Verdens beste øl

Ta en pause fra fotballen og kom og fortell en vits. Eller fortell noe helt annet.

Moderators: Larsen, Mod-gruppen.

Hva drikker du helst en lørdagskveld (med fri dagen derpå)?

Vann
1
6%
Øl
2
11%
Vin
2
11%
Sprit
2
11%
Rusbrus
0
No votes
Pepsi Max
3
17%
Vievann
2
11%
Motorolje 10/40
2
11%
Kaffe
0
No votes
Kakao
0
No votes
Coca Cola
2
11%
Rødsprit
1
6%
Annen type brus
1
6%
Melk
0
No votes
Olivenolje
0
No votes
Drikker ikke. Kun intravenøst, takk.
0
No votes
 
Total votes: 18

Kenneth
Posts: 2634
Joined: Sat Feb 28, 2004 12:17 pm
Location: Bodø

Verdens beste øl

Post by Kenneth »

I denne artikkelen http://www.dagbladet.no/2009/07/24/maga ... l/7335692/ fant jeg noen morsomme konklusjoner på diverse ølsorter.
"Sitter bra og avslutter OK."

"Grei øl uten nødvendig spenst."

"Dette er for lett." (om et øl med 10,5% alkohol) :mrgreen:

"Tilsatt kaffe og anbefaling på flaska om å nyte det til frokost. Dansker, altså!"

"Noe i ubalanse."

"Mangler finesse i avslutningen."

"Som en sykkel med støttehjul."

"Lite delikat, og er ikke balansert."
Ut fra noen av konklusjonene, var det øl som ble testet, eller fotballspillere? :mrgreen:
"Some people believe football is a matter of life and death, I am very disappointed with that attitude. I can assure you it is much, much more important than that."

-Bill Shankly-
Cheese Smirnoff
Posts: 5822
Joined: Wed Mar 26, 2008 5:02 pm
Location: Steigen, eksil i Trondheim

Re: Verdens beste øl

Post by Cheese Smirnoff »

Motorolje 10/40? Er det en sånn der 40/60-greie eller?
Heia, heia, heia!

- Ole-Gunnar Iversen
Kenneth
Posts: 2634
Joined: Sat Feb 28, 2004 12:17 pm
Location: Bodø

Re: Verdens beste øl

Post by Kenneth »

Smaken er ikke så veldig forskjellig kan jeg tenke meg :)
"Some people believe football is a matter of life and death, I am very disappointed with that attitude. I can assure you it is much, much more important than that."

-Bill Shankly-
Ville Lehtinen
Posts: 3417
Joined: Sun Aug 28, 2005 2:42 pm
Location: Oslo/Steigen
Has thanked: 42 times
Been thanked: 56 times
Contact:

Re: Verdens beste øl

Post by Ville Lehtinen »

Innis & Gunn, som dukker opp litt ned på lista i artikkelen er et veldig godt og spesielt øl. Det har en nokså fresk ettersmak av karamell og eik :) Anbefales!
User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16541
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 962 times
Been thanked: 736 times
Contact:

Re: Verdens beste øl

Post by Sulliken »

Motorolje er nå bedre enn maling :mrgreen:
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
User avatar
Kesseboy
Posts: 15757
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1079 times

Re: Verdens beste øl

Post by Kesseboy »

Nåh, maling har da både en frekk snert i duften og en myndig avslutning!
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
dalers
Posts: 8254
Joined: Sun May 09, 2004 1:35 pm
Location: dengulehorde.no

Re: Verdens beste øl

Post by dalers »

Svensk Päron MER!
JAFFA Ananas brus!

