Anders Behring Breiviks tilregnelighet

Ta en pause fra fotballen og kom og fortell en vits. Eller fortell noe helt annet.

Moderators: Larsen, Mod-gruppen.

User avatar
Los-Loco
Posts: 7293
Joined: Thu Feb 26, 2004 9:27 am
Location: Bodø
Has thanked: 440 times
Been thanked: 877 times
Contact:

Anders Behring Breiviks tilregnelighet

Post by Los-Loco »

Etter at det ble klart at ABB har blitt erklært strafferettslig utilregnelig, har det vært en storm av folk som mener dette blir helt feil.

Det kan synes som om hans tilregnelighet etter noens mening må sees i forhold til alvorligheten av forbrytelsen han har begått, og ikke i forhold til hans egentlige psykiske tilstand isolert sett. Dette blir selvsagt feil, og det provoserer meg når presumtivt oppegående mennesker både med jus-bakgrunn og med psykiatribakgrunn henger seg på i et hylekor i media og uttaler seg med skepsis til diagnosen, endatil uten å ha lest den sakkyndige rapporten.

Jeg har hele tiden håpet at Breivik ville bli erklært utilregnelig, og er faktisk svært lettet over at han ble det. Dette av to årsaker. For det første ville en rettsak med en tilregnelig Breivik med all mulig tydelighet avdekke en begrensning i det norske straffesystemet: Vi har (dessverre/heldigvis) ingen straffereaksjon som kan stå i rimelig forhold til de forbrytelser som er begått. Han ville ganske sikkert fått 21 års forvaring, som er det strengeset vi kan gi, men det framstår likevel som relativt puslete sett i lys av hva han blir dømt for.

For det andre føler jeg det faktisk betryggende at det ikke er "åndsfriske" mennesker som går rundt og gjør slike handlinger som han har begått. Dersom han ikke var psykotisk, kan hans handlinger ikke forklares på annen måte enn rendyrket ondskap, og jeg personlig har litt problemer med å tro at ondskap av en slik type kan finnes hos et enkeltmenneske i et ellers noenlunde sivilisert samfunn.

Morten Kinander skriver meget bra om temaet i en kronikk i Aftenposten:

http://www.aftenposten.no/meninger/Util ... 11793.html

Han stiller spørsmålet til de debattantene som mener diagnosen er feil og som vil ha Breivik straffet:
Hvis all verdens faglige solide sakkyndige kommer til den samme dirrende konklusjonen: at de aldri har sett et mer psykotisk menneske. Hva gjør vi da? Vil folk fortsatt benekte dette og sende ham i fengsel? Da er vi utenfor diskusjonen om sakkyndiges rolle i retten og tilbake i det rettsmoralske. Det er dette som er det prinsipielle; ikke randsonediskusjonen.

Jeg vet at det er mennesker som er tilhengere av det objektive straffeprinsippet. Men mange av debattantene avklarer ikke hvorvidt de er det. Vil de dømme ABB uansett hvor gal han måtte være?
"Den virkelige faren er ikke at datamaskiner skal begynne å tenke som mennesker, men at mennesker skal begynne å tenke som datamaskiner!" Sydney Harris
User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16537
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 962 times
Been thanked: 731 times
Contact:

Re: Anders Behring Breiviks tilregnelighet

Post by Sulliken »

Helt enig!
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
User avatar
Boombadila
Moderator
Moderator
Posts: 8371
Joined: Wed Mar 26, 2008 11:32 am
Has thanked: 38 times
Been thanked: 166 times

Re: Anders Behring Breiviks tilregnelighet

Post by Boombadila »

Og igjen henviser jeg til boken Ondskapens filosofi, så tar opp slike temaer, for eksempelet vakter i tyske konsentrasjonleire...
No one knows the reason for all this, but it is probably quantum
User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16537
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 962 times
Been thanked: 731 times
Contact:

Re: Anders Behring Breiviks tilregnelighet

Post by Sulliken »

de i konsentrasjonsleirene ble lært opp/indoktrinert at det skulle være slik..
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
User avatar
Boombadila
Moderator
Moderator
Posts: 8371
Joined: Wed Mar 26, 2008 11:32 am
Has thanked: 38 times
Been thanked: 166 times

Re: Anders Behring Breiviks tilregnelighet

Post by Boombadila »

Ikke helt sant, disse var vanlige tyskere, vanlige mennesker, og det boka vise er hva folk faktisk er i stand til. Folk flest(du og jeg) er i stand til å drepe, til å voldta, til å drepe flere hundre mennesker. Men om de gjør det "på privaten" så er de syke, onde mennesker, men om de gjør det for "offentligheten", så får de medalje av staten. Det er der den store forskjellen ligger.

