Mac eller PC?

Ta en pause fra fotballen og kom og fortell en vits. Eller fortell noe helt annet.

Moderators: Larsen, Mod-gruppen.

Christoph
Posts: 869
Joined: Mon Mar 29, 2004 2:21 pm
Location: Oslo

Mac eller PC?

Post by Christoph »

Jeg fant ut her om dagen at det er høyst nødvendig å bytte ut min tre år gamle skilpadde av en bærbar pc. Så kom jeg til å tenke på at jeg syns macbook'ene ser usannsynlig freshe ut, og at jeg sannsynligvis kommer til å falle rått for brukervennlighet og design når jeg får vent av meg to tiår med windowserfaring.

Så, da lurer jeg på.... Er mac virkelig like god som den ser ut? Er det vits å lære seg noe helt nytt, eller bør jeg holde meg til det etablerte, det trygge?

Jeg tenkte, hvis valget blir mac, å gå for den hvite macbooken, den ganske så "strippa" utgaven, siden jeg uansett bare bruker datamaskinen til surfing, photoshop på et svært amatørmessig nivå, samt et og annet fotballmanagerspill...

Jeg ser for meg innlegg fra begge "leire" her, som taler varmt om hvorfor jeg skal velge mac/pc.
liverglimt
Site Admin
Site Admin
Posts: 10791
Joined: Sun Apr 17, 2005 1:45 pm
Has thanked: 2309 times
Been thanked: 384 times

Re: Mac eller PC?

Post by liverglimt »

Jeg har sluttet å anbefale folk det ene eller det andre. Det er så åpenbart at til ditt bruk er det ett system. Hva det er trenger jeg ikke å nevne, men det lages i Cupertino.

Brukervennlighet står i høysetet. Det er sjelden plug and pray, det meste fungerer med en gang. Liker du dos-commandoer så velger du selvfølgelig ikke dette systemet. Selv om det har noe som kalles terminal, vi bare vet at det finnes, kan ikke huske hvor det er eller sist jeg brukte det. :wink:
@liverglimt
Mariasha
Posts: 2713
Joined: Mon Feb 23, 2004 7:29 pm
Location: Oslo
Has thanked: 66 times
Been thanked: 40 times

Re: Mac eller PC?

Post by Mariasha »

Jeg valgte en MacBook da jeg skulle ha meg laptop for to år siden - selv om jeg var særdeles skeptisk på forhånd. Har aldri angret :) Jeg valgte da den billigste modellen, og kjøpte et par ekstra gigabyte minne hos Komplett.no, da RAM hos Apple er/var svindyrt, og den modellen da ble solgt med 512MB. Superenkelt å bytte selv, bare man har et lite skrujern, dette finner man instruksjoner til på apple.no. Det eneste jeg har savnet er DVD-brenner, som fremdeles ikke finnes på den billigste MacBooken (særdeles merkelig, imho, endte med å kjøpe en ekstern).

Ang. det å lære seg noe nytt.. Tja, det meste er lett å skjønne med en gang, men det tar selvfølgelig litt tid før ting går på autopilot når man har jobbet med Windows i mange år, men jeg synes absolutt overgangen og det å "lære ting på nytt" er verdt det. Det meste er veldig intuitivt, egentlig, men fremstår vel kanskje som litt uvant i begynnelsen. Tar meg selv i å utsette å kjøpe stasjonær maskin nå, rett og slett fordi det er utenkelig å gå tilbake til Windows - og en iMac vil koste meg litt ekstra - enda jeg slett ikke bruker de mest "fancy" funksjonene som alltid får en del oppmerksomhet, for eksempel Spaces, Time Machine og Dashboard. Rett og slett digger operativsystemet, selv om det selvfølgelig er langt fra perfekt, så mener jeg det er nærmere enn Windows - til mitt bruk.

Jeg ville satt meg ned, kikket over hvilke programmet jeg brukte oftest, lett etter/funnet tilsvarende for Mac, og dermed sett om det ble en bra løsning for eget bruk (dvs. om det er noe du er superavhengig av som er vanskelig å finne alternativ til - men dette har jeg ikke opplevd selv. Eneste programmet jeg savner å kunne bruke er MS Visio, men har jo muligheten til å installere XP om det er krise). Slik du beskriver bruken din, vil jeg tro OS X passer fint. Har jo uansett alltid muligheten til å kjøre dual boot med Windows, men dersom man tror man ender opp med å holde seg til hovedsaklig Windows, så kan man jo like gjerne spare noen kroner på å gå for en annen maskin. Men jeg kan altså ikke komme på å ha snakket med noen som har endt opp med å "legge bort" OS X fullstendig til fordel for Windows på en Mac, etter å ha faktisk gitt det en sjanse.

