanistan-kontekst, så vil man virkelig slite. Taliban har aldri vist respekt for sine fiender. Enten bruker de makt, eller så bruker de terror for å få folk over på sin "side". Dette har man sett hos opiumsbønder og det har man sett i områder der Taliban ikke har kommet over ens med lokalbefolkningen. Et eksempel her er Mazar. I en slik konflikt vil da en fredsbevarende styrke bare gjøre situasjonen verre. Styrken vil komme i et dilemma, der den MÅ velge side. Hvis de stopper Taliban, velger de lokalbefolkningens side, stopper de ikke Taliban, velger de Taliban sin side.
NupiSnowJog
Posts: 2001
Joined: Sun Nov 21, 2004 11:02 pm
Location: Bodø wohooo

Re: Hent soldatene hjem

Post by NupiSnowJog »

Etter å ha sett dokumentaren på tv2 så er jeg ikke i tvil om at jeg vil ha soldatene hjem. (Selvfølgelig var dokuen vinklet den måten den var, men) Jeg synes forsvarsdepartementet har gjort en helt rævva jobb!

Jeg klarer ikke i min villeste fantasi å forstå hvordan man kan ta for lett på folk som har kjempet for landet vårt (yeah, right!) og som faktisk blir syke, men ikke fysisk syke, nei da får man masse erstatning og heder og ære og penger og alt mulig. De som blir usynlig syke, i dette tilfellet PTSD, får ingenting. De blir rett og slett mistrodd! Jeg er så sint at jeg holder på å sprekke.

Og denne Weiseth! Ikke få meg til å starte på han, men makan til en arrogant, besserwisser-idiot skal man f... meg lete lenge etter. Stå på riksdekkende tv og si at "Det kunne like gjerne vært andre faktorer enn en veterantjeneste som ga PSTD" Makan til vrøvl! Hvilke opplevelser kan forårsake PSTD når man ikke får det av å se folk sprengt i fillebiter, dødsrop, drap, tortur osv (som eksemplert i dokuen)? At kjæresten gikk ifra en? Heldigvis blir nå Weiseth etterforsket, men det var da f... på tide!

Når disse soldatene ikke hjelper Norge (iallefall ikke som jeg har skjønt) så ser jeg ikke vits i at Norge må utsette disse for usynlige lidelser som kan komme senere (selvfølgelig vet man jo ikke om man blir syk eller ikke, men den risken ser ikke jeg vitsen i å ta). Som han ene sa: "jeg har ingen fremtid".
Han har 67kr dagen og leve for, fordi NORGE indirekte gjorde han syk!

Og at Strøm-Erichsen avlyste intervjuavtalen er for meg feighet på sitt verste!

Jeg har aldri satt meg inn i denne soldatdebatten, men nå var det etellerannet som fikk meg til å tenne. Dette er skrevet i affekt, men jeg tror jeg kommer til å stå for hvert eneste ord imårra.

Aldri har vel signaturen min passet bedre.
ARGH!
Tiøringen
Posts: 44
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:08 am

Re: Hent soldatene hjem

Post by Tiøringen »

Veldig bra skrevet av deg NSJ, jeg så ikke dokumentaren, men har sett lignende dok.
I Amerika dør det flere soldater......ikke i selve krigen.
User avatar
Los-Loco
Posts: 7293
Joined: Thu Feb 26, 2004 9:27 am
Location: Bodø
Has thanked: 442 times
Been thanked: 877 times
Contact:

Re: Hent soldatene hjem

Post by Los-Loco »

Et av de tunge argumentene for å ha soldater i Afghanistan (og andre steder) har i den siste tiden vært at disse soldatene er med og utfører viktig, humanitært arbeid, til glede og nytte for sivilbefolkningen.

Nå går flere store humanitære organisasjoner ut og ber soldatene kutte ut dette, fordi det ødelegger for disse organisasjonene som er proffe i denne typen bistand. Problemet går i at når soldater mikser roller og begynner med humanitært arbeid, viskes grensene mellom de humanitære organisasjonene og de militære styrkene i noen grad ut, i alle fall sett fra landets befolkning sin side. Resultatet er at de humanitære organisasjonene i langt større grad enn før blir sett på som militære mål, og blir utsatt for angrep. Flere vegrer seg også for å ta imot hjelp, av frykt for represalier fra sine egne eller rett og slett av prinsipp om ikke å ta imot hjelp fra okkupasjonsmakten.

