OL i Tromsø

Ta en pause fra fotballen og kom og fortell en vits. Eller fortell noe helt annet.

Moderators: Larsen, Mod-gruppen.

Post Reply
User avatar
Los-Loco
Posts: 7363
Joined: Thu Feb 26, 2004 9:27 am
Location: Bodø
Has thanked: 479 times
Been thanked: 914 times
Contact:

OL i Tromsø

Post by Los-Loco »

Enten så er søkemotoren her på forumet elendig, eller så er det utrolig nok ikke opprettet en OL-tråd før nå når hele sulamitten er skrinlagt!

På lik linje med Amundsen i avisa Nordlys er jeg rimelig provosert over måten søringene har håndtert denne saken på. Og det må være lov til å stille spørsmålet; hvis ikke Norge, som er bortimot verdens rikeste land, kan ta seg råd til å arrangere OL, hvem i all verden skal gjøre det da?
"Den virkelige faren er ikke at datamaskiner skal begynne å tenke som mennesker, men at mennesker skal begynne å tenke som datamaskiner!" Sydney Harris
User avatar
eidurgud
Posts: 9741
Joined: Wed Jun 22, 2005 6:16 pm
Location: Bodø
Has thanked: 2 times
Been thanked: 10 times

Re: OL i Tromsø

Post by eidurgud »

Mener vi hadde en tråd om dette, men som du sier så er ikke søkemotoren all verden..
NupiSnowJog
Posts: 2001
Joined: Sun Nov 21, 2004 11:02 pm
Location: Bodø wohooo

Re: OL i Tromsø

Post by NupiSnowJog »

Amundsen tabba seg lodrett ut i tabloid, og jeg har ingen respekt for den mannen. Når det blir dobbelt så dyrt som de har gitt beskjed om, så gjør det meg ingenting at de mister OL i denne omgang.

Dessuten gir det jo oss bedre sjanse til å ha EM :wink:
ARGH!
User avatar
Boombadila
Moderator
Moderator
Posts: 8389
Joined: Wed Mar 26, 2008 11:32 am
Has thanked: 39 times
Been thanked: 171 times

Re: OL i Tromsø

Post by Boombadila »

mja, det verste av alt er vel det at det faktisk gir oss en dårligere sjanse, så lenge vi må ha statsgaranti for å få til ett EM og.
No one knows the reason for all this, but it is probably quantum
User avatar
tomath
Posts: 3134
Joined: Sun Aug 28, 2005 5:42 pm
Has thanked: 92 times
Been thanked: 152 times

Re: OL i Tromsø

Post by tomath »

NupiSnowJog wrote:Amundsen tabba seg lodrett ut i tabloid, og jeg har ingen respekt for den mannen.
Enig. Det ble bare for dumt når han prøvde å arrestere Paule fordi hun hadde basert sitt standpunkt basert på dette utvalget eller hva det var.
"If you just talk, I find that your mouth comes out with stuff" - Karl Pilkington
User avatar
FSHelgeland
Posts: 7755
Joined: Sun May 15, 2005 1:18 pm
Location: Mosjøen

Re: OL i Tromsø

Post by FSHelgeland »

Å at Lillehammer-OL ble 4 ganger dyrere en det skulle bli. Ja det har vi allerede glemt... Prisen hadde ikke vært noe tema hadde det ikke vært for at dette OL skulle skje nord for Trondheim.
Tippeliga 2015
tjongs
Posts: 2583
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:17 pm
Location: Bodø
Has thanked: 98 times
Been thanked: 184 times

Re: OL i Tromsø

Post by tjongs »

Takk og pris for at dette aldri blir noe av.

Et OL hadde sikkert vært hyggelig det, men etter at flammen hadde blitt slukket, hadde vi stått igjen med en drøss av anlegg det ikke finnes folk til å bruke.
.......men så ble superlaget født!!!
Dessuten mener jeg at Tromsø bør ødelegges.
User avatar
RS
Posts: 1067
Joined: Sat Aug 27, 2005 12:23 pm

Re: OL i Tromsø

Post by RS »

Jeg har ikke hatt tid til å sette meg inn i alle sidene i denne saken, men jeg må nok innrømme at jeg ble litt skuffet da idretten sa nei i dag.
Det er en ting at OL koster penger. For det er ufattelig mye penger i vår lille økonomi. Ta Kina som eksempel, de hadde råd til å bruke så mye for de har en så mye større økonomi enn lille Norge. Dermed bli inflasjonspresset fra en slik utbygging mindre. MEN dette betyr at Norge IKKE skal arrangere OL i overskuelig fremtid, om det er Trondheim, Oslo eller Bærum for den saks skyld. For det hadde blitt dyrt å arrangere det der også.

Mtp anleggene så går det ikke an å si at det er Nord-Norge som taper disse investeringene, det er Tromsø og Troms som taper dem. Det var vell ingen planer om å bygge noe anlegg i Lofoten, Ofoten, Salten, Helgeland eller Finnmark. Dermed blir det litt dumt å bruke dette argumentet.

