Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Moderators: Sulliken, Larsen

Locked
Heltenjohn
Posts: 742
Joined: Wed Mar 26, 2008 1:00 pm

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Heltenjohn »

For første gang er det vel noen investorer som tjener penger på en Glimtspiller!?
Ettersom jeg forstod det investerte de 300.000 å fikk 1.1 mill ca et år senere... ikke gærnt!
liverglimt
Site Admin
Site Admin
Posts: 10714
Joined: Sun Apr 17, 2005 1:45 pm
Has thanked: 2221 times
Been thanked: 366 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by liverglimt »

Godt at noen gir klubben pengene. Men likebra at den siste investoren får utbetalt pengene uten noe komplikasjoner. Det gir signal om at det er mulig å tjene penger på en investering i spillere. :)
@liverglimt
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by J I P »

Ja, veldig greitt at både nye og gamle investorer ser at Glimt faktisk overholder avtalene de inngår. Kanskje det da blir lettere å reinvestere en del av midlene i en ny spiller?

Tusen takk likevel til de 2 investorene som frasa seg sin del. Håper likevel at de fikk igjen grunnbeløpet sitt.

Edit: Hvis de 2 ikke hadde sagt fra seg sin del, så hadde kanskje ikke Bodø/Glimt solgt Trond?
*******************
Medlem av FK Bodø/Glimt
Medlem av GLIS
Sesongkort på J
Stående, syngende og ikke like billettlaus i London (heia Arsenal)
******************
User avatar
tomath
Posts: 3134
Joined: Sun Aug 28, 2005 5:42 pm
Has thanked: 92 times
Been thanked: 152 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by tomath »

Berg inspirerer næringslivet

Noen som har noen formening om hvor mye penger det kan bli av dette? Faen, at Runar ikke har høyere draktnummer :wink:
"If you just talk, I find that your mouth comes out with stuff" - Karl Pilkington
Knuta
Posts: 10028
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Knuta »

Kanskje vi skal være glad for at NB fortsatt sponser Glimt.
Lyn har trøbbel.

http://fotball.aftenposten.no/eliteseri ... 129218.ece
Glimt1916
Posts: 5591
Joined: Sat May 21, 2005 11:45 am
Has thanked: 422 times
Been thanked: 433 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Glimt1916 »

Glimt har endelig betalt Strindheim for Thomas Rønning og skylda "bare" fire klubba penga nu. Pinlig og trist.

Og kontrollen over økonomien har tydeligvis vært på topp :
Da vi kjøpte spillerne i fjor var vi ikke klar over hvor trangt det var økonomisk. Det fikk vi først oversikt over på slutten av året, noen som er årsaken til at vi ikke har klart å betale, forklarer Falch.

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nordland/1.6469443

Det må føles utrolig surt for små klubba som Strindheim, Ranheim og Steinkjær å se at Glimt fortsett å hent inn nye spillera uten å vær i stand til å betal de som de allerede har henta.
User avatar
Kesseboy
Posts: 15755
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1077 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Kesseboy »

Man kritiserer jo gjerne tyrkiske klubber for deres (fraværende) betalingsevne og -moral, og i tilfellet John Carew har jo også Lyon sine feite svin på skogen. Men når det viser seg at Glimt ikke er hakket bedre, da skjemmes jeg grundig. Sitter med den der sofa-dommer-følelsen av at jeg kunne styrt økonomien bedre sjøl de siste ti åra, og dét gir ikke noe spesielt solid inntrykk.

Tør vi håpe på bedring nå, eller blir vi lurt igjen?
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
User avatar
tomath
Posts: 3134
Joined: Sun Aug 28, 2005 5:42 pm
Has thanked: 92 times
Been thanked: 152 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by tomath »

Herregud! Bruke penger på den måten uten å ha oversikt over hvorvidt man faktisk har dem. Det er så flaut at man har nesten ikke ord. Får håpe RBK har bedre betalingsmoral :evil:
"If you just talk, I find that your mouth comes out with stuff" - Karl Pilkington
User avatar
Kesseboy
Posts: 15755
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1077 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Kesseboy »

Ikke til forkleinelse for Robert Vikestad, men overgangen hans ble jo ikke de best anvendte 200.000 for Glimt. Jeg hadde alltid litt vanskelig for å forstå den overgangen.