La soldatene drive med rene soldatoppdrag og la de humanitære organisasjonene få gjøre det de er gode på. Dermed forsvinner enda et argument for å ha soldater der nede!
"Den virkelige faren er ikke at datamaskiner skal begynne å tenke som mennesker, men at mennesker skal begynne å tenke som datamaskiner!" Sydney Harris
User avatar
poteten
Moderator
Moderator
Posts: 5570
Joined: Fri Apr 08, 2005 6:20 pm
Location: Trondheim
Has thanked: 167 times
Been thanked: 322 times

Re: Hent soldatene hjem

Post by poteten »

Los-Loco wrote: La soldatene drive med rene soldatoppdrag og la de humanitære organisasjonene få gjøre det de er gode på. Dermed forsvinner enda et argument for å ha soldater der nede!

Du ,emer det umderbygger argumentene for å ha dem der. ;)
Kritisk
NupiSnowJog
Posts: 2001
Joined: Sun Nov 21, 2004 11:02 pm
Location: Bodø wohooo

Re: Hent soldatene hjem

Post by NupiSnowJog »

Min tremenning har nå blitt beordret nedover nå, han har nektet to ganger før og fikk da beskjed om at hvis han nektet en gang til så ville han miste jobben i forsvaret. Så mye for frivillighet.
ARGH!
User avatar
RS
Posts: 1067
Joined: Sat Aug 27, 2005 12:23 pm

Re: Hent soldatene hjem

Post by RS »

Det er snakk om promille når man ser på hvor mange som er blitt beordret ut i internasjonale operasjoner. Det har ikke vært et utbredt problem til nå, men men den slitasjen man nå ser på personellet i Forsvaret, kan vi nok få flere beordringer i kontingentene fremover.

Når det er sagt så burde kanskje de som i dag jobber i Forsvaret stille seg spørsmålet om de "passer" til jobben. Det er nå flere år siden invasjonsforsvaret ble nedlagt. Hele dette tiåret har det vært internasjonale operasjoner Forsvaret har dreiet seg om. Da må de som ikke ønsker å dra ut kanskje vurdere å finne seg en annen arbeidsgiver.
User avatar
Los-Loco
Posts: 7293
Joined: Thu Feb 26, 2004 9:27 am
Location: Bodø
Has thanked: 442 times
Been thanked: 877 times
Contact:

Re: Hent soldatene hjem

Post by Los-Loco »

http://www.dagbladet.no/nyheter/2008/05/26/536358.html" onclick="window.open(this.href);return false;
- Det har vært harde tak. De har slåss hardt, og vi vet at våre soldater vi har drept 13 personer under denne operasjonen.
Neimen good for you! Håper dere får medalje for strevet! :roll:
"Den virkelige faren er ikke at datamaskiner skal begynne å tenke som mennesker, men at mennesker skal begynne å tenke som datamaskiner!" Sydney Harris
User avatar
Boombadila
Moderator
Moderator
Posts: 8371
Joined: Wed Mar 26, 2008 11:32 am
Has thanked: 38 times
Been thanked: 166 times

Re: Hent soldatene hjem

Post by Boombadila »

Vår forsvarsminister hadde en kronikk om Afghanistan i dabla i dag.
verdt å lese.
No one knows the reason for all this, but it is probably quantum
User avatar
Los-Loco
Posts: 7293
Joined: Thu Feb 26, 2004 9:27 am
Location: Bodø
Has thanked: 442 times
Been thanked: 877 times
Contact:

Re: Hent soldatene hjem

Post by Los-Loco »

Eriksen Søreide vil forlenge offiserenes opphold i Afghanistan, og hovedverneombud for Hæren Thomas Hansen mener det er galskap:

http://www.dagbladet.no/2011/10/07/nyhe ... /18502262/
Det er tre grunner til det. Først og fremst er det er dårlig forslag fordi familiene må ta belastningen dette medfører. Det er allerede 80 prosent høyere skilsmissetall for militært personell som har vært i utenlandstjeneste enn for resten av landet, sier Hansen til Dagbladet.
Med den gjennomsnittlige skilsmisseprosenten lagt til grunn, så var det der lite trivelig statistikk:

