Den store fisketråden

Ta en pause fra fotballen og kom og fortell en vits. Eller fortell noe helt annet.

Moderators: Larsen, Mod-gruppen.

Post Reply
ingen87
Posts: 7042
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 114 times
Been thanked: 155 times
Contact:

Re: Den store fisketråden

Post by ingen87 »

UT PÅ TUR ALDRI SUR! :glis
Førr Evig!
ingen87
Posts: 7042
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 114 times
Been thanked: 155 times
Contact:

Re: Den store fisketråden

Post by ingen87 »

Årets største??

Image
Førr Evig!
G-s-enz
Posts: 5409
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:53 am
Location: Målselv
Has thanked: 205 times
Been thanked: 276 times

Re: Den store fisketråden

Post by G-s-enz »

Ja kanskje din største men ;)

Fin fisk though,sku absolutt hatt fiskestanga mi med til Bodø i August,drit å bare kunne fiske mellom juni og midten av August :) Fikk en sjø-ørret på 3 kg i år også og ett par litt under der,men det var en dårlig sesong(som i resten av landet).
I'm still here cus my love came to stay,Remember that even though the weather is grey today!

Jeg er han som nevnte at vi burde skaffe oss en speider i annenhvert innlegg!
ingen87
Posts: 7042
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 114 times
Been thanked: 155 times
Contact:

Re: Den store fisketråden

Post by ingen87 »

Jepp, men det er nå det koker med sjøørret i fjordene ;) spesielt her sørpå! Det er nå sjøørreten er lettest å få på kroken!
Førr Evig!
G-s-enz
Posts: 5409
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:53 am
Location: Målselv
Has thanked: 205 times
Been thanked: 276 times

Re: Den store fisketråden

Post by G-s-enz »

Akk ja :roll: Skulle hadd fiskestang her, fikk du fiska i Målselv forresten?
I'm still here cus my love came to stay,Remember that even though the weather is grey today!

Jeg er han som nevnte at vi burde skaffe oss en speider i annenhvert innlegg!
ingen87
Posts: 7042
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 114 times
Been thanked: 155 times
Contact:

Re: Den store fisketråden

Post by ingen87 »

Det ble desverre ingen tur til Målselv.. Dro inn til noen svenske vassdrag i stedefor.. Mavasjaure..
Førr Evig!
ingen87
Posts: 7042
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 114 times
Been thanked: 155 times
Contact:

Re: Den store fisketråden

Post by ingen87 »

G-s-enz wrote:Fisket i Øverbygd er nok bra,men det er for tidlig med tanke på fiske i elva hvertfall,vatnene rundt har jeg ikke mye kjennskap til men spør kjentfolk,dæm er for det meste hyggelig der oppe :wink:

Takvatnet har vel ganske grei røye på bra størrelse,men det er djevelsk mye smått der å,mulig båt er en fordel,men det skal nok ikke være alt for vanskelig å få lånt :)

I Balsfjorden skal det være mulig å få sjø-ørret fra land på den tida om man kjenne til kor man skal fiske,har nå slekt som bruke å få en del der hverfall,elven der er jeg mer usikker på :) Håpe det her var til hjelp :D
Morsomt å ta opp denne igjen. Sitter å skriver en semesteroppgave i hovedfaget mitt om Takvatn nå ;) Overbefolkete røyevann er temaet, og erfaringene fra Takvatn er virkelig noe man må ta med! Den sjøen som har gitt best resultat i uttynningsfiske på røye!

Fant dette innlegget når jeg søkte etter publikasjoner; røye + takvatn.. Mange mange publikasjoner på det feltet, men det er få som er greie å ta med i en semesteroppgave!
Førr Evig!
G-s-enz
Posts: 5409
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:53 am
Location: Målselv
Has thanked: 205 times
Been thanked: 276 times

Re: Den store fisketråden

Post by G-s-enz »

Kult kult,ikke nøl med å del din oppgave når den er ferdig :wink:

Interessant tema absolutt,har ett vann 3 km fra mitt barndomshjem som burde vært ett fantastisk vann, gytebekken er kanonbra,mat i massevis osv. Synd det ble fiska med garn som bare tok stor fisk for 50 år sida, gjorde at fisken bare blir 3-400 gram pga overbefolkning :D Har hatt store planer om å fiske opp en stor dose fisk der etterhvert :)
I'm still here cus my love came to stay,Remember that even though the weather is grey today!

