ES-R27 Bodø/Glimt-Stabæk Søndag 28/10 kl 18, Resultat 1-1, 29 poeng etter kampen

Moderators: Sulliken, Larsen

Post Reply
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Re: ES-R27 Bodø/Glimt-Stabæk Søndag 28/10 kl 18, Resultat 1-1, 29 poeng etter kampen

Post by J I P »

Trenerteamet har kanskje innsett at det å sette inn noen fyrtårn på topp det "virker ikke" for Glimt i hektiske sluttminutter.
Istedet satte de altså inn Håkon Evjen - en spiller som kan gjøre det uventede.

Men, Håkon burde egentlig ha forbud mot å krysse midtstreken og jobbe defensivt. Det blir jo bare frispark til motstanderen ut av det.
Og det har da tidligere kostet oss poeng hvis jeg ikke husker helt feil.. Men, litt flere kamper så lærer han vel når/hvordan han skal takle og når/hvordan han ikke skal gjøre det.
*******************
Medlem av FK Bodø/Glimt
Medlem av GLIS
Sesongkort på J
Stående, syngende og ikke like billettlaus i London (heia Arsenal)
******************
User avatar
Novi
Posts: 11505
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 621 times
Been thanked: 824 times

Re: ES-R27 Bodø/Glimt-Stabæk Søndag 28/10 kl 18, Resultat 1-1, 29 poeng etter kampen

Post by Novi »

Kesseboy wrote: Mon Oct 29, 2018 10:48 am Får komme med en delt frustrasjon og lettelse. Da Glimt kom under i går (jeg syntes de ble stressa og kavete, Arild Berg likte det han så) gikk det mye på tvers og ikke alt for direkte. Det ble gjort mange rare valg i situasjoner der man fra tribuneplass kunne se bedre valg. Det er helt ok. Det frustrerende er at man ikke er bedre på å løse slike situasjoner. Det positive er tross alt at man ikke går i fella og begynner å lempe inn i sekken til Stabæk. Tross alt.
Nå graver du godt etter positive ting. Skal ha honnør for det! :D
Una mas cerveza.
Wendigo
Posts: 1503
Joined: Wed Oct 01, 2008 5:03 pm
Has thanked: 240 times
Been thanked: 115 times

Re: ES-R27 Bodø/Glimt-Stabæk Søndag 28/10 kl 18, Resultat 1-1, 29 poeng etter kampen

Post by Wendigo »

Er usikker på om de faktisk løste det bra, poenget kan ikke være å gjøre samme ting om og om igjen. Vi klarer ikke å variere, stanger sentralt, prøver en sjelden gang på venstrekanten, aldri høyre og aldri ned til dørlinja.

Det er stusslig når det man har å juble for ila kampen er Ranheim-mål.

Jeg jublet for vårt mål også, men det er for lite og for sent.
In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move.
-Douglas Adams-
User avatar
Boombadila
Moderator
Moderator
Posts: 8389
Joined: Wed Mar 26, 2008 11:32 am
Has thanked: 39 times
Been thanked: 171 times

Re: ES-R27 Bodø/Glimt-Stabæk Søndag 28/10 kl 18, Resultat 1-1, 29 poeng etter kampen

Post by Boombadila »

Deler av angrepsspillet til glimt minnet meg litt om det man ser på en håndballbane, hvor det ene laget skyver ball fra side til side, men den skal innom alle spillerne og de skal kaste ballen en gang i gulvet.


Det ble ikke tempo, og da blir det heller ikke åpninger for en genial pasning til andre kanten eller noe slikt.

Ikke til forkleinelse for panelet på studioglimt, men jeg skjønner ikke helt hvorfor de maser om bakrom, når det er viktigere i en kamp som den i går å vinne mellomrommet slik at man får skyte litt fra 16-20 meter. Og da må man ha tempo. Om du kaller det tiki-taka. pass and move eller med andre ord er egentlig uinteressant. Vi må ha opp den relative ballhastigheten når vi skal true motstanderen.
No one knows the reason for all this, but it is probably quantum
User avatar
Kesseboy
Posts: 15821
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1215 times
Been thanked: 1103 times

Re: ES-R27 Bodø/Glimt-Stabæk Søndag 28/10 kl 18, Resultat 1-1, 29 poeng etter kampen

Post by Kesseboy »

