Den store fisketråden

Ta en pause fra fotballen og kom og fortell en vits. Eller fortell noe helt annet.

Moderators: Larsen, Mod-gruppen.

Post Reply
User avatar
Los-Loco
Posts: 7357
Joined: Thu Feb 26, 2004 9:27 am
Location: Bodø
Has thanked: 475 times
Been thanked: 911 times
Contact:

Re: Den store fisketråden

Post by Los-Loco »

Norrøna er tingen å velge når det kommer til sekker.

Har selv modellen før dagens Nansen 80 l, og godt fornøyd. Ellers frister Rangersekken deres, men den er jo litt stor da. Men på den annen side har man jo aldri plassproblemer. :D
"Den virkelige faren er ikke at datamaskiner skal begynne å tenke som mennesker, men at mennesker skal begynne å tenke som datamaskiner!" Sydney Harris
User avatar
Larsen
Site Admin
Site Admin
Posts: 7776
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:57 pm
Location: Bodø

Re: Den store fisketråden

Post by Larsen »

Rangersekken er tøff i alle fall, det skal den ha. Men alt for stor til at jeg vurderer den, fort gjort å overvurdere seg selv men så mye plass tilgjengelig :wink:

I min nåværende fysiske form ville det være en særdeles dårlig manøver å forsøke å pakke en slik sekk full. Sist tur var jeg egentlig ganske flink til å luke bort ting jeg ikke trengte å ha med, greide faktisk å skille meg av med en rekke fiskutstyr jeg ikke gadd å ta med, dette var dog temmelig smertefullt for en utstyrsnerd.

Kunne dog ha kuttet ned på antallet pils, eventuelt kjøpt meg en lettere sovepose :lol:

Tennstål må jeg forresten skaffe meg, og en god kniv når jeg tenker meg om. Stas med utstyr :D
User avatar
Los-Loco
Posts: 7357
Joined: Thu Feb 26, 2004 9:27 am
Location: Bodø
Has thanked: 475 times
Been thanked: 911 times
Contact:

Re: Den store fisketråden

Post by Los-Loco »

Tennstål? Sorry mac, men det er vel noe av det tåpeligste ekstravekt man kan ha i sekken. Hva i all verden skal du med det? "Ja, man hva hvis man går tom for fyrstikker?" Ta med en ekstra pakke da vel, i stedet for tennstålet! Lighter er heller ikke å forakte.

Kniven derimot, den følger jeg deg på. Kan ikke gå på tur uten. Anbefaler "Hunter" fra Brusletto. Genial allbrukskniv, som er like god til å skjære brød som til å sløye fisk. Og den har den unike egenskapen at størrelsen lar deg avgjøre om du har fisket stor nok fisk; er Huntern for stor for sløyingen; ja da har du gått under minstemålet! :mrgreen:
"Den virkelige faren er ikke at datamaskiner skal begynne å tenke som mennesker, men at mennesker skal begynne å tenke som datamaskiner!" Sydney Harris
User avatar
Larsen
Site Admin
Site Admin
Posts: 7776
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:57 pm
Location: Bodø

Re: Den store fisketråden

Post by Larsen »

Åh du vet, ser man survivor man og i tillegg tror at man når som helst kan bli utsatt for katastrofale eventer som sender oss mer eller mindre tilbake til steinalderen ser man etter noe som kan vare litt :lol:

Huntern er faktisk akkurat den kniven jeg hadde i tankene da jeg skrev posten over, den og en slik:

http://www.magasinet.no/display.aspx?me ... rodid=1978" onclick="window.open(this.href);return false;

Ahaha :wink:

Kjøpte meg forøvrig en Gerber multiverktøy nettopp, greit å ha og jeg greide i det minste å begrense meg til å ikke kjøpe Leatherman som er noe dyrere. Fulgte med en liten hendig lommelykt også.

I samme slengen kjøpte jeg en heldekkende myggnetting som er i to deler, en "bukse" del og en "genser" del. En kompis hadde dette på sist tur og han var den eneste som kom godt ut av møtet med horder av mygg.
Det var temmelig kjipt å sitte innpakket i klær nesten oppi bålet i et forsøk på å holde dævelskapen unna livet mens han satt i shortsen uskadd inn i nettet sitt. Jeg sverget å aldri dra på tur uten en slik innretning.

