Løsningen på vår sportslige "krise"?

Moderators: Sulliken, Larsen

brutus
Posts: 3587
Joined: Mon May 09, 2005 11:53 am

Re: Løsningen på vår sportslige "krise"?

Post by brutus »

Det er klart at kunstgresslag lider under å måtte spille på dårlige gressbaner om våren. I andre serierunde møtte Tromsø LSK på en elendig Åråsen, det taklet vi ikke. I forrige serierunde møtte vi Brann på en enda verre Brann stadion, det rodde vi i land, men bare fordi Brann er et dårlig lag. Vi slo også Molde og spilte uavgjort mot Viking borte, men det var på gode gressbaner. En teknisk spiller som Mo Ahamed har vært god på Alfheim i år, men får ingenting til på humpete gressbaner (og tåler i tillegg dårlig mykt underlag). Sigurd Rushfeldt tåler heller ikke vekslingen mellom kunstgress og naturgress. Kunstgresslag må innse at man rett og slett ikke kan spille fotball på samme måten borte på dårlige gressbaner som hjemme, det må man forstå og innrette seg etter.
DIXI
bjornage
Posts: 4463
Joined: Sat Mar 29, 2008 2:04 am

Re: Løsningen på vår sportslige "krise"?

Post by bjornage »

Det kan godt være de sliter med underlaget, men det er ikke det som er problemet, med mindre duften av naturgress gjør dem sløve, giddalause og likegyldig. Som enkelte har påpekt tidligere: Så lenge innsatsen og viljen hadde vært tilstede hadde jeg ikke hatt noe problem med å tape når jeg vet at laget har gjort sitt beste, men når de ikke prøver å gjøre noe for å vinne engang så blir jeg bare oppgitt.

Innsats må det vel være lov å kreve uansett hva som er under beina til spillerne?
brutus
Posts: 3587
Joined: Mon May 09, 2005 11:53 am

Re: Løsningen på vår sportslige "krise"?

Post by brutus »

bjornage wrote:det er ikke det som er problemet, med mindre duften av naturgress gjør dem sløve, giddalause og likegyldig.
Kanskje halve glimtlaget lider av gressallergi? :wink:
DIXI
K_Duck

Re: Løsningen på vår sportslige "krise"?

Post by K_Duck »

Hva slags gress snakker vi om nå sa du? Sløv og giddalaus? Hmm... :wink:
Sven-Rune
Posts: 3032
Joined: Fri Mar 26, 2004 10:00 pm
Location: Tønsberg
Has thanked: 305 times
Been thanked: 168 times

Re: Løsningen på vår sportslige "krise"?

Post by Sven-Rune »

Frodo Baggins wrote: Sett i ly av at Glimt i alle sesongene har vært regnet som soleklar opprykksfavoritt, så er borteresultatene svake. Og for meg så hvirker det som at det veldig ofte kommer som en overaskelse på Glimt at de møter:
- Ett hjemmelag som kjemper for fullt på hver ball.
- En dårligere bane enn de er vant til.

Spillerne virker nesten å ha holdningen at dette er vi for gode til å møte, vi er jo egentlig ett Tippeligalag. Litt slik som a-lagsspillere som surrer rundt i 2.lagskamper uten å være så voldsomt interessert..

Hvorfor er det slik?
Kan manglende profesjonalitet i forhold til arbeidsoppgaven være ett stikkord? Kan det være at de tror at etter å ha vunnet relativt greit hjemme så skal ting gå av seg selv borte?

Ikke vet jeg...
Så skrev Gjerden: Jeg hadde "gleden" av å få med meg begge Glimts kamper mot Løv-Ham i forrige Adecco-opphold på Krohnsminde som er en kunstgress bane.

Og deretter Frodo:
Tror nok mye ligger i det bl.a Gjerden skriver : Hvordan er lysten til å gå ut å blø på bortebane når man møter ett "drittlag" som bygger all sin strategi på å krige Glimt i senk?