Og som du er inne på, Tomath, hvis RBK oppfører seg på samme måte som Glimt, så er jo Glimt på en skikkelig sliter. Er det FORTSATT noen som protesterer på Olsen-salget?
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
tjongs
Posts: 2571
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:17 pm
Location: Bodø
Has thanked: 94 times
Been thanked: 178 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by tjongs »

Vanskelig å sette ord på hvor latterlig dette er. Forhåpentligvis berger vi oss gjennom dette uten å bi slått konkurs, det er nok siste mulighet. For fremtiden er det bare å ønske at vi evner å holde en viss kontroll og profesjonalitet, selv om det er ingen ting som tilsier at vi skal være i stand til det.
.......men så ble superlaget født!!!
Dessuten mener jeg at Tromsø bør ødelegges.
Snorreth
Posts: 1486
Joined: Tue Mar 25, 2008 11:09 pm
Location: Sagene, Oslo

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Snorreth »

Tap, tap-situasjon.
"Heldigvis" kan NFF fortelle oss om vår økonomi ettersom at de krever månedlige rapporter om budsjettet. Egentlig er det mirakel at sponsorene ikke har trukket seg enda... *punktum*
Optimistisk håper jeg vår nye direktør er mer mediasky og ærlig enn forgjengerene inntil at de verste tingene er ryddet bort for ei stund.
User avatar
Crazy horse
Posts: 8282
Joined: Sun Aug 07, 2005 7:01 pm
Location: Bjugn, men for alltid nordlending
Has thanked: 148 times
Been thanked: 229 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Crazy horse »

Det som er så forferdelig håpløst i denne/disse saken(-e) er at man ikkke kommuniserer med dem man skylder penger. Fare for å ødelegge forholdet til ande fotballag i lang tid framover, spesielt småklubbene.
Fotball er nesten alltid morsomt
User avatar
Los-Loco
Posts: 7293
Joined: Thu Feb 26, 2004 9:27 am
Location: Bodø
Has thanked: 440 times
Been thanked: 877 times
Contact:

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Los-Loco »

Glimt1916 wrote:Glimt har endelig betalt Strindheim for Thomas Rønning og skylda "bare" fire klubba penga nu. Pinlig og trist.

Og kontrollen over økonomien har tydeligvis vært på topp :
Da vi kjøpte spillerne i fjor var vi ikke klar over hvor trangt det var økonomisk. Det fikk vi først oversikt over på slutten av året, noen som er årsaken til at vi ikke har klart å betale, forklarer Falch.
At Falch har mage til å fortsette jobben og fremdeles motta lønn fra Glimt er faktisk smått sjokkerende...
"Den virkelige faren er ikke at datamaskiner skal begynne å tenke som mennesker, men at mennesker skal begynne å tenke som datamaskiner!" Sydney Harris
ecke
Posts: 2625
Joined: Tue Mar 25, 2008 10:06 pm
Has thanked: 2 times
Been thanked: 145 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by ecke »

Det er litt ironisk at de som "berger" klubben gjennom Olsen-kjøpet fra Lillestrøm, og nå salget, er Kolstad, Eidissen og Pedersen. Kanskje disse har fortjent litt mer positiv omtale enn de har fått i løpet av den siste måneden.
User avatar
eidurgud
Posts: 9741
Joined: Wed Jun 22, 2005 6:16 pm
Location: Bodø
Has thanked: 2 times
Been thanked: 10 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by eidurgud »