Disse to burde nok vært med i avstemningen :)
Football is about glory, it is about doing things in style and with a flourish, about going out and beating the lot, not waiting for them to die of boredom
Danny Blanchflower, Tottenham 1954-64
Ville Lehtinen
Posts: 3417
Joined: Sun Aug 28, 2005 2:42 pm
Location: Oslo/Steigen
Has thanked: 42 times
Been thanked: 56 times
Contact:

Re: Verdens beste øl

Post by Ville Lehtinen »

Saklig innspill, anyone?
Julie:)
Posts: 671
Joined: Wed Mar 26, 2008 12:15 am
Location: Bodø

Re: Verdens beste øl

Post by Julie:) »

dalers wrote:Svensk Päron MER!
Den er fantastisk god! Har vært å hinta rundt omkring i Bodøs butikker på at dette er noe de burde få i hyllene, men så langt har det ikke skjedd noenting. :p Jeg venter i spenning!!
Kenneth
Posts: 2634
Joined: Sat Feb 28, 2004 12:17 pm
Location: Bodø

Re: Verdens beste øl

Post by Kenneth »

Ville Lehtinen wrote:Saklig innspill, anyone?
Godt mulig jeg ødela den muligheten med avstemminga og det øverste innlegget :mrgreen:

Liker forøvrig Carlsberg. Mack smaker såpevann. Kjennes ut som man har spist et vegg-til-veggteppe fra danskebåten dagen derpå med Mack. At folk drikker Tuborg, MÅ jo være for at det er desidert billigst i de fleste butikkene.

Er svært lite bereist når det gjelder ølsorter, som dere muligens ser :)
"Some people believe football is a matter of life and death, I am very disappointed with that attitude. I can assure you it is much, much more important than that."

-Bill Shankly-
User avatar
Kesseboy
Posts: 15757
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1079 times

Re: Verdens beste øl

Post by Kesseboy »

Av sort er india pale ale min desiderte favoritt, og kan finne stor nytelse i en tysk weissbier. Foretrekker ellers Heineken og Dahls (miljøskada etter fem år i Trondheim). Har nok en tendens til å holde meg til lys pils (kjerringøl), men går heller ikke av vegen for noe mørkt og engelsk.

Wow, nå hørtes det ut som om jeg var DEN ølhunden, jo.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
Cheese Smirnoff
Posts: 5822
Joined: Wed Mar 26, 2008 5:02 pm
Location: Steigen, eksil i Trondheim

Re: Verdens beste øl

Post by Cheese Smirnoff »

Guinness, Murphys, Kilkenny, Newcastle Brown Ale... Mørkt er godt. Weissbier fra kran i München er i en klasse for seg selv, flaskene man får kjøpt på polet er ikke i nærheten.

Minnes med glede Mack Isbjørn på de klare, lange flaskene. Det var jammen godt øl for pengene!
Heia, heia, heia!

- Ole-Gunnar Iversen
MacDaddy
DGH TIFO
DGH TIFO
Posts: 2136
Joined: Thu Jul 21, 2005 6:18 am
Location: Bodø
Contact:

Re: Verdens beste øl

Post by MacDaddy »

Julie:) wrote:
dalers wrote:Svensk Päron MER!
Den er fantastisk god! Har vært å hinta rundt omkring i Bodøs butikker på at dette er noe de burde få i hyllene, men så langt har det ikke skjedd noenting. :p Jeg venter i spenning!!
Siden dette er et produkt som ikke finnes i Norge må du nok vente lenge.
http://www.youtube.com/watch?v=SyzDOcOw5qY" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
eidurgud
Posts: 9741
Joined: Wed Jun 22, 2005 6:16 pm
Location: Bodø
Has thanked: 2 times
Been thanked: 10 times

Re: Verdens beste øl

Post by eidurgud »

Mack er møkk, syns jeg. Har store problemer med å skjønne at noen faktisk mener de liker produktene derfra.