Sammen med innlegg av Brutus og Los Loco tror jeg disse peker på noe viktig.

Jeg syns at jeg har sett det samme, og det overasker meg stadig. Lag som Mjøndalen og Moss har kriget et tafatt Glimtlag i senk. Mot FFK som er mer spillende enn krigende, spiller vi bedre! Jada, gresset i Fredrikstad holder også en annen klasse en de to førstnevnte.

At problemet sitter mellom ørene er jeg ikke i tvil om! Spillerene (og trenerne) må være klare for krig når det blir krig, og spille fotball når det er mulig!

På høy tid med en motivator!
Sven-Rune, med Glimt i hjertet
Medlem i FK Bodø/Glimt
User avatar
Novi
Posts: 11499
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 619 times
Been thanked: 823 times

Re: Løsningen på vår sportslige "krise"?

Post by Novi »

Er jo tidlig å si, men dette minner litt om 2006-sesongen, hvor vi virket totalt uforberedt på hva som ventes mot antatt dårligere motstand på bortebane. Men nå er jo dette 3. sesongen på 5 år vi spiller "neddi der"...skulle vel tro at vi stilte bedre forberedt enn andre?

Så man kan jo spørre seg - hvor er læringsprosessen her? Hva gjøres for at Glimt tar lærdom og faktisk blir et BEDRE lag av å spille i Adecco, og ikke bare "karrer" seg til en opprykksplass? Kåre gjøre jo samme feil om og om igjen, ser det ut til, og følgelig blir lite utvikling ellers i laget også. Vi har spilt OK på hjemmebane, men noen oppadgående kurve er vi så absolutt ikke på - ikke på noen måte. Og DET blir det lite opprykk av.
Una mas cerveza.
Mendi
Posts: 717
Joined: Wed Mar 26, 2008 6:07 pm

Re: Løsningen på vår sportslige "krise"?

Post by Mendi »

Novi wrote:Er jo tidlig å si, men dette minner litt om 2006-sesongen, hvor vi virket totalt uforberedt på hva som ventes mot antatt dårligere motstand på bortebane. Men nå er jo dette 3. sesongen på 5 år vi spiller "neddi der"...skulle vel tro at vi stilte bedre forberedt enn andre?

Så man kan jo spørre seg - hvor er læringsprosessen her? Hva gjøres for at Glimt tar lærdom og faktisk blir et BEDRE lag av å spille i Adecco, og ikke bare "karrer" seg til en opprykksplass? Kåre gjøre jo samme feil om og om igjen, ser det ut til, og følgelig blir lite utvikling ellers i laget også. Vi har spilt OK på hjemmebane, men noen oppadgående kurve er vi så absolutt ikke på - ikke på noen måte. Og DET blir det lite opprykk av.
Her trekkes det i alle fall slutninger over en lav sko.

Det er da virkelig ikke slik at bare forberedelsene er gode nok, så vinner Glimt alle kampene i Adecco. Det er tøft, noe FFK er et godt eksempel på, dette er jo en ressurssterk klubb med en på papiret meget sterk spillerstall. Likevel har de rotet adskillig mer enn det Glimt har gjort. HamKam kom ned i fjor og forsvant videre ned til 2. divisjon.

Dersom Glimt "karrer" seg til en opprykksplass, som du skriver, så vil jo det bety at sesongen er en kjempesuksess. Det er jo nettopp det som er målet...

Du må gjerne utdype hvilke feil det er Kåre gjør. Jeg sier ikke at han gjør alt rett, men du uttaler deg som om det er åpenbart at Kåre gjør alt feil. Det tviler jeg på at det er, jeg vil driste meg til å si at Kåre gjør en glimrende jobb. At mange er uenige i disposisjoner er helt ok, men vær obs på at her finnes det andre meninger.

Kåre må dømmes etter resultatene. Rykker Glimt opp er målet nådd, og det vil faktisk være en god prestasjon om de klarer det.
tjongs
Posts: 2582
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:17 pm
Location: Bodø
Has thanked: 98 times
Been thanked: 184 times

Re: Løsningen på vår sportslige "krise"?

