At det er mulig!?

Ta en pause fra fotballen og kom og fortell en vits. Eller fortell noe helt annet.

Moderators: Larsen, Mod-gruppen.

Post Reply
Cheese Smirnoff
Posts: 5822
Joined: Wed Mar 26, 2008 5:02 pm
Location: Steigen, eksil i Trondheim

Re: At det er mulig!?

Post by Cheese Smirnoff »

:tenk
User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16609
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 995 times
Been thanked: 780 times
Contact:

Re: At det er mulig!?

Post by Sulliken »

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks ... ad8i0BM8dg
Kan enkelt fjerne fellen
Flere dataprogrammerere Aftenposten har snakket med sier at det er en smal sak å programmere systemet slik at fellen bortfaller. Slik kan folk som fornyer kortet før en periode er utløpt, og umiddelbart validerer, være sikre på at ny periode igangsettes automatisk.

Vi har spurt Ruter om de vil vurdere en slik løsning.

- Det er det helt umulig å svare på i dag, sier informasjonssjef Gry Isberg.
- Vi må komme tilbake på hvordan vi skal løse dette. Vi har snakket om dette internt, og det jobbes med ulike tekniske løsninger. Vårt mål er å gjøre det så enkelt for kunden som mulig. Men hvis vi bygger inn en automatikk risikerer vi også at folk fornyer en billett uten å være klar over det, sier hun
At det var?!? Hvis folk validerer kortet sitt gjør man det med vilje. Man skal være bra hjernedød hvis man ikke er klar over at man validerer billetten når man holder den inntil avleseren. Nok en gang viser Ruter inkompetanse.
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
User avatar
Los-Loco
Posts: 7352
Joined: Thu Feb 26, 2004 9:27 am
Location: Bodø
Has thanked: 471 times
Been thanked: 911 times
Contact:

Re: At det er mulig!?

Post by Los-Loco »

ingen87 wrote:http://www.dagbladet.no/2013/05/29/nyhe ... /27419502/

Kunne ikke bare noen A-bombet dette landet tilbake til steinalderen først som sist..
Ettersom dette landet ikke har sett noe annet enn krig og ekstremistisk diktatur på langt over 30 år, så tenker jeg at jeg kanskje ville hatt dem et stykke ned på listen over de som fortjente å bli bombet ytterligere, hvis nå det først skulle være et alternativ.
G-s-enz
Posts: 5431
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:53 am
Location: Målselv
Has thanked: 211 times
Been thanked: 280 times

Re: At det er mulig!?

Post by G-s-enz »

Helt enig Los-Loco :)
User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16609
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 995 times
Been thanked: 780 times
Contact:

Re: At det er mulig!?

Post by Sulliken »

Ruter nok en gang.

http://www.osloby.no/nyheter/Oslo-fjern ... bGZS_lM8dg

Igjen er jeg ikke veldig overrasket... Ruters pengesløseri er ikke noe nytt.
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
User avatar
Los-Loco
Posts: 7352
Joined: Thu Feb 26, 2004 9:27 am
Location: Bodø
Has thanked: 471 times
Been thanked: 911 times
Contact:

Re: At det er mulig!?

Post by Los-Loco »

SAS drar igang med nytt klasseskille i kabinen, og later til å tro at dette vil gjøre dem langt mer populære. Opplegget er til forveksling likt Braathens Best/Back-system, og det er virkelig forunderlig at ikke SAS, som var de som virkelig profitterte på Braathens famøse feilsatsing, har tatt såpass lærdom av historien at de forstår at dette bærer rett i ulykka. Tipper Bjørn Kjos gnir seg i hendene. Klasseskille på norske innenriksruter, i det minst klassedelte samfunn i denne verden, vil ikke føre til annet enn provokasjon og passasjerflukt. Jeg gir SAS maks 18 måneder med det systemet før de enten må revurdere eller legge ned.
User avatar
poteten
Moderator
Moderator
Posts: 5651
Joined: Fri Apr 08, 2005 6:20 pm
Location: Trondheim
Has thanked: 184 times
Been thanked: 355 times

Re: At det er mulig!?

Post by poteten »

Hvilket nytt klasseskille?
User avatar
Los-Loco
Posts: 7352
Joined: Thu Feb 26, 2004 9:27 am
Location: Bodø
Has thanked: 471 times
Been thanked: 911 times
Contact:

Re: At det er mulig!?

