Den store fisketråden

Ta en pause fra fotballen og kom og fortell en vits. Eller fortell noe helt annet.

Moderators: Larsen, Mod-gruppen.

Post Reply
liverglimt
Site Admin
Site Admin
Posts: 10717
Joined: Sun Apr 17, 2005 1:45 pm
Has thanked: 2221 times
Been thanked: 366 times

Re: Den store fisketråden

Post by liverglimt »

Larsen wrote:håper som F at jeg blir den første som klarer å få fast fisk :lol:
Land? Gress? Ølboks? :lol:
@liverglimt
ingen87
Posts: 7042
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 114 times
Been thanked: 155 times
Contact:

Re: Den store fisketråden

Post by ingen87 »

For ikke å snakke om de buskene som AAAALLTID er i veien, når du skal utføre baksleng 8) De er der, og de vil dukke opp på en fiskeplass nær deg!
Førr Evig!
ingen87
Posts: 7042
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 114 times
Been thanked: 155 times
Contact:

Re: Den store fisketråden

Post by ingen87 »

Image

MORO!! :D
Førr Evig!
Ville Lehtinen
Posts: 3417
Joined: Sun Aug 28, 2005 2:42 pm
Location: Oslo/Steigen
Has thanked: 42 times
Been thanked: 56 times
Contact:

Re: Den store fisketråden

Post by Ville Lehtinen »

Richard Slocock, med two lined butt rings, gir deg en single nut screw? :mrgreen:
BoForPres
Posts: 1169
Joined: Sun May 01, 2005 1:51 pm
Location: Bodø

Re: Den store fisketråden

Post by BoForPres »

Kjøpte nylig et nybegynner sett til Guideline, (#5). Veldig fornøyd med brukervennligheten :D
Settet er av samme type som brukes på kurset Løvold arrangerte for nybegynnere. Kurset var fantastisk og ga meg MANGE aha opplevelser gjennom de 3 kveldene. Du MÅ ta kurset Larsen!

Var nylig på årets første tur for å prøve teknikken i det fri med de hælv.... buskan i veien! Ikke helt enkelt, men med litt trening ble alt mye enklere kast for kast. All den tid innsekt var en mangelvare og jeg så ett!! vak på 2 døgn ble det lite fisk. Turen gikk foresten til Store Svartvatn en liten gåtur fra Vatnvatnet (rett under Steigtind). Flott plass med fine områder for camp!

Noen som har erfaring med fiske i Lillomarka i Oslo? Blir guttetur dit i sommer :D
FORZA GLIMT!

I MEDGANG OG MOTGANG!
ingen87
Posts: 7042
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 114 times
Been thanked: 155 times
Contact:

Re: Den store fisketråden

Post by ingen87 »

Hvilket sett er det?? Skulle gjerne vært på et fiskekurs selv, for å få litt renere kasteteknikk. Blir litt mye kraft og litt lite flyt når jeg kaster. Er bare selvlært så det er nok mye å plukke på kasteteknikken.

Hvor kjøper man fiskekort til der du var? Er det Statskog kanskje? Skulle likt å tatt noen turer her i nærområdet i Bodø, men kjenner ikke til så mange vann. Reiser til Saltdal i kveld/mårra. Da blir det nok noen fisketurer! Montana-nymfe er forresten en meget god venn nå på våren! Sammen med superpuppan som er en ørret-slager hele året ;) Da trenger du ikke vak!

Jeg kjenner dårlig til Lillomarka, holder meg for det meste i Østmarka når jeg bor på hybelen i Ås. Kan anbefale å lese denne artikkelen her http://www.fiskfiskfisk.no/index.php?en ... 525-124411. Uansett er det Aurevann og Lomtjern som går igjen på diverse forum..

EDIT: Nå stikker jeg fanme til Saltdal!! Etter den prestasjonen så! :oops:
Førr Evig!
BoForPres
Posts: 1169
Joined: Sun May 01, 2005 1:51 pm
Location: Bodø

Re: Den store fisketråden

Post by BoForPres »

ingen87 wrote:Hvilket sett er det?? Skulle gjerne vært på et fiskekurs selv, for å få litt renere kasteteknikk. Blir litt mye kraft og litt lite flyt når jeg kaster. Er bare selvlært så det er nok mye å plukke på kasteteknikken.