Post by tjongs »

Det blir jo litt spesielt å nevne FFK som et eksempel på at det ikke holder å forberede seg godt, uten at kjenner til FFK i detalj, så vil jeg vel ikke se bort fra at nettopp manglende forberedelser er en av årsakene til den dårlige sesongstarten.
Å si at de har rotet atskillig mer enn Glimt blir jo også veldig pussig å si, all den tid de er kun ett poeng bak..

At det er tøft i Adecco er det jo ingen som er i tvil om, og det er jo nettopp her Glimt burde stilt forberedt, ettersom vi har nylig erfaring med Adeccospill. Vi har riktignok hatt tøffe bortekamper, men vi er snart nødt til å ta mer poeng borte, uansett hvem vi møter. 25 poeng borte bør være et greit mål for sesongen, da trenger vi 35-40 hjemme, noe som ikke skal være umulig.

Opprykk er årets store mål, og klarer vi det; ja da er jeg fornøyd. Men parallellt med at vi kjemper for opprykk må vi som Novi sier bli et bedre fotballag, vi var ikke gode nok for TL i fjor, og vi er nødt til å utvikle oss for å være gode nok neste sesong. Heldigvis ser det ut som det endelig satses litt på forholdsvis unge spillere denne sesongen, og det lover godt.

Dersom Kåre kun skulle blitt dømt på resultater hadde ikke han vært trener for Glimt i år.
.......men så ble superlaget født!!!
Dessuten mener jeg at Tromsø bør ødelegges.
Mendi
Posts: 717
Joined: Wed Mar 26, 2008 6:07 pm

Re: Løsningen på vår sportslige "krise"?

Post by Mendi »

tjongs wrote:Dersom Kåre kun skulle blitt dømt på resultater hadde ikke han vært trener for Glimt i år.

Kåre blir dømt på resultater. Det han har oppnådd for Glimt er det vel få andre som hadde fått til. Han var vel nominert til årets trener i Norge for halvannet år siden, om jeg ikke husker feil. Fjorårets sesong kan man si mye om, min påstand er at med det spetakkelet som var rundt klubben var et nedrykk et veldig sannsynlig utfall.

Jeg registrerer at det trekkes sammenligninger med sesongen 2006 her i tråden. De to fiaskosesongene 2006 og 2009 har mye felles og viser, sammen med det som skjer i f.eks. FFK, hvor viktige forutsetningene og arbeidsforholdene er.
tjongs
Posts: 2582
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:17 pm
Location: Bodø
Has thanked: 98 times
Been thanked: 184 times

Re: Løsningen på vår sportslige "krise"?

Post by tjongs »

Misforstå meg rett, jeg ønsker fortsatt at Kåre skal være trener i Glimt, til tross for den frustrasjonen han iblant påfører meg :)
Mangel på alternativer er jo en annen faktor i det hele, jeg klarer ikke se noen åpenbare kandidater som skulle kunne gjøre det skarpere enn Kåre, og som faktisk er mulig for Glimt å få til klubben.

Jeg tror heller ikke vi hadde holdt plassen i fjor uansett om vi hadde byttet trener.

Likefullt - hadde Kåre kun blitt dømt på resultater hadde han ikke vært trener hos oss lengre. Skal man kun dømme på resultater kan man ikke se på fortiden. Skal man dra 2008-sesongen inn i det hele, så kan man jo like gjerne si at han får sparken selv om vi vinner resten av kampene i år og rykker opp med soleklar margin, pga den dårlige fjorårssesongen.
.......men så ble superlaget født!!!
Dessuten mener jeg at Tromsø bør ødelegges.
User avatar
Vegard
Posts: 2898
Joined: Sun Apr 04, 2004 5:22 pm
Has thanked: 37 times
Been thanked: 19 times
Contact:

Re: Løsningen på vår sportslige "krise"?

