Oppsummering etter årets første kamp

Moderators: Sulliken, Larsen

Post Reply
Stjerna
Posts: 36
Joined: Sun Mar 07, 2004 4:46 am
Location: Vestbyen - så klart...

Oppsummering etter årets første kamp

Post by Stjerna »

Det har vært skrevet mye både her på forumet, i AN og i riksmediene om kampen mot VIF. Mange skylder på at det var første kamp, noe som er litt spesielt. Noen mener at savnet av Runar var merkbart, noen skylder på Vegard og Kristoffer osv osv...

Jeg har tidligere sagt hva jeg mener om Glimt og hvordan de spiller mot etablert forsvar. De sliter generelt når de må stange mot en forvarsmur. Mot VIF var ikke det det største problemet. Glimt har ikke for vane å prege kampene på bortebane, men heller utnytte og være giftige på overganger/kontringer. Her blingset vi mot VIF. Dvs VIF demmet kraftig opp mot de potensielle overgangene som kom. Når vi vant ballen og skulle kjøre overgang hadde vi enten en VIF spiller på med en gang, eller så rotet vi bort ballen pga dårlig plasserte medspillere/dårlig bane. De gangene vi klarte vi å dra av VIF spilleren var ingen av kantene -Åssa eller Ludde- i rett posisjon i forhold til å få ballen i bakrommet. Dvs skuddet i tverliggeren til Ludde, kom som et resultat av en bra overgang!

I slike kamper der motstanderen er så obs på hvordan Glimt spiller må spillerene hele tiden være på hugget å lukte pasninger fra medspillerne før de kommer - å ta vare på de sjansene vi får. Dette gjelder spesielt kantene. I første omgang hadde vi en spesiell situasjon som kunne blitt en kjempesjanse om bare Åssa hadde vært litt mer på hugget. Litt småspill på VIF`s banehalvdel før Olav slår en genial bakromspasning i retninig av der Åssa burde vært, men han sov å pasningen så totalt håpløs ut. Hadde vi hatt den samme "gli`en" som i fjor hadde :guns Åssa vært på løp å produsert et perfekt innlegg. Når slike pasninger ikke oppfattes av vingen(e) kommer ikke pasningene senere i kampen heller. Dette er en psykisk ting som skjer i hodene til spillerne. Nå er jeg kanskje i overkant kritisk mot Åssa, men jeg mener han har gjort sitt. Samme situasjon som beskrevet ovenfor gjentok seg flere ganger i kampen. Åssa startet ikke løpene sine, som han er nødt til å gjøre om spillet skal gli. Jeg vet ikke om han har dårlig kondisjon, men det samme skjedde i forrige sesong, men folk var sinnsykt blåøyd å syntes han spillte bra fordi han av og til kom igjennom å produserte sjanser. En ving som spiller på Glimt må komme oftere i slike situasjoner som Åssa av og til kom til ifjor. Her mener jeg vi må match`e Trond O oftere! Han kan bli en gigant om han bare får spilletid.. Ludde på høyree, stig i midte og trond o på venstre! Det øystein ofte gjør er å putte Christian inn på venstre kant. Han er en spiller jeg har stor sans for, men ikke som ving. Heller som indreløper eller hengende spiss i 4-3-1-2.

Jeg mener at mye av årsaken til at kampen gikk som den gikk var at VIF kjempet iherdig og fikk brutt mange av de potensielle overgangene vi fikk. De overgangene vi fikk ble "ødelagt" av feilplasserte/ukonsentrete kantspillere. De kampene der angrepspillet glir/fungerer spiller medspillerne på seg en stor selvtillit og Glimt spiller gladfotball!! Legg merke til det folkens..

Jeg ønsker i tillegg å få uttrykke min misnøye med VIF`s Morten Berre. Mankan til klovn og skuespiller skal en lete lenge etter. Spesielt god er han heller ikke. HVER gang han adde ballen og nærmet seg 16-meteren vår gikk han etter straffe. Jeg så kampen fra tribuna på Ullevål å kan med bakgrunn i det si dette. Han har drevet på med dette i lang lang tid!!! Unskyld uttrykket med FAN FOR EN IDIOT!!