Men for å være ærlig, så tror jeg et OL i Oslo, med samme kostnadsramme, hadde blitt "godkjent" av idretten. Dermed skjønner jeg godt at dette er en følelse laddet avgjørelse for Tromsø-væringene. For slikt kan det ikke være i 2008, og det er på tide at vi sier i fra. Jeg har personlig ikke sett så mye til den storstilte Nordområdesatsningen (bortsett fra flyttingen av FOHK til Reitan)
User avatar
Boombadila
Moderator
Moderator
Posts: 8389
Joined: Wed Mar 26, 2008 11:32 am
Has thanked: 39 times
Been thanked: 171 times

Re: OL i Tromsø

Post by Boombadila »

Tja, jeg er jo blant de som mener at det faktisk var feil av oss å ha OL på lillehammer, så jeg ser ikke helt hvorfor vi skal ha ett OL til. Nå ser jeg bort i debatten om det lar seg arrangere eller ei, også er jeg så frekk at jeg spør, hvorfor skal vi ha ett OL i utgangspunktet?
Hva er motivet vårt for å påta oss en slik oppgave?
nasjonalisme?

Edit: en annen ting jeg ikke fatter, idretten sier nei til å betale 22,3% av anleggskotsnadene. De skal jo være glad at de ikke må betale 100%, som de egentlig burde.

Hadde noen tilbydt meg at jeg kunne få kjøpe en leilighet for bare 22,3% av prisen, og noen andre hadde betalt resten uten at jeg måtte betale de tilbake etterpå eller gjort noe som gjenytelse, såklart hadde jeg jo slått til.
No one knows the reason for all this, but it is probably quantum
Glimt1916
Posts: 5649
Joined: Sat May 21, 2005 11:45 am
Has thanked: 441 times
Been thanked: 443 times

Re: OL i Tromsø

Post by Glimt1916 »

Om æ har forstått det rett så vil idretten få en fast sum til anleggsutbygging i åran som kommer. Velg de å bruk alt på anlegg for et OL i Tromsø så bli det ikke nokka igjen til resten av landet i disse åran. Det vil si at all anna anleggsutvikling vil stå på vent til etter OL.

Personlig synes æ det e heilt på sin plass at dette prosjektet blei skrinlagt når man så kordan tallan så ut. Og en del av regnefeilan til Tromsø 2018 e jo nesten for utrolig til å vær sant. De brukte tall fra Lillehammer fjorten år tilbake i tid for å beregn utgifta til flytransport. Der bomma de bare med en milliard....
User avatar
Los-Loco
Posts: 7363
Joined: Thu Feb 26, 2004 9:27 am
Location: Bodø
Has thanked: 479 times
Been thanked: 914 times
Contact:

Re: OL i Tromsø

Post by Los-Loco »

Synes vel egentlig ikke at totalprisen som Veritas kom fram til var så mye å rynke på nesen av. Korriger meg gjerne hvis jeg husker feil, men Lillehammer-OL endte vel på drøye 8 milliarder, gjorde det ikke det? At prisen drøyt dobles 24 år senere, kan vel neppe overraske noen? Bare lønnsnivået er jo doblet i Norge allerede siden 1994, og enda er det mange år igjen til 2018.
"Den virkelige faren er ikke at datamaskiner skal begynne å tenke som mennesker, men at mennesker skal begynne å tenke som datamaskiner!" Sydney Harris
Glimt1916
Posts: 5649
Joined: Sat May 21, 2005 11:45 am
Has thanked: 441 times
Been thanked: 443 times

Re: OL i Tromsø

Post by Glimt1916 »

Det overraska tydeligvis Tromsø 2018 :wink:
Sikkerhetstiltak. Hadde ikke satt av penger. +1155 mill. kr.

Flytransport. Tromsø 2018 brukte gamle tall. + 936 mill. kr.

Reserver. Satt av for lite til uforutsette hendelser: +2000 mill. kr.

Deltagerlandsby. Hadde for lave byggekostnader. +448 mill. kr.

Innkvartering av medier. For lave leiepriser på brakker og Hurtigruten. +406 mill. kr.

Presse- og mediesenter. Oppga bare pris for råbygg. +545 mill. kr.

Drift idrettsanlegg. Tromsø feiltolket Lillehammer-budsjettet, samt økt drift før lekene starter. + 282 mill. kr.

Budsjettfeil. Tromsø 2018 baserte seg å mer positiv valutakurs og prisanslag. + 520 mill. kr.

Ishaller. Høyere utgifter til 8 ishaller for skøyter, kunstløp, ishockey og curling. + 728 mill. kr.

Bob og aking. Dyrere anlegg. + 109 mill. kr.

Alpinanlegg. Dyrere alpinanlegg +191 mill. kr.

Freestyle/snowboard. Dyrere anlegg for freestyle, snowboard og skicross. +156 mill kr.

Oversikten inneholder ikke OL-overskridelser under 100 mill. kr.

Kilde: Rapport fra Advansia, Det Norske Veritas og Samfunns- og Næringslivsforskning.
Mr Røsten
Posts: 1426
Joined: Tue Jun 14, 2005 8:57 pm
Location: Bodø

Re: OL i Tromsø

Post by Mr Røsten »

Hvem er det egentlig som ser på vinter-OL? Det kan ikke være snakk om mange. Hvert fall ikke i de idrettene der Norge hevder seg... Mener å ha lest at kortbaneløp på skøyter er idretten som trekker flest :)
FØRR EVIG
kimbo
Posts: 437
Joined: Tue Mar 25, 2008 11:57 pm
Location: Rønvika
Contact:

Re: OL i Tromsø

Post by kimbo »

sian d ikke blir OL i tromsø kan man i stede bruk pængan tel EM i Bodø :D
Positivitetsmafian
Post Reply