lån fra lånekassen

Ta en pause fra fotballen og kom og fortell en vits. Eller fortell noe helt annet.

Moderators: Larsen, Mod-gruppen.

Post Reply
DutteBerg
Posts: 7
Joined: Fri Sep 25, 2009 3:03 pm
Contact:

lån fra lånekassen

Post by DutteBerg »

Jeg er søring, men digger Glimt. Har gjort det siden 80- tallet og jeg må si jeg har opplevd mange gode spillere iløpet av bare den tiden.

Jeg tror neste år kan bli en god sesong. Vi må bare fullføre i år.

Jeg hørte på en fest her at Lånekassen sletter lån dersom man bosetter seg i Finnmark. Er dette sant? Og hvorfor er det slik?
User avatar
tomath
Posts: 3134
Joined: Sun Aug 28, 2005 5:42 pm
Has thanked: 92 times
Been thanked: 152 times

Re: lån fra lånekassen

Post by tomath »

De sletter 10% av lånet ditt hvert år ja, men avgrenset opp til 25 000 årlig. Det forutsetter at du er i jobb og gjelder ikke bare for Finnmark, men enkelte steder nord i Troms også.

Begrunnelsen er vel å få folk til å bosette seg her vil jeg tro.
"If you just talk, I find that your mouth comes out with stuff" - Karl Pilkington
User avatar
Los-Loco
Posts: 7352
Joined: Thu Feb 26, 2004 9:27 am
Location: Bodø
Has thanked: 471 times
Been thanked: 911 times
Contact:

Re: lån fra lånekassen

Post by Los-Loco »

Det er korrekt, og det er også noen skattemessige fordeler å bo i det samme området, uten at jeg kan disse i detalj. Tanken er å tiltrekke seg kompetanse. De som har mye studielån er jo gjerne de som har høy utdanning, og som da kan være interessert i å bo i Finnmark/Nord-Troms noen år for å banke ned gjelden. Men man må huske på at det er en god del kostnader knyttet til å bo så langt nord også...
"Den virkelige faren er ikke at datamaskiner skal begynne å tenke som mennesker, men at mennesker skal begynne å tenke som datamaskiner!" Sydney Harris
User avatar
milla
Posts: 896
Joined: Tue Jul 20, 2004 9:38 pm
Location: Bartebyen

Re: lån fra lånekassen

Post by milla »

Los-Loco wrote: Men man må huske på at det er en god del kostnader knyttet til å bo så langt nord også...
Jeg skal prøve å komme med noen ukvalifiserte innvendinger, angående kostnader :) . Ja det er vel en del utgifter med å bo så langt nord dersom du ønsker å reise en del mens du er der. Det er ikke bare å hoppe på restplasser til utlandet for eksempel, siden du må ha flybilletter til hovedsaklig Oslo for å komme deg videre. I tillegg er nok kanskje bensin og mat litt dyrere. Men på den annen side, har et vennepar som akkurat har kjøp leilighet i Oslo. 3.5 millioner for 65 kvm. I Finnmark/Nord-Troms får du et palass for denne prisen. Dersom man bor i Finnmark noen år kan man få sletta en del gjeld, få noen skattemessige fordeler, få oppleve skikkelig nordnorsk vær, bo billig og dermed spare seg opp en del penger...
Glimt - i medgang og motgang
DGHmedlem nr 19, drakt nr 5 :D
Medlem av Musketøsene
User avatar
Boombadila
Moderator
Moderator
Posts: 8382
Joined: Wed Mar 26, 2008 11:32 am
Has thanked: 39 times
Been thanked: 171 times

Re: lån fra lånekassen

Post by Boombadila »

Men samtidig får man som oftest bedre betalt om man jobber i Oslo, så det hele koker vel egentlig ned til at en selv må gjøre de vurderinger som kreves.
No one knows the reason for all this, but it is probably quantum
User avatar
tomath
Posts: 3134
Joined: Sun Aug 28, 2005 5:42 pm
Has thanked: 92 times
Been thanked: 152 times

Re: lån fra lånekassen

Post by tomath »

I min jobb er det faktisk motsatt. I Oslo har man ett lønnstrinn lavere for tilsvarende jobb, uten at det utgjør noen enorm forskjell selvsagt.
"If you just talk, I find that your mouth comes out with stuff" - Karl Pilkington
User avatar
Los-Loco
Posts: 7352
Joined: Thu Feb 26, 2004 9:27 am
Location: Bodø
Has thanked: 471 times
Been thanked: 911 times
Contact:

Re: lån fra lånekassen

Post by Los-Loco »

Riktig nok er boligene i Oslo betydelig dyrere enn i Finnmark (naturlig nok), men man må vel også ta med i beregningen at boliginvesteringen i Oslo er temmelig mye sikrere enn i Finnmark. Med mulig unntak av Alta, Kirkenes og Hammerfest, så er boligkjøp i Finnmark en risikosport, dersom du ikke har planer om å slå deg ned for godt.

