Ny regjering - med skrekkminister!

Ta en pause fra fotballen og kom og fortell en vits. Eller fortell noe helt annet.

Moderators: Larsen, Mod-gruppen.

User avatar
Los-Loco
Posts: 7363
Joined: Thu Feb 26, 2004 9:27 am
Location: Bodø
Has thanked: 480 times
Been thanked: 914 times
Contact:

Ny regjering - med skrekkminister!

Post by Los-Loco »

Grete Faremo som forsvarsminister? :shock:

Seriøst, hva er det Jens tenker på? Faremo er den minst populære minister vi har hatt siden Quisling og hans gjeng flyttet ut av regjeringskontorene, og måtte gå av i skam under Jagland. Hva i huleste skal vi med den dama igjen?
"Den virkelige faren er ikke at datamaskiner skal begynne å tenke som mennesker, men at mennesker skal begynne å tenke som datamaskiner!" Sydney Harris
User avatar
eidurgud
Posts: 9741
Joined: Wed Jun 22, 2005 6:16 pm
Location: Bodø
Has thanked: 2 times
Been thanked: 10 times

Re: Ny regjering - med skrekkminister!

Post by eidurgud »

I tillegg til henne, så har de børstet støv av Sigbjørn Johnsen (som blir finansminister) og Karl Eirik Schjøtt-Pedersen (som stabssjef på statsministerens kontor).

Nåværende forsvarsminister Anne-Grete Strøm-Erichsen blir visstnok ny helseminister.

Jens har blitt som Glimt - henter kun inn gamle "helter". Hvorfor ikke prøve noe nytt? Ikke det at jeg har alternativer til de nevnte postene, men..
sjura ;)
Posts: 662
Joined: Wed Mar 26, 2008 12:00 am
Location: Bodø

Re: Ny regjering - med skrekkminister!

Post by sjura ;) »

Bare en liten rettelse.. Pedersen er stabssjef og går sansynligvis over til samordningsminister :)
Den som gjør seg til kryp, kan ikke klage over å bli knust.
- Immanuel Kant -
dalers
Posts: 8254
Joined: Sun May 09, 2004 1:35 pm
Location: dengulehorde.no

Re: Ny regjering - med skrekkminister!

Post by dalers »

Jagland. Det var statsministern sin det.

Anne Holt som justisminister. Glory days :D
Football is about glory, it is about doing things in style and with a flourish, about going out and beating the lot, not waiting for them to die of boredom
Danny Blanchflower, Tottenham 1954-64
Wendigo
Posts: 1503
Joined: Wed Oct 01, 2008 5:03 pm
Has thanked: 241 times
Been thanked: 115 times

Re: Ny regjering - med skrekkminister!

Post by Wendigo »

Faremo er dyktig, og måtte gå sist for en sak hun ikke hadde en dritt med å gjøre annet enn at hun hadde overtatt overordnet ansvar.

Å sammenligne med Quisling er ikke bare på trynet det er noe så inn for j.... feil.
In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move.
-Douglas Adams-
dalers
Posts: 8254
Joined: Sun May 09, 2004 1:35 pm
Location: dengulehorde.no

Re: Ny regjering - med skrekkminister!

Post by dalers »

Jagland tvang Faremo til å gå. Hun hadde det konstitusjonelle ansvaret for overvåkningen av Berge Furre, men ville ikke innrømme det ei heller ta konsekvensen av det. Bra av Jagland. Mindre skarpt av Faremo.
Football is about glory, it is about doing things in style and with a flourish, about going out and beating the lot, not waiting for them to die of boredom
Danny Blanchflower, Tottenham 1954-64
User avatar
Los-Loco
Posts: 7363
Joined: Thu Feb 26, 2004 9:27 am
Location: Bodø
Has thanked: 480 times
Been thanked: 914 times
Contact:

Re: Ny regjering - med skrekkminister!

Post by Los-Loco »

Wendigo wrote:Faremo er dyktig, og måtte gå sist for en sak hun ikke hadde en dritt med å gjøre annet enn at hun hadde overtatt overordnet ansvar.

Å sammenligne med Quisling er ikke bare på trynet det er noe så inn for j.... feil.
Faremo er helt sikkert dyktig til sine ting, men man kommer ikke unna det faktum at hun var en inderlig forhatt justisminister, spesielt i forhold til en del hårete umenneskelige innvandringsavgjørelser.

Og jeg sammenlikner henne ikke med Quisling, jeg bare poengterer at etter ham (og selvsagt Lie, Lunde, Fuglesang og de øvrige statsrådene under ham) har ingen vært mer upopulær enn Faremo. Kommer du på noen så fortell det gjerne.