Jeg er han som nevnte at vi burde skaffe oss en speider i annenhvert innlegg!
ingen87
Posts: 7042
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 114 times
Been thanked: 155 times
Contact:

Re: Den store fisketråden

Post by ingen87 »

Skal levere i mårra, så den er bortimot ferdig. Bare å gå over kildene, slik at jeg er 100% sikker på at de stemmer.. Er den samme historien som går igjen: Nylongarn ble brukt for å fiske ut de store individene, og man satt igjen med meget god rekruttering et par år, som fort førte til overbefolkning! Det er en gjenganger, og nesten alle overbefolka fiskevannene har blitt slik pga hardt garnfiske.. Skulle nesten ikke tro det, men slik er det :)
Førr Evig!
ingen87
Posts: 7042
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 114 times
Been thanked: 155 times
Contact:

Re: Den store fisketråden

Post by ingen87 »

Er skremt over dagens regjerings innstilling til oppdrettsnæringa! De vil stadig gi flere konsesjoner, selv om vi er langt over bærenivået (5-6 ganger). Villaksbestandene er i sterk tilbakegang, spesielt i elver som har tilknytting til fjordsystemer hvor oppdrettsanlegg er utbredt!

Er ikke ofte jeg bryr meg om hva jeg putter inn i munnen. MEN fra nå blir det ikke et gram oppdrettslaks på denne karen! Spiser heller makrell eller sild (som blir fisket hardt på, for å lage fôr til oppdrettsfisken)!!

Image
Hvordan ville du likt det?!
Førr Evig!
ingen87
Posts: 7042
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 114 times
Been thanked: 155 times
Contact:

Re: Den store fisketråden

Post by ingen87 »

NY STANG I POSTEN!

Denne gang falt det på en Scott S4s, som er en utpreget saltvannsstang. Kjøpte den i snøreklasse 7, noe som skulle passe helt kurrant til både innlands laksefiske, og kyst sjøfiske (sjøørret, havabbor).

Snellevalget falt selvfølgelig på Lamson-Waterworks, da det er dette merket vi har på jobb. Modellen ble en av de rimeligere, L-W Velocity! :)

Hadde en runde på parkeringa på jobben idag, hvor jeg belma ut hele lina i motvind. En fantastisk følelse, og bestemte meg der og da om å kjøpe ny stang til sesongen starter igjen om noen uker!

http://www.scottflyrod.com/rods2/s4s
http://www.waterworks-lamson.com/velocity.html

Da er det bare å vente på varme! :D
Førr Evig!
ingen87
Posts: 7042
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 114 times
Been thanked: 155 times
Contact:

Re: Den store fisketråden

Post by ingen87 »

Fluepers på sjøørret... Tangering av den gamle rekorden! 1,3 kg.. Tilberedt ovnsbakt i folie, med hjemmelaget saus og pasta til :) Nyyyydelig matfisk, er helt sikker på at jeg smaker forskjell på villfisk og oppdrettsfisk! :)
Førr Evig!
G-s-enz
Posts: 5409
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:53 am
Location: Målselv
Has thanked: 205 times
Been thanked: 276 times

Re: Den store fisketråden

Post by G-s-enz »

Grattis ;)

Du smake nok forskjellen rimelig greit ja :)
I'm still here cus my love came to stay,Remember that even though the weather is grey today!

Jeg er han som nevnte at vi burde skaffe oss en speider i annenhvert innlegg!
MhepA
Moderator
Moderator
Posts: 10468
Joined: Thu Sep 15, 2005 6:15 pm
Has thanked: 6 times
Been thanked: 176 times

Re: Den store fisketråden

Post by MhepA »

Fant ut idag at isen har blitt en smule tynnere iløpet av påsken. Så idag satt man seg bare i grøftekanten og så på isen som sakte men sikkert smeltet. :roll:
En gang Glimt, alltid GLIMT!
NupiSnowJog
Posts: 2001
Joined: Sun Nov 21, 2004 11:02 pm
Location: Bodø wohooo

Re: Den store fisketråden

Post by NupiSnowJog »

Godt det er fleire enn meg som ikkje eter oppdrettsfisk.
ARGH!
User avatar
eidurgud
Posts: 9741
Joined: Wed Jun 22, 2005 6:16 pm
Location: Bodø
Has thanked: 2 times
Been thanked: 10 times

Re: Den store fisketråden

Post by eidurgud »

Hvorfor skal man ikke spise oppdrettsfisk?
ingen87
Posts: 7042
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 114 times
Been thanked: 155 times
Contact:

Re: Den store fisketråden

Post by ingen87 »

Jeg spiser ikke ting som lever i kloakken, og som forurenser fjordene med lus. Heller ikke noe som stjeler leveområdet fra andre, og som utkonkurerer norsk villaks fra vassdragene som er verst rammet.
Førr Evig!
myriads
Posts: 4
Joined: Wed Jun 02, 2010 9:27 pm
Location: Bodø
Contact:

Re: Den store fisketråden

Post by myriads »

ta en tur på min hjemmeside...mye nyttig info om fjellfiske http://www.fjellfiske.com/
Shimano for life...
www.fjellfiske.com
myriads
Posts: 4
Joined: Wed Jun 02, 2010 9:27 pm
Location: Bodø
Contact:

Re: Den store fisketråden

Post by myriads »

Har laget et eget lite forum for Ørretfiskere i Bodø/salten området, bli med og få litt liv i det nå som sesongen har startet altså fiskesesongen:)

http://fjellfiske.diskusjoner.com/index ... fjellfiske
Shimano for life...
www.fjellfiske.com
ingen87
Posts: 7042
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 114 times
Been thanked: 155 times
Contact:

Re: Den store fisketråden

Post by ingen87 »

Noen som fisker litt sjøørret i sjøen rundt Bodø?

Reiser hjemover til uka, og etter å ha "gutset" hardt etter sjøørreten i Oslofjorden nå i vår, tenkte jeg å bruke mine erfaringer herfra til å lure noen skikkelige kubber nordpå!

Noen tips til fiskeplasser? Vet jo at hele området mellom Vågan og Mjønes skal være bra, men ofte mange fiskere. Er det noen områder nordover? Og er det noen utpregete sjøørretplasser utover mot Saltstraumen? Ser ihvertfal slik ut på Norgeibilder..

Det må jo være mulighet for å få sjøørret inne i Godøystraumen?
Førr Evig!
myriads
Posts: 4
Joined: Wed Jun 02, 2010 9:27 pm
Location: Bodø
Contact:

Re: Den store fisketråden

Post by myriads »

prøv skjerstadfjorden, og langs fjæra før du kommer inn til misvær mange bra plasser der. ellers har du jo mjønesodden og kistranda som du har nevnt men en meget bra plass er saksenvika, kjør gjennom sakenviktunnelen og strekka der etter er perfekt.
Shimano for life...
www.fjellfiske.com
ingen87
Posts: 7042
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 114 times
Been thanked: 155 times
Contact:

Re: Den store fisketråden

Post by ingen87 »

Saksenvika er jeg veldig godt kjent med ;) Har fisket mye der, har aldri fått de store ruggene, selv om jeg vet at dem er der ute! Poenget var egentlig om det er noen plasser litt nærme Bodø, hvor man kan reise ut en ettermiddag? Litt langt å dra til Saksenvika.. I fjor var jeg en del i Valnesfjorden men det syns jeg fremdeles er litt langt å dra for et par timers fiske.. Mjønes er jo som poengtert flere ganger nå, en kurrant plass for å fiske sjøørret, men problemet her er at dette er en oppfatning jeg gjerne må dele med alle sportsfiskere i hele Salten. Til tider litt vel høyt fisketrykk her...
Førr Evig!
myriads
Posts: 4
Joined: Wed Jun 02, 2010 9:27 pm
Location: Bodø
Contact:

Re: Den store fisketråden

Post by myriads »

stlle på denne tråden for tiden, fått noen fine ørreter så langt i sesongen?fikk en fin fangst sist tur.

Image
Image
Shimano for life...
www.fjellfiske.com
ingen87
Posts: 7042
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 114 times
Been thanked: 155 times
Contact:

Re: Den store fisketråden

Post by ingen87 »

Per dags dato ikke kastet et eneste kast etter ørret (innlandsørret denne sesongen), men i mårra reiser jeg til Veidnes i Finnmark (i utgangspunktet feltarbeid til masteroppgaven til en kompis). Da er det nok muligheter for både sjørøye og laks :) Akkurat nå setter jeg sjørøye på tørrflue veldig høyt i kurs!
Førr Evig!
G-s-enz
Posts: 5409
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:53 am
Location: Målselv
Has thanked: 205 times
Been thanked: 276 times

Re: Den store fisketråden

Post by G-s-enz »

Akkurat vært noen dager i Dividalen :)

Var elendig bett,lite bitevillig fisk,eneste som var bitevillig var de 1111333449000 myggen som va der 8)
Vi endte dog opp med 5 fine ørreta på rundt 7 hekto,men alle ble tatt på støkrok midt på natta, diverse kjedelig å sveive inn en slapp fisk på morran
I'm still here cus my love came to stay,Remember that even though the weather is grey today!

Jeg er han som nevnte at vi burde skaffe oss en speider i annenhvert innlegg!
Post Reply