Den store fisketråden

Ta en pause fra fotballen og kom og fortell en vits. Eller fortell noe helt annet.

Moderators: Larsen, Mod-gruppen.

Post Reply
User avatar
Larsen
Site Admin
Site Admin
Posts: 7776
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:57 pm
Location: Bodø

Re: Den store fisketråden

Post by Larsen »

ingen87 wrote:Absolutt ingen dum tanke det ;) Høres ut som en drømmesommer! 8)
Jeg har gledet meg til sommeren i måneder allerede, er så sinnsykt klar for å komme meg ut med stanga igjen. Gleder meg ikke akkurat mindre av å skulle forsøke meg på fluefiske :D

Er det forøvrig noen som har peiling på et godt begynnersett til fluefiske?

Fikk forresten en slik i 30 årsgave hos mine kompiser:

Image

Skal bli stas å gå med den i forhold til den sjaiten av en sekk som raknet sist sommer :)
ingen87
Posts: 7044
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 115 times
Been thanked: 157 times
Contact:

Re: Den store fisketråden

Post by ingen87 »

Kommer an på hvor høy pris du er villig til å betale egentlig. Styr unna de settene som kommer i "gaveesker" der alt følger med. Sørg heller for å få en sammensatt pakke fra Løvold eller en av de andre fiskesjappene i Bodø. De pakkene er billige, men det er som regel ikke noe å satse på, hvis du tror du vil bruke stangen noen år. Er det kun for å teste om det er interessant å prøve, så kan det jo alltids være et alternativ, da man ikke taper det store beløpet på å "teste"! ;)

Jeg har også lært av mamma at man ikke skal leke med maten, men jeg gjør det likevel! :twisted:
Førr Evig!
User avatar
Larsen
Site Admin
Site Admin
Posts: 7776
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:57 pm
Location: Bodø

Re: Den store fisketråden

Post by Larsen »

Jeg ser f.eks en slik:

AWM fluefiskesett 9` kl.5
Produsent: Guideline

AWM fiskesett 9` kl.awm5
3 delt
Reelmaster lite trout fluesnellegl-reelmaster
High Fly fluesnøre kl.5
Backing

1365 kroner.

Det ser jo greit ut?
ingen87
Posts: 7044
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 115 times
Been thanked: 157 times
Contact:

Re: Den store fisketråden

Post by ingen87 »

Helt kurrant nybegynnersett det der! Tviler på at du vil komme til å angre!
Førr Evig!
User avatar
Larsen
Site Admin
Site Admin
Posts: 7776
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:57 pm
Location: Bodø

Re: Den store fisketråden

Post by Larsen »

Takk! :)

Da blir jeg sikkert å bestille meg et slikt et, gleder meg noe helt vilt selv om været ikke akkurat samarbeider nå :lol:
ingen87
Posts: 7044
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 115 times
Been thanked: 157 times
Contact:

Re: Den store fisketråden

Post by ingen87 »

Jeg skal ikke klage på været ihvertfall, slik det er meldt i helgen så er det mulig jeg og noen kompiser drar ut til skjærgården i dag! Det blir isåfall årets første tur med fluestanga. Den ble litt nedproritert før påske!
Førr Evig!
ingen87
Posts: 7044
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 115 times
Been thanked: 157 times
Contact:

Re: Den store fisketråden

Post by ingen87 »

En kompis av meg tok på lørdag en sjøørret på 2,4 med flue! Selv har jeg aldri løpt 200 meteren raskere, og dette var på svaberg. Det er morsomt å se folk som opplever sann fiskeglede! :hedre
Førr Evig!
G-s-enz
Posts: 5409
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:53 am
Location: Målselv
Has thanked: 205 times
Been thanked: 276 times

Re: Den store fisketråden

Post by G-s-enz »

fortsatt 700 gram opp til min rekord med ja det er en herlig opplevelse å få sjø-ørret fra 1,5 og oppover, en skikkelig kamp :D
I'm still here cus my love came to stay,Remember that even though the weather is grey today!