Men det er sant nok at tyskerene fikk opplæring om folk, på det viset at tyskerene dehumaniserte jødene. Er ikke det delvis det samme som vi gjør i dag mot enkelte?
No one knows the reason for all this, but it is probably quantum
User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16537
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 962 times
Been thanked: 731 times
Contact:

Re: Anders Behring Breiviks tilregnelighet

Post by Sulliken »

Det er jo akkurat det jeg skriver...
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
liverglimt
Site Admin
Site Admin
Posts: 10714
Joined: Sun Apr 17, 2005 1:45 pm
Has thanked: 2221 times
Been thanked: 366 times

Re: Anders Behring Breiviks tilregnelighet

Post by liverglimt »

Bra innlegg Loco, og jeg støtter deg fullt ut! Kinnanders innlegg burde innføres som skolepensum umiddelbart, bare så synd at de som eventuelt skulle lære bort essensen ville ha problemer med å forstå innholdet.
@liverglimt
User avatar
Masinga
Posts: 2065
Joined: Mon Feb 23, 2004 10:58 pm
Location: Oslo

Re: Anders Behring Breiviks tilregnelighet

Post by Masinga »

Det er et interessant intervju med Paul Leer-Salvesen i avisen Vårl Land om temaet.
- Folkelig sagt sier konklusjonen i rapporten at Breivik ikke kunne noe for det han gjorde, fordi han var syk. Jeg vet at det finnes tilstander der dette stemmer. Det finnes eksempler på søvngjengere som har begått drap og tilfeller av såkalte imperative hallusinasjoner. Men ellers vil alle med erfaring fra for eksempel psykiatrien vite at det er fullt mulig både å være psykisk syk og samtidig ha et ansvar for det man har gjort, sier professoren.
http://www.vl.no/samfunn/etikkprofessor ... nodvendig/

Syk, ja, men likevel ansvarlig for sine handlinger. Siste ord er forhåpentligvis ikke sagt!
Masinga
User avatar
Boombadila
Moderator
Moderator
Posts: 8371
Joined: Wed Mar 26, 2008 11:32 am
Has thanked: 38 times
Been thanked: 166 times

Re: Anders Behring Breiviks tilregnelighet

Post by Boombadila »

Sulliken wrote:Det er jo akkurat det jeg skriver...
Nja, jeg tok meg friheten å utbrodere det litt mer spesifikt 8)
No one knows the reason for all this, but it is probably quantum
Sven-Rune
Posts: 3028
Joined: Fri Mar 26, 2004 10:00 pm
Location: Tønsberg
Has thanked: 299 times
Been thanked: 166 times

Re: Anders Behring Breiviks tilregnelighet

Post by Sven-Rune »

re Loco

Det strider nok mot "normale" (vi som ikke er jurister, psykiatre eller andre fagfolk) folks rettsoppfatning at fyren ikke er strafferettslig ansvarlig. Jeg ser også at i vårt naboland er det helt andre regler rundt dette.

At mannen opptrer som en galning er det vel ingen som helst tvil om, men for mange med meg synes det merkelig at han skal være utilregnelig. Han har jo tross alt planlagt, rekognosert og gjennomført en handling som man var sikker på det måtte stå flere bak. Da han ble tatt på Utøya handlet han også meget rasjonelt ved å legge ned våpnet. Gal?Ja! Utilregnelig? :tenk
Sven-Rune, med Glimt i hjertet
Medlem i FK Bodø/Glimt
Cheese Smirnoff
Posts: 5822
Joined: Wed Mar 26, 2008 5:02 pm
Location: Steigen, eksil i Trondheim

Re: Anders Behring Breiviks tilregnelighet

Post by Cheese Smirnoff »

Det er nok en grunn til at det er de fremste psykologene i Norge som har den jobben, og ikke den vanlige mann i gata.