Post by Vegard »

Krise? 14-1 i målforskjell på fire hjemmekamper og 12 poeng. At 3100 møter opp mot Nybergsund på en onsdag er faktisk ganske bra.
Mendi
Posts: 717
Joined: Wed Mar 26, 2008 6:07 pm

Re: Løsningen på vår sportslige "krise"?

Post by Mendi »

Fotball er et spill som påvirkes av mange faktorer, deriblant tilfeldigheter. Resultater må måles over tid og ikke bare sees i forhold til antall poeng og plassering i ligaen. Skal en treners resultater bedømmes pålitelig må man også ta i betraktning forutsetningene som ligger til grunn. Derfor er 2008-sesongen like relevant som 2009-sesongen, og nå 2010-sesongen. Og resultater handler utelukkende om fortid.

For øvrig har jeg ikke sagt at FFK er et eksempel på at det ikke hjelper med gode forberedelser, det jeg skriver er at FFK og HamKam er eksempler på at Adeccoligaen er tøff. Det kan diskuteres hvor mye mer enn Glimt FFK har rotet hittil i år, min mening er at antall scorede mål, antall baklengsmål og antall poeng - motstandere tatt i betraktning - tilsier at FFK har rotet vesentlig mer enn Glimt.
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Re: Løsningen på vår sportslige "krise"?

Post by J I P »

Et must for å rykke opp er å ta 3 poeng på hjemmekampene.
Og det har Glimt klart med god margin så langt i år.

Og har noen fått med seg at Glimt i år faktisk scorer mål det siste kvarteret av kampene? I motsetning til en del tidligere sesonger hvor de siste 15 var ulidelige å følge med på.

Krisemaksimeringen forsterker rett og slett en negativ spiral. Kanskje den jevne publikummere faktisk leser det som Bjørn Lund skriver - forsterket av forumets kritiske røster - og dermed uteblir fra Aspmyra i enda større grad enn hva de hittil har gjort. Og med færre publikummere - færre kroner inn - og forsterkninger kan vi da bare drømme om.

Neida - heller ikke jeg er fornøyd med 1 poeng på bortebane. På den annen side så har vi tatt fra Fredrikstad 2 poeng som de aldri får tilbake. Jeg er glad for at det ene poenget vi har fått tross alt ble tatt fra en av våre sterkeste opprykkskonkurrenter.

4 innsluppne mål på 7 kamper gir et snitt på 0,57.
Ifjor slapp Haugesund i snitt inn 1,23 mål pr kamp, Hønefoss 1,07 og Kongsvinger 1,23 mål.

Haugesund scorte ifjor i snitt 2,23 mål pr kamp, Hønefoss 2,03 og Kongsvinger 1,73 mål.
Vårt snitt hittil i år er 2,14.

Ifjor etter 7 kamper i Adecco så topet KIL med 18 poeng foran Nybergsund med 13, tett etterfulgt av Hønefoss og Sogndal med 12 og Tromsdalen med 11. Sammenlignet med Adecco ifjor så er ikke vår poengsanking så ille.

Dere og Bjørn Lund kan fortsette å krisemaksimere, men vi ligger faktisk på 2 plass på tabellen og har hatt en ganske så kurrant sesongåpning. La oss fortsette med å gå videre i cupen i morgen og slå Follo på Søndag. Det i seg selv kan jo bli ei utfordring mot et forsvar som kun har sluppet inn 4 mål så langt i år.
*******************
Medlem av FK Bodø/Glimt
Medlem av GLIS
Sesongkort på J
Stående, syngende og ikke like billettlaus i London (heia Arsenal)
******************
tjongs
Posts: 2582
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:17 pm
Location: Bodø
Has thanked: 98 times
Been thanked: 184 times

Re: Løsningen på vår sportslige "krise"?

Post by tjongs »

Klarer ikke med beste evne å se all denne krisemaksimeringen, kan noen fortelle meg hvor den er?