Men bolig er vel også det eneste man får billigere i Finnmark. Så at de har skattefordel og lånekassenedskrivninger er vel fortjent!
"Den virkelige faren er ikke at datamaskiner skal begynne å tenke som mennesker, men at mennesker skal begynne å tenke som datamaskiner!" Sydney Harris
Christoph
Posts: 869
Joined: Mon Mar 29, 2004 2:21 pm
Location: Oslo

Re: lån fra lånekassen

Post by Christoph »

Reglene er slik at du får avskrevet 10 prosent av ditt totale studielån, eller maks 25.000 kroner, for hver 12-månedersperiode du er folkeregistrert i Finnmark. Det vil si, flytter du nordover 01.01.10, vil du få uttelling 01.01.11.

I tillegg får du skattefordeler, i form av et særskilt finnmarksfradrag. Tror dette beløper seg til rundt 10.000 kroner per år, alt etter hvilken skatteklasse du er i.

Oi, det var det noen som hadde svart på for lenge siden, gitt.. jaja :)
DutteBerg
Posts: 7
Joined: Fri Sep 25, 2009 3:03 pm
Contact:

Re: lån fra lånekassen

Post by DutteBerg »

tomath wrote:De sletter 10% av lånet ditt hvert år ja, men avgrenset opp til 25 000 årlig. Det forutsetter at du er i jobb og gjelder ikke bare for Finnmark, men enkelte steder nord i Troms også.

Begrunnelsen er vel å få folk til å bosette seg her vil jeg tro.
Et slikt tiltak er egentlig ikke så dumt, hvertfall ikke når det ser ganske svart ut for min studiekarriere så langt. Men vet ikke helt om det er verdt å reise til nord for en reduksjon på 25 000,- på det gunstigste lån som finnes, i året altså..

Tiltaket synes jeg også sier litt om Finnmark, finnes det virkelig ikke noe der oppe som kan friste søringer? Når jeg hører dette tilbudet så ser jeg for meg akademikere fra sør som kommer i en buss, lempet av bussen og står på bar bakke med villmenn og skurker. Bussjårføren haster seg inn på bussen igjen etter å lempet av bagasjen, og sier nervøst: L..L..Lykke t.t.til :P
User avatar
Los-Loco
Posts: 7352
Joined: Thu Feb 26, 2004 9:27 am
Location: Bodø
Has thanked: 471 times
Been thanked: 911 times
Contact:

Re: lån fra lånekassen

Post by Los-Loco »

DutteBerg wrote:Tiltaket synes jeg også sier litt om Finnmark, finnes det virkelig ikke noe der oppe som kan friste søringer? Når jeg hører dette tilbudet så ser jeg for meg akademikere fra sør som kommer i en buss, lempet av bussen og står på bar bakke med villmenn og skurker. Bussjårføren haster seg inn på bussen igjen etter å lempet av bagasjen, og sier nervøst: L..L..Lykke t.t.til :P
Tja, det er vel ganske presist beskrevet. Sånn rent bortsett i fra at ingen med vettet i behold reiser fra Sør-Norge til Finnmark med buss!
"Den virkelige faren er ikke at datamaskiner skal begynne å tenke som mennesker, men at mennesker skal begynne å tenke som datamaskiner!" Sydney Harris
DutteBerg
Posts: 7
Joined: Fri Sep 25, 2009 3:03 pm
Contact:

Re: lån fra lånekassen

Post by DutteBerg »

Los-Loco wrote:
DutteBerg wrote:Tiltaket synes jeg også sier litt om Finnmark, finnes det virkelig ikke noe der oppe som kan friste søringer? Når jeg hører dette tilbudet så ser jeg for meg akademikere fra sør som kommer i en buss, lempet av bussen og står på bar bakke med villmenn og skurker. Bussjårføren haster seg inn på bussen igjen etter å lempet av bagasjen, og sier nervøst: L..L..Lykke t.t.til :P
Tja, det er vel ganske presist beskrevet. Sånn rent bortsett i fra at ingen med vettet i behold reiser fra Sør-Norge til Finnmark med buss!
Jeg tror heller ingen ville reist med buss, men transporten ville vært med en gammel buss fra 40-tallet fra flyplassen. Jeg antar at det er for tidlig for hundeslede-ekspressen? :P

