Hattrick

Flere ulike tråder om diverse spill er begynt å oppstå på forumet. Vi føler derfor for å samle disse, slik vil også forumet bli ryddigere for de som ikke er så interessert i spill.

Moderators: Larsen, Mod-gruppen.

Post Reply
Stormen
Posts: 235
Joined: Tue Apr 06, 2004 3:25 am
Location: Bergen

Post by Stormen »

Dette er faktisk et litt morsomt og spennende spill. Har holdt på i snart 1 år og laget mitt er fortsatt like dårlig. Men motgang er jeg godt vant med, så gir ikke opp! :twisted:
Pekri10
Moderator
Moderator
Posts: 2265
Joined: Sat May 08, 2004 4:27 pm
Location: Spikkestad

Post by Pekri10 »

Jeg er hekta på dette! Hattrick handler om kjøp og salg av spillere, spillerutvikling, ansettelse og sparking av trenere, stadionutbygging, serie- og cupspill, private treningskamper m.m. Det anbefales!

Har hatt mitt lag i drøyt to år nå, og har opplevd både opprykk og nedrykk, og nå jakter jeg mitt andre opprykk fra en nest siste divisjonen (6. div).
Noe resignert medlem av DGH don´t wannabes (Glimt i sør) http://www.glimtsupporter.com og
Scandinavian Hammers http://www.westham.no
User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16539
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 962 times
Been thanked: 735 times
Contact:

Post by Sulliken »

Har prøvd dette i fjor engang, men mistet interessen etter et par uker..
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
K1M
Posts: 3323
Joined: Mon Jan 24, 2005 5:39 pm
Location: Bergen

Post by K1M »

Sulliken wrote:Har prøvd dette i fjor engang, men mistet interessen etter et par uker..
Samme her, bare at jeg mista interessen før det hadde gått en uke....
I kritiske øyeblikk blir man gjerne ukritisk.
User avatar
tomath
Posts: 3134
Joined: Sun Aug 28, 2005 5:42 pm
Has thanked: 92 times
Been thanked: 152 times

Post by tomath »

Har inntrykk av at folk som går lei så fort som dere enten har forventet seg et litt mer realistisk fotballspill (á la CM/FM) eller har manglet en "mentor" slik at de kommer skjevt ut.

Jeg kan i alle fall ikke se for meg at jeg skal gå lei av det i og med at spillet ikke krever at man setter av veldig mye tid til det (et par ganger i uka er egentlig tilstrekkelig).
K1M
Posts: 3323
Joined: Mon Jan 24, 2005 5:39 pm
Location: Bergen

Post by K1M »

tomath wrote:Har inntrykk av at folk som går lei så fort som dere enten har forventet seg et litt mer realistisk fotballspill (á la CM/FM)
YOU BET! ;)
I kritiske øyeblikk blir man gjerne ukritisk.
User avatar
Kesseboy
Posts: 15757
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1079 times

Post by Kesseboy »

Nå har jeg holdt på med dette her ei lita stund. Så langt er fasiten ganske grusom lesning:

7 0 1 6 3-30

Håper at et eller annet jeg gjør gir resultater snart, hvis ikke slutter det ganske kjapt å være morsomt.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
Christoph
Posts: 869
Joined: Mon Mar 29, 2004 2:21 pm
Location: Oslo

Post by Christoph »

Du blir ikke god i en fei. Tålmodighet er viktig.

Hva trener du da? Har du satt deg skikkelig inn i hvordan spillet fungerer?
Fortvil ikke, det gikk noen måneder før jeg selv fikk særlig glede av Hattrick.[/u]
Pekri10
Moderator
Moderator
Posts: 2265
Joined: Sat May 08, 2004 4:27 pm
Location: Spikkestad

Post by Pekri10 »

Noen enkle tips kanskje? Stikkordet i HT er faktisk økonomi. Man må bygge seg opp økonomisk for å få et godt lag, og da er spillerutvikling alfa og omega. Man er helt nødt til å kjøpe og selge spillere med fortjeneste for å komme seg opp. Da vil man gradvis kunne kjøpe bedre og bedre spillere, og få et bedre og bedre lag.

Her er noe av det jeg betrakter som ganske grunnleggende:

- Treningstype: Det kan være en fordel å velge treningstype på bakgrunn av en bestemt strategi/plan og holde seg til den over en lenge periode.