Boombadila wrote: Mon Oct 29, 2018 11:46 amIkke til forkleinelse for panelet på studioglimt, men jeg skjønner ikke helt hvorfor de maser om bakrom
Fordi 1993.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
User avatar
Gvandreassen
Posts: 2859
Joined: Thu May 26, 2011 3:03 pm
Has thanked: 459 times
Been thanked: 159 times

Re: ES-R27 Bodø/Glimt-Stabæk Søndag 28/10 kl 18, Resultat 1-1, 29 poeng etter kampen

Post by Gvandreassen »

Så forøvrig at Angel kjefta på spillerne foran seg grunnet manglende bevegelse, noe jeg skjønner veldig godt. Det blir tidvis jævlig stillestående, og spesielt mot slutten av kampen sto spillerne og ventet på ball.
Gult er kult. Grunnen er åpenbar.
Larsson
Posts: 1635
Joined: Tue Nov 17, 2015 10:59 am
Has thanked: 8 times
Been thanked: 236 times

Re: ES-R27 Bodø/Glimt-Stabæk Søndag 28/10 kl 18, Resultat 1-1, 29 poeng etter kampen

Post by Larsson »

To positive ting å trekke ut av denne kampen:
# Man taper ikke. Tror det ene poenget kan vise seg å bli viktig både poengmessig, men også mentalt. For et tungt tap det ville vært. Man viser også at man på stillingen 1-1 tørr mest. Det synes jeg er bra.
# Evnen til å prøve et annet trekk enn Herrem inn som spiss/ving. Etter snart dusinet forsøket har Kjetil Knutsen innsett det jeg har påpekt i godt over halvparten av kampene: Det nytter ikke. I går fikk vi se en bevegelig og fotrapp Evjen som var med på å få tempoet opp i ballen. Det var selvsagt ikke tilstrekkelig, men det er, slik jeg ser det, et steg i riktig retning. Om man bare hadde skrinlagt hele Herrem-greiene 28. juni framfor 28. oktober, så tror jeg godt man kunne plukket et par poeng mer - og vært safe nå.

I forlengelsen av det jeg påpekte etter sist kamp om at fotballsupportere vil ha a) trenere som kauker på sidelinjen (selv om det i de aller, aller fleste tilfellene er nytteløst) og b) vil ha reaksjonær ledelse som et dobbeltbytte i pausen på stillingen 0-1 presenterer jeg i dag bokstav c): Man ønsker alltid alternativet.
Enten det er en ny trener eller en spiss til å erstatte spilleren som ikke scorer. Det er ikke alltid slik at alternativet er bedre. Eller sagt på en annen måte: Det er ofte en eller flere grunner til at spilleren som sitter på benken sitter på benken. Eller at treneren fikk jobben i utgangspunktet. Enten det er småskader eller svake prestasjoner på trening/kamp. Og til dere som noterer: Geir André Herrem tilhører soleklart sistnevnte kategori. Opseth har ni mål i Eliteserien og vært nære på en dobling av dette. Herrem har ett mål (i det som var en død kamp) og ikke i vært i nærheten i det hele tatt (forutenom at han ble snytt for straffespark på overtid mot RBK). Hva er det egentlig som skal tilsi at han skal være en bedre løsning mot LSK neste mandag forutenom at han ikke heter Kristian Fardal Opseth?

Svaret: Ingenting.
User avatar
Novi
Posts: 11505
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 621 times
Been thanked: 824 times

Re: ES-R27 Bodø/Glimt-Stabæk Søndag 28/10 kl 18, Resultat 1-1, 29 poeng etter kampen

Post by Novi »

Vel, Larsson, vi får nok etter all sannsynlighet se det samme laget ut sesongen som vi har sett hittil, så du kan enten si "I told you so", eller si at vi rykker ned pga helt andre ting.