Post by Los-Loco »

SAS Go og SAS Plus:

http://www.sas.no/sas-global/go-plus/nordic-europe/

Hendig markert med et skilt på seteryggen mellom "de priviligerte" og "allmuen". Litt mer diskret enn Braathens gardin, men prinsippielt just det samme.
User avatar
Boombadila
Moderator
Moderator
Posts: 8382
Joined: Wed Mar 26, 2008 11:32 am
Has thanked: 39 times
Been thanked: 171 times

Re: At det er mulig!?

Post by Boombadila »

Klassedeling og klassedeling, forskjellen er at Go mye er dagens system, mens i go plussprogrammet kan du kjøpe ekstra bagasje, du kjøper ekstra mat og du kjøper fast track, tjenester som alt er tilgjengelige i dag.

Jeg ser ikke helt problemet med at SAS velger å tydeliggjøre dem.
User avatar
Los-Loco
Posts: 7352
Joined: Thu Feb 26, 2004 9:27 am
Location: Bodø
Has thanked: 471 times
Been thanked: 911 times
Contact:

Re: At det er mulig!?

Post by Los-Loco »

Den synlige forskjellen består jo i at "de priviligerte" får markerte sitteplasser lengst fram i flyet, får egne innsjekkingsskranker og kan borde flyet etter at "allmuen" har gått ombord. Helt identisk med hva Braathens Best/Back-system hadde, og som knakk ryggen på selskapet. Nordmenn er ikke komfortable med denne type forskjellsbehandling.

Aller helst ville vi hatt faste priser på flybilletter mellom A og B, tilsvarende som det er med buss, tog og båt. Selvsagt med muligheter for kampanjepris innimellom. Med systemet til SAS vil man nå kunne oppleve å betale mer for en GO-billett enn en Plus-billett, avhengig av når man bestiller og på hvilken avgang. Fullstendig uforutsigbart, og helt i strid med norsk likhetskultur.
OTH
Posts: 2271
Joined: Wed Mar 02, 2005 5:14 pm
Location: Fræna
Has thanked: 153 times
Been thanked: 88 times

Re: At det er mulig!?

Post by OTH »

Synes det er helt greit med det nye systemet til SAS. Vi som reiser mye får plass helt fremme og kan komme oss raskere ut av flyet. Ofte har vi bare med håndbagasje og kan da reise rett i møte eller videre til neste fly. En annen ting som er meg Go Pluss er at vi får fast track og lounge tilgang.
Om mann ser på de andre selskapene som flyr så har de alltid Business forran og Økonomi bak. Så SAS har blitt mer lik de andre selskapene i Star Aliance kjeden med sitt nye system.
At regjeringen og åpner for bonus poeng på flyruter innenlands er og på tide.
User avatar
Los-Loco
Posts: 7352
Joined: Thu Feb 26, 2004 9:27 am
Location: Bodø
Has thanked: 471 times
Been thanked: 911 times
Contact:

Re: At det er mulig!?

Post by Los-Loco »

Syklister og bilister, nok en gang:

http://www.dagbladet.no/2013/06/20/nyhe ... /27801914/

Hva er det med folk som det der, som tenker at det er helt uproblematisk å være til hinder for andre fordi de har "rett" til det?

Og et spørsmål som er interessant: Hvorfor har syklisten ikke mindre enn to kameraer på sykkelen sin? Hva er det han er ute for å dokumentere? Forsøker han å framprovosere reaksjoner fra bilistene for å fange det på film?
Cheese Smirnoff
Posts: 5822
Joined: Wed Mar 26, 2008 5:02 pm
Location: Steigen, eksil i Trondheim

Re: At det er mulig!?

Post by Cheese Smirnoff »

Jeg kjører myyye mer enn jeg sykler, er til og med yrkessjåfør i sommer, men har alltid sympati med syklistene. For det første sitter man som bilist på ræva, under tak og med aircondition og for det andre er fartøyet man kjører en potensiell drapsmaskin. Da har man tid til å stoppe/vente med å kjøre forbi til man ikke risikerer syklistens liv. Dessverre kler altfor mange bilister på seg drittsekk-oppførselen når de setter seg inn i bilen sin. Og da spesielt Audi-sjåfører og 70% av SUV-sjåførene.
User avatar
Kesseboy
Posts: 15807
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1214 times
Been thanked: 1101 times

Re: At det er mulig!?