Når han er så syk at han åpenbart lever i sin egen verden burde det kvalifisere til utilregnelig uansett hvem det handler om.
Heia, heia, heia!

- Ole-Gunnar Iversen
User avatar
Los-Loco
Posts: 7293
Joined: Thu Feb 26, 2004 9:27 am
Location: Bodø
Has thanked: 440 times
Been thanked: 877 times
Contact:

Re: Anders Behring Breiviks tilregnelighet

Post by Los-Loco »

Sven-Rune wrote:re Loco

Det strider nok mot "normale" (vi som ikke er jurister, psykiatre eller andre fagfolk) folks rettsoppfatning at fyren ikke er strafferettslig ansvarlig. Jeg ser også at i vårt naboland er det helt andre regler rundt dette.
Det er en sannhet med sterke modifikasjoner at nabolandene våre har "helt andre regler rundt dette". Forskjellene ligger ikke i det prinsippielle; nemlig at vi ikke straffer personer som var psykotisk i gjerningsøyeblikket. Det gjør verken Danmark eller Sverige. Forskjellene ligger i metodikken som benyttes for å avgjøre hvorvidt personen er tilregnelig eller ikke. Sverige benytter et noe mer omfattende system enn vi gjør, med innleggelse på psykiatirisk institusjon og et flerfaglig team som observerer personen over noe tid. Fordelen med dette er antakelig at det er langt vanskeligere å "bløffe" på seg en psykose i Sverige, fordi få vil være istand til å spille tilstrekkelig overbevisende syk over tid.

Ulempen med det svenske systemet er selvsagt at dette er en mer kostnadskrevende metode. Og vi kunne sikkert vurdert å benytte noe lignende i Norge dersom vi hadde mistanke om at mange som burde ha blitt dømt ble funnet strafferettslig utilregnelig. Problemet i Norge er vel heller motsatt; det er for mange som dømmes som nok ikke burde blitt det. En utfordring i så måte er at svært mange av voldsforbrytelsene (har ikke nøyaktig tall men 75-80 % er et forsiktig anslag) begås under påvirkning av rusmidler, først og fremst alkohol. Loven sier at du i forhold til selvforskyldt rus skal dømmes som om du var edru. En eventuell psykose i kombinasjon med rus er ikke enkelt å avdekke. Slik sett kunne vi nok økt kvaliteten ved å foreta en bredere vurdering av et flerfaglig team.

I ABBs tilfelle tror jeg det spiller liten rolle; han har antakelig vært underkastet mer grundigere undersøkelser enn noen annen forbryter i Norges historie, og mere skal det bli når rapporten skal ettergås og eventuelt overprøves. Jeg tror vi kan være ganske så sikre på at den endelige avgjørelsen vil være korrekt.
"Den virkelige faren er ikke at datamaskiner skal begynne å tenke som mennesker, men at mennesker skal begynne å tenke som datamaskiner!" Sydney Harris
User avatar
Vimes
Posts: 195
Joined: Mon Feb 23, 2004 3:34 pm
Location: Ankh-Morpork muligens

Re: Anders Behring Breiviks tilregnelighet

Post by Vimes »

Synes ikke jeg har sett så mange med relevant faglig bakgrunn være opprørt over avgjørelsen, men desto fler som i utgangspunktet har lite grunn til å kritisere hva fagfolk har kommet frem til. Dog, kanskje jeg ikke har lett grundig nok.

