Bådåddjo

Ta en pause fra fotballen og kom og fortell en vits. Eller fortell noe helt annet.

Moderators: Larsen, Mod-gruppen.

Post Reply

Hva synes du om det nye skiltet?

Flott tiltak, viktig for vår kulturarv
2
13%
Helt greit å bevare den samiske kulturen
6
40%
Usikker
1
7%
Dårlig prioritering fra kommunen
3
20%
Unødvendig pengebruk
3
20%
 
Total votes: 15

ingen87
Posts: 7105
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 127 times
Been thanked: 194 times
Contact:

Bådåddjo

Post by ingen87 »

Har lagt meg merke til at det første samiske vegskiltet inn til Bodø har skapt stor reaksjon blant "an.no" sine lesere, og helt sikkert folk her på forumet og

Hva er argumentene for og imot? (jeg får ikke helt med meg hele diskusjonen fra østlandet). Selv synes jeg at det er flott at det blir et litt større fokus rundt den samiske kulturen også i Nordland (bortimot fraværende i forhold til Finnmark).

Jeg er for dårlig i samisk til å kunne uttale meg veldig om navn og hva det betyr. Men jeg vet at språket Pitesamisk er i ferd med å bli helt borte, og hvis det er slik at Bådåddjo er pitesamisk språk, så synes jeg det er helt greit å gjøre tilltak for å bevare denne grenen innenfor det samiske språket..
Førr Evig!
User avatar
Boombadila
Moderator
Moderator
Posts: 8382
Joined: Wed Mar 26, 2008 11:32 am
Has thanked: 39 times
Been thanked: 171 times

Re: Bådåddjo

Post by Boombadila »

for å være litt darwinistisk, skyt og grav ned. For mer info, se følgende link
No one knows the reason for all this, but it is probably quantum
User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16612
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 997 times
Been thanked: 781 times
Contact:

Re: Bådåddjo

Post by Sulliken »

Hva med alternativet "Eg gjer meg fanden"?
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
Ville Lehtinen
Posts: 3418
Joined: Sun Aug 28, 2005 2:42 pm
Location: Oslo/Steigen
Has thanked: 42 times
Been thanked: 57 times
Contact:

Re: Bådåddjo

Post by Ville Lehtinen »

Kommentarfeltene på alle "samesakene" i det siste på an.no viser hvor mye latent samehat som befinner seg i den nordnorske befolkningen. Folk evner ikke å skille enkeltsaker fra stygge karakteristikker av en hel folkegruppe, og jeg skjemmes litt over å lese "debatten". Greit nok at reinbeiting og navneendring engasjerer folk, men det må det vel for svarte gå an å oppføre seg på internett også.
NupiSnowJog
Posts: 2001
Joined: Sun Nov 21, 2004 11:02 pm
Location: Bodø wohooo

Re: Bådåddjo

Post by NupiSnowJog »

Ville +1. Og at jeg ikke helt kan skjønne hvorfor dette vekker harme. Det er et skilt for pokker! Skiltet har ingen innvirkning på kommunepengene, et slikt skilt koster ikke mange penger. Det er ikke sånn at det er enten skilt eller forbedring av vei.

Ohlord, jeg blir så oppgitt av folk altså. Jeg synes forresten skiltet var veldig fint :wink:
ARGH!
Cheese Smirnoff
Posts: 5822
Joined: Wed Mar 26, 2008 5:02 pm
Location: Steigen, eksil i Trondheim

Re: Bådåddjo

Post by Cheese Smirnoff »

Nordmenn er eksperter i å omfavne den norrøne historien som vår egen og fornekte den samiske, selv om den samiske har vært minst like sentral. Dessuten er "vikingetiden" i Nordland som vi alle er så stolte av en eneste stor miks av norrøn og samisk kultur. Når det finnes et samisk navn på Bodø så ser jeg ingen grunn til å ikke bruke det på et skilt, kan jo fort være interessant for turister i det minste.

Forøvrig vil jeg bare nevne at Tom Cato Karlsen er en dustemikkel (!) som aldri burde fått noe som helst makt, og tanken på hvordan hans tykke skalle noensinne klarte legeutdanningen sjokkerer meg.
Heia, heia, heia!