Det som påpekes er at vi hittil har hatt en elendig poengfangst på bortebane, kombinert med svakt spill. Hjemme har spillet vært så som så, men vi har full pott og har en særdeles god målforskjell etter 4 hjemmekamper. Poenget er vel at vi er nødt til å ta flere poeng borte, vi rykker ikke opp med 50 poeng, så enkelt er det.

I bunn og grunn er det vel det som diskuteres her, hvorfor det går så dårlig borte, og hva som kan gjøres med det. Hvordan noen kan kalle det krisemaksimering å si at poengfangsten borte er dårlig etter 1 av 9 mulige poeng, vel det er en gåte for meg.
.......men så ble superlaget født!!!
Dessuten mener jeg at Tromsø bør ødelegges.
Glimtfan
Posts: 2420
Joined: Thu Mar 27, 2008 9:37 am

Re: Løsningen på vår sportslige "krise"?

Post by Glimtfan »

re J I P

Noen krisemaksimering er det ingen grunn til, men saken er at vi har spilt 7 kamper, hvor av 4 har vært på hjemmebane mot svak motstand. Vi har spilt 3 bortekamper mot 1 "godt" lag og mot 2 "middels" lag. 12 poeng på disse 4 hjemmekampene er forventet og må til for å rykke opp, vi må regne med å avgi en noen poeng på hjemmebane også, når vi får skikkelgi motstand. Et snitt på 2,50 poeng på hjemmebane er svært ambisiøst, men etter min mening realistisk.
Hittil har vi et snitt på 0,33 poeng på bortebane. Jeg vil påstå at vi bør ha et mål på nesten 1,50 poeng i snitt på bortebane for å ha et realistisk mål om opprykk. Pdd har vi poengsnitt (fordelt på hjemme/borte) som tilsier ca 50 poeng, noe som ville vært nok til siste kvalikkplass. Nå er det jo verken realistisk med full pott på hjemmebane eller så lav poengfangst på bortebane som vi har nå. Men saken er at den elendige borteformen kan være nok til å ødelegge opprykksdrømmen. De andre topplagene har også slitt borte, men ikke så mye som oss.
Vi ligger noenlunde i rute i forhold til opprykk, spesielt hvis vi begynner å sanke noe poeng borte. Og det er heller ingen tvil om at 0-0 borte mot FFK er svært verdifult, det samme vil jeg også påstå at uavgjort borte mot SFK og Sogndal vil være all den tid vil slår de samme lagene hjemme.
Det er langt fra noen krise, men det er et svært dårlig tegn at laget viser manglende evne til å snu kamper og manglende evne til å skape noe på bortebane. Det bør være fullt mullig å snu kamper borte mot lag som Mjøndalen og Moss, hvis vi ikke klarer det mot dem, hvordan skal vi klare å snu mulig avgjørende kamper mot SFK, Sogndal eller FFK?
User avatar
Los-Loco
Posts: 7351
Joined: Thu Feb 26, 2004 9:27 am
Location: Bodø
Has thanked: 470 times
Been thanked: 906 times
Contact:

Re: Løsningen på vår sportslige "krise"?

Post by Los-Loco »

Noen krisemaksimering kan heller ikke jeg huske å ha sett, selv trådtittelen her har jo krise i anførselstegn.

Det som påpekes er jo kun helt åpenbare og lett konstaterbare fakta, som heller ikke er spesielt for denne sesongen her men som nesten er blitt et "varemerke" for Glimt.

Sett fra mitt eget ståsted (og jeg tror ganske mange i Bodø har det slik som meg) så er mitt kjærlighetsforhold til klubben ikke betinget av sportslig suksess. Ei heller er den knyttet opp mot enkeltspillere. Imidlertid er det ikke til å komme bort fra at i praksis er det spillerne man heier fram når man håpefult tropper opp på Aspmyra før kamp. Og lysten til å gjøre nettopp det synker til et lavmål når man uken før har sett at spillerne i bortekampen har lagt ned mindre innsats og svette enn hva jeg selv vanligvis gjør på tribunen (spissformulering, joda, men poenget står likefullt!).

