Fotballfeber i Norge men ikke i Bodø..

Moderators: Sulliken, Larsen

Post Reply
TheClansman
Posts: 136
Joined: Sat Sep 11, 2004 10:15 pm
Location: Bodø
Contact:

Post by TheClansman »

Jeg har tidligere sagt til meg selv at jeg meldte meg inn i DGH på tross av Dalers holdninger i denne saken, (da tenker jeg på den forrige tråden dette ble diskutert).

Man kan melde seg inn i en supporterklubb til f.eks. en engelsk fotballklubb, dra avgårde å synge for dette laget en eller kansje to ganger i løpet av et år, (jeg vet faktisk om flere som aldri har vært å sett laget sitt live) = Supporter ?

DGH har medlemmer som ikke er på kampene, ikke er på J-feltet eller som kansje sjelden er på kamp pga. geografiske/økonomiske hensyn.
Hva er definisjonen på begrepet "Medlem" kontra "Supporter" ?
Hvis jeg spør EngSte-lig: -"Hvor mange medlemmer teller DGH idag ?"
Hvis jeg spør EngSte-lig: -"Hvor mange supportere består DGH av idag ?"
Vil jeg få til svar at: -"Vi har xxx medlemmer, og ca. yyy supportere" ?

Dette står i retningslinjene til forumet:
Oppførsel:
Du skal oppføre deg som et medmenneske når du ferdes i forumet. Du skal ikke kritisere eller krenke andre uten grunn.

Jeg ser at en gjengangstonen her inne er at "Jeg skønner ikke hvorfor du blir så provosert/Jeg skjønner ikke hvorfor det betyr noe"
For å sette dette litt på spissen: I Norge kan man ikke kalle en mørkhudet person for neger, dette er fordi noen synes at det er krenkende.
Mange mener at ordet ikke er negativt når de bruker det, men er nødt til å la ordet være usagt pga. dette.
Når noen er så stolte av å være glad i glimt at de velger å kalle seg supporter, så syns jeg de skal få lov til det uten at de skal få denne definisjons-saken rett i trynet.
Jeg mener faktisk at det virker krenkende og provoserende ovenfor disse personene.
TheClansman
Mr Røsten
Posts: 1426
Joined: Tue Jun 14, 2005 8:57 pm
Location: Bodø

Post by Mr Røsten »

TheClansman wrote: Jeg ser at en gjengangstonen her inne er at "Jeg skønner ikke hvorfor du blir så provosert/Jeg skjønner ikke hvorfor det betyr noe"
For å sette dette litt på spissen: I Norge kan man ikke kalle en mørkhudet person for neger, dette er fordi noen synes at det er krenkende.
Mange mener at ordet ikke er negativt når de bruker det, men er nødt til å la ordet være usagt pga. dette.
Når noen er så stolte av å være glad i glimt at de velger å kalle seg supporter, så syns jeg de skal få lov til det uten at de skal få denne definisjons-saken rett i trynet.
Jeg mener faktisk at det virker krenkende og provoserende ovenfor disse personene.
Hvem har nektet noen å kalle seg supporter?
FØRR EVIG
EngSte-lig
Posts: 1110
Joined: Tue Mar 22, 2005 11:38 am

Post by EngSte-lig »

TheClansman wrote:Man kan melde seg inn i en supporterklubb til f.eks. en engelsk fotballklubb, dra avgårde å synge for dette laget en eller kansje to ganger i løpet av et år, (jeg vet faktisk om flere som aldri har vært å sett laget sitt live) = Supporter ?

DGH har medlemmer som ikke er på kampene, ikke er på J-feltet eller som kansje sjelden er på kamp pga. geografiske/økonomiske hensyn.
Hva er definisjonen på begrepet "Medlem" kontra "Supporter" ?
Hvis jeg spør EngSte-lig: -"Hvor mange medlemmer teller DGH idag ?"
Hvis jeg spør EngSte-lig: -"Hvor mange supportere består DGH av idag ?"
Vil jeg få til svar at: -"Vi har xxx medlemmer, og ca. yyy supportere" ?
EngSte-lig vil svare kor mange medlemmer DGH har.
Mitt mål er å ha en størst mulig supporterklubb for Glimt både for å fylle J-feltet, bli større enn "Isklumpen" og for å ha en best mulig økonomisk ryggrad til bl.a. å skape Norges beste TIFO og ramme rundt kampene.

Som medlem av DGH har du ikke bare medlemsfordeler i forhold til kamp og supporterutstyr, men du støtter også det arbeidet DGH gjør for å skape en bet mulig ramme rundt kampene på Aspmyra.