Stjerna
User avatar
Glimtsupporter
Posts: 515
Joined: Thu Feb 26, 2004 4:41 pm
Location: Bodø
Has thanked: 22 times
Been thanked: 28 times

Post by Glimtsupporter »

Synes oppsummeringen din stemmer ganske bra med mitt inntrykk etter kampen. Jeg synes også at vingene, og da spesielt Bjørkan, blir for stillestående og vil ha ballen spilt 'på fot' istedet for å gå på løp.

Jeg kritiserte også Bjørkan for dette i fjor og synes at det blir for stasjonært slikt det har vært.

Nå er det jo ikke lett å komme med kritikk etter fjorsesongen, men jeg mener Glimt kan bli enda giftigere dersom vingene starter på flere løp.

Observerte i en av treningskampene i vinter (tror det var mot RBK) at det ble slått mange lange baller mot høyrekanten til Glimt. Da var det Ludde som spilte høyre ving og han klarte riktignok å skape en farlig sjanse på bare en av disse, men pasningen ble slått og han fikk kontroll på ballen. Tror de hadde i allefall 6-7 slike pasninger mot etablert forsvar, og med litt hell kunne Glimt ha skapt flere store sjanser på denne angrepsmåten.

Så jeg håper vi får se enda litt mer giftige vinger på søndag....
User avatar
Masinga
Posts: 2065
Joined: Mon Feb 23, 2004 10:58 pm
Location: Oslo

Post by Masinga »

Meget bra innlegg, Stjerna!

Spesielt det du skriver om Morten Berre. Spør du meg, er dette den mest irriterende av alle spillerne i Tippeligaen. Det Erik Hagen har uttalt om Rosenborgspillerne og Riseth/ Brattbakk i særdeleshet, burde han heller spart på spillere internt i VIF.

Jeg håper det ikke stemmer det du nevner ang. Åsmund Bjørkan. På Ullevål kan vi vel være enige om at ting gikk dårlig. Jeg reagerte også på at løpene stemte dårlig fremover. Jeg trodde spillestilen til Glimt var så innarbeidet at alle på laget skjønner hva som kommer. Men Bjørkan stod helt stille i stedet for å gå på løp. Om man er tung i kroppen og full av trening nå tidlig på våren, kan ikke dette forklare misforholdet. Om presisjonen ikke sitter nå, burde man i det minste prøve det man terper på ellers.

Dersom Glimt skal være med i toppen, har man ikke råde til mer enn 3-4 tap gjennom hele sesongen. Nå har vi ett tap av en mulig. Regner med at Glimt reiser kjerringa allerede til helga!
Masinga
Christoph
Posts: 869
Joined: Mon Mar 29, 2004 2:21 pm
Location: Oslo

Post by Christoph »

Er redd dette innlegget vil "såre" Buster nok en gang, men jeg prøver:

Bjørkan var god etter ferien i fjor, det skal han ha.. Da turte han i alle fall å utfordre backene sine, og lyktes med det. En skal huske på at mange sidebacker i Norge frykter Bjørkan pga farta hans, og derfor er ekstra oppmerksom på det..

Men Bjørkan synger, etter min mening, på siste verset. Han har vært en lojal og banebrytende ving for Glimt, helt siden de rykka opp i -92.
Tiden er nok inne for nytt blod, og jeg håper denne sesongen kan bli gjennombruddet for Trond Olsen, selv om han fortsatt er noe uferdig

Raske vinger har vært Glimts varemerke siden Sollied-revolusjonen, og slik sett er T.Olsen den perfekte arvtager til Bjørkan. Hans hurtighet er viktig ved overgangsspill, i tillegg har han et godt venstrebein..