Dette gjør at det å gå på kamp framstår som langt mindre fristende enn mange alternative gjøremål på kamptidspunktet, selv om statistikken viser at man kan forvente seier på Aspmyra.

Gresskompleks, dårlig forberedelse, trenersvikt, manglende innsats og vinnervilje; uansett hva man konkluderer med som årsak til sviktende poengfangst på bortebane så er konsekvensene de samme; færre publikummere hjemme med tilhørende inntektssvikt og et opprykksmål som brister.

Når dette ikke er et hypotetisk scenario men en helt realistisk prognose basert på resultatene så langt, så synes jeg ikke man kan snakke om krisemaksimering at noen påpeker disse kalde fakta.

På generelt grunnlag vil jeg si at Glimt er dårlige på prognoseanalyse og planlegging av framtiden basert på ulike mulige hendelsesforløp. Men at man ikke har klart å håndtere bortekomplekset etter så mange sesonger med svært svake borteresultater, det er imho ikke bare dårlig men bent ut elendig!
"Den virkelige faren er ikke at datamaskiner skal begynne å tenke som mennesker, men at mennesker skal begynne å tenke som datamaskiner!" Sydney Harris
mortsto
Posts: 7417
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 156 times
Been thanked: 467 times

Re: Løsningen på vår sportslige "krise"?

Post by mortsto »

Folk kan legge inn meningene sine i en survey via Glimt.no nå. Jeg prøvde å være litt konstruktiv, og oppfordrer andre til det samme.

"Spørsmål 3: Hva bør Bodø/Glimt gjøre for å selge flere sesongkort på Aspmyra?"
Gå ut tidligere. Når Glimt rykker opp må dere utnytte engasjementet som kommer. Sesongbilletter som julegaver til firmaer og privatpersoner. Hva med at en Glimtprofil møter opp eprsonlig om et firma kjøper et visst antall sesongkort? Har også hørt flere historier om folk som har gått fra Aspmyra uten å få kjøpe pga trøbbel med systemer. Økende grad av profesjonalitet over hele linja. Nå virker oppdatering av webside, glimtshop og billettsalg tilfeldig og amatørmessig. Torget farges gult lørdag før kampdag.
Cheese Smirnoff
Posts: 5822
Joined: Wed Mar 26, 2008 5:02 pm
Location: Steigen, eksil i Trondheim

Re: Løsningen på vår sportslige "krise"?

Post by Cheese Smirnoff »

Kommentarfeltet på ab24 wrote:Legg merke til hvem som scoret de to første målene. Super-Sakk passer best som enslig spiss i et 4-5-1 system. Flytt Runar Berg ned som stopper for å slå lange pasninger opp mot Super-Sakk. Thomas Rønning bør ha den sentrale midtbaneplassen for å fore Super-Sakk med pasninger og lage de rommene Runar Berg fra stopper-posisjon behøver for å slå de lange pasningene. Flytt Per Verner Rønning som midtbanespiller sammen med Thomas Rønning. P.V. Rønning har størrelsen og kraften som Glimt behøver på midtbanen for å krige og lage rom for Thomas Rønning og Runar Berg. Dette vile skape et nytt og definitivt bedre Glimt-lag.
http://www.ab24.no/default.asp?page=534 ... 7,1&lang=1

:lol: :klapp Dette må da være løsningen?!
Heia, heia, heia!

- Ole-Gunnar Iversen
Begod
Posts: 3531
Joined: Tue Sep 14, 2004 9:22 am
Location: Bodø

Re: Løsningen på vår sportslige "krise"?

Post by Begod »

Jon Holmen er en morsom kar, men jeg mener han er inne på noe. Spill med 2 spisser og lemp ball opp i 16meteren så ofte som mulig. Nytter jo ikke å spille ballen langs bakken uansett.
I medgang og motgang
ingen87
Posts: 7099
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 127 times
Been thanked: 190 times
Contact:

Re: Løsningen på vår sportslige "krise"?