Post by Kesseboy »

Er en del tilfeller der syklister skal og må benytte vegbanen som en bilist, men i dette tilfellet forstår jeg ikke problemet syklisten har med å dykke inn og ut av sykkelfeltet, en luksus han har som bilistene ikke har.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
bjornage
Posts: 4463
Joined: Sat Mar 29, 2008 2:04 am

Re: At det er mulig!?

Post by bjornage »

Hvorfor blir det aldri slike saker når det er bilister som er "til hinder" i samme situasjoner? Hvis jeg skulle ringt avisa hver gang bilen foran meg kjører i 40 på riksveien måtte de lagt ved eget bilag. Etter å ha sett videoen kan jeg forsåvidt skjønne at noen være misfornøyd med at han "sinker trafikken" (men gjør han det - all den tid bilene foran har stoppet på rødt?), men det er til syvende og sist helt irrelevant når taxien ligger helt i rævva på han. Syns det er merkelig at såpass mange har holdningen til Los-Loco og legger alt fokus på syklisten - det er taxisjåføren som skaper en farlig situasjon. På hvilken planet er slik kjøring akseptabelt?

Jeg kan irritere meg over trege syklister i veibanen jeg også, men hvorfor skal det gi meg retten til å skape en situasjon i verste fall som kan gå utover liv og helse? Noen folk altså... Begge sider i syklister vs. bilister-debatten er ganske håpløse, men i dette tilfellet er jeg helt på syklistens side. Da er det verre med de som bryter vikeplikt, suser over gangfelt og legger seg flere i bredden på landeveien uten mulighet for bilister å kjøre forbi - bare for å nevne noe.

Syns også du Los-Loco trekker konspirasjonsteorien noe langt når det gjelder kameraene. Mange syklister bruker GPS-data til å logge sykkelturer og har man et kamera i tillegg er det en smal sak å samkjøre GPS-data, video, tråkkfrekvens, puls og fandens oldemor til alskens analyseformål. Det er en grunn til at GoPro og andre små kameraer selger som hakka møkk - og det er ikke for å plage bilister.
MhepA
Moderator
Moderator
Posts: 10478
Joined: Thu Sep 15, 2005 6:15 pm
Has thanked: 6 times
Been thanked: 176 times

Re: At det er mulig!?

Post by MhepA »

Jeg er i all hovedsak enig med at det finnes alt for mange som klager på syklistene. Men herregud da mann, det er jo sykkelfelt? Om du er interessert i å sykle fort, da kan du ikke drive å sykle midt i den tjukkeste bydelen i Oslo? Finn en vei i nærheten hvor det ikke er full trafikk. Med en gang du beveger deg litt utenfor Bodø Sentrum så er det masse veier å sykle på.

Jeg mener:

- Er du i byen med stor trafikk, ligg lengst mulig til siden for å unngå trafikkuhell.
- Er det sykkelfelt tilgjengelig, ta det i bruk.
- Er du interessert i å trene sykkel, finn en avsides vei hvor trafikken er minimal.

Jeg regner med de fleste er enig. Det er nemlig ikke regler for sykkelkjøring her i Norge som det er i de store byene i Danmark.
ingen87
Posts: 7104
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 127 times
Been thanked: 194 times
Contact:

Re: At det er mulig!?

Post by ingen87 »

Jeg har merket meg at jeg irriterer meg over mer og mer i trafikken: manglende bruk av blinklys (spesielt i rundkjøringer), sinketempo (60 i 80 sona), tungtrafikk som ikke slipper fram hale med mange biler, og ikke minst bobiler/campingvogn som er like forutsigbare som Bodø/Glimt under Kåre Ingebrigtsen.

MEN!! Syklister er noe jeg respekterer og har sympati med, og som jeg sjeldent irriterer meg over. Dette i likhet med traktorer, kan jeg ligge bak med stor samvittighet uten å rynke på nesen :)

Selv har jeg så si ikke sittet på en sykkel siden min bestefar døde i ei sykkelulykke i 97. Selvfølgelig kan dette ha noe med synet mitt på syklister å gjøre.

Jeg beundrer jeg folk som ønsker å gjøre noe med livsstilen sin, som kommer seg ut av godstolen for å ta ei treningsøkt. Folk klager på at det har blitt så populært å sykle, hva er egentlig problemet? Jeg synes det er kjempeflott at folk sykler! Og jeg synes også det er kjempeflott at de som ønsker å sykle for treningas skyld holder seg på bilvei og ikke skaper skumle situasjoner for oss fotgjengere. Dette gjelder forsåvidt også langrenn, som og har blitt en populær fritidsaktivitet.