Kolstad har da ikke fått så mye pepper..?
Snorreth
Posts: 1486
Joined: Tue Mar 25, 2008 11:09 pm
Location: Sagene, Oslo

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Snorreth »

ecke wrote:Det er litt ironisk at de som "berger" klubben gjennom Olsen-kjøpet fra Lillestrøm, og nå salget, er Kolstad, Eidissen og Pedersen. Kanskje disse har fortjent litt mer positiv omtale enn de har fått i løpet av den siste måneden.
Det er ironisk, ja.
Det tar nok lang tid før jeg sier takk totalt sett, men de skal ha takk for Olsen og 2006, ja.
Manipuleringa, løgner og feilberegninger så til de grader etter dette har ikke vært akseptabelt. Føles som vi gikk fra vondt til verre når vi i dag hører hva som har skjedd.

Men jeg prøver heller å tenke på de positive øyeblikkene vi har hatt de to siste årene sportslig sett. :glimt
Mendi
Posts: 717
Joined: Wed Mar 26, 2008 6:07 pm

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Mendi »

Det er jo under ledelse av Pedersen og Eidissen at Glimt har blitt kjørt i senk. Derom hersker ingen tvil. Jeg minner om at Olsen-salget slett ikke berger Glimt, det er bare brannslukking.
User avatar
Novi
Posts: 11466
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 606 times
Been thanked: 800 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Novi »

Nåja, å kalle det brannslukking er vel å ta litt hardt i. Ingen som har friskmeldt Glimt etter salget av Olsen, men det er en stor brikke i en større plan, vil jeg tro.
Last edited by liverglimt on Sun Feb 08, 2009 9:01 am, edited 1 time in total.
Reason: Sitering
Una mas cerveza.
User avatar
Kesseboy
Posts: 15755
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1077 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Kesseboy »

Novi wrote:(...) men det er en stor brikke i en større plan, vil jeg tro.
Jeg kommer i laaang lang tid til å ha vanskelig for å tro at det finnes planer på det økonomiske planet i Glimt.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
User avatar
Los-Loco
Posts: 7293
Joined: Thu Feb 26, 2004 9:27 am
Location: Bodø
Has thanked: 440 times
Been thanked: 877 times
Contact:

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Los-Loco »

Mendi wrote:Det er jo under ledelse av Pedersen og Eidissen at Glimt har blitt kjørt i senk. Derom hersker ingen tvil. Jeg minner om at Olsen-salget slett ikke berger Glimt, det er bare brannslukking.
Nuvel, ettersom jeg hadde en viss innsikt i klubbens økonomi i perioden 2006-2007 så vil jeg nå presisere at de som hadde styrt før den tid i aller høyeste grad hadde bidratt til skakkjøringen.
"Den virkelige faren er ikke at datamaskiner skal begynne å tenke som mennesker, men at mennesker skal begynne å tenke som datamaskiner!" Sydney Harris
ecke
Posts: 2625
Joined: Tue Mar 25, 2008 10:06 pm
Has thanked: 2 times
Been thanked: 145 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by ecke »

Mendi wrote:Det er jo under ledelse av Pedersen og Eidissen at Glimt har blitt kjørt i senk. Derom hersker ingen tvil. Jeg minner om at Olsen-salget slett ikke berger Glimt, det er bare brannslukking.
Da Eidissen overtok, manglet det 10 millioner og fortsatt spill i Adecco. Nå er klubben godt plassert i Tippeligaen med de økonomiske mulighetene det gir. Dersom det er slik at underskuddet blir på 9 mill, er det ikke mer enn årsmøtet burde sett for seg, og Olsen-salget vil altå dekke vesentlige deler av dette. (PS!Det kan være en masse kritikkverdig i driften i 2008 som jeg ikke har den minste anelse om).

Eidissen og Pedersen overvurderte tydelig hvor betalingsvillig spillermarkedet var og investormarkedet for egne spillerkjøp ville være i 2008. Det var lite å hente på spillere som Brenes og Miller, nye og nødvendige spillerkjøp ble klubben alene om (Alo og PVR), og man ble sittende på en spillerstall på 30 spillere.