Post by ingen87 »

Vegard wrote:Krise? 14-1 i målforskjell på fire hjemmekamper og 12 poeng. At 3100 møter opp mot Nybergsund på en onsdag er faktisk ganske bra.
og så gjør du samme regnestykke på bortebane..

Det er jo det som er sakens kjerne her.. Ikke hvorvidt det er krise eller ikke, men hva som er årsak til den helt vanvittig dårlige borteformen vi har vist over veldig mange sesonger nå! Krise blir det ikke før vi begynner å tape poeng på hjemmebane

Vi som reiser rundt på bortekamper syns ikke det er spesielt gøy å se Glimt-gutta daffe rundt. Dersom Glimt fortsetter det dårlige bortespillet vil nok folk prioritere andre ting. Skulle gjerne gjort noe annet enn å bruke 4 timer i Mjøndalen.. Ingen krise å bruke søndager til annet enn Glimt-kamper heller, men jeg liker å se Bodø/Glimt, og jeg liker ikke at laget spiller elendig, så for meg er det krise å se Glimt spille som mot Moss.
Last edited by ingen87 on Fri May 14, 2010 12:42 am, edited 1 time in total.
Førr Evig!
ingen87
Posts: 7099
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 127 times
Been thanked: 190 times
Contact:

Re: Løsningen på vår sportslige "krise"?

Post by ingen87 »

Nå fant jeg litt statistikk fra Adeccoligaen ang poeng:
2005: 67 og 62 poeng
2006: 65 og 60 poeng
2007: 69 og 68 poeng
2008: 65 og 60 poeng
2009: 58 og 56 poeng*

Vi trenger mellom 60-65 poeng i løpet av sesongen, ut fra tidligere år. Det vil si at vi med kun seiere på hjemmebane trenger 15 poeng på bortebane.. Vi har spilt tre bortekamper og har 1 poeng.. Det vil si 14 poeng igjen.. Hvor skal vi ta disse? Fem seiere burde være overkommelig, men ikke slik som Glimt har prestert på bortebane i år! Fem seiere høres kanskje ikke så mye ut, mot 12 kamper og 36 poeng å spille om på bortebane, men da må NOE skje med måten vi opptrer på!

*(tidenes dårligste Adeccoliga, mtp omlegging til 16 lag i Tippeligaen).
Førr Evig!
User avatar
Kesseboy
Posts: 15805
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1214 times
Been thanked: 1101 times

Re: Løsningen på vår sportslige "krise"?

Post by Kesseboy »

Vi trenger ikke 60-65 eller 70-75 eller 22 poeng -- vi trenger flere poeng enn alle de andre lagene utenom ett. Ligaen ser veldig jamn ut, og jeg tror ikke det er konstruktivt å ha et poengmål. Vi må bare bli (nest) best.

(Og da hjelper det sikkert å ikke tape to av tre bortekamper.)
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
Chris
Posts: 427
Joined: Thu May 01, 2008 5:11 pm
Been thanked: 41 times

Re: Løsningen på vår sportslige "krise"?

Post by Chris »

Mye er veldig galt på bortebane.

Trenerne har veldig mye skylda for det. Noen grunner:
* Mot MIF vanvittig 4-4-2 formasjon fra start med Martins og Sakk.
* Omlegging av spill. Glimt synes å skulle slå langt opp mot spiss. Ikke gjennom midtbanen. I kampen mot Moss ble dette patetisk. Hva er vitsen med å slå opp på en spiss som ikke har spillere nært rundt seg som prøver å fange opp andreballer og gå på mål? Skal en slå langt mot spiss må han ha spillere rundt seg. Videre synes det ikke som om Glimt skulle spille ball. Synes det ble for mye gamping. Synes selv at Runar kunne holdt mer igjen og fungert som ballsentral og ikke jobbet som en galeislave fra 16-16. Tenker det er trenerne som har gitt beskjed om dette og spille langt, da blir ikke midtbanen god og med i spillet og det blir forutsigbart og dårlig. Glimt er IKKE gode på langballspillet.
* Dårlige bytter. Spillet fungerer ikke, trenerne tar ingen grep, DET er dårlig det. Byttene kommer også altfor sent. I tillegg mener jeg at det byttes veldig feil. Runar hadde ikke noen veldig god kamp mot Moss, MEN han tok i 2. omgang flere ganger tak i ballen og begynte å spille ball. Så ble han byttet ut. INGEN forsøkte etter dette å spille ball.
* Det er på tide at trenerne får spillerne til å kjempe mer og bedre borte. Riktige bytter er et, av flere, mulige grep for å få til dette.
* Det er på tide at T. Rønning får hvile. Kampen mot Innstranden underbygget vel dette.