Jeg er han som nevnte at vi burde skaffe oss en speider i annenhvert innlegg!
ingen87
Posts: 7044
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 115 times
Been thanked: 157 times
Contact:

Re: Den store fisketråden

Post by ingen87 »

Fin sjøørret når de begynner å bikke over 3 kg altså! Jeg er enda et par kilo unna, har ikke vært helt heldig med fluestanga etter sjøørreten.. Rekorden min er vel 1,2 eller no sånt tafatt :roll:
Førr Evig!
G-s-enz
Posts: 5409
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:53 am
Location: Målselv
Has thanked: 205 times
Been thanked: 276 times

Re: Den store fisketråden

Post by G-s-enz »

Bare å komme til Målselva i starten av Juli så knekkes nok den rekorden fort,men du må nok muligens bytte ut fluestanga med haspel da :)
I'm still here cus my love came to stay,Remember that even though the weather is grey today!

Jeg er han som nevnte at vi burde skaffe oss en speider i annenhvert innlegg!
ingen87
Posts: 7044
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 115 times
Been thanked: 157 times
Contact:

Re: Den store fisketråden

Post by ingen87 »

Jeg fisker kanskje 60/40 % favør fluestanga.. Lysten for å få fisk blir såpass stor etterhvert, at jeg glømmer det jaget med at den skal ta på flue ;) Så haspelstanga er med den ;)
Førr Evig!
User avatar
Larsen
Site Admin
Site Admin
Posts: 7776
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:57 pm
Location: Bodø

Re: Den store fisketråden

Post by Larsen »

Endte opp med å kjøpe et Slate H20 sett, gleder meg noe sinnsykt til jeg får prøvd meg med den :D
ingen87
Posts: 7044
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 115 times
Been thanked: 157 times
Contact:

Re: Den store fisketråden

Post by ingen87 »

Slate har jo veldig bra stenger :D Sikkert et bra kjøp det der ;) Har bare prøvd ei Slate-stang, husker desverre ikke hvilken modell... Hvilken klasse kjøpte du? #5 eller?... Jeg for min del har syyykt lyst på Guideline LPXeRS #7 eller #8 (http://www.skittfiske.no/aspx/produkt/p ... plid=47186), siden jeg fisker bare mer og mer etter sjøørret/laks.. RS stanga er lagd for sjøfiske, og tyngre innlandsfiske.. Har også nylig prøvd ei Shimano Biocraft stang, kjempestang! Men er nok for de med litt større lommebok 8)
Førr Evig!
ingen87
Posts: 7044
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 115 times
Been thanked: 157 times
Contact:

Re: Den store fisketråden

Post by ingen87 »

G-s-enz wrote:Bare å komme til Målselva i starten av Juli så knekkes nok den rekorden fort,men du må nok muligens bytte ut fluestanga med haspel da :)
Har faktisk vurdert det i det siste. Viser seg at det er landstreff for bretonklubben 10-12 juli (hunderase) på Filmcamp i Øverbygd? Som ligger i Målselv kommune.. Kanskje slå to "fluer" i en smekk, bostavelig talt :)
Førr Evig!
G-s-enz
Posts: 5409
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:53 am
Location: Målselv
Has thanked: 205 times
Been thanked: 276 times

Re: Den store fisketråden

Post by G-s-enz »

Ja bare å ta kontakt,skal være hjemme da trur jeg,du må dog kjøre en 50 minutt ned mot havet da men :)
I'm still here cus my love came to stay,Remember that even though the weather is grey today!