Switch-guiden hos Mac1.no anbefales forresten på det sterkeste.
User avatar
Boombadila
Moderator
Moderator
Posts: 8382
Joined: Wed Mar 26, 2008 11:32 am
Has thanked: 39 times
Been thanked: 171 times

Re: Mac eller PC?

Post by Boombadila »

sakset fra ett annet forum:
utgangsspørsmålet
Så, ja - finnes det noen med Macbook som kan fortelle meg litt om erfaringer når det gjelder foto- og videoredigering? Det er hovedsaklig det eneste jeg kommer til å bruke Macbooken til.
diverse svar:
Jeg har ikke kjempeerfaring, men har nylig kjøpt meg en MacBook selv. Det eneste jeg er misfornøyd med på den er skjermen. Den klarer ikke å vise mer enn rundt 250.000 farger (3 * 6 bit), så jeg ser dithering på skjermbildet. Dette har jeg også lest at andre MacBook-brukere har klaget på. Skal du drive med bilde- og videoredigering vil jeg uansett anbefale MacBook Pro. Der er skjermen bedre, og den er større med høyere oppløsning uten dithering (som jeg har kunnet se)
Du får mer maskin for pengene med en PC, og de aktuelle programmene (fra Adobe, formoder jeg) blir uansett utgitt først til PC nå om dagen.

Bortsett fra det er selvsagt en Mac stilig, og gjør at du føler deg ekstra spesiell og utvalgt
Nei, jeg anbefaler en bærbar PC framfor en bærbar Mac.

Men uansett, bærbar eller stasjonær, får du mer datamaskin for pengene med en PC.
Om pengene ikke betyr noe, og image gjør det, kjøp gjerne en Mac. Det er stilige og lettvinte maskiner.
Så lenge du ikke kjøper en Air, da mister jeg all respekt for deg.

Det begynner å bli noen år siden det var sant at Macer var bedre enn PCer når det gjaldt grafisk arbeid.

PS: Du må aldri kalle en Mac for en Mac-PC, i alle fall ikke i nærheten av Mac-folk. Mac != PC.
Men en mac er jo en pc. Alle de trendy macfolkene har godt av å høre at deres mac har nøyaktig samme innhold som en relativt middelmådig PC, og at salgspoenget er et relativt pent utseende og det utmerkede OSX.

Når det er sagt så er det å benytte OSX en fin opplevelse. Personlig så synes jeg en mac er verdt pengene bare på grunn av operativsystemet. På den annen side kan du få omtrent samme resultat med en bærbar pc og linux for halve prisen. (For de uinvidde; OSX = Unix/linux)

Men! Om du er en vanlig bruker, og et ute etter en maskin som bare virker, ser fin ut, og har det (for vanlige brukere) beste operativsystemet i verden, kjøp en mac. Du kommer til å bli fornøyd med det pene utseende og hvor godt alle programmene virker sammen. Du blir også imponert over hvor utviklet OSX er i forhold til det langt mer amatørmessige Windows. Det er behagelig å ignorere ting som virus og malware, og om du er den typen så kan du med hevet hode benytte pc'en din på en kaffebar;)
og tilsist en liten illustrasjon:
Image

vet ikke om dette hjelper da men.
No one knows the reason for all this, but it is probably quantum
User avatar
Kesseboy
Posts: 15810
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1215 times
Been thanked: 1101 times

Re: Mac eller PC?

Post by Kesseboy »

En kamerat av meg har sverga på å aldri mer kjøpe Mac, etter flere dårlige erfaringer med en iBook, forløperen til MacBook. Broren min er stort sett misfornøyd med sin MacBook, som har servert alle slags saklige og usaklige problemer. Finnes nok horder av fornøyde Mac-brukere, og sjøl om det ikke skorter på ukritiske fanboys er ikke alt solskinn på den sida av brua heller, altså.

Har sjøl, etter en litt trøblete innkjøringsperiode, ingen problemer med Vista (stikkordet er HA NOK RAM!) og skjønner ikke problemet med det*. Kjører også en relativt fersk versjon av kUbuntu på ei maskin, velsignet fri for behovet for trylleformler og hackervenner for å få det til å funke. Så det er nok av ting å velge i ...