Å pille fram igjen en minister som måtte gå av på grunn av politisk skandale, er et lite smart trekk. Faremo har helt sikkert gjort sine saker greit i privat næringsliv etter 1996, men det betyr for meg intet annet enn at hun burde fått lov til å være der. Ser forresten at hun gikk av som direktør i Microsoft i fjor, og at hun ikke har hatt noen annen fulltidsjobb siden da. Det får regjeringen til å framstå som et arbeidsmarkedstiltak, hvor gamle ap-kumpaner kan få sysselsatt seg! Pjuk!

Edit: Dalers! Jeg ser hva du prøver på, men det biter ikke på meg! :wink: Jeg hadde faktisk trua på Jagland som statsminister, og syntes han hadde mange spennende tanker. Ikke minst likte jeg at han hentet inn folk til statsrådposter som ikke var partibroilere. Han fikk ufortjent mye pepper fra media, som var sulteforet på snacks fra regjeringskvartalet etter Gros periode. Hun var jo skuddsikker. I ettertid har imidlertid Jagland gjort sine bommerter, med fredsprisen som et foreløpig soleklart høydepunkt!
"Den virkelige faren er ikke at datamaskiner skal begynne å tenke som mennesker, men at mennesker skal begynne å tenke som datamaskiner!" Sydney Harris
Wendigo
Posts: 1503
Joined: Wed Oct 01, 2008 5:03 pm
Has thanked: 241 times
Been thanked: 115 times

Re: Ny regjering - med skrekkminister!

Post by Wendigo »

Når man bruker Quisling for å sette ett (etter min mening perverst) perspektiv så sammenligner man. Uavhengig av om du bruker ordet sammenligning, så er det faktisk det som skjer, det er bare sofisteri å påstå noe annet.

I tillegg er det ganske drøyt å fremsette en påstand uten belegg, for så å be de som er uenige om å belegge sine påstander... Jeg kan ihvertfall huske Hernes off the top of my head...
In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move.
-Douglas Adams-
User avatar
Kesseboy
Posts: 15821
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1215 times
Been thanked: 1103 times

Re: Ny regjering - med skrekkminister!

Post by Kesseboy »

"Siden Quisling" == "Etter krigen"
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
User avatar
Los-Loco
Posts: 7363
Joined: Thu Feb 26, 2004 9:27 am
Location: Bodø
Has thanked: 480 times
Been thanked: 914 times
Contact:

Re: Ny regjering - med skrekkminister!

Post by Los-Loco »

Wendigo wrote: I tillegg er det ganske drøyt å fremsette en påstand uten belegg, for så å be de som er uenige om å belegge sine påstander... Jeg kan ihvertfall huske Hernes off the top of my head...
Ettersom det ikke lages noen offisielle popularitetsmålinger for norske ministre, så er det vel soleklart at en påstand rundt en eksministers (manglende) popularitet alltid kan angripes for å ha manglende belegg. Jeg har for den del ikke noe "belegg" for å si at Quisling var mindre populær enn Faremo var heller, så dette er naturligvis kun basert på min generelle (og selvsagt subjektive) oppfatning om hvordan ting er.

Jeg har forøvrig ikke bedt deg om å belegge eller dokumentere noen påstand om hvilken minister som skulle ha vært mer upopulær enn Faremo. Jeg har bedt deg å komme med forslag på hvem det i tilfelle skulle være, siden du var uenig i min påstand. Og Hernes var et godt forslag, jeg skal gi deg den! Jeg mener nå likevel å huske at det i all hovedsak var innen lærerorganisasjonene Hernes gjorde seg upopulær ved sin smått hyperaktive trang til å finne på noe nytt hele tiden, mens Faremo høstet vrede hos et betydelig bredere lag av befolkningen.
Last edited by Los-Loco on Tue Oct 20, 2009 9:57 pm, edited 1 time in total.
"Den virkelige faren er ikke at datamaskiner skal begynne å tenke som mennesker, men at mennesker skal begynne å tenke som datamaskiner!" Sydney Harris
User avatar
eidurgud
Posts: 9741
Joined: Wed Jun 22, 2005 6:16 pm
Location: Bodø
Has thanked: 2 times
Been thanked: 10 times

Re: Ny regjering - med skrekkminister!

Post by eidurgud »

sjura wrote:Bare en liten rettelse.. Pedersen er stabssjef og går sansynligvis over til samordningsminister :)

"Statsråd ved Statsministerens kontor Karl Eirik Schjøtt-Pedersen (Ap)" står det å lese på db.no.
User avatar
tomath
Posts: 3134
Joined: Sun Aug 28, 2005 5:42 pm
Has thanked: 92 times
Been thanked: 152 times

Re: Ny regjering - med skrekkminister!