Jeg skulle helst sett at laget hadde spilt bedre sammen og klart spille Opseth god. Men det skjer ikke over natta, så en kjapp løsning for å "shake things up" er å bytte Herrem/Opseth. Det er risky, men kanskje ikke like risky som at vi plutselig startet med P. Berg sentralt i skjebnekampen mot RBK i 2016.
Una mas cerveza.
Larsson
Posts: 1635
Joined: Tue Nov 17, 2015 10:59 am
Has thanked: 8 times
Been thanked: 236 times

Re: ES-R27 Bodø/Glimt-Stabæk Søndag 28/10 kl 18, Resultat 1-1, 29 poeng etter kampen

Post by Larsson »

Men da må du forklare meg hva det er som tilsier at Herrem skal være et bedre alternativ enn Opseth neste mandag. Hva har du sett som ingen andre har sett? Hvorfor skal han ha bedre odds til å score enn han som allerede har gjort det ni ganger i serien denne sesongen?
mortsto
Posts: 7429
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 157 times
Been thanked: 467 times

Re: ES-R27 Bodø/Glimt-Stabæk Søndag 28/10 kl 18, Resultat 1-1, 29 poeng etter kampen

Post by mortsto »

Jeg tror også Opseth er en bedre spiss enn Herrem, men å telle antall mål betyr ikke mye i denne sammenheng. Teller du antall mål pr spilte minutt kommer sannsynligvis Herrem bedre ut enn Opseth. Det var poppis med latin i en annen tråd, jeg slenger ut en Einstein: "Galskap er å gjøre det samme om og om igjen og forvente et annet resultat"
User avatar
Novi
Posts: 11505
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 621 times
Been thanked: 824 times

Re: ES-R27 Bodø/Glimt-Stabæk Søndag 28/10 kl 18, Resultat 1-1, 29 poeng etter kampen

Post by Novi »

Larsson wrote: Mon Oct 29, 2018 1:44 pm Men da må du forklare meg hva det er som tilsier at Herrem skal være et bedre alternativ enn Opseth neste mandag. Hva har du sett som ingen andre har sett? Hvorfor skal han ha bedre odds til å score enn han som allerede har gjort det ni ganger i serien denne sesongen?
Det er jo en meningsløs øvelse - skal man tenke slik vil det jo aldri være begrunnelse i å bytte ut noen spillere i start-eleveren med en på benken som vi ikke får sett. Jeg ser et Glimt-lag som ikke får til noe spill fremover, og det meste offensivt er høyst tilfeldig. Så også målet i går. Tror man da at Herrem skal være frelseren? Nei. Men han kan komme innpå med en glød som Opseth så til de grader ikke viser, og når det stanger i mot for spillere på banen er det vel lov å prøve en erstatter som var hentet inn for det formålet?

Det er risky å starte med Herrem, og det er risky å fortsette med Opseth. "Heldigvis" er Zinkernagel ute med karantene, så da er vi nødt til å se noen andre på den kanten. Typisk Evjen, vil jeg tro?
Una mas cerveza.
Knuta
Posts: 10059
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 339 times
Been thanked: 453 times

Re: ES-R27 Bodø/Glimt-Stabæk Søndag 28/10 kl 18, Resultat 1-1, 29 poeng etter kampen

Post by Knuta »

Zinkernagel forsøker i hvert fall med driblinger, løp og skudd. Selv om det ikke ga resultater i går og ikke var spesielt vellykket så er det bedre enn å stå stille, ikke orke å løpe, for sein i enhver situasjon osv. Men enig at Evjen får ta Zinkernagels rolle mot LSK. Men jeg synes fortsatt at Saltnes/Moberg gjør mange rare valg.
User avatar
Kesseboy
Posts: 15821
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1215 times
Been thanked: 1103 times

Re: ES-R27 Bodø/Glimt-Stabæk Søndag 28/10 kl 18, Resultat 1-1, 29 poeng etter kampen

Post by Kesseboy »

mortsto wrote: Mon Oct 29, 2018 1:54 pm Jeg tror også Opseth er en bedre spiss enn Herrem, men å telle antall mål betyr ikke mye i denne sammenheng. Teller du antall mål pr spilte minutt kommer sannsynligvis Herrem bedre ut enn Opseth. Det var poppis med latin i en annen tråd, jeg slenger ut en Einstein: "Galskap er å gjøre det samme om og om igjen og forvente et annet resultat"
Å sammenlikne Herrems og Opseths mål pr. spilte minutt er også å sammenlikne epler og pærer her.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
mortsto
Posts: 7429
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 157 times
Been thanked: 467 times

Re: ES-R27 Bodø/Glimt-Stabæk Søndag 28/10 kl 18, Resultat 1-1, 29 poeng etter kampen

Post by mortsto »