Tror det blir litt for nært for mange, og reaksjonene hadde vært annerledes om dette hadde skjedd i Sverige.
Blir også ganske oppgitt over en slik sammenligning:
Abdulkadir Dogan mistet datteren (17) på Utøya. Han er opprørt over at Anders Behring Breivik er vurdert utilregenlig, og stiller spørsmål ved om en muslimsk terrorist ville fått samme diagnose.
Link:
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/oslo ... d=10024352

:roll:
"Vimes's grin was as funny as the one that moves very fast towards drowning men. And has a fin on top."
-Jingo
Sven-Rune
Posts: 3028
Joined: Fri Mar 26, 2004 10:00 pm
Location: Tønsberg
Has thanked: 299 times
Been thanked: 166 times

Re: Anders Behring Breiviks tilregnelighet

Post by Sven-Rune »

Jeg tviler ikke på det du sier Loco, og mulig jeg var litt klønete i uttalelsene mine. Diagnosen er sikkert grei, men jeg stusser på det der med utilregnelighet likevel! Til tross for galskapen i det han har gjort, har han jo gjort det på en imponerende måte-og her må jeg be om å ikke bli misforstått!

Det er mulig det er automatikk i at du regnes som utilregnelig med den diagnosen, men enkel sjel som meg får det ikke til å stemme med den nøye planleggingen og gjennomføringen av grusomhetene!
Sven-Rune, med Glimt i hjertet
Medlem i FK Bodø/Glimt
User avatar
Los-Loco
Posts: 7293
Joined: Thu Feb 26, 2004 9:27 am
Location: Bodø
Has thanked: 440 times
Been thanked: 877 times
Contact:

Re: Anders Behring Breiviks tilregnelighet

Post by Los-Loco »

Abdulkadir Dogans reaksjon er selvsagt preget av at han har mistet sin egen datter på Utøya, og ingen kan forlange en 100 % rasjonell tilnærming til problematikken av Dogan. Men han berører et interessant spørsmål likevel, etter min mening.

Bin Laden ble jo som kjent tatt av dage uten noen form for rettergang, og han ble aldri underkastet noen psykiatrisk vurdering. Hva konklusjonen av en slik vurdering ville ha blitt, blir selvsagt bare spekulasjoner, men selv fra en lekmanns ståsted er det jo lett å se at han i det minste hadde en virkelighetsforståelse som avvek en del fra det de fleste andre har. Hvorvidt han VAR psykotisk i gjerningsøyeblikket under planleggingen av 11. september, det får vi jo aldri vite. 10 års forfølgelsesmareritt i etterkant som verdens mest ettersøkte person må vel uansett ha tært en del på psyken, så han var neppe helt i vater da han ble funnet i alle fall.

Det hører jo til sjeldenhetene at terrorister (i allefall av typen Bin Laden) blir arrestert i Norge og gitt rettergang etter norske standarder. Vi vet vel at de grenser som Norge trekker i fht tilregnelighet ikke er helt de samme som benyttes i en del andre land, men det er såvisst ikke den eneste forskjellen mellom rettssystemene.

Jeg er ganske sikker på at mange av de vi kjenner som terrorister ville ha fått en eller annen form for psykiatrisk diagnose dersom de hadde blitt profesjonelt undersøkt, uten at dette nødvendigvis betyr at de også ville vært strafferettlisg utilregnelig. Dette tror jeg ikke bare gjelder terrorister i tradisjonell forstand, men i høy grad også diktatorer av typen Kim Jong Il, Mugabe, Déby og Hassan Al-Bashir for å nevne noen. Ingen av disse er stilt for retten (enda), og spørsmålet om de er strafferettslig tilregnelige (i allefall etter skandinavisk standard) er definitvt uavklart. For det tilfelle at de skulle være utilregnelige, blir det noe retoriske spørsmålet hvem som da eventuelt skal straffes for de hundretusener av drap de er ansvarlige for. Og mitt svar vil kanskje ikke uventet være at det er ikke den gale despoten som utgjør problemet, men alle de lydige folkene rundt ham som utfører en gal manns ordre.

Dette ble en solid avsporing, men skitt au.

