Talenter!

Moderators: Sulliken, Larsen

Post Reply
User avatar
gavharr
Moderator
Moderator
Posts: 5713
Joined: Tue Apr 14, 2009 8:39 pm
Location: Oslo
Has thanked: 280 times
Been thanked: 225 times

Re: Talenter!

Post by gavharr »

Som vanlig. så setter penger en stopper for moroa for oss Glimtfolk, men det er uansett godt å se at det er minst 6 unge spillere Kåre kunne tenke seg å se i A-lagskamp :)

http://www.an.no/glimt/article5271981.ece
"People who think they know everything are a great annoyance to those of us who do."
User avatar
Los-Loco
Posts: 7293
Joined: Thu Feb 26, 2004 9:27 am
Location: Bodø
Has thanked: 442 times
Been thanked: 877 times
Contact:

Re: Talenter!

Post by Los-Loco »

Denne regelen er bare helt på trynet. Den gir forsåvidt mening når det er snakk om spillere fra andre klubber, slik at ikke unge spillere blir utnyttet av toppklubbene. Men når det gjelder spillere fra egen u-stall, så er det bent fram på trynet. Motivasjonen for å bruke en u-spiller på a-laget kan vel så mye være å gi en gulrot/påskjønnelse i arbeidet med å få fram de beste talentene, enn en fast etablering som toppspiller.

10 minutters innhopp på A-laget på slutten av en sesong, kan være nettopp det kicket som gjør at en 16-åring velger å satse på fotballkarrieren for fullt kommende vinter.

Dette er enkelt og greit en regel som motvirker talentutvikling heller enn å stimulere den! Forutsetter at Glimt kjenner sin besøkelsestid og fremmer forslag om endring på fotballtinget!
"Den virkelige faren er ikke at datamaskiner skal begynne å tenke som mennesker, men at mennesker skal begynne å tenke som datamaskiner!" Sydney Harris
RS2-Gti

Re: Talenter!

Post by RS2-Gti »

Å hærregud. Hvilken beskjed er det å spre ut til alle landets talenter? "Kom til Glimt, her har vi aldri råd til å la deg spille på A-laget". Nei, send guttene til TIL hvor det kan bli fotballspillere ut av dem! Greit nok Glimt ikke har penger, men det kan hende at man ødelegger motivasjonen til enkeltspillere som kunne blitt fryktelig god, men i stede legger opp.

Fy!
brutus
Posts: 3587
Joined: Mon May 09, 2005 11:53 am

Re: Talenter!

Post by brutus »

Noe av det tristeste jeg har hørt på lenge. :tenk
DIXI
Knuta
Posts: 10028
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: Talenter!

Post by Knuta »

Los-Loco wrote:Forutsetter at Glimt kjenner sin besøkelsestid og fremmer forslag om endring på fotballtinget!
Denne regelen er ikke av ny dato, og Glimt har kjent til denne i flere år. Så vidt jeg vet har Glimt ikke sendt en eneste henvedelse til NFF om unntak, eller tatt dette opp som noe problem not NFF eller frontet dette på fotballtinget. Noen må komme med forslag til tinget og dersom dette er et alvorlig problem for Glimt ja da må man sende forslaget inn på tinget og få en avstemming, samt drive med lobby-virksomhet for å få forslaget gjennom. Men jeg har ikke så vedlig tro på at dette skjer.
Sven-Rune
Posts: 3028
Joined: Fri Mar 26, 2004 10:00 pm
Location: Tønsberg
Has thanked: 299 times
Been thanked: 166 times

Re: Talenter!

Post by Sven-Rune »

RS2.. -og spør du meg, er du langt fra noen GTi. Snarere en bremsekloss! Du må da ha kun negative fibre i kroppen? (og da sier vi ikke mer om det :D )

Det er ikke bare Glimt som ikke har råd til dette. Om TIL har råd til det aner jeg ikke, men for et par uker siden hadde Start 6-7 spillere skadet og de hadde heller ikke råd til å ta med seg ungdommene sine.

Regelen var sikkert godt ment, og lagd i en tid fotballedere trodde de var utsatt for et regn av penger fra snille mennesker. Nå er den tid heldigvis forbi, og regelen er håpløst ødeleggende for talentene. Glimt og flere bør ta dette opp på tinget og så får vi håpe at selv fotballedere kan vise fornuft!
Sven-Rune, med Glimt i hjertet
Medlem i FK Bodø/Glimt
User avatar
Los-Loco
Posts: 7293
Joined: Thu Feb 26, 2004 9:27 am
Location: Bodø
Has thanked: 442 times
Been thanked: 877 times
Contact:

Re: Talenter!

