Historien til Tannbørsten?

Moderators: Sulliken, Larsen

Post Reply
User avatar
Larsen
Site Admin
Site Admin
Posts: 7776
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:57 pm
Location: Bodø

Historien til Tannbørsten?

Post by Larsen »

Jeg husker ikke historien til Tannbørsten til glimtsupporterne.....
klarte ikke finne ut noenting på noen glimtsider heller, noen som husker hvordan den kom i bruk i Glimt-sammenheng??
Mariasha
Posts: 2704
Joined: Mon Feb 23, 2004 7:29 pm
Location: Oslo
Has thanked: 65 times
Been thanked: 35 times

Post by Mariasha »

Jeg har egentlig ikke peiling, men jeg har hørt noe om at tannbørsten var et symbol på at vi feide all mostand vekk.. Som å feie med en kost.. Men jeg aner egentlig ikke, har lurt litt på det der selv.

En annen ting jeg har spekulert litt på, er hvorfor heter de Bodø/Glimt? Med skråstrek? Og hvor kom Glimt fra?

:roll:
User avatar
Thomahawk
Posts: 156
Joined: Mon Feb 23, 2004 3:09 pm
Location: Oslo

Tannbørsten!

Post by Thomahawk »

Jeg har hørt at siden Glimt kom fra en plass som det tok lang tid å reise til, fra sør-Norge, var tannbørsten et symbol på at gjestene måtte ha tannbørste når dem kom fordi dem måtte sove over. Det samme gjelder andre vei, at vi måtte sove over der nede.

Det er bare en teori jeg har hørt....
Ralph: "Daddy, I'm scared. Too scared to even wet my pants."
Chief Wiggum: "Just relax and it'll come, son."
User avatar
Larsen
Site Admin
Site Admin
Posts: 7776
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:57 pm
Location: Bodø

Post by Larsen »

Den historien som sier at det er for at "vi feier over motstanderene" har jeg også hørt, din versjon Thomahawk har jeg ikke hørt før...i tillegg fikk jeg høre av en RBK supporter at glimtsupporterne fikk tannbørsten av jordan på 70-tallet og er en symbol på sponsede supportere eller noe i den dur!!??

Håper noen kan historien..litt kjipt at ingen nettsteder forteller historien til tannbørsten...
User avatar
Merete
Posts: 371
Joined: Mon Feb 23, 2004 4:50 pm
Location: Lillestrøm

Post by Merete »

Håper noen kan historien..litt kjipt at ingen nettsteder forteller historien til tannbørsten...
Den vanligste historien man hører er at sjefen for supporterklubben på 70-tallet savnet noe å dirigere supporterkoret med. Av mangel på noe annet fisket han fram det han hadde i lomma; en tannbørste. Det var den noe sparsomme bagasjen han hadde med seg på bortekampene. Etterhvert ble lederen assosiert til tannbørsten - og Jordan kunne levere den i stort format!!
User avatar
Larsen
Site Admin
Site Admin
Posts: 7776
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:57 pm
Location: Bodø

Post by Larsen »

Er det slik det henger sammen..

Det hørtes iallefall ut som en sannsynlig historie, takk Merete!
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Post by J I P »

Noe tilsvarende er jeg blitt fortalt. Les eller denne artikkelen her for litt historie:
http://bodo-nu.no/GML_Bodonu/grubstad/2 ... glimt.html
User avatar
Larsen
Site Admin
Site Admin
Posts: 7776
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:57 pm
Location: Bodø

Post by Larsen »

Hehe, det var en artig historie! :)

Merkelig forøvrig at tannbørsten har et såpass dårlig rykte blandt andre lags supportere?, ivertfall har jeg fått det inntrykket.

På tide at tannbørsten får sin historie skrevet og rykte forbedret...etter min mening....
Espen
Posts: 325
Joined: Fri Feb 20, 2004 10:52 pm
Location: Bodø

Tannbørsten

Post by Espen »

Hadde jo med en stor tannbørste og mange små til seminaret i oslo.

Folk lo og pekte godt når vi kom med tannbørsten, spurte hvorfor akkurat en tannbørste, men måtte vel svare det som larsen ville svart,"aner ikke"

Ser ut som vi har ei sansynlig tannbørst historie på gang nå, jeg kjenner forresten lederen for glimt sin supporterklubb på 70tallet! Kunne jo vært en mulighet å kontakta han etterhvert.