Tuborg er billig og bra, Nordlandspils går greit, det samme med Carlsberg. Jeg syns det smaker best med Corona - men jeg er overhodet ikke noen ølhund, som dere ser..
User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16541
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 962 times
Been thanked: 736 times
Contact:

Re: Verdens beste øl

Post by Sulliken »

Mack smaker som den er sila igjennom sure sokker. Samme med Rignesen, men her i byen er det nesten det eneste man kan få på utesteder til en ok pris. Tuborg er "nødpils", drikkanes, men det er det. Carsberg kan jeg bare drikke noen få av, for den skummer nå vanvittig i magen, at jeg raper skum. Samme med Coronaen og Solen og.

Erdinger Weissbeer er godt. Liker Stella Artois. Blå og Rød Hansa fatøl, Tyrkiske Effes var faktisk godt.. Guinness, Murphys og Newcastle er gode å ta en eller to av. Ellers har jeg smakt mye forskjellig på BeerPalace på aker brygge. Blant annet en Amerikansk mørk Ale med sjokoladesmak (only in America) som faktisk vil overraske deg.
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
User avatar
Kesseboy
Posts: 15757
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1079 times

Re: Verdens beste øl

Post by Kesseboy »

Mack er, som flere nevner, noe som kommer nederst på lista mi. Jeg bare får ikke til å like det. Det har selskap i bunn av Borg, med sin umiskjennelige oppvaskvannsmak, og Tuborg som knapt er drikkandes sjøl med flytende promille. Dessverre er det jo nesten bare Mack igjen på by'n i Bodø. Ikke at jeg drar ut spesielt ofte, men ...

Og så smakte jeg en gang i tida noe belgisk, Orville's Trappist. Det er muligens det jævligste jeg noen gang har hatt i min munn, det smakte ei blanding av plast, formaldehyd og håndsåpe. Blæh.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
MhepA
Moderator
Moderator
Posts: 10468
Joined: Thu Sep 15, 2005 6:15 pm
Has thanked: 6 times
Been thanked: 176 times

Re: Verdens beste øl

Post by MhepA »

Carlsberg og Nordlandspils er vel det eneste jeg kan få i meg, tror jeg. Nå har ikke jeg prøvd så mange typer øl. Men jeg er ingen øl-elsker (det ligger faktisk ikke i familien).
En gang Glimt, alltid GLIMT!
User avatar
Los-Loco
Posts: 7293
Joined: Thu Feb 26, 2004 9:27 am
Location: Bodø
Has thanked: 442 times
Been thanked: 877 times
Contact:

Re: Verdens beste øl

Post by Los-Loco »

Et spørsmål som vel kunne stått under lurer-på-tråden, men som havner her ettersom det handler om øl:

Må innledningsvis beklage min manglende øl-kompetanse, som avholds er jeg stort sett bare bevandret i merkene Freeze, Munkholm og Clausthaler.

Øl serveres jo helst iskaldt (med mindre man er brite). Hva er grunnen til at det er tabu og strengt forbudt å servere isbiter i ølen, slik man gjør med det meste av annen drikke man ønsker skal holde seg kald?

Er det beinhard fanatisme mot selv en aldri så liten utvanning som ligger bak, eller påvirker isbiter smaken negativt på en slik måte at det ikke veies opp av at ølen da faktisk holder lavere temperatur? Eller er det andre ting som skjer?

Jeg kunne jo ha testet det ut selv på et glass Freeze, men ettersom dette er en så tabu ting å gjøre, frykter jeg litt at det er ting jeg ikke har fått med meg her. Kanskje eksploderer hele ølen i kontakt med is?

Anyone?
"Den virkelige faren er ikke at datamaskiner skal begynne å tenke som mennesker, men at mennesker skal begynne å tenke som datamaskiner!" Sydney Harris
liverglimt
Site Admin
Site Admin
Posts: 10720
Joined: Sun Apr 17, 2005 1:45 pm
Has thanked: 2224 times
Been thanked: 366 times

Re: Verdens beste øl

Post by liverglimt »

Forringelse av smaken er vel det mest nærliggende og muligens tradisjon.