Er du ikke med, så bli med du og!

PS: Jeg har vært Liverpoolsupporter siden -70-tallet, og medlem av Liverpools supporterklubb i flere år. Har aldri vært på Anfield, men regner meg som supporter likevel. Nemlig!
Last edited by EngSte-lig on Fri May 11, 2007 9:38 pm, edited 1 time in total.
EngSte-lig
Medlem av supporterklubben 1974-2022
Familie med medlemmer i 4 generasjoner!
TheClansman
Posts: 136
Joined: Sat Sep 11, 2004 10:15 pm
Location: Bodø
Contact:

Post by TheClansman »

Mr Røsten wrote:Hvem har nektet noen å kalle seg supporter?
Ingen, men det har blitt argumentert på en slik måte at folk føler at de ikke bør kalle seg det, selv om det er det de føler seg som.
-Nice setningssammensetning ;)
TheClansman
TheClansman
Posts: 136
Joined: Sat Sep 11, 2004 10:15 pm
Location: Bodø
Contact:

Post by TheClansman »

EngSte-lig wrote:PS: Jeg har vært Liverpoolsupporter siden -70-tallet, og medlem av Liverpools supporterklubb i flere år. Har aldri vært på Anfield, men regner meg som supporter likevel. Nemlig!
Og det illustrer hvor komplisert og følsomt dette temaet er :)
TheClansman
Mr Røsten
Posts: 1426
Joined: Tue Jun 14, 2005 8:57 pm
Location: Bodø

Post by Mr Røsten »

TheClansman wrote:
Mr Røsten wrote:Hvem har nektet noen å kalle seg supporter?
Ingen, men det har blitt argumentert på en slik måte at folk føler at de ikke bør kalle seg det, selv om det er det de føler seg som.
-Nice setningssammensetning ;)
Ok. Det har hvertfall ikke vært min intensjon. Altså at folk ikke føler at de får kalle seg det de vil når de går, står eller sitter på kamp. Jeg bare sier hvordan jeg forstår ordet supporter.

Uten om det vil jeg bare si dette

Jeg elsker alt og alle som velger å bruke tid, penger, stemme og engasjement på Glimt!
FØRR EVIG
TheClansman
Posts: 136
Joined: Sat Sep 11, 2004 10:15 pm
Location: Bodø
Contact:

Post by TheClansman »

Mr Røsten wrote:Ok. Det har hvertfall ikke vært min intensjon.
Akkurat det tror jeg nok de fleste også har forstått.
Jeg er av den mening at denne tråden faktisk er meget konstruktiv, den får frem det faktum at det er mange som er glad i Glimt og føler at de må forsvare sitt forhold til klubben :D
TheClansman
Sven-Rune
Posts: 3032
Joined: Fri Mar 26, 2004 10:00 pm
Location: Tønsberg
Has thanked: 305 times
Been thanked: 168 times

Post by Sven-Rune »

Det er vel egentlig sånn at supporterne i supporterklubben bør gå foran å lage liv og moro på kampene, og gjennom det dra de andre supporterne med seg :D
Sven-Rune, med Glimt i hjertet
Medlem i FK Bodø/Glimt
Bateman26
DGH TIFO
DGH TIFO
Posts: 5248
Joined: Mon May 10, 2004 1:22 pm
Location: Bodø

Post by Bateman26 »

vist vi får et like bra resultat etter denne diskusjonen som sist diskusjon synes jeg den er værdt det.
I have no idea to this day what those two Italian ladies were singing about.
Truth is, I dont want to know.
Some things are best left unsaid.

www.maja-blogg.no
User avatar
poteten
Moderator
Moderator
Posts: 5648
Joined: Fri Apr 08, 2005 6:20 pm
Location: Trondheim
Has thanked: 184 times
Been thanked: 354 times

Post by poteten »

Flere gode innlegg i denne tråden, iallefall.

Poenget mitt var iallefall at jeg liker ikke når supporterordet skal beskyttes i den grad som det DGH tydligvis vil (?).