Jeg har vurdert å begynne sånn smått å sykle, da jeg fikk smaken på terrengsykling mens jeg jobbet i Intersport. Da vil jeg heldigvis være utenfor sjenanse for trafikken og de farlige situasjonene må jeg i såfall skape helt på egenhånd.
MhepA
Moderator
Moderator
Posts: 10478
Joined: Thu Sep 15, 2005 6:15 pm
Has thanked: 6 times
Been thanked: 176 times

Re: At det er mulig!?

Post by MhepA »

Jeg er enig i alt du sier, men igjen... I noen tilfeller tror syklistene at de er biler. En sykkel er mer uforutsigbar enn en bil og ikke minst mer alvorlig å komme borti om man skulle gjøre en aldri så liten feil. Jeg vil ikke påstå at jeg irriterer meg over syklister, langt ifra. Jeg liker også at flere bruker sykkelen enn bilen og i tillegg trener mer. Men i dette tilfellet (som på videon) så er det en syklist som åpenbart er på treningstur med treningssykkel og sykkeltights. Da er Oslo Sentrum (eller hvor det var) et feil sted å trene. Det kan umulig være optimalt for treningen sin del heller å måtte stoppe for røde lys og biler heletiden. Om han derimot IKKE var på treningstur, da finnes det ingen argumenter for å ikke ligge i SYKKELfilen 1,5 meter til høyre.

Det er vanskelig nok som det er å forholde seg til mopeder og motorsykkler i en slik tett trafikk sånn som de smetter imellom heletiden. At det da skal komme umotoriserte kjøretøy midt i filen, det skaper bare trøbbel for andre. Er det lov med Gokart på bilveien? Nei, nettopp fordi den er vanskelig å forutse og er man f.eks. en trøtt bilist eller buss for den saks skyld, så er det meget fort å dulte borti en liten tass på sykkel om man glemmer å sjekke dødvinkel, feilgirer, bråbremser eller noe lignende..
ingen87
Posts: 7104
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 127 times
Been thanked: 194 times
Contact:

Re: At det er mulig!?

Post by ingen87 »

Har ikke sett filmen, jeg bare uttalte meg på generelt grunnlag :) Men helt enig i at man burde velge annen treningsrute enn midt i sentrum..!
Ville Lehtinen
Posts: 3418
Joined: Sun Aug 28, 2005 2:42 pm
Location: Oslo/Steigen
Has thanked: 42 times
Been thanked: 57 times
Contact:

Re: At det er mulig!?

Post by Ville Lehtinen »

Image
User avatar
Los-Loco
Posts: 7352
Joined: Thu Feb 26, 2004 9:27 am
Location: Bodø
Has thanked: 471 times
Been thanked: 911 times
Contact:

Re: At det er mulig!?

Post by Los-Loco »

Det kan sikkert diskuteres i det uendelige hvem som er verst av syklister og bilister på generelt nivå. Jeg velger å tro at tullingene er noenlunde jevnt fordelt, og det finnes rikelig med videobevis for at en del folk i bil burde ha vært parkert for godt.

I denne konkrete saken oppsummerer MhepA det veldig greit, syklisten har ikke noen god grunn for å handle slik han gjør. Og det er syklisten som har tatt denne saken til media, ikke bilisten! Da er det jo ikke snakk om at han har gjort en toskete ting i trafikken (hvilket vi alle gjør fra tid til annen), men at han mener han i denne saken gjorde alt rett.

Ser at syklisten mener at sykkelfeltet er for smalt etter forskriften, og at han derfor velger veibanen. Greit nok, men han kunne jo likevel velge å utnytte plassen som sykkelfeltet utgjør. Hadde sykkelfeltet vært dobbelt så bredt, ville han ligget på det som nå er hvitlinja hvis han kjørte midt i feltet. Det kunne han gjøre nå også; legge seg på hvitlinja helt til høyre i kjørebanen, og dermed gitt god plass til de som vil kjøre forbi.
User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16609
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 995 times
Been thanked: 780 times
Contact:

Re: At det er mulig!?

Post by Sulliken »

Biler stopper stort sett for fotgjengere på fotgjengerfelt. Det er mer enn det man kan si om mange syklister. Det er ikke få ganger det har kommet en syklist fra "ingensteds" og holdt på å meie enten meg, eller barnevogna (med ungen i).