Hvor kjøper man fiskekort til der du var? Er det Statskog kanskje? Skulle likt å tatt noen turer her i nærområdet i Bodø, men kjenner ikke til så mange vann. Reiser til Saltdal i kveld/mårra. Da blir det nok noen fisketurer! Montana-nymfe er forresten en meget god venn nå på våren! Sammen med superpuppan som er en ørret-slager hele året ;) Da trenger du ikke vak!

Jeg kjenner dårlig til Lillomarka, holder meg for det meste i Østmarka når jeg bor på hybelen i Ås. Kan anbefale å lese denne artikkelen her http://www.fiskfiskfisk.no/index.php?en ... 525-124411. Uansett er det Aurevann og Lomtjern som går igjen på diverse forum..

EDIT: Nå stikker jeg fanme til Saltdal!! Etter den prestasjonen så! :oops:
Kjøpte det som sakt på Løvold. Var kampanje med flotte nedsatte priser. Kurslederen anbefalte det på det sterkeste for nybegynnere. Han mente også at man må holde seg laaaangt unna stenger fra Abu Garcia og Sølvkroken hva angår fluefiske. Kurset er veldig lærerikt og koster ikke mer enn 750 kroner for flotte kvelder i Geitvågen.

Er heller ikke kjent med hva som er gode ørretvann i Bodø området, men prøver de ulike litt etter litt.
Anbefaler deg å kjøpe kartet "Bodømarka"! Kjøpte Statskog årskort.

Hvordan er fisket i Saltdal? Kan du rapportere om isen er gått i høyden? Har tenkt meg til Saltfjellet og nærmere bestemt Viskisvatnet når tiden er inne. Har fisket der en gang som liten gutt og da fikk jeg en halv kilos på første kast :D

Hvordan fisker du når det ikke er vak? Lar du flua ligge lenge i vannet eller bytter du område ofte?

Lover bra all den tid vi har lånt en hytte rett ved Aurevann :D Gleder meg vilt til en uke med fluefiske og cognac!
FORZA GLIMT!

I MEDGANG OG MOTGANG!
BoForPres
Posts: 1169
Joined: Sun May 01, 2005 1:51 pm
Location: Bodø

Re: Den store fisketråden

Post by BoForPres »

Var innom Løvold i dag og kjøpte en ny flott trehåv. Stooorfornøyd :glis
FORZA GLIMT!

I MEDGANG OG MOTGANG!
ingen87
Posts: 7042
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 114 times
Been thanked: 155 times
Contact:

Re: Den store fisketråden

Post by ingen87 »

Nå har jeg vært i Saltdal i to uker. Har fisket lite og jobbet mye, men isen er gått på de fleste vannene i fjellstrøka hvor jeg holder på (Evenesdal). Vil tro at Viskis er isfritt, mener det ligger lavere enn noen av "mine" vann :shock: Når det fjelder fisket så har det vært traurig, med kun "nordavær" så ble det mye kaldt vær og lite insekter, fluefisket var ikke helt på sitt maksimale. Mistet en ørret. Ellers prøvde jeg fluestanga nede i Saksenvika rett utenfor Rognan. Der fikk jeg bare en torsk, lite med sjøørret. Vet egentlig ikke helt hvor man bør fiske der, men vet at det skal være endel sjøørret som går inn i den vika! Trehåv er digg :)
Førr Evig!
NupiSnowJog
Posts: 2001
Joined: Sun Nov 21, 2004 11:02 pm
Location: Bodø wohooo

Re: Den store fisketråden

Post by NupiSnowJog »

1. Kan ein leie fiskestang nokon plass i byen?
2. Må ein ha fiskekort for å fiske i saltstraumen?
3. Må ein ha fiskekort for å fiske i børelva?
4. Er det vits for meg å kjøpe ei fiskestang til 600kr når eg aldri har fiska og skal fiske ein gong mens ein kamerat ifrå Australia er i Bodø?
5. Kor mykje koster eit fiskekort? Er dette personleg, eller kan vi vere to på eitt?
ARGH!
ingen87
Posts: 7042
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 114 times
Been thanked: 155 times
Contact:

Re: Den store fisketråden

Post by ingen87 »

1. Fiskestenger vet jeg kan lånes i Saltstraumen! Mulig andre plasser og.
2. Saltstraumen og alt av saltvann fisker du gratis!
3. Børelva må du ha fiskekort - hør med Løvold om hvem som selger kort
4. Mange av sportsbutikkene kjører nå kampanjer på stenger til 200,-, disse duger til å fiske med, en gang i blant.
5. Fiskekort er som regel personlige, men de plassene hvor dette påkrevs har man ofte Familiekort. Da kan man være to voksne på samme kortet.
Førr Evig!
ingen87
Posts: 7042
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 114 times
Been thanked: 155 times
Contact:

Re: Den store fisketråden

Post by ingen87 »

Da var jeg kommet fra det som faktisk er min FØRSTE fisketur i Bodømarka! Jeg fisket kun med tørrfluer, og fisken var virkelig i "flue"-mood idag. Vaket over hele vannet, hele tiden. Resultatet ble fem fisk i håven, fire var mellom to og tre hekto, mens den siste såvidt merktes på fluestanga. Tok opp en fisk, som skal stekes til frokost i morgen. Dette var mest nysgjerrigheten si skyld. Den hadde helt topp kvalitet i kjøttet, og faktisk litt rødskjær tross sin lille størrelse. Burde kanskje fått mer fisk, men siden dette var min første tur med tørrflue i år, så er jeg fornøyd. Tilslagene var litt trege etter en lang vinter med kun våtflue-fiske, burde nok ha landet det dobbelte. Jeg sier gjerne hvor jeg var, men ikke her i innlegget. Send meg PM hvis du ønsker å vite om et vann hvor du med 99,9% sannsynlighet vil få fast fisk med flue! Størrelse på fisken deretter.....
Førr Evig!
User avatar
Los-Loco
Posts: 7293
Joined: Thu Feb 26, 2004 9:27 am
Location: Bodø
Has thanked: 442 times
Been thanked: 877 times
Contact:

Re: Den store fisketråden

Post by Los-Loco »

http://www.an.no/nyheter/article4408303.ece

Litt mer creepy med stangfiske nå da... :tenk
"Den virkelige faren er ikke at datamaskiner skal begynne å tenke som mennesker, men at mennesker skal begynne å tenke som datamaskiner!" Sydney Harris
NupiSnowJog
Posts: 2001
Joined: Sun Nov 21, 2004 11:02 pm
Location: Bodø wohooo

Re: Den store fisketråden

Post by NupiSnowJog »

Har det nokonsinne vert trudd at fisk ikkje kjenner smerte? Eg synest storfiske er verst, for når ein fisker med stang så slår ein dei jo i hovudet med ein gong dei kjem opp, mens storfiske blir dei berre lempa i ein container levende.

Eigentleg skulle eg vert vegetarianer.
ARGH!
User avatar
Los-Loco
Posts: 7293
Joined: Thu Feb 26, 2004 9:27 am
Location: Bodø
Has thanked: 442 times
Been thanked: 877 times
Contact:

Re: Den store fisketråden

Post by Los-Loco »

NupiSnowJog wrote:Har det nokonsinne vert trudd at fisk ikkje kjenner smerte? Eg synest storfiske er verst, for når ein fisker med stang så slår ein dei jo i hovudet med ein gong dei kjem opp, mens storfiske blir dei berre lempa i ein container levende.
At fisken ikke føler smerte har vært standardargument hos fiskere i alle år.

Fisker man litt større fisk på stang er det vel ikke sjeldent at man må kjempe med fisken i både 10 og 20 minutter før man får den på land. At den så blir avlivet kjapt etter dette er vel en mager trøst for fisken...

Vet ikke hvor mye smerte fisken føler ved tråling, der blir de jo hanket inn i et nett og avhengig av båttype noen ganger fraktet levende i tanker og andre ganger maskinelt avlivet noenlunde direkte. Vil tro det er mer stress og frykt enn smerte ved trålfiske, uten at jeg kan påberope meg særlig kompetanse på området. Men trålfiske er jo betenkelig av andre årsaker selvsagt (overfiske, ødelegging av havbunn, miljøskade ved tap av trål osv).
"Den virkelige faren er ikke at datamaskiner skal begynne å tenke som mennesker, men at mennesker skal begynne å tenke som datamaskiner!" Sydney Harris
NupiSnowJog
Posts: 2001
Joined: Sun Nov 21, 2004 11:02 pm
Location: Bodø wohooo

Re: Den store fisketråden

Post by NupiSnowJog »

Ja, det er jo eit godt poeng! Men eg kan ikkje forstå kvifor dei har meint at fisk ikkje kan føle smerte?

Merkeleg.
ARGH!
ingen87
Posts: 7042
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 114 times
Been thanked: 155 times
Contact:

Re: Den store fisketråden

Post by ingen87 »

På torsdag så lemnar man Ås og drar oppover til Mørekysten, til et lite vassdrag i Todalen. Det blir årets første og eneste SERIØSE fisketur! Har lånt med meg to Shimano Biocraft- stenger fra jobben, og er meget spent på disse stengene, i snøreklasse #7 og #8. Mest for å teste disse opp mot min egen lettvekter i #5.