But, time will show!
User avatar
Thomp
Quizmaster
Quizmaster
Posts: 258
Joined: Fri Mar 12, 2004 12:16 pm
Location: Hagan Nittedal

Post by Thomp »

hei vil bare korrigere litt, det var vel strengt tatt ikke Sollied som innførte spillestilen til Glimt, han bare videreforedlet produktet som har vært innprentet i Glimtsystemet siden syttitallet :)

gode vinger har vært et godt varemerke i mange år eksmpler? ok: Terje Mørkved, Ove Andreassen, Sturla Solhaug, Mini, Bjørkan, osv.

8)
Christoph
Posts: 869
Joined: Mon Mar 29, 2004 2:21 pm
Location: Oslo

Post by Christoph »

Du har selvsagt helt rett i det, var historieløst av meg å ikke nevne storlaget på 70-tallet... :roll:

Overgangsspillet i 4-3-3 må derimot Trond Sollied få ta æren for, var kanskje det jeg prøvde å poengtere.. (selv om jeg nevnte vinger)
User avatar
Merete
Posts: 371
Joined: Mon Feb 23, 2004 4:50 pm
Location: Lillestrøm

Re: Oppsummering etter årets første kamp

Post by Merete »

Stjerna wrote:.
Jeg mener at mye av årsaken til at kampen gikk som den gikk var at VIF kjempet iherdig og fikk brutt mange av de potensielle overgangene vi fikk.
Du skriver jo masse vettugt her! Jeg så også VIF-kampen live. Det som etter min mening var mest negativt med kampen var alle de tapte duellene. VIF virka mer på hugget. Det var også et par skremmende lange ballbesittelser hos VIF. Hvis man ikke får tak i ballen og taper duellene, kommer man aldri i gang med overganger. Midtbanespillerne var for veike! Bjørkan er på hell, men jeg synes ikke de andre der framme var veldig mye bedre - så jeg vil nå vente litt med å avskrive fyren.

Morten Berre bør derimot snarest avskrives. Feigt av dommeren å ikke gi gult kort til en spiller hvis eneste mål er å komme seg innefor 16-meteren for så å ta kvelden der :roll:
User avatar
Buster
Vinner av Norsk-tab.konk.2004
Vinner av Norsk-tab.konk.2004
Posts: 1281
Joined: Wed Mar 10, 2004 9:53 am
Location: Kristiansund
Has thanked: 10 times
Been thanked: 173 times

Post by Buster »

Neida Cristoph, jeg har ingen problemer med innleggene dine på denne siden. Jeg syns tvert imot de er saklige og gode.

Jeg vil minne om at den godeste Åsmund har vært skadet. Vi får håpe at han holder seg skadefri videre, og kan stille 100% for å kjempe om vingplassen resten av sesongen. Trond har et fantastisk potensiale, og den dagen han får det ut er det ingen som kan nekte han vingen.
User avatar
Larsen
Site Admin
Site Admin
Posts: 7776
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:57 pm
Location: Bodø

Post by Larsen »

Jah, har egentlig ikke så mye å tilføre denne diskusjonen, her har sannelig det meste blitt sagt.

Vil bare berømme nivået på diskusjonen, det er godt å se at det går an å ha en seriøs Glimtdiskusjon.

Larsen, med dårlig skjult, hånlig blikk til forumet på glimt.no.
User avatar
Nokia
Posts: 3759
Joined: Sun Feb 22, 2004 2:54 pm
Location: Bodø

Re: Oppsummering etter årets første kamp

Post by Nokia »

Stjerna wrote:Det har vært skrevet mye både her på forumet, i AN og i riksmediene om kampen mot VIF. Mange skylder på at det var første kamp, noe som er litt spesielt. Noen mener at savnet av Runar var merkbart, noen skylder på Vegard og Kristoffer osv osv...