Post by tomath »

Så vidt jeg har forstått så er det vel bare Stoltenberg og Gahr Støre som er ministere i lovens forstand, men samordningsminister blir vel den vanligste benevnelsen på Schjøtt-Pedersen.
"If you just talk, I find that your mouth comes out with stuff" - Karl Pilkington
User avatar
Los-Loco
Posts: 7363
Joined: Thu Feb 26, 2004 9:27 am
Location: Bodø
Has thanked: 480 times
Been thanked: 914 times
Contact:

Re: Ny regjering - med skrekkminister!

Post by Los-Loco »

I lovens forstand? Hva mener du med det?
"Den virkelige faren er ikke at datamaskiner skal begynne å tenke som mennesker, men at mennesker skal begynne å tenke som datamaskiner!" Sydney Harris
User avatar
tomath
Posts: 3134
Joined: Sun Aug 28, 2005 5:42 pm
Has thanked: 92 times
Been thanked: 152 times

Re: Ny regjering - med skrekkminister!

Post by tomath »

Mener å ha hørt at det kun er statsminister og utenriksminister som er de offisielle titlene, mens de øvrige er statsråder. Klarer ikke å finne det noe sted så det er mulig jeg enten har hørt feil eller misforstått.
"If you just talk, I find that your mouth comes out with stuff" - Karl Pilkington
User avatar
Boombadila
Moderator
Moderator
Posts: 8389
Joined: Wed Mar 26, 2008 11:32 am
Has thanked: 39 times
Been thanked: 171 times

Re: Ny regjering - med skrekkminister!

Post by Boombadila »

Tja, hvis man nå ser på grunnloven, så heter det seg i §12 første ledd følgende:
Kongen vælger selv et Raad af stemmeberettigede norske Borgere. Dette Raad skal bestaa af en Statsminister og i det mindste syv andre Medlemmer.
Hvis man da i tillegg ser på §22 første setning, så sier den følgende:
Statsministeren og de øvrige Statsraadets Medlemmer samt Statssekretærene kunne, uden foregaaende Dom, afskediges af Kongen, efterat han derom har hørt Statsraadets Betænkning.
Dette er såvidt jeg kan forstå gjennomgangstonen, at det er en statsminister og resten er medlemmer av statsrådet. Så dermed tror jeg at du har rett Tomath.
No one knows the reason for all this, but it is probably quantum
User avatar
Los-Loco
Posts: 7363
Joined: Thu Feb 26, 2004 9:27 am
Location: Bodø
Has thanked: 480 times
Been thanked: 914 times
Contact:

Re: Ny regjering - med skrekkminister!

Post by Los-Loco »

Den er grei, men jeg ser ikke hvorfor utenriksministeren skulle stå i en annen stilling enn de øvrige statsråder? Utenriksministeren (eller statsråd for utenrikssaker) er rett nok nr 2 i regjeringen (i alle fall normalt, i en ettpartiregjering), men forøvrig står han/hun vel på linje med de andre rent tittelmessig?
"Den virkelige faren er ikke at datamaskiner skal begynne å tenke som mennesker, men at mennesker skal begynne å tenke som datamaskiner!" Sydney Harris
User avatar
Frodo Baggins
Posts: 2280
Joined: Tue Jan 18, 2005 11:28 pm

Re: Ny regjering - med skrekkminister!

Post by Frodo Baggins »

Som en liten avsporing:
I England har de Prime Minister, og resten av regjeringen har noe med Secretary i tittelen sin som f.eks Foreign sectretary
"Brons 2010, silver 2011 nästa år tar vi guldet!"
Wendigo
Posts: 1503
Joined: Wed Oct 01, 2008 5:03 pm
Has thanked: 241 times
Been thanked: 115 times

Re: Ny regjering - med skrekkminister!

Post by Wendigo »

Kesseboy wrote:"Siden Quisling" == "Etter krigen"
Enig i at dette betyr stort sett det samme, men i den sammenhengen kan det vel vanskelig forståes slik at Quisling er primært brukt som et tidsbegrep, og tilfeldigvis også var statsråd... :lol:

Etter å ha tenkt litt mer rundt populær og ikke, kan jeg nok komme med en del navn, men tror heller jeg bare skal si meg enig med Los-Loco om at dette er høyst subjektivt, og ellers bare innse at vi er uenige om uviktige ting som politikk, men heier på riktig lag. :glimt
In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move.
-Douglas Adams-
User avatar
Los-Loco
Posts: 7363
Joined: Thu Feb 26, 2004 9:27 am
Location: Bodø
Has thanked: 480 times
Been thanked: 914 times
Contact:

Re: Ny regjering - med skrekkminister!