Når det gjelder ABB og det faktum at han over lang tid planla og etterhvert gjennomførte en temmelig avansert terrorplan, og at mange tydeligvis mener at dette strider med det faktum at han har fått en diagnose, så er det antakelig slik at han ikke planla dette på tross av sin sykdom, men på grunn av. Vrangforestillinger og psykose betyr ikke nødvendigvis at du mister intelligens, men at du ikke kan ta inn og forstå det helhetsbildet friske mennesker har av verden rundt seg. Følgelig kan man ikke reelt vurdere konsekvensene av hva man gjør. Dette er helt paralellt til hvordan vi ser på barn under den strafferettslige lavalder; de har ikke samme evnen til konsekvensanalyse som voksne, og kan følgelig ikke straffes for sine handlinger.
"Den virkelige faren er ikke at datamaskiner skal begynne å tenke som mennesker, men at mennesker skal begynne å tenke som datamaskiner!" Sydney Harris
User avatar
Kesseboy
Posts: 15755
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1077 times

Re: Anders Behring Breiviks tilregnelighet

Post by Kesseboy »

For de fleste typer somatisk sykdom er det vel langt enklere å avgjøre om en gitt sykdom forekommer eller ikke. For å dra det litt til det ekstreme -- det er nok lett å bli ansett som psykotisk, paranoid schizofren eller liknende, dersom man har en virkelighetsoppfatning som avviker tilstrekkelig fra "det normale". Problemet er at dette ikke nødvendigvis er sykt; om virkelighetsoppfatninga er et symptom eller en årsak. Dersom det var slik at avvikende virkelighetsoppfatninger førte til beinbrudd kunne man sånn sett potensielt si en ting eller to ut fra et röntgen-bilde. Men schizofreni dukker ikke opp der ...
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
User avatar
Novi
Posts: 11466
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 606 times
Been thanked: 800 times

Re: Anders Behring Breiviks tilregnelighet

Post by Novi »

Jeg er enig i at oss "vanlige folk" ikke kan uttale oss så mye om den mentale tilstanden til noen som helst forbrytere. Men man kan jo ta det som på godt norsk heter "smell test", og her lukter det fishy. Jeg er av den oppfatning av at man i denne saken kan gjøre så mange undersøkelser man bare vil, men faktum er at en person har planlagt en terroraksjon over lengre tid, og skal få straffen som det krever. Ja det er sykt, men ABB er ikke noe sykere og har ikke noe mer forskrudd virkelighetsoppfatning enn en hver muslimsk terrorist. Og der skylder vi ikke på mentale tilstander.
Una mas cerveza.
Cheese Smirnoff
Posts: 5822
Joined: Wed Mar 26, 2008 5:02 pm
Location: Steigen, eksil i Trondheim

Re: Anders Behring Breiviks tilregnelighet

Post by Cheese Smirnoff »

Nå har vel heller ikke "muslimske" terrorister likvidert 69 mennesker og sprengt opp 8 i Norge på samme dag, så dèt argumentet holder ikke vann i denne saken.

Forøvrig bør vel nyansene kommet på plass de siste månedene. Breivik er like mye en kristen terrorist som Mohammed Atta var en muslimsk terrorist. En islamistisk terrorist, derimot, var Atta, på samme måte som Breivik er en høyreekstrem terrorist.
Heia, heia, heia!

- Ole-Gunnar Iversen
ingen87
Posts: 7039
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 114 times
Been thanked: 155 times
Contact:

Re: Anders Behring Breiviks tilregnelighet

Post by ingen87 »

Politiet skulle bare gitt mannen ei kule før de rakk å pågripe han.. Det hadde nok spart veldig mange etterlatte, for veldig mange tunge stunder.. Kan ikke tenke meg hvor ille det må føles å få ungene sine drept, og siden se at drapsmannen slipper unna fengselstraff fordi noen forståsegpåere sier han er "utilregnelig". For de etterlatte vil resten av livet være "utilregnelig" spesielt de som overlevde på øya. Dem vil alltid sitte igjen med traumer og mareritt som bringer dem tilbake til 22 juli, og de vil dukke opp HVER gang at den psykiske tilstanden til ABB skal opp til vurdering (hvert tredje år, mener jeg å ha lest/hørt).
Førr Evig!
User avatar
Boombadila
Moderator
Moderator
Posts: 8371
Joined: Wed Mar 26, 2008 11:32 am
Has thanked: 38 times
Been thanked: 166 times

Re: Anders Behring Breiviks tilregnelighet

Post by Boombadila »

øye for øye, tann for tann. gjør samfunnet blindt og tannløs...
No one knows the reason for all this, but it is probably quantum
User avatar
Vimes
Posts: 195
Joined: Mon Feb 23, 2004 3:34 pm
Location: Ankh-Morpork muligens

Re: Anders Behring Breiviks tilregnelighet

Post by Vimes »

For min egen del ble jeg ikke overrasket over at Abb ble regnet som utilregnelig, det kom ut tidlig informasjon om mannen som klart antydet at mannen var langt fra stabil.