Forøvrig vil jeg også nevne at jeg er utrolig godt fornøyd med turstøvlene mine, Viking Hunter. Behagelige til mine brede føtter og har et godt grep på selv suspekt underlag. Hadde jeg skulle ha båret tyngre burde de nok ha vært noe stivere men til mitt bruk passer de perfekt. Ikke for tunge heller.
User avatar
eidurgud
Posts: 9741
Joined: Wed Jun 22, 2005 6:16 pm
Location: Bodø
Has thanked: 2 times
Been thanked: 10 times

Re: Den store fisketråden

Post by eidurgud »

Vi har slike "samekniver" på jobb, Larsen. Til en LANGT billigere pris enn det der!
User avatar
Larsen
Site Admin
Site Admin
Posts: 7776
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:57 pm
Location: Bodø

Re: Den store fisketråden

Post by Larsen »

Jeg har i grunn ikke veldig store planer om å kjøpe en gigantisk samekniv, i så fall kun for å se utrykket til kompisene når jeg drar frem en slik rakker :lol:

Fant forøvrig en illustrasjon av myggnettingen jeg snakket om:

http://mosquitocontrol.ca/products/NetW ... rjack.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Gull :)
User avatar
eidurgud
Posts: 9741
Joined: Wed Jun 22, 2005 6:16 pm
Location: Bodø
Has thanked: 2 times
Been thanked: 10 times

Re: Den store fisketråden

Post by eidurgud »

Den er ikke så gigantisk, men er utrolig praktisk å ha!

hva er dette for en skapning, forresten?

Image
User avatar
Larsen
Site Admin
Site Admin
Posts: 7776
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:57 pm
Location: Bodø

Re: Den store fisketråden

Post by Larsen »

Hmm..det er ikke en røye, ikke en ørret og ikke en laks.

Da faller den definitivt i den kategorien jeg bastant kaller fisk og det er jeg i grunn ikke så interessert i :wink:
User avatar
eidurgud
Posts: 9741
Joined: Wed Jun 22, 2005 6:16 pm
Location: Bodø
Has thanked: 2 times
Been thanked: 10 times

Re: Den store fisketråden

Post by eidurgud »

:lol:

Såpass visste jeg fra før av :wink: Den ble tatt i Saltstraumen i kveld, tenkte først det var en såkalt "tara"torsk, men den har jo ikke noe skjegg... :tenk
User avatar
Larsen
Site Admin
Site Admin
Posts: 7776
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:57 pm
Location: Bodø

Re: Den store fisketråden

Post by Larsen »

Ligner litt på en hvitting, men jeg er overhodet ingen ekspert på alle de ekle tingene man finner i havet. :)
User avatar
Los-Loco
Posts: 7357
Joined: Thu Feb 26, 2004 9:27 am
Location: Bodø
Has thanked: 475 times
Been thanked: 911 times
Contact:

Re: Den store fisketråden

Post by Los-Loco »

Den har da skjegg? Ligger bare litt "kammet bakover"!?

Setter en del kroner på at det er en taretorsk ja...
"Den virkelige faren er ikke at datamaskiner skal begynne å tenke som mennesker, men at mennesker skal begynne å tenke som datamaskiner!" Sydney Harris
gorgo
Posts: 209
Joined: Sat Apr 05, 2008 6:22 pm

Re: Den store fisketråden

Post by gorgo »

Det e nok en taretorsk ja. Torsk e forøvrig ikke spiselig i sommermånedan. Sjøl ikke kattekreket tar i på den førr tida. :?
ingen87
Posts: 7105
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 127 times
Been thanked: 194 times
Contact:

Re: Den store fisketråden

Post by ingen87 »

Nytt fiskesett! :D Shimano Beastmaster 10-3 grams 9", med SHimano Exage 2500FA frontbrems! :) Endelig kan man prøve seg på litt seriøst fiske!
Førr Evig!
User avatar
Larsen
Site Admin
Site Admin
Posts: 7776
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:57 pm
Location: Bodø

Re: Den store fisketråden

Post by Larsen »

Fin stang :)

Personlig liker jeg frontbrems men hei, smaksak.

Vurderer også å kjøpe meg en liten teleskopstang som ekstra, kan være greit å ha med så man kan slenge ut en dupp mens man driver annet fiske. De siste teleskopstengene fungerer faktisk overraskende bra.
Kenneth
Posts: 2634
Joined: Sat Feb 28, 2004 12:17 pm
Location: Bodø

Re: Den store fisketråden

Post by Kenneth »

Var i saltstraumen og fiska i forrige uke. Det kokte med både sild, sei og måse :)

Presterte faktisk å få to måser og en svær sei på samme kastet, slå den! :wink:
"Some people believe football is a matter of life and death, I am very disappointed with that attitude. I can assure you it is much, much more important than that."

-Bill Shankly-
User avatar
Larsen
Site Admin
Site Admin
Posts: 7776
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:57 pm
Location: Bodø

Re: Den store fisketråden

Post by Larsen »

Larsen wrote:Fin stang :)

Personlig liker jeg frontbrems men hei, smaksak.
Gikk vist litt fort med den setningen, skulle stå liker ikke frontbrems :oops:
ingen87
Posts: 7105
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 127 times
Been thanked: 194 times
Contact:

Re: Den store fisketråden

Post by ingen87 »

Jeg har igrunn ikke noen formeninger om verken det ene eller det andre. Har to sneller fra før, ei av begge typene. Da jeg fikk høre at frontbrems kan være litt hardere og lengre holdbarhet (noe som jeg ikke tror har mye å si når det er shimano), så valgte jeg bare det.. Ble egentlig mest bare elle melle!
Førr Evig!
User avatar
Los-Loco
Posts: 7357
Joined: Thu Feb 26, 2004 9:27 am
Location: Bodø
Has thanked: 475 times
Been thanked: 911 times
Contact:

Re: Den store fisketråden

Post by Los-Loco »

Et innlegg i debatten:

http://www.an.no/nyheter/article3732471.ece" onclick="window.open(this.href);return false;
"Den virkelige faren er ikke at datamaskiner skal begynne å tenke som mennesker, men at mennesker skal begynne å tenke som datamaskiner!" Sydney Harris
ingen87
Posts: 7105
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 127 times
Been thanked: 194 times
Contact:

Re: Den store fisketråden

Post by ingen87 »

Syns det er veldig interessant dette med fang/slipp.. Selv praktiserer jeg begge delene. Som regel tar jeg med meg fisken jeg får, men også blir mye satt ut. Det som er veldig synd er at vi praktiserer denne feil. Tar de største setter ut de minste. Man burde egentlig gjort det motsatt, i henhold til uttynninger av bestander og det at de største fiskene er i best kondisjon! Blir vanskelig å sette ut 5 kg laksen, og så tar man opp den på 1 kg. Men det er dette som burde vært gjort, for å få de fineste bestandene. Dette er uansett en evig lang diskusjon, mellom mange parter. Og hvis man går videre inn på dette, ender man opp med en diskusjon alà Fundamentalist-diskusjonen, en annen plass her på forumet :wink:
Førr Evig!
User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16611
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 996 times
Been thanked: 781 times
Contact:

Re: Den store fisketråden

Post by Sulliken »

Trudde størrelsen på fisken hadde noe med alder å gjøre jeg.. Da er det jo viktig at ungutta og jentene på 1 kilo må få ha seg litt kos, så kan man ta med seg bestefar på 5 kilo hjem...
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
ingen87
Posts: 7105
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 127 times
Been thanked: 194 times
Contact:

Re: Den store fisketråden

Post by ingen87 »

Alder trenger ikke være synonymt med størrelse hos fisk. Uansett så er jo dette kun en problemstilling i vann der det er overbefolka av fisk. Det finner man fort ut med småmaskgarn.. Uansett så er størrelse og kondisjon nærmere relatert enn størrelse og alder.. Sist helg var jeg og tanta mi ute med bambus-stanga og prøvde noen kast, hun tok opp alt over 200 gram, og alle under ca 20, ble satt ut... Der burde det vært motsatt!
Førr Evig!
User avatar
Los-Loco
Posts: 7357
Joined: Thu Feb 26, 2004 9:27 am
Location: Bodø
Has thanked: 475 times
Been thanked: 911 times
Contact:

Re: Den store fisketråden

Post by Los-Loco »

ingen87 wrote:Alder trenger ikke være synonymt med størrelse hos fisk. Uansett så er jo dette kun en problemstilling i vann der det er overbefolka av fisk. Det finner man fort ut med småmaskgarn.. Uansett så er størrelse og kondisjon nærmere relatert enn størrelse og alder.. Sist helg var jeg og tanta mi ute med bambus-stanga og prøvde noen kast, hun tok opp alt over 200 gram, og alle under ca 20, ble satt ut... Der burde det vært motsatt!
Hva gjorde hun da med de som var mellom 20 og 200 gram? :tenk
"Den virkelige faren er ikke at datamaskiner skal begynne å tenke som mennesker, men at mennesker skal begynne å tenke som datamaskiner!" Sydney Harris
ingen87
Posts: 7105
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 127 times
Been thanked: 194 times
Contact:

Re: Den store fisketråden

Post by ingen87 »

hehe dårlig ordlegging for min del, alle tyve under 200 gram ble satt ut :p mens de tre over 200 gram ble hevet i panna!
Førr Evig!
ingen87
Posts: 7105
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 127 times
Been thanked: 194 times
Contact:

Re: Den store fisketråden

Post by ingen87 »

Da var tre dager med fiske i Saltdalselva over. Hva skal man si. Fullstendig helbom! Ikke noen laks eller sjøørret, kun en spinkel liten ørret, på 0,7 kg.. Hva det er med meg og fisk på 0,7 kg denne sommeren skjønner jeg ikke. Skulle nesten tro at den vekta mi er innstilt på den tyngden! Er uansett nedtur å begynne å sveive inn fisken som nappet, når du kjenner det ikke er noe motstand. Spesielt når man fisker i en slik sjøørret-elv! Oppgangen har vist vært veldig stor, og man ser det på fiskebørsen at det tas mye sjøørret for tida.. Og jeg..Joda en liten spinkel brunørret! Håper den smaker...
Førr Evig!
gorgo
Posts: 209
Joined: Sat Apr 05, 2008 6:22 pm

Re: Den store fisketråden

Post by gorgo »

Dette er vel det man kan kalle "ekstrem fiske"? Æ hadde hvertfall blitt litt skeptisk sjøl.
http://www.an.no/indresalten/article3752681.ece" onclick="window.open(this.href);return false;
Y.N.W.A.
VI SKA VINNE ADECCO!!!!!!
Post Reply