Jeg er supporter og vil alltid være det. Punktum.
Kritisk
User avatar
FSHelgeland
Posts: 7755
Joined: Sun May 15, 2005 1:18 pm
Location: Mosjøen

Post by FSHelgeland »

Det er nok enkeltpersoner i DGH som har det som sin egen personlige mening Poteten. Selv ser jeg på meg selv som supporter og gjorde det både før og etter at jeg ble med i noen av supporterklubbene. DGH nå, og Havørnan en gang tidligere i historien. Jeg har sett på meg selv som supporter siden jeg som ung Ranværing fikk det inn med "morsmelka" ca i 1975-76, siden jeg er født i 72 så var jeg ikke gamle pjokken. Alle som stiller opp for Glimt, følger med og bryr seg like mye om det går bra eller dårlig er i mine øyne supportere, til og med uavhengig av om de møter på myra eller ikke.
Tippeliga 2015
Begod
Posts: 3531
Joined: Tue Sep 14, 2004 9:22 am
Location: Bodø

Post by Begod »

Begrepet supporter blir brukt forskjellig i forskjellige sammenhenger.

For å illustrere: saken: Når poteten blir spurt om han er Glimtsupporter så vil han selvsagt svare ja. Men mår man spør poteten hvor supporterne er plasert på Aspmyra så vil han sansynligvis si på j-feltet.

Når man spør en person om han er Glimtsupporter så mener jeg at svaret må komme ut fra hva han har i hjertet og ikke om han har husket å fornye medlemskapet i DGH. Men i de fleste sammenhenger så vil Glimtsupporter være synonymt med dgh medlem.
I medgang og motgang
User avatar
poteten
Moderator
Moderator
Posts: 5648
Joined: Fri Apr 08, 2005 6:20 pm
Location: Trondheim
Has thanked: 184 times
Been thanked: 354 times

Post by poteten »

FSHelgeland wrote:Det er nok enkeltpersoner i DGH som har det som sin egen personlige mening Poteten.
Det skal de mer enn gjerne få lov til å ha, men det er ikke særlig heldig å ytre dem all den tid de har de posisjoner de har. ;)
Kritisk
User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16602
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 995 times
Been thanked: 779 times
Contact:

Post by Sulliken »

:shock: :shock: :shock: :shock: :shock:

OMFG!!!

Bli nå enig om å være uenig om begrepet, i stedet for å sitere hverandre ut av kontekst og tillegge hverandre meninger.

Personlig så gir jeg beng i hvem som kaller seg hva. Hvis f. eks poteten syns han er en Glimtsupporter, ja da er han vel det, på samme vis som meg.

Samtidig så er jeg og enig med Røsten, Larsen, etc. Når media etc, prater om supportere, mener de Menigheden, Bastionen, Kanarifansen, Klanen, DGH, Stormen, osv, og sjelden de "vanlige" publikummerne (sorry, fant ikke på noe bedre ord, ikke meningen å støte noen)

Men hvis en person føler seg som supporter av et lag, ja da er den personen det. Men jeg har ingen problem med synspunktene til de som mener at man bør være men i en supporterklubb, for å kalle seg supporter

Men jeg skjønner ikke hva så er så forbanna viktig med hele greia, egentlig..

...Vi e vænna førr livet....
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
User avatar
poteten
Moderator
Moderator
Posts: 5648
Joined: Fri Apr 08, 2005 6:20 pm
Location: Trondheim
Has thanked: 184 times
Been thanked: 354 times

Post by poteten »

Alle er iallefall enige om at det er fotballfeber nå. :lol:


Så får vi håper på solid fremmøte av folk på aspmyra.

Selv kommer ikke jeg, all den tid jeg sitter på jobben. :evil:
Kritisk
Trapattoni
Posts: 7211
Joined: Tue Mar 16, 2004 4:14 pm
Location: Bodø
Been thanked: 1 time

Post by Trapattoni »

Nolder wrote:Synes dette er en veldig bra diskusjon og synes det er bra at folk som støtter Bodø\Glimt er opptatt av hvordan man definerer tilhengerne.
...og som om ikke det var nok, så legger du her opp til en helt ny vri på skråstrekdebatten.... :lol:
liverglimt
Site Admin
Site Admin
Posts: 10790
Joined: Sun Apr 17, 2005 1:45 pm
Has thanked: 2306 times
Been thanked: 383 times

Post by liverglimt »

poteten wrote:
FSHelgeland wrote:Det er nok enkeltpersoner i DGH som har det som sin egen personlige mening Poteten.
Det skal de mer enn gjerne få lov til å ha, men det er ikke særlig heldig å ytre dem all den tid de har de posisjoner de har. ;)

Her er essensen i det som jeg ble så provosert av. Hvis vi går ett år tilbake i tid så ytret jeg missnøye med dalers innlegg i "meninger om glimt". Ikke det som ble skrevet, men fordi det var signert med leder for DGH. Når man har framskutte posisjoner, uansett om det er i den ene eller andre sammenhengen, så MÅ man tenke på at man blir oppfattet som talsperson. I dette tilfellet så har flere nåværende og tidligere meget sentrale personer uttalt seg veldig bastant. Det er uheldig – ikke for dem, men for DGH.
@liverglimt
Calle Manøver
Posts: 832
Joined: Mon Feb 23, 2004 10:24 am
Location: Midt i Bodø, midt i verden!