Jeg er han som nevnte at vi burde skaffe oss en speider i annenhvert innlegg!
ingen87
Posts: 7044
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 115 times
Been thanked: 157 times
Contact:

Re: Den store fisketråden

Post by ingen87 »

Hvordan er fisket i det området hvor Øverbygd ligger?? Ser på kart at det er jo helt omringet av elver/vann overalt?? Ser at det ikke er alt for langt til Takvatn, har hatt mye om det iforhold til forvaltning av røyebestander, i et fag jeg tar nå i vår. Balsfjorden da? Er det noe fisk der?? Og isåfall, går det noe opp i den elva innerst i fjorden?? Ser ut som det er utrolig mange fiskemuligheter der :twisted:
Førr Evig!
G-s-enz
Posts: 5409
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:53 am
Location: Målselv
Has thanked: 205 times
Been thanked: 276 times

Re: Den store fisketråden

Post by G-s-enz »

Fisket i Øverbygd er nok bra,men det er for tidlig med tanke på fiske i elva hvertfall,vatnene rundt har jeg ikke mye kjennskap til men spør kjentfolk,dæm er for det meste hyggelig der oppe :wink:

Takvatnet har vel ganske grei røye på bra størrelse,men det er djevelsk mye smått der å,mulig båt er en fordel,men det skal nok ikke være alt for vanskelig å få lånt :)

I Balsfjorden skal det være mulig å få sjø-ørret fra land på den tida om man kjenne til kor man skal fiske,har nå slekt som bruke å få en del der hverfall,elven der er jeg mer usikker på :) Håpe det her var til hjelp :D
I'm still here cus my love came to stay,Remember that even though the weather is grey today!

Jeg er han som nevnte at vi burde skaffe oss en speider i annenhvert innlegg!
ingen87
Posts: 7044
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 115 times
Been thanked: 157 times
Contact:

Re: Den store fisketråden

Post by ingen87 »

Er greit å få litt innsikt ihvertfall ;)
Er som følge av den store tettheten av små røyer i Takvatn vi har hadd om det ;) I 1984 så va gjennomsnittlig størrelse for 12 års gammel røye bare 100 gram, det e helt fantastisk lite. I 1990, etter det hadde vært hardt uttak av smørøya, så hadde vekten på 12 åringene kommet opp på 700 gram ;) Har også en fantastisk fin tabell, som vis hvordan røya har endra habitatbruken i vannet etter det utfisket 8)
Førr Evig!
G-s-enz
Posts: 5409
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:53 am
Location: Målselv
Has thanked: 205 times
Been thanked: 276 times

Re: Den store fisketråden

Post by G-s-enz »

Ja det stemme nok bra,vi hadde skremmanes lite om det på skolen tiltross for at den ligg 15 minutt unna eller nå :?

Er nok flere vann i Målselv som treng ei renskning,men de sabla garnfiskeran tjyve jo bære i vannan med små bestanda(stor fisk). Har ett vann ca 3 km fra der jeg kommer fra som er ett ekstremt fint vann med fantastiske gytemuligheita,men ble drevet garnfiske der på 30 tallet(!) så no er alle fiskan rundt 2-3 hg. Skal sies at kraftig fisking av undertegnede og ti andre har snittstørrelsen gått opp de siste fem men :lol:
I'm still here cus my love came to stay,Remember that even though the weather is grey today!

Jeg er han som nevnte at vi burde skaffe oss en speider i annenhvert innlegg!
ingen87
Posts: 7044
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 115 times
Been thanked: 157 times
Contact:

Re: Den store fisketråden

Post by ingen87 »

Ja er desverre slik at det er mer aktuelt å fisk med grove garn, og ha minstemål på fisken... Enn å fiske med finmasket garn, og ha størstemål på fisken. Det er helt utrolig hvor mye fisk en stor fisk kan spise i løpet av et år (I et vann her på Ås spiste alle de store abborene og gjeddene mellom 40-50 tonn mort og småabbor!). I vann med tette bestander er store fiskeetende fisker gull verdt.. Så fort de er borte, får man en eksplosjon av planktonetende fisk, som gyter når de er 100 gram, og som blir hvite og kjipe i kjøttet.. Det er vel også ført til at dette er mer regelen enn unntaket når man fisker etter ørret eller røye i nordnorge.. Med mindre man vet om de bortgjemte perlene, der naturen har fått gått sin gang, uten de store utfiskingene på de største fiskene :blå
Førr Evig!
G-s-enz
Posts: 5409
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:53 am
Location: Målselv
Has thanked: 205 times
Been thanked: 276 times