- Treningskamper: Med unntak for et par av treningstypene er det kun de spillerne som spiller serie-, cup- eller treningskamper som får effekt av treningen. Det er derfor kjempeviktig å arrangere treningskamper hver uke, slik at de som ikke får spille i serien får trening gjennom spill i treningskamp.

- Spillerstallen: Spillerne får raskest effekt av treningen jo yngre de er. Det er derfor en fordel at de spillerne som får spesialtrening er unge (i alle fall B-spillerne). Det er en stor fordel å ha dobbelt sett med spillere i den/de lagdelen(e) som får spesialtrening, slik at flest mulig får spesialtrening. Spesialtrente spillere, som ikke er tiltenkt en plass i førsteelleveren, selger man med fortjeneste når det begynner å gå treigt med treningseffekten (gjerne rundt 20 år). Å ha flere enn 22 spillere i stallen er bortimot helt meningsløst, da det alltid vil være noen som ikke får spille i det hele tatt i løpet av uken, og som da heller ikke får noe utbytte av treningen. Spillere som ikke spiller kamper blir ikke bedre, og er ganske enkelt overflødige.

Ellers vil jeg anbefale å lese reglene under "hjelp"-menyen ganske nøye.

Til slutt vil jeg anbefale å gjøre notater på spillernes egenskaper etter hver treningsoppdatering (torsdag kl. 20.30), slik at man kan følge spillernes utvikling. Det er mye mer motiverende når man ser framgangen til hver enkelt spiller.

God fornøyelse! :)
Noe resignert medlem av DGH don´t wannabes (Glimt i sør) http://www.glimtsupporter.com og
Scandinavian Hammers http://www.westham.no
User avatar
Kesseboy
Posts: 15757
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1079 times

Post by Kesseboy »

Jeg kan gjerne få noen tips om dette med treningsopplegget. Hva er det snakk om når du sier "spesialtrening"?
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
Pekri10
Moderator
Moderator
Posts: 2265
Joined: Sat May 08, 2004 4:27 pm
Location: Spikkestad

Post by Pekri10 »

Kesseboy wrote:Jeg kan gjerne få noen tips om dette med treningsopplegget. Hva er det snakk om når du sier "spesialtrening"?
Hvis du f.eks. trener ballfordeling er det spesialtrening for de sentrale midtbanespillerne dine. F.eks. i en 3-5-2 formasjon gjelder det de tre i midten på midtbanen. Det er disse som får mest effekt av denne treningen, og som raskest blir bedre på nettopp denne egenskapen. Vinger får også effekt av denne treningen, men mindre enn de sentrale midtbanespillerne. De øvrige spillerne får liten effekt av denne treningstypen. En oversikt over treningstypene finner du her: http://www.hattrick.org/Common/default.asp
Last edited by Pekri10 on Wed Jun 21, 2006 10:00 pm, edited 1 time in total.
Noe resignert medlem av DGH don´t wannabes (Glimt i sør) http://www.glimtsupporter.com og
Scandinavian Hammers http://www.westham.no
dalers
Posts: 8254
Joined: Sun May 09, 2004 1:35 pm
Location: dengulehorde.no

Post by dalers »

Jeg har også et hattricklag som jeg følger nøye:

FC Dazzling Dalers

Pekri10, hvordan går det med laget mitt nå? :lol:
Football is about glory, it is about doing things in style and with a flourish, about going out and beating the lot, not waiting for them to die of boredom
Danny Blanchflower, Tottenham 1954-64
User avatar
tomath
Posts: 3134
Joined: Sun Aug 28, 2005 5:42 pm
Has thanked: 92 times
Been thanked: 152 times

Post by tomath »

De fleste trener jo en spesiell del/posisjon av laget. Altså enten keepere, forsvarsspillere, midtbanespillere, kantspillere eller spisser. Det finnes andre muligheter også som f.eks. set pieces, men det er vel gjerne for de litt mer viderekomne.

Når du bestemmer deg for hvilken posisjon du vil trene så må du kjøpe inn unge spillere (maks 18 år gamle, helst 17) å bruke i disse posisjonene (to spillere for hver plass, en du bruker i treningskamper og en i serien). Sånn at hvis du trener midtbane, som jeg, så kjøper du inn 10 midtbanespillere hvor du bruker tre sentralt og en på hver kant (disse får halv trening) i hver kamp slik at det altså alle 10 blir brukt i løpet av de to kampene du spiller i løpet av uka.