*Virus og malware? Bank i bordet, kan ikke huske å ha hatt en virusinfeksjon siden Windows 3.11 ...
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
User avatar
poteten
Moderator
Moderator
Posts: 5654
Joined: Fri Apr 08, 2005 6:20 pm
Location: Trondheim
Has thanked: 184 times
Been thanked: 357 times

Re: Mac eller PC?

Post by poteten »

Fnis. Jeg har jobbet med mac til grafisk arbeide i hele mitt liv, inntil nå nylig da vi gikk over til pc.


Jeg kan si med en gang at pc ikke er i nærheten av å kunne være like effektiv og god til grafisk arbeide som mac.

Den som sier noe annet, har virkelig, virkelig, virkelig lite peiling på hva han snakker om. Er ikke meningen å virke arrogant, men thats the facts.


Men igjen; skal du ikke bruke din laptop til grafisk arbeid, anbefaler jeg deg å kjøpe en bærbar pc. Skal du bruke tunge program, invester og kjøp en ordentlig mac.
Kritisk
User avatar
Larsen
Site Admin
Site Admin
Posts: 7776
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:57 pm
Location: Bodø

Re: Mac eller PC?

Post by Larsen »

poteten wrote:

Men igjen; skal du ikke bruke din laptop til grafisk arbeid, anbefaler jeg deg å kjøpe en bærbar pc.

For det første vil jeg bare si at jeg er helt uenig med setningen over.

Men først vil jeg bare påpeke at jeg har brukt PC i mange år og syntes Mac-folk var høyst tvilsomme individer med et heller suspekt forhold til maskinen sin med all den tydelige, overdrevne og ikke minst irriterende MAC-entusiasme.

For vel to år siden sa PC min takk for seg, da hadde jeg slitt med jevnlig blåskjerm fra maskinen var helt ny. Da djevelskapen gav seg for godt var min tålmodighet med PC fullstendig utslitt. Jeg orket sannelig ikke tanken på en ny.

Det var mens jeg var i denne sårbare emosjonelle tilstanden at Macfolket snek inn tvil i mitt sinn.

"...Her, smak på dette eplet, jeg lover deg at du ikke kommer til å angre.."

Svak som jeg var gav jeg endelig inn, jeg tok skrittet og bestillte meg en Macbook.
Det var ikke med så rent lite anger jeg tilbringte min første kveld med den hvite macbooken. Gang etter gang trykket jeg feil. Faen, tenkte jeg, dette var skikkelig dårlig idé.

To uker senere var historien en helt annen.

Nå forstår jeg hvorfor Mac folk er så irriterende entusiastiske, det er faktisk svært vanskelig å bli sånn selv. Det er egentlig ikke noe annet å si enn at det fungerer, hele tiden.

Så, for gjennomsnittsbrukeren kan jeg i grunn ikke se noe bedre argument enn akkurat det, det fungerer!

Mac anbefales varmt :)
User avatar
poteten
Moderator
Moderator
Posts: 5654
Joined: Fri Apr 08, 2005 6:20 pm
Location: Trondheim
Has thanked: 184 times
Been thanked: 357 times

Re: Mac eller PC?

Post by poteten »

Ja, jeg er jo enig i setningen du er uenig i. ;)


Jeg liker mac også, men jeg er er mer opptatt av å få en manskin som hjelper meg i å gjøre en jobb best mulig. Mac knuser PC i så måte i grafisk arbeid.

Jeg kan ikke si at det er tvingende nødvendig å ha mac om man bare skal bruke exel, surfe og spille spill.
Kritisk
User avatar
FSHelgeland
Posts: 7755
Joined: Sun May 15, 2005 1:18 pm
Location: Mosjøen

Re: Mac eller PC?

Post by FSHelgeland »

Hørte jeg onkel reisende mac? (Kom å syng en sang, leke gjør vi dagen lang)
Tippeliga 2015
User avatar
Los-Loco
Posts: 7357
Joined: Thu Feb 26, 2004 9:27 am
Location: Bodø
Has thanked: 475 times
Been thanked: 911 times
Contact:

Re: Mac eller PC?

Post by Los-Loco »

En viktig årsak til at Mac-brukere er så fornøyd, er den nesten totale mangelen på virus, trojanere og annen dævelskap som retter seg mot OSX.

Dette har selvsagt sin enkle årsak i at det er relativt få (sånn globalt sett) som bruker Mac, og hvis du er en programerer med dårlig selvbilde og liten pikk sånn at du må kompensere med å lage viruser, så vil du heller lage faenskap for mange enn for få.