Re: Den store fisketråden

Post by G-s-enz »

Yeah,jeg veit om en del sånne bortgjemte perle,de fleste må man jo være Lars Monsen for å gå til men har noen ess i ermet på sommern om elvefiske er dødt noen daga :D

Forøvrig,om du noen gang er i Øverbygd ca fra 1 August og utover,ta turen oppi Rostadalen,gå ett godt stykke oppi Rostadelva,jo lengre opp i elva du kommer jo større blir fisken, satt min ynkelige rekord på vanlig ørret der på 1350 g. Synd at jeg måtte på jobb to daga etterpå og måtte ned før jeg kom lengre opp til de virkelige ruggan,forøvrig jo lengre opp du kommer jo lettere er det å fiske med flue,null buske og veksling mellom stille elv og fine kulpa :wink:
I'm still here cus my love came to stay,Remember that even though the weather is grey today!

Jeg er han som nevnte at vi burde skaffe oss en speider i annenhvert innlegg!
ingen87
Posts: 7044
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 115 times
Been thanked: 157 times
Contact:

Re: Den store fisketråden

Post by ingen87 »

Hørtes ikke så verst ut det nei ;)
Førr Evig!
User avatar
Larsen
Site Admin
Site Admin
Posts: 7776
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:57 pm
Location: Bodø

Re: Den store fisketråden

Post by Larsen »

ingen87 wrote:Slate har jo veldig bra stenger :D Sikkert et bra kjøp det der ;) Har bare prøvd ei Slate-stang, husker desverre ikke hvilken modell... Hvilken klasse kjøpte du? #5 eller?... Jeg for min del har syyykt lyst på Guideline LPXeRS #7 eller #8 (http://www.skittfiske.no/aspx/produkt/p ... plid=47186), siden jeg fisker bare mer og mer etter sjøørret/laks.. RS stanga er lagd for sjøfiske, og tyngre innlandsfiske.. Har også nylig prøvd ei Shimano Biocraft stang, kjempestang! Men er nok for de med litt større lommebok 8)

Ble klasse fem ja. Jeg er veldig glad i lett ferskvannsfiske så er ikke spesielt aktuelt med noe større.
Slukstanga tar eksempelvis sluker fra 2-15 gram :)
ingen87
Posts: 7044
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 115 times
Been thanked: 157 times
Contact:

Re: Den store fisketråden

Post by ingen87 »

Sånn det skal være ;) Siklet som f*** på ei Shimano Beastmaster 1-11 g stang under Villmarksmessa! Fint at jeg ikke hadde penger!
Hvis lett ferskvannsfiske er det du liker best, ville det jo ikke vært såå usannsynlig å kjøre på med klasse 4 eller kanskje til og med klasse 3 ? ;) Selv kunne jeg per dags dato ønsket at jeg kjøpte klasse 4 fluestang, for da har jeg hadd en gyldig grunn til å kjøpe ny stang i klasse 7! hehe.. 8)
Førr Evig!
User avatar
Larsen
Site Admin
Site Admin
Posts: 7776
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:57 pm
Location: Bodø

Re: Den store fisketråden

Post by Larsen »

Tro meg jeg har tenkt tanken. Men siden det vistnok skulle være lettere å lære seg fluefiske med femmer så ble det det. Dessuten kan det jo være greit med en slik mellomstang.
Får jeg sansen for fluefiske så ender jeg nok opp med en lettere stang før eller senere :D

Nå er det faktisk fire stk jeg kjenner som skal forsøke seg på fluefiske denne sommeren, håper som F at jeg blir den første som klarer å få fast fisk :lol:
Post Reply