Ble kanskje litt tungvint forklart dette?
Pekri10
Moderator
Moderator
Posts: 2265
Joined: Sat May 08, 2004 4:27 pm
Location: Spikkestad

Post by Pekri10 »

dalers wrote:Jeg har også et hattricklag som jeg følger nøye:

FC Dazzling Dalers

Pekri10, hvordan går det med laget mitt nå? :lol:
Hehe, vi snakker her om et av de mer vanskjøttede lagene i hele seriesystemet i HT. Tror vel faktisk ikke ett eneste av de grunnleggende prinsippene for å bli god er blitt fulgt så langt. :wink:

Edit: LIgger så vidt over nedrykksstreken i 6. div med 7 poeng på 8 kamper.
Noe resignert medlem av DGH don´t wannabes (Glimt i sør) http://www.glimtsupporter.com og
Scandinavian Hammers http://www.westham.no
User avatar
Kesseboy
Posts: 15757
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1079 times

Post by Kesseboy »

Jeg vet ikke om det er "rett" eller ikke, men jeg splasha ut litt penger på et par ganske gode spillere, bare for å få bytta ut en del av søppelet som var i stallen da jeg overtok laget. Må nesten eksperimentere litt med formasjoner og slik, tenker jeg.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
User avatar
Kesseboy
Posts: 15757
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1079 times

Post by Kesseboy »

Pekri10 wrote:Til slutt vil jeg anbefale å gjøre notater på spillernes egenskaper etter hver treningsoppdatering (torsdag kl. 20.30), slik at man kan følge spillernes utvikling. Det er mye mer motiverende når man ser framgangen til hver enkelt spiller.
Har du forresten noen forslag til hvordan jeg kan organisere det for å få litt oversikt?
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
User avatar
Mrbond
Posts: 441
Joined: Fri Aug 05, 2005 3:59 pm
Location: @ the Green Ass

Post by Mrbond »

Du kan f ex laste ned Hattrick Manager eller HAM som er 2 ypperlige tilleggsprogrammer som lar deg få se spillerutvikling samt sette opp laget utfra hvor på banen de forskjellige spillerne passer best. Disse programmene lar deg logge in på ht-serveren og laste ned dataene fra ditt lag dit.

Var med i 2 år før jeg skjønte litt av spillet egentlig gikk ut på. Det siste året har ting tatt seg betraktelig opp. Jeg var en snartur innom 5 divisjon før jeg forstod dette, og de lagene der lo av meg som hadde kommet meg dit via en enkel 6-divisjonsavdeling. Når jeg kom ned igjen skjønte jeg en del mer, og har havna på 4.plass de 2 første sesongene der. Men nå er jeg på vei opp og satser neste sesong på en topp 3, kanskje høyere. Det skal sies at øvre halvdel av denne ligaen er meget sterk!!

Og en god del av spillet handler om taktikkeri: For eksempel mista jeg sannnsynligvis 3.plassen da jeg blingsa med laguttaket. Tok ut 2 spillere som ikke skulle vært på banen pga dårlig form og dermed plassert på b-laget. Så plutselig har de havna på banen, samt at jeg hadde stilt inn laget på "Ta det rolig" da jeg har undervurdert motstanden. Dermed tapte jeg 1-3 hjemme og de andre lagene var rysta at jeg kunne tape den kampen. Så, i returkampen vinner jeg 4-1 med nesten samme lag borte. Veldig dumt, for de 3 poengene var viktig for å kunne kjempe helt i toppen. Og i en bortekamp mot topplaget i divisjonen klinker jeg til og tar mitt første poeng noensinne mot laget, kun ved hjelp av taktiske trekk. Selv om deres spillere var mye bedre.