Post by Calle Manøver »

poteten wrote:Alle er iallefall enige om at det er fotballfeber nå. :lol:


Så får vi håper på solid fremmøte av folk på aspmyra.

Selv kommer ikke jeg, all den tid jeg sitter på jobben. :evil:
Du mener vel supportere?

:lol:
"Sakariassen for President!"
User avatar
poteten
Moderator
Moderator
Posts: 5648
Joined: Fri Apr 08, 2005 6:20 pm
Location: Trondheim
Has thanked: 184 times
Been thanked: 354 times

Post by poteten »

Calle Manøver wrote:
poteten wrote:Alle er iallefall enige om at det er fotballfeber nå. :lol:


Så får vi håper på solid fremmøte av folk på aspmyra.

Selv kommer ikke jeg, all den tid jeg sitter på jobben. :evil:
Du mener vel supportere?

:lol:
Jeg turte ikke å skrive det i frykt for å få vrede av DGH-ledelsen. :lol:
Kritisk
Mr Røsten
Posts: 1426
Joined: Tue Jun 14, 2005 8:57 pm
Location: Bodø

Post by Mr Røsten »

liverglimt wrote: I dette tilfellet så har flere nåværende og tidligere meget sentrale personer uttalt seg veldig bastant. Det er uheldig – ikke for dem, men for DGH.
Tror det er ekstremt få som opplever at min og et par andres forståelse av ORDET supporter er uheldig for DGH. Tror tvert i mot tror jeg at de alller, aller fleste ser hva denne debatten dreier seg om og ikke legger veldig mye i det. Noen tolker ett ord på en måte andre på en annen. So what... :D

Heia Glimt
FØRR EVIG
Ola
Posts: 151
Joined: Sun Sep 18, 2005 2:00 am

Post by Ola »

Calle Manøver wrote:Ufattelig trasig diskusjon det her.

Jeg er fullstendig enig med bl.a. Mr. Røsten når det gjelder at det ikke er graderinger av verdi å skulle mene at de som IKKE står på kamp, synger seg hese på kamp, synger det lungene tåler, kler seg i klubbens farger, hopper og danser på tribunene og bruker MYE av sin fritid på å pynte opp Aspmyra, ikke kan kalle seg supportere. Enhver person kan selvfølgelig bruke det begrepet han vil på seg selv, men man må selvfølgelig også godta andres definisjon av ordet supporter. Glimtfan, Glimttilhenger, Glimtsupporter, Glimtaktivist, kall deg det du vil :)

Jeg tviler sterkt på at Arne Scheie mente Poteten, De ansatte i ANs og de andre sponsorenes losje, den jevne tribunesliter på dagens NB-tribune, når han sa at "det var Bodø/Glimt og Haugesund som brakte supporterkulturen til Norge".

Til dere som sitter og roper, skriker og heier på NB-tribunen: Ta det helt med ro. Dere er supportere dere også. Dere har bare ikke funnet veien hjem ennå :D
Representerer du Bodø Gøimt når dusier at supportere på NB ikke har"funnet veien hjem enda"?
Ola
Posts: 151
Joined: Sun Sep 18, 2005 2:00 am

Post by Ola »

Mr Røsten wrote:
liverglimt wrote: I dette tilfellet så har flere nåværende og tidligere meget sentrale personer uttalt seg veldig bastant. Det er uheldig – ikke for dem, men for DGH.
Tror det er ekstremt få som opplever at min og et par andres forståelse av ORDET supporter er uheldig for DGH. Tror tvert i mot tror jeg at de alller, aller fleste ser hva denne debatten dreier seg om og ikke legger veldig mye i det. Noen tolker ett ord på en måte andre på en annen. So what... :D

Heia Glimt
Jeg mener ikke at din forståelse av ordet supporter er uheldig for DGH. Det betyr svært lite om det er uheldig for DGH. Jeg er selv glimtsupporter, jeg har fulgt glimt i tykt og tynt i maaange år.
Jeg er ikke medlem av DGH med i GLIS. Selv kjenner jeg flere som er på hver eneste kamp, både offisielle og treningskamper. Et par av de jeg snakker om er dog tilstede på de fleste treninger.
Ingen av disse er medlem av DGH, eller står på J-feltet.