http://www.ssb.no/emner/02/02/30/ektesk ... 25-12.html

Tar vi så i betraktning at ssb-statistikken gjelder ekteskap, og at en ikke ubetydelig andel av parforholdene er samboerskap (hvor brudd-prosenten er enda høyere), så vet vi at man må jobbe ganske hardt/være heldig for å få et parforhold til å vare over år. Et tiltak som øker bruddrisikoen med 80 prosent tror jeg at jeg ville styrt unna, ganske uavhengig av alle andre argumenter for og imot Afghanistan-oppdraget.
"Den virkelige faren er ikke at datamaskiner skal begynne å tenke som mennesker, men at mennesker skal begynne å tenke som datamaskiner!" Sydney Harris
User avatar
Boombadila
Moderator
Moderator
Posts: 8371
Joined: Wed Mar 26, 2008 11:32 am
Has thanked: 38 times
Been thanked: 166 times

Re: Hent soldatene hjem

Post by Boombadila »

Slenger denne inn her jeg, har soldatene våre god nok forsikting når de er ute?
http://www.dagbladet.no/2011/10/07/kult ... /18499013/
No one knows the reason for all this, but it is probably quantum
User avatar
Los-Loco
Posts: 7293
Joined: Thu Feb 26, 2004 9:27 am
Location: Bodø
Has thanked: 442 times
Been thanked: 877 times
Contact:

Re: Hent soldatene hjem

Post by Los-Loco »

Selvsagt en brutal melding til en kar som sitter der med ene benet sprengt bort, men en som kaller seg Sjur Krist i kommentarfeltet sier vel det som bør sies:
Det er ingen mulighet for det norske "forsvar" å sende soldater ut av landet i en angrepskrig uten at disse først verver seg frivillig. At disse ungdommene ikke hadde vett til å stille krav om forsikringer osv. må de selv ta ansvar for. De er leiesoldater. Når det er sagt så burde også sannheten om hvem som forledet dem til å tro at dette var en edel handling, og hvorfor bli kjent. Den norske regjering har på falske premisser lurt, kjekk norsk ungdom ut i en krig de aldri ville kunne vinne. Så til deg som kjenner noen som har tenkt å verve seg; Få de fra det.
"Den virkelige faren er ikke at datamaskiner skal begynne å tenke som mennesker, men at mennesker skal begynne å tenke som datamaskiner!" Sydney Harris
Cheese Smirnoff
Posts: 5822
Joined: Wed Mar 26, 2008 5:02 pm
Location: Steigen, eksil i Trondheim

Re: Hent soldatene hjem

Post by Cheese Smirnoff »

Norske, nyvervede soldater forteller ofte at de drar til Afghanistan for å oppleve et eventyr. Med sånne uttalelser er det kanskje bare et bakholdsangrep som kan banke vett i hodet på dem.
Heia, heia, heia!

- Ole-Gunnar Iversen
User avatar
Boombadila
Moderator
Moderator
Posts: 8371
Joined: Wed Mar 26, 2008 11:32 am
Has thanked: 38 times
Been thanked: 166 times

Re: Hent soldatene hjem

Post by Boombadila »

i så måtte er jo denne kronikken interessant: http://www.dagbladet.no/2011/10/06/kult ... /18482894/

Forøvrig: Mitt poeng er bare det at når man reiser ut i statens tjeneste(vi snakker vel ikke akkurat om leiesoldater her, eller?), så bør jo staten har forsikringene i orden. Eller er mennekser noe man bare kan bruke?

Edit: Los-loco; så vidt meg bekjent kan faktisk soldater beordres ut i int.tjeneste, det har blant annet skjedd med hv-personell.
No one knows the reason for all this, but it is probably quantum
User avatar
Los-Loco
Posts: 7293
Joined: Thu Feb 26, 2004 9:27 am
Location: Bodø
Has thanked: 442 times
Been thanked: 877 times
Contact:

Re: Hent soldatene hjem

Post by Los-Loco »

Det var i så fall ny info for meg. At det KAN gjøres er det ingen tvil om, vi har allmenn verneplikt her i landet, og kan ved mobilisering sende alle hvor som helst. Men i praksis har vi så langt jeg vet utelukkende sendt frivillige soldater. De som er blitt beordret har vært offiserer, altså folk som et stykke på vei "frivillig" har valgt å posisjonere seg slik yrkesmessig at de kan bli beordret dit det er nødvendig. Egentlig ikke så langt unna de som verver seg som soldater spesifikt til ISAF-styrken.