Jeg har tidligere sagt hva jeg mener om Glimt og hvordan de spiller mot etablert forsvar. De sliter generelt når de må stange mot en forvarsmur. Mot VIF var ikke det det største problemet. Glimt har ikke for vane å prege kampene på bortebane, men heller utnytte og være giftige på overganger/kontringer. Her blingset vi mot VIF. Dvs VIF demmet kraftig opp mot de potensielle overgangene som kom. Når vi vant ballen og skulle kjøre overgang hadde vi enten en VIF spiller på med en gang, eller så rotet vi bort ballen pga dårlig plasserte medspillere/dårlig bane. De gangene vi klarte vi å dra av VIF spilleren var ingen av kantene -Åssa eller Ludde- i rett posisjon i forhold til å få ballen i bakrommet. Dvs skuddet i tverliggeren til Ludde, kom som et resultat av en bra overgang!

I slike kamper der motstanderen er så obs på hvordan Glimt spiller må spillerene hele tiden være på hugget å lukte pasninger fra medspillerne før de kommer - å ta vare på de sjansene vi får. Dette gjelder spesielt kantene. I første omgang hadde vi en spesiell situasjon som kunne blitt en kjempesjanse om bare Åssa hadde vært litt mer på hugget. Litt småspill på VIF`s banehalvdel før Olav slår en genial bakromspasning i retninig av der Åssa burde vært, men han sov å pasningen så totalt håpløs ut. Hadde vi hatt den samme "gli`en" som i fjor hadde :guns Åssa vært på løp å produsert et perfekt innlegg. Når slike pasninger ikke oppfattes av vingen(e) kommer ikke pasningene senere i kampen heller. Dette er en psykisk ting som skjer i hodene til spillerne. Nå er jeg kanskje i overkant kritisk mot Åssa, men jeg mener han har gjort sitt. Samme situasjon som beskrevet ovenfor gjentok seg flere ganger i kampen. Åssa startet ikke løpene sine, som han er nødt til å gjøre om spillet skal gli. Jeg vet ikke om han har dårlig kondisjon, men det samme skjedde i forrige sesong, men folk var sinnsykt blåøyd å syntes han spillte bra fordi han av og til kom igjennom å produserte sjanser. En ving som spiller på Glimt må komme oftere i slike situasjoner som Åssa av og til kom til ifjor. Her mener jeg vi må match`e Trond O oftere! Han kan bli en gigant om han bare får spilletid.. Ludde på høyree, stig i midte og trond o på venstre! Det øystein ofte gjør er å putte Christian inn på venstre kant. Han er en spiller jeg har stor sans for, men ikke som ving. Heller som indreløper eller hengende spiss i 4-3-1-2.

Jeg mener at mye av årsaken til at kampen gikk som den gikk var at VIF kjempet iherdig og fikk brutt mange av de potensielle overgangene vi fikk. De overgangene vi fikk ble "ødelagt" av feilplasserte/ukonsentrete kantspillere. De kampene der angrepspillet glir/fungerer spiller medspillerne på seg en stor selvtillit og Glimt spiller gladfotball!! Legg merke til det folkens..

Jeg ønsker i tillegg å få uttrykke min misnøye med VIF`s Morten Berre. Mankan til klovn og skuespiller skal en lete lenge etter. Spesielt god er han heller ikke. HVER gang han adde ballen og nærmet seg 16-meteren vår gikk han etter straffe. Jeg så kampen fra tribuna på Ullevål å kan med bakgrunn i det si dette. Han har drevet på med dette i lang lang tid!!! Unskyld uttrykket med FAN FOR EN IDIOT!!

Stjerna
Åssa var ifjor en av Glimts bedre spillere. Det har selv supportere som ikke var særlig fasinert av han måttet inrømme sammens med et samlet pressekorps!! Når det gjelder kampen mot Vif så var han langt fra den eneste som ikke presterte, og i slike kamper så blir gjerne enkelte spillere veldig synlig. Sannheten er at alle gjorde hverandre dårlig!
Morten Berre... Huff og atter huff,,man skal lete lenge etter større skuespiller og sytpeis,. Hadde han spillt i et annet lag så hadde garantert Panser Hagen spadd dritt på han også!! Han legger seg ned bare man ser hardt på han, og syter og klager bestandig på dommeren. Håper de Norske Dommerene skal følge etter de engelske og slå hardere ned på filming, da kommer berre til og måtte forandre seg drastiskt.!