Men, dette har noen ubehagelige likheter med "unabomber" saken:

[quoteKaczynski's lawyers, headed by Montana federal defender Michael Donahoe, attempted to enter an insanity defense to save Kaczynski's life, but Kaczynski rejected this plea. A court-appointed psychiatrist diagnosed Kaczynski as suffering from paranoid schizophrenia,[84] but declared him competent to stand trial. Kaczynski's family said he would psychologically "shut down" when pressured.[85] In the book, Technological Slavery, Kaczynski recalls two prison psychologists, Dr. James Watterson and Dr. Michael Morrison, who visited him almost every day for a period of four years, who told him that they saw no indication that he suffered from any such serious mental illness, and that the diagnosis of his being paranoid schizophrenic was "ridiculous" and a "political diagnosis." Dr. Morrison made remarks to him about psychologists and psychiatrists providing any desired diagnosis if they are well paid for doing so.[86]][/quote]

Link:
http://en.wikipedia.org/wiki/Ted_Kaczynsk
"Vimes's grin was as funny as the one that moves very fast towards drowning men. And has a fin on top."
-Jingo
User avatar
Masinga
Posts: 2065
Joined: Mon Feb 23, 2004 10:58 pm
Location: Oslo

Re: Anders Behring Breiviks tilregnelighet

Post by Masinga »

Till tross for hårfrisyren, kommer Arne Thorvik med interessante synspunkter på rapporten, som han mener er ubegrunnet.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/oslo ... d=10032080
Masinga
Ville Lehtinen
Posts: 3417
Joined: Sun Aug 28, 2005 2:42 pm
Location: Oslo/Steigen
Has thanked: 42 times
Been thanked: 56 times
Contact:

Re: Anders Behring Breiviks tilregnelighet

Post by Ville Lehtinen »

Hva i herrens himmelske navn er det slags roadkill han har tatt på hodet?
User avatar
Los-Loco
Posts: 7293
Joined: Thu Feb 26, 2004 9:27 am
Location: Bodø
Has thanked: 440 times
Been thanked: 877 times
Contact:

Re: Anders Behring Breiviks tilregnelighet

Post by Los-Loco »

Tatt i betraktning at denne rapporten er unndratt offentlighet både som dokument ment til bruk i en straffesak og også etter generelle taushetspliktsregler, er det forbausende mange som får tilgang. Det må jo være noen i systemet som til stadighet lekker opplysninger. Det er jo bekymringsverdig i seg selv.

Pressen har tydeligvis fått tak i rapporten i sin helhet, og sender den rundt til diverse "eksperter" som skal uttale seg om den. Jeg må si at jeg tillater meg å sette store spørsmålstegn ved den faglige integriteten til disse "ekspertene", når de lar både sin nysgjerrighet og sitt eksponeringsbehov overstyre den responsen journalistene burde ha fått på slike henvendelser: "Beklager, dette er dokumenter som ikke er ment for mine øyne, og jeg vil verken lese dem eller uttale meg om innholdet". Jeg synes det hele framstår som nokså pinlig!

Klart det hadde vært spennende dersom en journalist ville vise meg rettsdokumenter i en så stor og viktig sak som dette, og hørt min faglige mening. Men selvsagt hadde jeg ikke gått inn på noe slikt.
"Den virkelige faren er ikke at datamaskiner skal begynne å tenke som mennesker, men at mennesker skal begynne å tenke som datamaskiner!" Sydney Harris
User avatar
Masinga
Posts: 2065
Joined: Mon Feb 23, 2004 10:58 pm
Location: Oslo

Re: Anders Behring Breiviks tilregnelighet

Post by Masinga »

Ville Lehtinen wrote:Hva i herrens himmelske navn er det slags roadkill han har tatt på hodet?
Vaskebjørn?
Masinga
Post Reply