- Ole-Gunnar Iversen
tjongs
Posts: 2582
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:17 pm
Location: Bodø
Has thanked: 98 times
Been thanked: 184 times

Re: Bådåddjo

Post by tjongs »

Cheese Smirnoff wrote:Når det finnes et samisk navn på Bodø
Det gjør jo ikke det, Bådåddjo er jo bare en "oversettelse" av Bodø, og noe som aldri har vært brukt såvidt jeg forstår, bare funnet opp i forbindelse med at det ble bestemt at det skulle lages et samisk navn for Bodø. Bodø har ikke mer samisk navn enn Johannesburg.
.......men så ble superlaget født!!!
Dessuten mener jeg at Tromsø bør ødelegges.
User avatar
Kesseboy
Posts: 15810
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1215 times
Been thanked: 1101 times

Re: Bådåddjo

Post by Kesseboy »

Cheese Smirnoff wrote:Forøvrig vil jeg bare nevne at Tom Cato Karlsen er en dustemikkel (!)
Han erklærte jo høyt og tydelig i AN for et par år tilbake at kollektivtrafikken i Bodø var så dårlig at han ikke ville bevilge ei eneste krone til den for å gjøre den bedre.

Ellers kan han godt la være å bli ordfører i Båddåddjo, og hvis han skulle klare å bli det likevel, så kan jeg ikke si at jeg vil ta meg alt for nær av det hvis han skrur ned skiltet. Tror kanskje det vil bli min minste innvending mot hans administrasjon.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
Glimt1916
Posts: 5640
Joined: Sat May 21, 2005 11:45 am
Has thanked: 435 times
Been thanked: 443 times

Re: Bådåddjo

Post by Glimt1916 »

Denne saken blei tatt opp på nrk radio i morges. Deprimerende lytting.

http://m.nrk.no/m/artikkel.jsp?art_id=17495194
Ville Lehtinen
Posts: 3418
Joined: Sun Aug 28, 2005 2:42 pm
Location: Oslo/Steigen
Has thanked: 42 times
Been thanked: 57 times
Contact:

Re: Bådåddjo

Post by Ville Lehtinen »

Jeg synes jeg kjenner igjen denne typen fra kommentarfeltene på AN:

Image
dalers
Posts: 8254
Joined: Sun May 09, 2004 1:35 pm
Location: dengulehorde.no

Re: Bådåddjo

Post by dalers »

tjongs wrote: Bodø har ikke mer samisk navn enn Johannesburg.
Har det ikke det? Det samiske Buodo (Buvdo?) skal visst bety Handelssted. Bodø i seg selv har jo ikke noen norsk betydning.

Skulle vi ha gjort det heelt korrekt burde vel det norske navnet på byen vært Hundholmen?
Football is about glory, it is about doing things in style and with a flourish, about going out and beating the lot, not waiting for them to die of boredom
Danny Blanchflower, Tottenham 1954-64
Cheese Smirnoff
Posts: 5822
Joined: Wed Mar 26, 2008 5:02 pm
Location: Steigen, eksil i Trondheim

Re: Bådåddjo

Post by Cheese Smirnoff »

Bådåddjo/Glimt førr evig!
Heia, heia, heia!

- Ole-Gunnar Iversen
ingen87
Posts: 7105
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 127 times
Been thanked: 194 times
Contact:

Re: Bådåddjo

Post by ingen87 »

Ble faktisk litt skremt når jeg leste at det Pitesamiske navnet faktisk er Buvda. Trodde halve poenget var å vedlikeholde det lille som er igjen av det pitesamiske språket.. Og så viser det seg at Bådåddjo er Lulesamisk... Merkelig avgjørelse igrunn
Førr Evig!
User avatar
Los-Loco
Posts: 7357
Joined: Thu Feb 26, 2004 9:27 am
Location: Bodø
Has thanked: 475 times
Been thanked: 911 times
Contact:

Re: Bådåddjo

Post by Los-Loco »

Pitesamisk/pitesamer er vel både i dag og i historisk sammenheng en så liten gruppe i Salten at det ikke er "bevaringsverdig". Lulesamisk er så langt jeg har forstått tross alt (i bruk av) en større gruppe (på norsk side) og det språk som derfor kan støttes opp om.
"Den virkelige faren er ikke at datamaskiner skal begynne å tenke som mennesker, men at mennesker skal begynne å tenke som datamaskiner!" Sydney Harris
tjongs
Posts: 2582
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:17 pm
Location: Bodø
Has thanked: 98 times
Been thanked: 184 times

Re: Bådåddjo

Post by tjongs »

dalers wrote:
tjongs wrote: Bodø har ikke mer samisk navn enn Johannesburg.
Har det ikke det? Det samiske Buodo (Buvdo?) skal visst bety Handelssted. Bodø i seg selv har jo ikke noen norsk betydning.