Som lykkelig Mac-bruker er jeg derfor meget skeptisk til den stadig voksende horden av nye Mac-brukere, som etterhvert vil utgjøre et fristende bytte for lavmåls datanerder.

Jeg vil derfor på det sterkeste fraråde alle å kjøpe seg Mac; kjøp en PC og ikke la Mac-menigheten bli større enn den er nå! :mrgreen:
"Den virkelige faren er ikke at datamaskiner skal begynne å tenke som mennesker, men at mennesker skal begynne å tenke som datamaskiner!" Sydney Harris
Christoph
Posts: 869
Joined: Mon Mar 29, 2004 2:21 pm
Location: Oslo

Re: Mac eller PC?

Post by Christoph »

Jeg var for øvrig en liten tur innom Eplehuset i går, for å snuse litt på "varene".
Og jeg må bare innrømme at jeg ble mektig forført av både butikkens innhold og dens presentasjon.

Det ser rett og slett lekkert ut!

Jeg tror det blir en mac. Så får det heller stå sin prøve at jeg blir sittende å klø meg i hodet i et par uker grunnet det nye operativsystemet and what not.
liverglimt
Site Admin
Site Admin
Posts: 10791
Joined: Sun Apr 17, 2005 1:45 pm
Has thanked: 2309 times
Been thanked: 384 times

Re: Mac eller PC?

Post by liverglimt »

mac1.no er en fin portal for å finne ut av tingene. Mariasha la også ved linken til konverteringstråden.

Lykke til! :)
@liverglimt
Christoph
Posts: 869
Joined: Mon Mar 29, 2004 2:21 pm
Location: Oslo

Re: Mac eller PC?

Post by Christoph »

Takk for alle bidrag, forresten.

Er det slik at prisene på macbook er stort sett like overalt? At det ikke er særlig mye å spare på å kjøpe den på nett?

Stor fare for at jeg kommer ut med en macbook under armen neste gang jeg stikker innom, nemlig...
liverglimt
Site Admin
Site Admin
Posts: 10791
Joined: Sun Apr 17, 2005 1:45 pm
Has thanked: 2309 times
Been thanked: 384 times

Re: Mac eller PC?

Post by liverglimt »

Eplehuset har samme priser som apple har på sin nettbutikk. Så ja prisene er tilnærmet like. :)
@liverglimt
Mariasha
Posts: 2713
Joined: Mon Feb 23, 2004 7:29 pm
Location: Oslo
Has thanked: 66 times
Been thanked: 40 times

Re: Mac eller PC?

Post by Mariasha »

Om du skal kjøpe den billigste MacBook-modellen og går for minneoppgradering (luurt), vil jeg muligens anbefale deg å kjøpe et par ekstra GB RAM hos Komplett, MPX eller en annen ikke-Apple-butikk, ikke hos f.eks. Eplehuset. 1GB kan bli litt lite, og Apple er som sagt dyre på minne. Regner med den bare har to slotter, og at den sendes med 2x512MB, så enten 2x1GB eller 2x2GB er nok absolutt verdt de hundrelappene det vil koste.
User avatar
Vassvik
Posts: 1407
Joined: Fri Jan 28, 2005 12:16 pm
Location: Narvik

Re: Mac eller PC?

Post by Vassvik »

Det er gøy å sammenligne prisen på hardware i en MacBook, kontra prisen på tilsvarende hardware i en vanlig PC.

Overpriset ræl.. Bare min mening såklart. :D
Andres meninger støter meg.
User avatar
poteten
Moderator
Moderator
Posts: 5654
Joined: Fri Apr 08, 2005 6:20 pm
Location: Trondheim
Has thanked: 184 times
Been thanked: 357 times

Re: Mac eller PC?

Post by poteten »

Sier bare litt om hvor lite peil du har.
Kritisk
User avatar
Boombadila
Moderator
Moderator
Posts: 8382
Joined: Wed Mar 26, 2008 11:32 am
Has thanked: 39 times
Been thanked: 171 times

Re: Mac eller PC?

Post by Boombadila »

Og du har så veldig mye mer peiliing?
No one knows the reason for all this, but it is probably quantum
User avatar
Los-Loco
Posts: 7357
Joined: Thu Feb 26, 2004 9:27 am
Location: Bodø
Has thanked: 475 times
Been thanked: 911 times
Contact:

Re: Mac eller PC?

Post by Los-Loco »

Ettersom innholdet i en Mac fortiden er påfallende likt innholdet i en PC, så er det vanskelig å komme unna at Vassvik har et poeng.