Hva vi eventuelt skal med motvillig HV-personell i Afghanistan skjønner jeg ikke, men mulig du har rett.
"Den virkelige faren er ikke at datamaskiner skal begynne å tenke som mennesker, men at mennesker skal begynne å tenke som datamaskiner!" Sydney Harris
User avatar
Los-Loco
Posts: 7293
Joined: Thu Feb 26, 2004 9:27 am
Location: Bodø
Has thanked: 442 times
Been thanked: 877 times
Contact:

Re: Hent soldatene hjem

Post by Los-Loco »

Fengslet for utroskap etter å ha blitt voldtatt, for så å bli benådet dersom hun gifter seg med voldtektsmannen:

http://www.nrk.no/nyheter/verden/1.7899832

Etter at de fleste opprinnelige offisielle motiver for å gå til angrep på Afghanistan viste seg å feile, mener jeg å huske at det å fjerne Taliban og deres kvinneundertrykkende regime ble løftet opp som et godt alternativ som "alibi" for vår tilstedeværelse der nede.

10 år etter invasjonen kan jeg ikke si at situasjonen rundt kvinners rettigheter er så veldig mye bedre.
En rapport fra den britiske bistandsorganisasjonen Oxfam i oktober i år viser at 87 prosent av alle afghanske kvinner har opplevd fysisk, psykisk eller seksuell vold, eller er blitt tvangsgiftet.
"Den virkelige faren er ikke at datamaskiner skal begynne å tenke som mennesker, men at mennesker skal begynne å tenke som datamaskiner!" Sydney Harris
User avatar
Los-Loco
Posts: 7293
Joined: Thu Feb 26, 2004 9:27 am
Location: Bodø
Has thanked: 442 times
Been thanked: 877 times
Contact:

Re: Hent soldatene hjem

Post by Los-Loco »

Jenter på tolv år i fengsel for moralbrudd:

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artik ... d=10032083
Stadig flere jenter og kvinner fengsles for påståtte moralforbrytelser i Afghanistan. De yngste er bare tolv år gamle.

Mange av kvinnene har flyktet fra vold og tvangsekteskap, mens andre er fengslet etter å ha blitt funnet skyldig i å ha hatt sex utenfor ekteskap, i noen tilfeller etter å ha blitt voldtatt.

Ti år etter at Taliban-regimet ble styrtet sitter det nå rundt 350 afghanske kvinner fengslet som følge av slike påståtte moralforbrytelser.

Fengslene de soner i er ofte finansiert av vestlige land, som også har bidratt med store beløp for å ruste opp det afghanske rettsvesenet, skriver den britiske avisen The Daily Telegraph.

De siste tallene fra FN viser at antallet kvinnelige innsatte har steget fra 380 til 600 de siste to årene.
Hipp hurra for vår vellykkede demokratiinnføring! Kan vi ikke bare ta Iran med det samme, de er vel neste på listen?
"Den virkelige faren er ikke at datamaskiner skal begynne å tenke som mennesker, men at mennesker skal begynne å tenke som datamaskiner!" Sydney Harris
Cheese Smirnoff
Posts: 5822
Joined: Wed Mar 26, 2008 5:02 pm
Location: Steigen, eksil i Trondheim

Re: Hent soldatene hjem

Post by Cheese Smirnoff »

Og norske soldater er ikke i Afghanistan for å dra på eventyr, neinei, de er der for å hjelpe afghanere må vite. Men hva er den praktiske forskjellen på norsk tilstedeværelse og ikke?
Dag Sørås wrote:regner med alle de som stemmer "burde vært der lengre" på DBs avstemning om Norges tilbaketrekning fra Afghanistan enten har vært soldat der, er soldat der, eller skal være soldat der.
Forøvrig lurer jeg på hva de stakkars afghanske soldatene som skal ta over nordmennenes oppgaver i 2013 skal gjøre, siden nordmennene ikke kan bevege seg utfor basen før de blir beskutt og må flykte inn igjen. Tipper moralen til disse soldatene når bunnivå iløpet av 1.januar 2013 og at basen er Talibans innen ettermiddagen 2.januar.
Heia, heia, heia!

- Ole-Gunnar Iversen
Post Reply