To sammenligninger:
Shandy eller Clarita
Øl og sprite eller lemon. Frisk drikk for sommeren, konsummeres av meg i mengder, men ofte med alkoholfri. Like god uansett og forfriskende i varmen.

Tinto verano
Rødvin med sprite og isbiter. Enda bedre enn den forrige. Forfriskende, har ikke forsøkt med alkoholfri, men fungerer helt sikkert like bra.

Utfra disse to drinkene så kan jeg si at i øl blander man ting, men aldri isbiter. Men fortell nordmenn at spanjoler drikker rødvin med isbiter og sprite så tror de at det er noe galt. Men som sagt, det er meget godt. PRØV!
@liverglimt
MacDaddy
DGH TIFO
DGH TIFO
Posts: 2136
Joined: Thu Jul 21, 2005 6:18 am
Location: Bodø
Contact:

Re: Verdens beste øl

Post by MacDaddy »

Øl og sprite (Radler på tysk) er ikke så værst faktisk.

I asia er det btw helt normalt med isbiter i øl..
http://www.youtube.com/watch?v=SyzDOcOw5qY" onclick="window.open(this.href);return false;
Cheese Smirnoff
Posts: 5822
Joined: Wed Mar 26, 2008 5:02 pm
Location: Steigen, eksil i Trondheim

Re: Verdens beste øl

Post by Cheese Smirnoff »

Aldri har jeg blitt så skuffa som den gangen jeg kjøpte med Radler i god tro.
Heia, heia, heia!

- Ole-Gunnar Iversen
User avatar
Los-Loco
Posts: 7293
Joined: Thu Feb 26, 2004 9:27 am
Location: Bodø
Has thanked: 442 times
Been thanked: 877 times
Contact:

Re: Verdens beste øl

Post by Los-Loco »

MacDaddy wrote:Øl og sprite (Radler på tysk) er ikke så værst faktisk.
Tyskerne lager mer enn gjerne blandings av alt mulig. De selger også noe de kaller Spezicola, som er en miks av diversen Coca Cola-produkter (tror det består av 50% Cola, 25% Fanta og 25% Sprite, uten at jeg er helt sikker).
MacDaddy wrote:I asia er det btw helt normalt med isbiter i øl..
Interessant! Så ølen eksploderer altså ikke...? :tenk Spørs om ikke dette må testes.
"Den virkelige faren er ikke at datamaskiner skal begynne å tenke som mennesker, men at mennesker skal begynne å tenke som datamaskiner!" Sydney Harris
MacDaddy
DGH TIFO
DGH TIFO
Posts: 2136
Joined: Thu Jul 21, 2005 6:18 am
Location: Bodø
Contact:

Re: Verdens beste øl

Post by MacDaddy »

Los-Loco wrote: Interessant! Så ølen eksploderer altså ikke...? :tenk Spørs om ikke dette må testes.
Ikke noe mer brusing enn når du har isbiter i brus..
http://www.youtube.com/watch?v=SyzDOcOw5qY" onclick="window.open(this.href);return false;
liverglimt
Site Admin
Site Admin
Posts: 10720
Joined: Sun Apr 17, 2005 1:45 pm
Has thanked: 2224 times
Been thanked: 366 times

Re: Verdens beste øl

Post by liverglimt »

Isbiter først så går det meget bedre, samme med sprite eller lemon i en Clarita. :)
@liverglimt
User avatar
Boombadila
Moderator
Moderator
Posts: 8371
Joined: Wed Mar 26, 2008 11:32 am
Has thanked: 38 times
Been thanked: 166 times

Re: Verdens beste øl

Post by Boombadila »

Jeg vil anta at dette har noe med smak og behag å gjøre.

Rent personlig så tror jeg at enkelte lyse øltyper klarer seg helt fint med isbiter, mens andre mer mørke(og dermed kraftigere på smak) typer er mer ømfintlig for ice/vann i seg.
No one knows the reason for all this, but it is probably quantum
Post Reply