Jeg tror nok at Åssa ikke spiller på søndag når Runar kommer tilbake i 11èren.. Tipper at både Christian B og Ludde spiller. Men om det er riktig og sette C.B på venstre kanten er et helt annet spørsmål. Personlig så mener jeg at han har sine kvaliteter på en helt annen plass på banen. Og selv om åssa svikter av og til, så klarer han altid iløpet av en kamp og skape farlige situasjoner som resulterer i straffe eller mål..

Men men , uansett hvem som spiller så krysser jeg fingrene og håper at Glimt henter fram egenskapen fra ifjor der de ikke tapte en kamp etter tap!!
User avatar
Baltus
Posts: 236
Joined: Sat Apr 17, 2004 1:52 pm
Location: Bodø

Post by Baltus »

Nå kan det vel kanskje hende at Glimt prøver Christian som en hengende spiss i et 4-3-1-2 system med Stig og Ludde som rene spisser, og en vant midtbane med Andre, Olav og Runar. :?:

Dette er jo et system som de testet ut i noen treningskamper for å ha som et alternativ til sin vante formasjon 4-3-3.
User avatar
Nokia
Posts: 3759
Joined: Sun Feb 22, 2004 2:54 pm
Location: Bodø

Post by Nokia »

Jo det er godt mulig akkurat det... men jeg er litt skeptisk egentlig, fordi glimts nøkkel i samtlige lamper som de enten har vunnet eller spillt godt er enkel. hardt arbeid bak,kreativ midtbane som serverer ballene ut på kantene som igjen forserer fram på kanten og legger inn foran mål. I de kampene som glimt har prøvd og presse alt inn i midten så blir det bare rot og masse springing etter ball..

Men vi får nå se imorgen...Gleder meg som en unge
User avatar
Vimes
Posts: 195
Joined: Mon Feb 23, 2004 3:34 pm
Location: Ankh-Morpork muligens

Post by Vimes »

Gleder meg også til kampen mot Odd og har egentlig bare følgende melding til gutta:

INNSATT INNSATS INNSATS!!

De kan ikke vise seg fram i årets første kamp på Aspmyra med den samme tafattheten som de viste mot VIF for det var dritt å se på.

Runar Berg kom nok med noen gloser hjemme i stua da han så kampen tenker jeg....han hadde sikkert en ting eller to å si når resten av laget kom tilbake.

Larsen skrev jo også om at Bjørn Lund kunne rapportere langt bedre innsats på treningene i det siste.....så forhåpentligvis kan vi juble etter kampen på søndag.
User avatar
Nokia
Posts: 3759
Joined: Sun Feb 22, 2004 2:54 pm
Location: Bodø

Post by Nokia »

Slapp av folkens .. Vif kampen var bare et arbeiduhell.. det er jeg ganske sikker på. Imorgen så kommer samtlige til og krige 100% for og ta de 3 første poengene. Dette klarer de også.!!"!
User avatar
Vimes
Posts: 195
Joined: Mon Feb 23, 2004 3:34 pm
Location: Ankh-Morpork muligens

Post by Vimes »

Bare for å teste, har du satset kroner på oddsen på dette Nokia :)

Ikke at alle er gamblere menn jeg bare sjekker om du er villig til å sette penger på din tro på seier.

Har ikke samme troen selv men jeg håper sannelig at du får rett!!
User avatar
Nokia
Posts: 3759
Joined: Sun Feb 22, 2004 2:54 pm
Location: Bodø

Post by Nokia »

Ikke på oddsen, men på Kupongen min :glis
Post Reply