Inntil jeg ser hva regnskapet endelig forteller, blir det mye spekulasjoner om innholdet, og for meg er fortsatt sammensetningen av spillerstallen mest bekymringsfull og kritikkverdig. Med en alderssammensetning på omlag 29 år, er det for få attraktive salgsobjekt, og et stort behov for nye, unge spillere, overdekning på noen plasser og vesentlige mangler på andre plasser. Her forsvant det mye penger i 2008 og dersom det ikke skjer noe snart, blir det kastet bort penger også i 2009.
User avatar
tomath
Posts: 3134
Joined: Sun Aug 28, 2005 5:42 pm
Has thanked: 92 times
Been thanked: 152 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by tomath »

ecke wrote:Eidissen og Pedersen overvurderte tydelig hvor betalingsvillig spillermarkedet var og investormarkedet for egne spillerkjøp ville være i 2008.
Kan det være at de, i likhet med nesten alle på glimtforumet, hadde for store forventninger til denne investorguppen som visstnok skulle investere i så mange spillere til Glimt? Hva skjedde egentlig med denne gruppen? Ombestemte de seg, eller var det AN som misforstod dimensjonene av saken? Jeg vet ikke om de kanskje kan ha hjulpet til med Per Verner Rønning og Bärengrub, men ellers har det vel vært helt stille.
"If you just talk, I find that your mouth comes out with stuff" - Karl Pilkington
MhepA
Moderator
Moderator
Posts: 10468
Joined: Thu Sep 15, 2005 6:15 pm
Has thanked: 6 times
Been thanked: 176 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by MhepA »

De hjalp vel til med Derek, og muligens Ludde nå også.
Så kan man jo si at de som har investert i Trond hjelper Glimt mye med å slette gjeld.
En gang Glimt, alltid GLIMT!
Mendi
Posts: 717
Joined: Wed Mar 26, 2008 6:07 pm

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Mendi »

At situasjonen åpenbart har vært svært dårlig tidligere også må jeg være enig i. Men det har såvidt jeg kan forstå aldri vært så prekært at lønningene ikke kan bli betalt ut. Det var nok nære på sommeren 2006, og hvis jeg husker riktig så var det en uforutsett mva-regning som holdt på å velte hele klubben den gangen. Hvordan en slik regning kan komme uforutsett er jo i seg selv en gåte, men hvis man ikke har kontroll på økonomien så kan det tydeligvis skje. Min hovedkritikk mot Pedersen/ Eidissen er den totale mangelen på kontroll og oversikt.

Man hadde vel ikke trengt å være Einstein for å skjønne at januar-lønningene kunne bli vrient å betale, det burde man vel sett allerede i juni-juli. Jeg mener at man måtte regne med at Glimt gikk med stort underskudd både i 2007 og 2008, det er mangelen på kontroll jeg kritiserer. Slik det ser ut fra mitt ståsted nå så har Glimt under Pedersen/ Eidissen vært drevet fullstendig på lykke og fromme. Det ligger ubetalte regninger overalt.

Så må man gjerne se på Olsen-salget som en brikke i en større plan, men da tegner man glansbilder. Jeg kaller det en desperat livreddende handling. Dog veldig bra gjort å få den prisen.
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by J I P »

Vedrørende lønn:

Noe av Benn sin kritikk mot NB var nettopp det at de i år kun var villig til å betalte ut halve sponsoratet, mens de tidligere år har betalt ut hele i Januar. Sånn sett er det ikke vanskelig å forstå at Glimt fikk større problemer med lønnsutbetalingene i år enn tidligere år.
*******************
Medlem av FK Bodø/Glimt
Medlem av GLIS
Sesongkort på J
Stående, syngende og ikke like billettlaus i London (heia Arsenal)
******************
Locked