SIST, men også viktig. Innkjøpspolitikken, eller mangel på sådan. I år ble nok en midtbanespiller kjøpt inn: En spiller som nok ikke synes å gå rett inn i 11ern. Spør dere meg, ja så ligner han litt på T. Rønning, kanskje en del bedre. Selv hadde jeg gjerne sett at vi hadde fått tak i en ung lovende spiss. Har selv foreslått en: Fyrtårnet på Hødd, ung og veldig lovende. Spiller 4-3-3 og er sterk og rask...
Glimtfan
Posts: 2420
Joined: Thu Mar 27, 2008 9:37 am

Re: Løsningen på vår sportslige "krise"?

Post by Glimtfan »

Re Kesseboy

Det er klart alt handler om å få nok poeng til opprykk uavhengig av antallet som kreves, men det er nok viktig å ha en ide om hvor mange poeng som kreves for opprykk. At ligaen er jevn poengmessig hittil er sant. Men samtidig har lagene møtt varierende motstand. Vi har f.eks hatt svært enkel motstand hjemme og kun møtt Moss og FFK som normalt bør regnes som "toppmotstand", disse kampene har gitt oss 1 poeng og 1 mål. Sarpsborg har f.eks møtt Sogndal, FFK, Bryne og Ranheim (ikke ventet topplag, men leder ligaen), dette har gitt 9 poeng av 12.
Vi har spilt flere hjemmekamper enn de fleste andre lagene og har (i alle fall på papiret) hatt et overkommelig program. Tabellen hittil viser at det er jevnt i forhold til poeng, men samtidig kan det fort være at tabellen lyver litt i forhold til hjemme/borte og nivå på motstand. Vi har Follo (h), Sogndal (b), Bryne (h) og Sparta (b) i de neste 4. Da vil man ha spilt litt over 1/3 av kampene og vi vil ha møtte 3 av de kanskje største utfordrerne borte. Henger vi godt med etter disse 4 kampene, så vil jeg påstå at ting ser lyst ut, pdd er det vanskelig å si noe om hva starten betyr i forhold til styrkeforhold.
Fotball kan faktisk være så morsomt, at 4-6 poeng borte mot Sogndal og Sparta, kan bety en strålende start på sesongen og det kan faktisk være slik at uavgjort i begge disse vil være gull verdt:)... Det viktigste er at vi plukker jevnt og trutt med 3-poengere borte mot "bunnlag", mens vi tar poeng borte mot noen av de bedre lagene. Klarer vi det, samtidig som vi holder trykket hjemme, så rykker vi opp!
User avatar
Kesseboy
Posts: 15805
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1214 times
Been thanked: 1101 times

Re: Løsningen på vår sportslige "krise"?

Post by Kesseboy »

Man sier at tabellen aldri lyver, og det er i og for seg sant, på linje med at statistikk aldri er løgn. Det er et spørsmål om hvor mye sannhet som fortelles; tabellen lyver aldri hvis man tar hensyn til at det bare er noen få kamper som er spilt. Den endelige sannheta er den endelige tabellen. Det som er greit med tabellen vi kan se på nå, er at vi ikke henger etter allerede nå. Så uavhengig av hvor mange poeng vi trenger, så har vi et godt (poengmessig) utgangspunkt.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
Post Reply