Skulle vi ha gjort det heelt korrekt burde vel det norske navnet på byen vært Hundholmen?
Mitt inntrykk er at disse samiske navnene ikke har vært i bruk på Bodø inntil noen lyse hoder fant ut at Bodø såklart måtte ha et samisk navn ettersom det vel bor ca 1 promille samer i byen. Da dukket det plutselig opp flere alternative navn som for meg har framstått som rene "forsamiskninger" av Bodø. Det skal sies at jeg er på usikker grunn her, så det kan godt tenkes at jeg tar feil og at disse navnene har vært i bruk også tidligere. Har vel og lest at Buvdo betyr handelssted og i så måte er det ikke så dumt forslag dersom man må ha et samisk navn på Bodø, selv om jeg ikke ser poenget med det i utgangspunktet, iallefall ikke et offisielt navn.
.......men så ble superlaget født!!!
Dessuten mener jeg at Tromsø bør ødelegges.
Cheese Smirnoff
Posts: 5822
Joined: Wed Mar 26, 2008 5:02 pm
Location: Steigen, eksil i Trondheim

Re: Bådåddjo

Post by Cheese Smirnoff »

Hvorfor har Bodø-folk problemer med å vedkjenne seg at de bor i et historisk samisk område, og at store deler av dem har samisk blod i årene?
Heia, heia, heia!

- Ole-Gunnar Iversen
ingen87
Posts: 7105
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 127 times
Been thanked: 194 times
Contact:

Re: Bådåddjo

Post by ingen87 »

Los-Loco wrote:Pitesamisk/pitesamer er vel både i dag og i historisk sammenheng en så liten gruppe i Salten at det ikke er "bevaringsverdig". Lulesamisk er så langt jeg har forstått tross alt (i bruk av) en større gruppe (på norsk side) og det språk som derfor kan støttes opp om.
Nettopp derfor synes jeg det er litt rart at vi skal la denne grenen forsvinne helt. Min bestefar driver med pitesamisk håndtverk (kniver og kokser), og han var reingjeter for noen Pitesamer over på svensk side. Søstra hannes ble inngiftet inn i den familien, og etter krigen var de nærmeste familien bestefar hadde, da han mistet begge foreldrene under krigen..

Er litt innhabil i denne saken med andre ord, men skjønner ikke hvorfor man skal være så fiendlig innstilt mot samer. Ihvertfall ikke i Nordland, kan skjønne det i Finnmark hvor det har vært mange konflikter. Men hverken Pitesamer eller Lulesamer har skapt store konflikter (med mindre noen uheldige reinbeite-situasjoner, hvor rein kommer ned på jorder og hager til folk)..

Synes det er flott å ta vare på våre samiske røtter, men selv skulle jeg ønsket at skiltet var skrevet på Pitesamisk, men ser begrunnelsen til Los Loco, med at Pitesamer i utgangspunktet er et tapt folkeslag..
Førr Evig!
brutus
Posts: 3587
Joined: Mon May 09, 2005 11:53 am

Re: Bådåddjo

Post by brutus »

Regner med at dere gjerne vil vite hva vi nordsamer mener det samiske navnet på Bodø bør være:

http://befrisameland.wordpress.com/2011 ... samisk-by/
DIXI
Cheese Smirnoff
Posts: 5822
Joined: Wed Mar 26, 2008 5:02 pm
Location: Steigen, eksil i Trondheim

Re: Bådåddjo

Post by Cheese Smirnoff »

Hvorfor lager jeg meg stadig overraske over Tromsianernes (eller Finnmarkinger for den del) manglende evne til å finne på noe nytt? Artikkelen var moro nok i seg selv helt til det utbrukte dritthull/skjetthåll osv osv kom... Gjesp.

Og jeg er ikke fra Bodø, og har ingen varme følelser for plassen.
Heia, heia, heia!

- Ole-Gunnar Iversen
User avatar
Masinga
Posts: 2065
Joined: Mon Feb 23, 2004 10:58 pm
Location: Oslo

Re: Bådåddjo

Post by Masinga »

Jeg har kjørt en del i utlandet og det er slett ikke uvanlig at veiskilt er på to språk. Dette klarer sikkert Bodø å leve med. Turistene skal man ikke være bekymret for.

Men dette skiltet i Wales skapte en del latter. Det er viktig at de som utformer skilt kan språket!

http://news.bbc.co.uk/2/hi/uk_news/wales/7702913.stm
Masinga
Post Reply