Noen som kan rapportere om et fiskebonanza i sommer? Eller har det vært stilt og rolig hos dere...også?
Førr Evig!
User avatar
Larsen
Site Admin
Site Admin
Posts: 7776
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:57 pm
Location: Bodø

Re: Den store fisketråden

Post by Larsen »

Har ikke fått fisket på langt nær så mye som jeg ønsket, mindre enn jeg hadde trodd også.
Men fikk da debutert med fluestang og fått første fisk på den, det er jo noe :)
ingen87
Posts: 7042
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 114 times
Been thanked: 155 times
Contact:

Re: Den store fisketråden

Post by ingen87 »

Noe?? Det er jo stort det da ;) Da er du igang, hehe.. Ikke verst å i det hele tatt få fisk på flue den første sommeren, tok faktisk to sesonger før jeg greide å få såpass "teken" på det at jeg fikk fast fisk!
Førr Evig!
User avatar
Larsen
Site Admin
Site Admin
Posts: 7776
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:57 pm
Location: Bodø

Re: Den store fisketråden

Post by Larsen »

Nå skal det sies at jeg jukset litt da. Fisket i et vann der vi har hytte og båt. Går forbløffende mye enklere å kaste uten å sette seg fast i noe drit bak seg fra en båt :lol:
ingen87
Posts: 7042
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 114 times
Been thanked: 155 times
Contact:

Re: Den store fisketråden

Post by ingen87 »

Ja men det er jo ikke juks, det heftigste fluefiske er når du er ute i kano og kaster inn mot land etter vak! Det blir jo ikke mer juks enn å bruke vadere. Samme funksjonen.. En sjøørret på 1 kg på Møre, skralle greier, bra bett men stor oppgang av MEGET små fisk 300-500 gram, merkelig fiskeopplevelse egentlig.. Han andre jeg var sammen med tok to laks, på rundt kiloet. Langt fra det vi håpte på! Nå pakkes fluestanga ned for ei stund, og blir bytta ut med hagla! ;)
Førr Evig!
User avatar
Kesseboy
Posts: 15757
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1078 times

Re: Den store fisketråden

Post by Kesseboy »

Jeg kan komme på bedre måter å få ut aggresjonen på enn å skyte stakkars små uskyldige fisk med hagle :shock:
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
ingen87
Posts: 7042
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 114 times
Been thanked: 155 times
Contact:

Re: Den store fisketråden

Post by ingen87 »

Å?? Nå er jeg spent :wink:
Førr Evig!
User avatar
Larsen
Site Admin
Site Admin
Posts: 7776
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:57 pm
Location: Bodø

Re: Den store fisketråden

Post by Larsen »

ingen87 wrote:Ja men det er jo ikke juks, det heftigste fluefiske er når du er ute i kano og kaster inn mot land etter vak! Det blir jo ikke mer juks enn å bruke vadere. Samme funksjonen..
Nei kanskje ikke, men det føltes sånn siden det gikk påfallende mye bedre når jeg slapp å bekymre meg for hva som var bak meg :lol:

Første nappet kom forøvrig ved et uhell. Jeg hadde med meg både den vanlige stangen og fluestanga i båten. Etter en rekke kast uten hell skulle jeg videre den til et sted hvor jeg vet det er gode sjanser for fisk. Tilfeldighetene ville ha det til at det var fluestangen jeg holdt på med da og ytterligere tilfeldig at fluen ble liggende i vannet da jeg begynnte å ro til mitt bestemmelsested. Fluen lå bak meg og slik at jeg så aldri den var i vannet.

Fikk meg en overraskelse da jeg hørte et plask bak meg og leven fra stanga :)
Rakk naturligvis ikke å få tak i stanga i tide til å feste fisken men morro var det likevel og gav meg i alle fall tillit til at fluen jeg hadde valgt var noe fisken kunne tenke seg.
ingen87
Posts: 7042
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 114 times
Been thanked: 155 times
Contact:

Re: Den store fisketråden

Post by ingen87 »

Hehe, spesiell situasjon høres det ut som ;) Tror jeg skal få til en fisketur på søndag! En skikkelig sjøørret-tur.. Har fått lånt flere stenger fra jobben nå, så det blir bra :D
Førr Evig!
Post Reply