Post by Los-Loco »

Og da var jammen Faremo tilbake som justisminister!

http://www.dn.no/forsiden/politikkSamfu ... 267375.ece

Man skulle nesten tro at Stoltenberg hadde vært på kurs hos norske fotballstyrer for å lære å resirkulere folk som tidligere har bevist sin manglende suksessfaktor.
"Den virkelige faren er ikke at datamaskiner skal begynne å tenke som mennesker, men at mennesker skal begynne å tenke som datamaskiner!" Sydney Harris
User avatar
Boombadila
Moderator
Moderator
Posts: 8389
Joined: Wed Mar 26, 2008 11:32 am
Has thanked: 39 times
Been thanked: 171 times

Re: Ny regjering - med skrekkminister!

Post by Boombadila »

jaja, så får vi se hva som skjer nå.

Selv har jeg en mistanke om at denne regjeringen egentlig kunne bestått av to personer, rent effektivt sett, nemlig Gahr Støre og Sigbjørn Johnsen.
No one knows the reason for all this, but it is probably quantum
liverglimt
Site Admin
Site Admin
Posts: 10806
Joined: Sun Apr 17, 2005 1:45 pm
Has thanked: 2318 times
Been thanked: 385 times

Re: Ny regjering - med skrekkminister!

Post by liverglimt »

Hva driver egentlig de andre med som ingen i departementene kunne ha gjort? :twisted:
@liverglimt
User avatar
Frodo Baggins
Posts: 2280
Joined: Tue Jan 18, 2005 11:28 pm

Re: Ny regjering - med skrekkminister!

Post by Frodo Baggins »

At Faremo måtte gå i skam er vel en sannhet med kraftige modifikasjoner. Hun ble ofret av en svak statsminister som ikke var på høyden ...
"Brons 2010, silver 2011 nästa år tar vi guldet!"
User avatar
Los-Loco
Posts: 7363
Joined: Thu Feb 26, 2004 9:27 am
Location: Bodø
Has thanked: 480 times
Been thanked: 914 times
Contact:

Re: Ny regjering - med skrekkminister!

Post by Los-Loco »

Etter noen få måneder som justisminister er altså Faremo tilbake på samme spor som i sin forrige justisministerperiode.

"Ironlady" Faremo tolker reglene på verste måte, og trumfer igjennom utsendelser med de mest tragiske menneskelige konsekvenser for flere hundre norske barn som resultat.

Selv gamle AP-veteraner kjenner seg ikke igjen i AP-politikken, og håper på en helomvending:

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/arti ... d=10079128
Tidligere Ap-politiker og stortingsrepresentant Grethe Fossum er også sterkt kritisk til asylpolitikken.

- Den er umenneskelig, og absolutt ikke Ap-politikk verdig, sier hun.
Jeg har selv opplevd at partiet har snudd i en slik sak. På 90-tallet var jeg nesten alene om å mene at Kosovoalbanerne skulle få kirkeasyl. I starten opplevde jeg å bli frosset ut av mine partifeller, men etter hvert forsto også de viktigheten av kirkeasylet. Det endte med at daværende justisminister Anne Holt lot dem få bli, husker Fossum.
Jeez, hvor historieløse er det mulig å bli? Hvem satt som justisminister i 1992-1996 og lagde skrekkregimet som gjorde at kirkeasyl ble gjeninnført i Norge for første gang på flere hundre år? Grete Faremo! Hvem tok over som justisminister etter Faremo i 1996 og måtte rydde opp slik at ikke AP ble stemplet som rene høyreekstremister i innvandringspolitikken? Anne Holt! Er det noen som tror at Faremo kommer til å snu?
"Den virkelige faren er ikke at datamaskiner skal begynne å tenke som mennesker, men at mennesker skal begynne å tenke som datamaskiner!" Sydney Harris
User avatar
Boombadila
Moderator
Moderator
Posts: 8389
Joined: Wed Mar 26, 2008 11:32 am
Has thanked: 39 times
Been thanked: 171 times

Re: Ny regjering - med skrekkminister!

Post by Boombadila »

Er Faremo i rett parti?
No one knows the reason for all this, but it is probably quantum
User avatar
Los-Loco
Posts: 7363
Joined: Thu Feb 26, 2004 9:27 am
Location: Bodø
Has thanked: 480 times
Been thanked: 914 times
Contact:

Re: Ny regjering - med skrekkminister!

Post by Los-Loco »

Nei.
"Den virkelige faren er ikke at datamaskiner skal begynne å tenke som mennesker, men at mennesker skal begynne å tenke som datamaskiner!" Sydney Harris
Post Reply