Det er mulig du ikke legger mye i det, men folk som støtter opp så mye om Glimt som beskrevet over blir såret over at enkelte i den svært profilerte supporterklubben DGH mener de ikke er like mye supportere somde som står på J-feltet.

At du sier at det er likegyldig hva folk mener om dette, ( ditt begrep; "So what?") er litt betenkelig spør du meg.

Jeg hartidligere diskutert dette med medlemmer i DGH og også i GLIS og vet at det er enkelte som ynder å fremstille det slik at de eneste supportere er de som står og synger.

Dette er noe man bør komme bort fra! Poteten har allerede initiert opprettelsen aven egen supporterklubb som er helt uavhengig.

Jeg har i andre saker tatt til ordet mot Dalers og hans sverddragere. Jeg vet at Dalers ikke har vært ivrig idenne debatten,mens hans sverddrsagere Røsten,Larsen og Hågen har vært med.

Det viktigste for alle bør være at vi støtter klubben i våre hjerter - ikke hva slags supporterklubb eller person vi støtter/liker.
User avatar
FSHelgeland
Posts: 7755
Joined: Sun May 15, 2005 1:18 pm
Location: Mosjøen

Post by FSHelgeland »

Det er i mine øyne vel så viktig at vi supportere greier å enes, og være samlet. Jeg mener( Understreker jeg) at det virker mye bedre utad samt at det er mye mere liv nå en i den tiden da supporterne var delt i flere klikker;-) Er mere liv nå en i 03 da det var delt i flere leire med blant annet supporterklubben og Perraklanen. Jeg finner det smått utrolig at enkelte finner seg så støtt av hva noen legger i begrepet supporter at de initsierer å starte egen supporterklubb. Det må da gå å være venner selv om man har kraftige diskusjoner. Vil bare minne om at uten uenighet og diskusjoner så klarer man ikke å bringe en organisasjon fremover. Derfor hilser jeg denne debatten velkommen, men synes som sagt at det er synd hvis enkelte på grunn av debatten trekker seg unna.
Tippeliga 2015
Calle Manøver
Posts: 832
Joined: Mon Feb 23, 2004 10:24 am
Location: Midt i Bodø, midt i verden!

Post by Calle Manøver »

Ola wrote:
Calle Manøver wrote:Ufattelig trasig diskusjon det her.

Jeg er fullstendig enig med bl.a. Mr. Røsten når det gjelder at det ikke er graderinger av verdi å skulle mene at de som IKKE står på kamp, synger seg hese på kamp, synger det lungene tåler, kler seg i klubbens farger, hopper og danser på tribunene og bruker MYE av sin fritid på å pynte opp Aspmyra, ikke kan kalle seg supportere. Enhver person kan selvfølgelig bruke det begrepet han vil på seg selv, men man må selvfølgelig også godta andres definisjon av ordet supporter. Glimtfan, Glimttilhenger, Glimtsupporter, Glimtaktivist, kall deg det du vil :)

Jeg tviler sterkt på at Arne Scheie mente Poteten, De ansatte i ANs og de andre sponsorenes losje, den jevne tribunesliter på dagens NB-tribune, når han sa at "det var Bodø/Glimt og Haugesund som brakte supporterkulturen til Norge".

Til dere som sitter og roper, skriker og heier på NB-tribunen: Ta det helt med ro. Dere er supportere dere også. Dere har bare ikke funnet veien hjem ennå :D
Representerer du Bodø Gøimt når dusier at supportere på NB ikke har"funnet veien hjem enda"?
Nei, det gjør jeg ikke. Dessuten var det humoristisk ment :)
Men når jeg sier at jeg med ordet supporter tenker på supporterklubben, så er det fordi jeg mener de fleste oppfatter at supporterne menes supporterklubben.

Hvis noen spør deg: "Hvor står supporterne på Aspmyra?". Da tror jeg ikke svaret de er ute etter er: "de står rundt hele Aspmyra" (selv om det hadde vært morsomt med supportere rundt hele anlegget).

Det er altså ikke nødvendigvis engang min egen mening jeg snakker om, men det jeg oppfatter er meningen til flertallet.
Vi er alle selvsagt supportere av Bodø/Glimt, men for de fleste betyr det å være supporter på kamp, at man gjør litt ekstra ut av det.
Altså, jeg oppfatter meg ikke som en Norgesupporter selv om jeg gjerne vil gå på Ullevål, og håper at Norge vil vinne. Det føler jeg nemlig at det er supporterklubben som er.
"Sakariassen for President!"
Post Reply