Huff nei...stygg vits, men synes egentlig at et slikt foretak også er mindre pent. Vi gir deg økonomiske goder, bare bosett og tilfør noe til oss, vi er i nød :P

Går det an om jeg oppretter et firma med adresse i Finnmark, så det ser ut som jeg jobber der, eller må jeg omadressere og fysisk bo der? Nå fikk jeg et annet bilde i hodet: At Lånekassen eller bankmennene er pliktig til å avlegge visitt til søringer med mye lån 3 ganger om dagen, frokost, middag og kvelds, slik at de er sikre på at ingen rømmer :P haha
User avatar
Los-Loco
Posts: 7352
Joined: Thu Feb 26, 2004 9:27 am
Location: Bodø
Has thanked: 471 times
Been thanked: 911 times
Contact:

Re: lån fra lånekassen

Post by Los-Loco »

Du skal fysisk befinne deg i Finnmark ja, det er mye av poenget! :wink:
"Den virkelige faren er ikke at datamaskiner skal begynne å tenke som mennesker, men at mennesker skal begynne å tenke som datamaskiner!" Sydney Harris
G-s-enz
Posts: 5430
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:53 am
Location: Målselv
Has thanked: 211 times
Been thanked: 280 times

Re: lån fra lånekassen

Post by G-s-enz »

Har faktisk vurdert det der etter jeg er ferdigutdanna :) Finns det nå oversiktlig liste over kordan kommuna i Nord-troms det gjelder?

Er neppe såå ille å bo i Finnmark,hvertfall ikke for meg om jeg jobbe i en kommune med rike fiskemuligheter :D
I'm still here cus my love came to stay,Remember that even though the weather is grey today!

Jeg er han som nevnte at vi burde skaffe oss en speider i annenhvert innlegg!
User avatar
tomath
Posts: 3134
Joined: Sun Aug 28, 2005 5:42 pm
Has thanked: 92 times
Been thanked: 152 times

Re: lån fra lånekassen

Post by tomath »

DutteBerg wrote:Tiltaket synes jeg også sier litt om Finnmark, finnes det virkelig ikke noe der oppe som kan friste søringer?
Vel, jeg er en østlending som aldri hadde vært nord for Senja før jeg flyttet til Vardø for halvannen måned siden så noen lar seg tydeligvis friste. Jeg stortrives i hvert fall så langt, så får man jo se hvordan det blir når vinter og mørketid slår til for fullt.

Hva som evt. kan friste med å bo i Finnmark vurderer du nok best selv, men skattefordeler og avskriving av studielån bør neppe være den eneste motivasjonen for da tror jeg ikke du holder du ut særlig lenge.
"If you just talk, I find that your mouth comes out with stuff" - Karl Pilkington
User avatar
Kesseboy
Posts: 15807
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1214 times
Been thanked: 1101 times

Re: lån fra lånekassen

Post by Kesseboy »

Er sikkert fint for de som er glad i natur og/eller ikke synes at det er det helt store med naboer i store mengder nært innpå, for eksempel. Men jeg sjøl hadde nok sett litt mørkt på å bo i Vardø ...
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
DutteBerg
Posts: 7
Joined: Fri Sep 25, 2009 3:03 pm
Contact:

Re: lån fra lånekassen

Post by DutteBerg »

tomath wrote: Vel, jeg er en østlending som aldri hadde vært nord for Senja før jeg flyttet til Vardø for halvannen måned siden så noen lar seg tydeligvis friste. Jeg stortrives i hvert fall så langt, så får man jo se hvordan det blir når vinter og mørketid slår til for fullt.

Hva som evt. kan friste med å bo i Finnmark vurderer du nok best selv, men skattefordeler og avskriving av studielån bør neppe være den eneste motivasjonen for da tror jeg ikke du holder du ut særlig lenge.
Jeg tror ikke det vil være mulig for meg med bare økonomiske grunner nei. Men jeg synes fortsatt at det er en litt halv desperat ting å tilby med dette. - Vi mangler kompetanse og alle flytter herfra, vi reduserer lån, bare kom.
Men det er kanskje bare hvordan jeg selv sier det på som kanskje gjør at det blir litt sånn og :P

Til deg som har fiskejobb, du er vel gjeldfri etter 1 år på sjøen antar jeg? :P hehe Norlands-Røkke asså :P
Post Reply