Men (over)prisen forsvarer seg med et os som er verdt hver krone.
"Den virkelige faren er ikke at datamaskiner skal begynne å tenke som mennesker, men at mennesker skal begynne å tenke som datamaskiner!" Sydney Harris
liverglimt
Site Admin
Site Admin
Posts: 10791
Joined: Sun Apr 17, 2005 1:45 pm
Has thanked: 2309 times
Been thanked: 384 times

Re: Mac eller PC?

Post by liverglimt »

Jeg vil se regnestykket som gjør at folk ler så voldsomt over den "store" forskjellen i pris. Få det opp og fram for her har jeg mistet noen poeng. Vis meg en Windows maskin med samme spec så jeg kan se at den koster så mye mindre. Jeg venter. :)
@liverglimt
User avatar
poteten
Moderator
Moderator
Posts: 5654
Joined: Fri Apr 08, 2005 6:20 pm
Location: Trondheim
Has thanked: 184 times
Been thanked: 357 times

Re: Mac eller PC?

Post by poteten »

Boombadila wrote:Og du har så veldig mye mer peiliing?
Ja, jeg vil påstå det. Har da jobbet med mac og pc om hverandre i 10 år snart. På forskjellige vis.
Kritisk
User avatar
poteten
Moderator
Moderator
Posts: 5654
Joined: Fri Apr 08, 2005 6:20 pm
Location: Trondheim
Has thanked: 184 times
Been thanked: 357 times

Re: Mac eller PC?

Post by poteten »

Los-Loco wrote:Ettersom innholdet i en Mac fortiden er påfallende likt innholdet i en PC, så er det vanskelig å komme unna at Vassvik har et poeng.
PC prøver og prøver, men like god eller i nærheten, å matche mac på min type arbeid klarer de ikke.
Kritisk
User avatar
Los-Loco
Posts: 7357
Joined: Thu Feb 26, 2004 9:27 am
Location: Bodø
Has thanked: 475 times
Been thanked: 911 times
Contact:

Re: Mac eller PC?

Post by Los-Loco »

poteten wrote:
Los-Loco wrote:Ettersom innholdet i en Mac fortiden er påfallende likt innholdet i en PC, så er det vanskelig å komme unna at Vassvik har et poeng.
PC prøver og prøver, men like god eller i nærheten, å matche mac på min type arbeid klarer de ikke.
Nei, men det har jo med operativsystemet å gjøre! Bare stokk blinde (og de som har vært uheldig med et mandagsprodukt fra Apple) vil hevde at Windows er bedre enn Apple OSX til slikt.

Vassvik henviser til hardwaren, ikke softwaren, og der har han unektelig et poeng. At operativsystemet OSX er helt overlegent, og gir bedre ytelse selv med "små" prosessorer, er jo en annen sak.
"Den virkelige faren er ikke at datamaskiner skal begynne å tenke som mennesker, men at mennesker skal begynne å tenke som datamaskiner!" Sydney Harris
User avatar
Boombadila
Moderator
Moderator
Posts: 8382
Joined: Wed Mar 26, 2008 11:32 am
Has thanked: 39 times
Been thanked: 171 times

Re: Mac eller PC?

Post by Boombadila »

poteten wrote:
Boombadila wrote:Og du har så veldig mye mer peiliing?
Ja, jeg vil påstå det. Har da jobbet med mac og pc om hverandre i 10 år snart. På forskjellige vis.
Det er godt mulig, mitt poeng er bare det at din første setning ikke er så veldig informativ om hvorfor unge her vassvik ikke har peiling.

Men altså, min menning er at det er omtrent det samme hva du benytter, bare du har nok kvallitetsram og bra nok cpu(helst dual core).
No one knows the reason for all this, but it is probably quantum
MacDaddy
DGH TIFO
DGH TIFO
Posts: 2136
Joined: Thu Jul 21, 2005 6:18 am
Location: Bodø
Contact:

Re: Mac eller PC?

Post by MacDaddy »

Nøkkelen her er operativsystemet, men la oss konsentrere oss om prisen. Det er nemlig en myte at Mac er dyrere enn PC om man sammenligner innholdet. En prissjekk utført nå i august viser følgende:

Image
http://www.tomshardware.com/reviews/app ... ,1985.html


Byttet selv til Mac i 2004 og kommer nok ikke til å gå tilbake til Windows med mindre det skjer store forandringer her eller der.. Er med andre ord storfornøyd!
http://www.youtube.com/watch?v=SyzDOcOw5qY" onclick="window.open(this.href);return false;
Post Reply