Hattrick anbefales på det varmeste!! Mitt lag er The Raisers, bare se sjøl :twisted:
I medgang...OG motgang!
Vi ska vinn Adecco!! Vesst faen skal vi det!!
*MEMBER #47 OF DGH*
User avatar
Kesseboy
Posts: 15757
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1079 times

Post by Kesseboy »

Mrbond wrote:Du kan f ex laste ned Hattrick Manager eller HAM som er 2 ypperlige tilleggsprogrammer som lar deg få se spillerutvikling samt sette opp laget utfra hvor på banen de forskjellige spillerne passer best. Disse programmene lar deg logge in på ht-serveren og laste ned dataene fra ditt lag dit.
Hadde vært kjekt, men så koster de nå penger, de da.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
Christoph
Posts: 869
Joined: Mon Mar 29, 2004 2:21 pm
Location: Oslo

Post by Christoph »

Kesseboy wrote: Hadde vært kjekt, men så koster de nå penger, de da.
€ 7.50 klarer du vel å leve med, selv som student?
Det er så absolutt verdt pengene, tro meg.

Er du überkjip, tror jeg faktisk Hattrick Organizer (HO) er gratis.
Pekri10
Moderator
Moderator
Posts: 2265
Joined: Sat May 08, 2004 4:27 pm
Location: Spikkestad

Post by Pekri10 »

Kesseboy wrote:
Pekri10 wrote:Til slutt vil jeg anbefale å gjøre notater på spillernes egenskaper etter hver treningsoppdatering (torsdag kl. 20.30), slik at man kan følge spillernes utvikling. Det er mye mer motiverende når man ser framgangen til hver enkelt spiller.
Har du forresten noen forslag til hvordan jeg kan organisere det for å få litt oversikt?
Jeg bruker ganske enkelt en notatblokk og fører en oversikt over hver enkelt spillers egenskaper hvor jeg nummererer egenskapene i en skala fra 1-20, der 1 er katastrofal og 20 er guddommelig. Deretter fører jeg inn alle endringer i egenskapene, og påfører dato for endringen. Slik kan jeg følge med på utviklingen til hver enkelt spiller, og anslå omtrent når spilleren vil gå opp ett nivå i egenskapen som han trenes i.

Ellers vil jeg som Mrbond absolutt anbefale å bruke Hattrick Manager. Jeg mener du kan laste det ned og bruke det gratis i en prøveperiode. Hvis du ikke velger å betale for det mister du en del av funksjonene i programmet, men du kan fremdeles bruke det til å vurdere spillerne dine. Jeg synes jeg klarer meg fint med det. Programmet kan lastes ned her:
http://www.hattrickmanager.org/download.phtml

Jeg vil også anbefale å bruke statistikk og analyseverktøyet (kalkulatoren) i Alltid Hattrick: http://www.alltidhattrick.org/

Det finnes flere andre programmer, men foreløpig kjenner jeg ikke hvordan de brukes. Jeg er nok ikke så veldig avansert i bruken av dataverktøyet som er tilgjengelig, men jeg synes jeg klarer meg fint slik jeg gjør det nå.

Mitt lag heter FC Mørkved Hammers. Har vært med i ca 2 1/2 år. Rykket ganske tidlig opp i 5. div, men gikk på snørra ned igjen. Hadde overhodet ikke ryggrad til å holde meg oppe i 5. div. Rykket ganske enkelt opp for tidlig. Nå ligger jeg øverst i en 6. div avd. med 24 poeng på 8 kamper og 47-1 i målforskjell.
Noe resignert medlem av DGH don´t wannabes (Glimt i sør) http://www.glimtsupporter.com og
Scandinavian Hammers http://www.westham.no
Christoph
Posts: 869
Joined: Mon Mar 29, 2004 2:21 pm
Location: Oslo

Post by Christoph »

Jeg gikk for øvrig videre til cupens 9.runde i går. Det lengste jeg har kommet før er til 4.runde.

Så jeg er rimelig fornøyd med den :lol:
User avatar
Mrbond
Posts: 441
Joined: Fri Aug 05, 2005 3:59 pm
Location: @ the Green Ass

Post by Mrbond »

Christoph wrote:Jeg gikk for øvrig videre til cupens 9.runde i går. Det lengste jeg har kommet før er til 4.runde.

Så jeg er rimelig fornøyd med den :lol:
Hva heter laget ditt? Herrejemin, det er jo bra. Har du et sjukt bra lag eller har du hatt flaks med trekninga?
I medgang...OG motgang!
Vi ska vinn Adecco!! Vesst faen skal vi det!!
*MEMBER #47 OF DGH*
Post Reply