Som regel oppstår situasjonene når en litt stor bil, f.eks en varebil har stoppet for oss ved fotgjengerfeltet (på mi høyre hånd, altså i kjørefeltet lengst unna), og det kommer noen IQ-troll av noen syklister som ikke gidder å bremse ned litt engang, men legger seg på innsiden av bilen, evt svinget inn på fortauet, dit jeg er på tur. Den syklisten har jeg ingen mulighet å se, da jeg har en transporter, SUV, eller en annen bil som sperrer sikten mellom meg og syklisten.

Når man sykler i veibanen regnes man som kjørende, og skal da opptre "varsomt og aktpågivene", osv. Det innebærer blant annet å bremse ned farten når det kommer en hindring i veien, samt stoppe for fotgjengere. Ikke bare kjøre på når bilene stopper, fordi de har jå så j***la bra kontroll på sykkelen sin..
:evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :guns :guns :guns :guns

EDIT

Når DET er sagt, så syns jeg begge i videoen er noen navlebeskuende idioter med skylapper som ikke vil eller kan sette seg inn hvordan andre har det. Det mangler noe en del konsekvenstenkning hos dem og.

Syklisten burde holdt seg i sykkelfeltet, det er derfor sykkelfeltet er der. BRUK DET. At det var så smalt og usikkert er rett og slett pisspreik. De aller fleste bruker faktisk sykkelfeltene. Men i følge syklisten her er det jo SÅÅÅÅÅÅ mye tryggere å sykle midt blant alle bilene i en tungt trafikkert 4-feltsvei som Ring2 faktisk er.

Taxien burde drite i å forsøke seg på en roadkill. Det han gjør er direkte farlig. Ikke bare for syklisten, men for seg selv og trafikken rundt seg og. Hva trudde han at kom til å skje hvis syklisten veltet midt på den nevnte 4-feltsveien? Det kunne blitt skikkelig stygt. I allefall dyrt for div. forsikringsselskap.


hmm.. litt mer bitchy enn tenkt, men....
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
liverglimt
Site Admin
Site Admin
Posts: 10791
Joined: Sun Apr 17, 2005 1:45 pm
Has thanked: 2309 times
Been thanked: 384 times

Re: At det er mulig!?

Post by liverglimt »

Reis til Oslo, lei dere sykkel og prøv det sykkelfeltet dere mener er godt nok for syklisten. Det er for smalt!

Hvis dere ser videoen så passerer han ihvertfall 1 annen syklist som holder litt over gåfart. Denne syklisten som har kameraer for å dokumentere trafikken i Oslo. Burde vært helt unødvendig, men det er en annen sak. Han er ikke bare i sin fulle rett, han forsinker ei trafikken. Han holder tilnærmet fartsgrense og unngår farlige situasjoner med å ligge i kjørefeltet. Tenk om han skulle svippet ut og inn, bremset opp og akselerert hele tidne i sykkelfeltet. Han ville aldri kommet seg fram.

Få opp øynene og applauder de som bruker etthvert to-hjuls framkomstmiddel, de sørger for at dere i egobilene faktisk kommer fram i trafikken. :D

Idioter finnes overalt, til og med jeg kan være idiot av og til! :mrgreen:
@liverglimt
User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16609
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 995 times
Been thanked: 780 times
Contact:

Re: At det er mulig!?

Post by Sulliken »

Jeg bor visselig i Oslo, liverglimt. Uten bil. Men det er syklister som er livsfarlig for oss fotgjengere. ikke bilene.

At folk sykler er i utgangspunktet flott. Men de må da for faen følge trafikkreglene de som alle andre. Syklistene i Oslo generelt sett er utrolig dårlige til det. Men når det aldri blir noen konsekvenser for en syklist å bryte reglene, så blir det sånn at folk gjør slik de føler for.

Jeg har sett syklister frese over fotgjengerfelt på rød mann mange ganger. En gang midt i synsfeltet på en politibil, uten at de reagerte.
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
liverglimt
Site Admin
Site Admin
Posts: 10791
Joined: Sun Apr 17, 2005 1:45 pm
Has thanked: 2309 times
Been thanked: 384 times

Re: At det er mulig!?

Post by liverglimt »

Jeg kan fortelle mange historier om ditt og datt som skjer i trafikken, det jeg har kommentert her er den aktuelle strekningen. Det er ikke noe sykkelfelt å snakke om. Det er livsfarlig for de som sykler i farten til bilene.
@liverglimt
Post Reply