Helt enig. Men det å bruke mot Herrem at han scorer for lite mål i kamper når han ikke får sjansen i kamper er en litt snurrig måte å argumenerte på. Bortsett fra en omgang borte mot Odd, kommer han inn etter gjennomsnittlig 85 minutter når en kaster alt frem i desperasjon og ingen ting funker. Når Opseth ikke har putta på to måneder, så er det vel helt ok å stille spørsmål ved hvorfor alternativene vi har hentet inn ikke har fått sjansen. Hvis Herrem er så dårlig på trening som det antydes, så håper jeg klubben finner en løsning hvor alle blir halvfornøyde og der han kan dra videre.
Larsson
Posts: 1635
Joined: Tue Nov 17, 2015 10:59 am
Has thanked: 8 times
Been thanked: 236 times

Re: ES-R27 Bodø/Glimt-Stabæk Søndag 28/10 kl 18, Resultat 1-1, 29 poeng etter kampen

Post by Larsson »

Novi wrote: Mon Oct 29, 2018 2:20 pm Men han kan komme innpå med en glød som Opseth så til de grader ikke viser, og når det stanger i mot for spillere på banen er det vel lov å prøve en erstatter som var hentet inn for det formålet?
Herrem har kommet inn på banen i 15 matcher. Vil tro at minst 10 av disse er enten a) for å utligne eller b) avgjøre en kamp. Vanskelig, og tilnærmet umulig oppgave, seff, men han har ikke vist noen ting som skal tilsi at han skal ha dette i løpet av disse kampene. _INGENTING_. Han har kommet inn i 15 kamper og har tilgode å prege én eneste match. Ja, 118 minutter er seff ikke mye tid og det er ingenting som er verre enn å prestere stykkvis, men han har virkelig ikke vært i nærheten. Glød eller ei.
Noen ganger holder det ikke med innsats (som forøvrig er det store ankepunktet mitt med StudioGlimt; å snakke om idrett og mangel på innsats er så fordummende som det er mulig å få det, men det er en helt annen diskusjon).
Knuta
Posts: 10059
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 339 times
Been thanked: 453 times

Re: ES-R27 Bodø/Glimt-Stabæk Søndag 28/10 kl 18, Resultat 1-1, 29 poeng etter kampen

Post by Knuta »

Herrem eller ikke Herrem det er egentlig ikke det store spørsmålet. Men jeg vil heller at Glimt forsøker noe nytt på flere plasser og kanskje rykke ned, enn å gjøre akkurat det samme i kamp etter kamp og rykke ned, uten å ha prøvd noe som helst. Synes egentlig Bodonu sin kommentar er grei i dag. AN sitt studio Glimt er rene tøys og tull og er preget av en haug med selvfølgeligheter.
ingen87
Posts: 7117
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 128 times
Been thanked: 197 times
Contact:

Re: ES-R27 Bodø/Glimt-Stabæk Søndag 28/10 kl 18, Resultat 1-1, 29 poeng etter kampen

Post by ingen87 »

J I P wrote: Mon Oct 29, 2018 11:07 am Og det har da tidligere kostet oss poeng hvis jeg ikke husker helt feil..
Ikke bare huska du rett, men det kan faktisk koste oss plassen.
Glimt - Strømsgodset, klønete straffe like før slutt. Strømsgodset berget 1 poeng, vi mista 2 viktige.
Vi ville hatt 31 poeng, og Strømsgodset 28, uten denne inngripen.
Førr Evig!
Knuta
Posts: 10059
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 339 times
Been thanked: 453 times

Re: ES-R27 Bodø/Glimt-Stabæk Søndag 28/10 kl 18, Resultat 1-1, 29 poeng etter kampen

Post by Knuta »

Hva som er mest alvorlig av å lage et straffespark og misse på et elendig straffespark på overtid mot Sarpsborg kan vel diskuteres. I begge tilfeller mister vi 2 poeng.
ingen87
Posts: 7117
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 128 times
Been thanked: 197 times
Contact:

Re: ES-R27 Bodø/Glimt-Stabæk Søndag 28/10 kl 18, Resultat 1-1, 29 poeng etter kampen

Post by ingen87 »

Jepp, men akkurat det straffesparket har brent seg inn på minnet. Selv om jeg ikke tenkte der og da at det kunne være avgjørende for sesongen, så var det noe med tidspunktet og det å miste gleden av å vinne kampen.