Post by Los-Loco »

Knuta wrote:
Los-Loco wrote:Forutsetter at Glimt kjenner sin besøkelsestid og fremmer forslag om endring på fotballtinget!
Denne regelen er ikke av ny dato, og Glimt har kjent til denne i flere år. Så vidt jeg vet har Glimt ikke sendt en eneste henvedelse til NFF om unntak, eller tatt dette opp som noe problem not NFF eller frontet dette på fotballtinget. Noen må komme med forslag til tinget og dersom dette er et alvorlig problem for Glimt ja da må man sende forslaget inn på tinget og få en avstemming, samt drive med lobby-virksomhet for å få forslaget gjennom. Men jeg har ikke så vedlig tro på at dette skjer.
At Glimt har kjent til regelen spiller da ingen rolle, man kunne uansett ikke forholdt seg annerledes. Hvis det er mulig å søke dispensasjon så bør det jo selvsagt gjøres, og som både du og jeg også ser; dette må man få opp på fotballtinget og endret på!
"Den virkelige faren er ikke at datamaskiner skal begynne å tenke som mennesker, men at mennesker skal begynne å tenke som datamaskiner!" Sydney Harris
brutus
Posts: 3587
Joined: Mon May 09, 2005 11:53 am

Re: Talenter!

Post by brutus »

Sven-Rune wrote: Om TIL har råd til det aner jeg ikke
TIL har definitivt råd til å betale disse pengene for A-lagsaktuelle juniorer. Men veien fram til A-stallen for dem som ikke allerede er der (som Thomas Drage) er lang. I sommer har vi styrket stallen betydelig med spillerne Kayke Rodrigues, Saliou Ciss, Stevan Bates, Mignane Diouf og Mads Toppel. Vi har kvittet oss med Sead Ramovic, Jade North, Vegard Braaten og Dominique Taboga, men veien er likevel blitt lengre for juniorene, fordi de nye utespillerene er bedre enn de som forlot oss.

Juniorene gjør imidlertid en strålende innsats på TIL 2, som nylig har vunnet flere kamper mot topplagene i sin 2. divisjonsavdeling. I gårsdagens kamp mot Strømsgodset 2 (4-1) var følgende spillere som ikke er i A-stallen i startelveren: William Frantzen, Ludvig Rinde, Lars Henrik Andreassen, Runar Hustad og Håkon Kjæve. Av disse har Lars Henrik Andreassen (sønn til Arne "Pøsen" Andreassen for dem som kjenner TILs historie) debutert i Tippeligaen, i 3-0 kampen mot Stabæk 1. august.

I 2. divisjon kan tippeligalag bare bruke tre spillere over 21 år i startelveren, og ha ytterligere tre på benken. Det sikrer mye spilletid for våre beste juniorer, som forøvrig avanserte til cupens semifinale sist helg (4-0 over Bærum). TIL har også et 3. divisjonslag, som er et rent juniorlag.
DIXI
Chris
Posts: 427
Joined: Thu May 01, 2008 5:11 pm
Been thanked: 41 times

Re: Talenter!

Post by Chris »

gavharr wrote:Som vanlig. så setter penger en stopper for moroa for oss Glimtfolk, men det er uansett godt å se at det er minst 6 unge spillere Kåre kunne tenke seg å se i A-lagskamp :)

http://www.an.no/glimt/article5271981.ece
Helt enig med dem som mener at Glimt bør og må jobbe for å endre dette. En kunne f.eks. satt et tak på f.eks. et totalt antall spilte minutter eller totalt antall kamper for å hindre utnyttelse og omgåelse av intensjonen med regelen. En kan også tenke seg andre løsninger f.eks. at det er mulig å tegne 1/2- eller 1/4 års-kontrakter.

Det er helt på tryne at ikke klubber skal få prøve spillere i et par-tre kamper før de signerer en kontrakt.

Når dette er sagt så synes jeg det er uklart hvor mye Glimt min. må betale en spiller. Er det i overkant av 200 000 kr. eller er det "snakkes det om en minstesum på 4000 kroner i måneden. Disse pengene har vi ikke, sier Ingebrigtsen."

Dersom en f.eks. kan tegne en kontrakt ut sesongen er det ikke snakk om mye kr., dersom det koster 4000 kr. mnd.
User avatar
Boombadila
Moderator
Moderator
Posts: 8371
Joined: Wed Mar 26, 2008 11:32 am
Has thanked: 38 times
Been thanked: 166 times

Re: Talenter!