Tannbørsten representerer glimt, trenger ikke bry oss om hva dem andre syns. er bare morsomt syns jeg :D
Espen Sedeniussen
User avatar
Larsen
Site Admin
Site Admin
Posts: 7776
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:57 pm
Location: Bodø

Re: Tannbørsten

Post by Larsen »

Espen wrote:H

Ser ut som vi har ei sansynlig tannbørst historie på gang nå, jeg kjenner forresten lederen for glimt sin supporterklubb på 70tallet! Kunne jo vært en mulighet å kontakta han etterhvert.
Gjør det, hadde vært fint å vite hva han sier om tannbørsten!
Dessuten er det jo en ide å ha med historien rundt tannbørsten på den nye sia så den ikke går i glemmeboka en gang til...
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Post by J I P »

Fra Torstein Grubstad har jeg fått følgende svar:
(dette er bare et utdrag fra svaret)
********
På en av disse kampene dro Finn Olav Jacobsen opp en tannbørste fra innerlomma for at Arnulf skulle ha noe å dirigere med. Den var ikke gul, men ideen var født. Så til neste kamp stilte Arnulf med en liten gul tannbørste. I de dager jobbet Finn Olav i butikk, og kjente noen som hadde kontakter til Jordan. (En selger eller noen annet.) Via denne personen fikk vi den aller første store gule. Den hadde bare en feil. Den var for tynn i skaftet. Det brakk da selvsagt etter første kampen. Noen la inn et stykke tre og spikret den sammen. Deretter fant Arnulf ei eske som det hadde vært miljø-strie i ( faren hadde maler-butikk). Den ble malt sort. Så var tannbørsten klar til sin seiersferd over hele landet.
********
Men, fortvil ikke. Når vi nærmer oss seriestart vil sannsynligvis Bodø Nu publisere en artikkel om tannbørsten sin historier slik at vi alle får litt historieundervisning.
User avatar
Vimes
Posts: 195
Joined: Mon Feb 23, 2004 3:34 pm
Location: Ankh-Morpork muligens

Post by Vimes »

Kanskje Bodø Nu kunne ha laget reportasje om Glimtforumet i samme slengen-perfekt til seriestart så folk vet hvor de skal komme med medingene!! :D

Bra at vi får klarhet i tannbørste mysteriet i alle fall!
Espen
Posts: 325
Joined: Fri Feb 20, 2004 10:52 pm
Location: Bodø

bra jobba JIP

Post by Espen »

Der løste du ei stor gåte for oss Jan Ivar :)

takker :)
Espen Sedeniussen
User avatar
Masinga
Posts: 2065
Joined: Mon Feb 23, 2004 10:58 pm
Location: Oslo

Post by Masinga »

Artig med dette dypdykket i tannbørstens historie. Jeg tenkte det kunne være interessant å komme med enda mer historikk, selv om det ikke handler så mye om den berømte tannbørsten. Det handler mer om de stolte tradisjoner til Glimtsupporterne. Jeg leser innimellom i en sportsbok jeg fikk til jul. Den heter "Øyeblikkene vi aldri glemmer". Egentlig er det Arne Scheies øyeblikk det siktes til og er ført i pennen av Otto Ulseth i Adresseavisen. Her vil jeg sitere fra s. 68 for de som ikke har lest dette tidligere:

"Det var Bodø/Glimt som bragte den moderne supporterkulturen til landet, med vaiende tannkost - som Glimt-supporterne til dags dato er alene om - sanger og et enormt hav i èn farge, i dette tilfellet gult.
Da Glimt spilte cupfinale i 1975, fikk hele Norge for første gang se hvordan en klubbs tilhengere skal kle seg ut og oppføre seg. Supporterne fra Bodø var den første tilhengerskaren som ble en del av selve laget som spilte kampene. Det ble snart umulig å forestille seg Glimt i viktige kamper uten dette gule, syngende, vaiende koret på tribunen."

Flott skrevet av en trønder/ RBK-patriot! Det var Glimt som innførte den moderne supporterkulturen til Norge. Der vanlig påkledning ellers var hatt og frakk på Bislet, Lerkendal, Åråsen eller Brann stadion. Glimt-tilhengerne var de første! Og sentralt stod tannkosten som selve symbolet på den nye tid!
Masinga
User avatar
Larsen
Site Admin
Site Admin
Posts: 7776
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:57 pm
Location: Bodø

Post by Larsen »

Det der var kjempeflott Masinga!!

Utrolig gøy å høre at det var Glimt som var de første, kjenner at jeg blir stolt!!

Håper flere artige Glimt historier!

Neste gang noen snakker nedverdigende om tannbørsten skal de sannelig få høre :D
Mariasha
Posts: 2704
Joined: Mon Feb 23, 2004 7:29 pm
Location: Oslo
Has thanked: 65 times
Been thanked: 35 times

Post by Mariasha »

Det sitatet stod jeg og ei venninne og leste på Sundem, og vi ble helt rørt der vi stod :D Har aldri hatt så lyst på penger som akkurat da :p

Fant en artikkel om Glimts historie en gang i tiden, men husker ikke i farta hvor den var. Skal prøve å huske, og kanskje scanne/linke/fortelle :)
Espen
Posts: 325
Joined: Fri Feb 20, 2004 10:52 pm
Location: Bodø

Post by Espen »

hehe :)

Bra innlegg "masinga", venter på fler fra deg :)
Espen Sedeniussen
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Post by J I P »

Hvis noen er interessert i Bodø Glimt sin tidlige historie, dvs. de første 30 år, så finner Dere den på http://gag.yngve.com/ og valget "Historie" på venstresiden.
Post Reply