Litt samme som Isidoro sitt som sendte oss ut av cupen.
Førr Evig!
User avatar
Kesseboy
Posts: 15821
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1215 times
Been thanked: 1103 times

Re: ES-R27 Bodø/Glimt-Stabæk Søndag 28/10 kl 18, Resultat 1-1, 29 poeng etter kampen

Post by Kesseboy »

Samtidig en litt søkt måte å tenke på. Det er jo ikke gitt at kampforløpet for øvrig ville vært identisk.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
ingen87
Posts: 7117
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 128 times
Been thanked: 197 times
Contact:

Re: ES-R27 Bodø/Glimt-Stabæk Søndag 28/10 kl 18, Resultat 1-1, 29 poeng etter kampen

Post by ingen87 »

Jeg vet, men dette var jo rett før slutt, så kampforløpet ville jo ikke endra seg. Er jo ikke sikkert Glimt hadde klart å stå imot de siste 5 minuttene, det får vi aldri vite.

Mitt poeng var bare å vise til at JIP hadde helt rett :) Lik det eller ikke, straffesparket Evjen laget mot Strømsgodset, KAN koste oss plassen. Uten at jeg går rundt og bærer nag av den grunn.
Førr Evig!
Knuta
Posts: 10059
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 339 times
Been thanked: 453 times

Re: ES-R27 Bodø/Glimt-Stabæk Søndag 28/10 kl 18, Resultat 1-1, 29 poeng etter kampen

Post by Knuta »

Straffemissen på overtid mot Sarpsborg kan også medføre nedrykk, og det var også siste spark på ballen. Synes ikke vi skal holde på gi en ungutt skylden, eller noen andre for den saks skyld dersom vi rykker ned. Brente straffespark, klønede klareringer som gir straffe, uheldige keeper misser, osv osv. Vi kan holde på i timevis med å finne avgjørende situasjoner som er årsak til manglende poeng, men det hjelper ikke.
User avatar
Kesseboy
Posts: 15821
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1215 times
Been thanked: 1103 times

Re: ES-R27 Bodø/Glimt-Stabæk Søndag 28/10 kl 18, Resultat 1-1, 29 poeng etter kampen

Post by Kesseboy »

Hvis man skal se sånn på det, så er det mye som koster oss plassen. Mange enkelthendelser som kunne berga plassen. Og her er jo de framst i banen mest nærliggende å peke på, de er lettest å få øye på. Noen som har bomma på ei avslutning fra en god mulighet, osv. Men i det forsvinner det som ofte er utløsende årsak for et baklengsmål -- et balltap, en markerinsgssvikt, ei feilposisjonering osv.

Ricardos opptreden på baklengsmålet mot TIL? P. Bergs "klarering" borte mot Sandefjord? Moberg var det vel, som lagde frispark mot Odd? Den som tapte duellen mot Søderlund hjemme mot RBK? Den som markerte Akintola borte mot Haugesund?
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Re: ES-R27 Bodø/Glimt-Stabæk Søndag 28/10 kl 18, Resultat 1-1, 29 poeng etter kampen

Post by J I P »

Det var nu ikke meningen å henge ut Evjen da men vi ser jo at han på innhopp er litt rufset defensivt og kanskje ikke alltid gjør riktige vurderinger i forhold til når han setter inn taklinger. Taklingen han foretok omtrent på midtstreken bakfra uten sjans til å nå ballen var en typisk feilvurdering som han etterhvert forhåpentligvis vurderer annerledes.

Opseth sin straffemiss på overtid borte mot Sarpsborg er nok de tapte to poengene som man lettest kan peke på hvis vi rykker ned.
*******************
Medlem av FK Bodø/Glimt
Medlem av GLIS
Sesongkort på J
Stående, syngende og ikke like billettlaus i London (heia Arsenal)
******************
User avatar
Gvandreassen
Posts: 2859
Joined: Thu May 26, 2011 3:03 pm
Has thanked: 459 times
Been thanked: 159 times

Re: ES-R27 Bodø/Glimt-Stabæk Søndag 28/10 kl 18, Resultat 1-1, 29 poeng etter kampen

Post by Gvandreassen »

Som Kesse poengterer vil det være en hel sesong av enkelthendelser som gjør at vi eventuelt rykker ned. Vi har dog fortsatt dette i våre hender, og må kjøre på de tre siste matchene :glimt
Gult er kult. Grunnen er åpenbar.
Post Reply