Post by Boombadila »

Men 12000 pluss arbeidsgiveravgift er mye for en klubb med 7 millioner i underskudd. Men klart, om investorer kommer, så hjelper det. Det er jo lov å håpe.
No one knows the reason for all this, but it is probably quantum
Knuta
Posts: 10028
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: Talenter!

Post by Knuta »

Ordet investor har vel en mening i at man skal investere noe som du kan dra nytte av senere i form av overskudd osv. Her er det ingenting å hente i Glimt, men vi kan jo heller kalle det pengegivere som jeg synes er mer dekkende. Pengegaver kan vi vel alltid håpe på men man står vel ikke i kø for å gi disse til Glimt.
Sven-Rune
Posts: 3028
Joined: Fri Mar 26, 2004 10:00 pm
Location: Tønsberg
Has thanked: 299 times
Been thanked: 166 times

Re: Talenter!

Post by Sven-Rune »

Re Brutus

For øyeblikket driver TIL slik jeg ønsker Glimt kunne gjort det..... (det vil si; jeg ønsker flest lokale spillere på lagene)
Sven-Rune, med Glimt i hjertet
Medlem i FK Bodø/Glimt
Sven-Rune
Posts: 3028
Joined: Fri Mar 26, 2004 10:00 pm
Location: Tønsberg
Has thanked: 299 times
Been thanked: 166 times

Re: Talenter!

Post by Sven-Rune »

Re Chris.

Les linken så ser du det: Minstelønna er 212 000,- pr.år
Sven-Rune, med Glimt i hjertet
Medlem i FK Bodø/Glimt
Wendigo
Posts: 1499
Joined: Wed Oct 01, 2008 5:03 pm
Has thanked: 231 times
Been thanked: 113 times

Re: Talenter!

Post by Wendigo »

Ja men spørsmålet er vel om man kan tegne kontrakt ut sesongen, ikke for ett helt år?

Uansett, dersom man ikke har råd til 4000 er vel det også akademisk...
In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move.
-Douglas Adams-
brutus
Posts: 3587
Joined: Mon May 09, 2005 11:53 am

Re: Talenter!

Post by brutus »

Sven-Rune wrote:Re Brutus

For øyeblikket driver TIL slik jeg ønsker Glimt kunne gjort det..... (det vil si; jeg ønsker flest lokale spillere på lagene)
Det er et dilemma at TIL må ha så mange utlendinger i stallen for å holde godt tippeliganivå. Men vi har ikke økonomi til å konkurrere med Vålerenga og Rosenborg om de beste norske spillerne. Vi får være fornøyd med at ca halvparten av av startelveren til enhver tid er nordnorsk! Ellers bruker jeg å si til folk i Tromsø som tar opp det samme som deg at de får heller ta turen over til Tromsdalen hvis de bare vil se lokale/regionale spillere. Eksemplet Tromsdalen viser hvor langt eller kort det er mulig å komme med kun regional satsning. Men for dem er jo dette en dyd av nødvendighet. Til slutt kan jeg nevne at TIL har tegnet kontrakt med vadsøværingen Steffen Nystrøm (Strømsgodset) fra 1.1.2011, og generelt alltid er på jakt etter gode nordnorske spillere.
DIXI
Chris
Posts: 427
Joined: Thu May 01, 2008 5:11 pm
Been thanked: 41 times

Re: Talenter!

Post by Chris »

Sven-Rune wrote:Re Chris.

Les linken så ser du det: Minstelønna er 212 000,- pr.år
Ja, leste linken, MEN i den sier også Kåre: ""snakkes det om en minstesum på 4000 kroner i måneden. Disse pengene har vi ikke, sier Ingebrigtsen." 4000 kr/mnd. er ikke 212 000 per år.
User avatar
Boombadila
Moderator
Moderator
Posts: 8371
Joined: Wed Mar 26, 2008 11:32 am
Has thanked: 38 times
Been thanked: 166 times

Re: Talenter!

Post by Boombadila »

vet ikke helt hvordan de regner det, snakker vi om 4000 i måneden i lønn, utgjør det 52000 i året med arbeidsgiveravgift(avgifta er inneværende år 7.9% for bodø)

Om det er snakk om at det er 4000 i måneden i skolepenger(som kommer fra klubb istedefor lånekassen) så blir det da 212000 minus 48k, altså 164k. i lønn eller andre ytelser om spilleren skal ha en 212000 kroner(er dette summen med eller uten avgift?). I tillegg skal vel dette motregnes hybel og sådanne saker, som eventuelt tilreisende spillere får leie via glimt?

Bunnlinja blir uansett at for et glimt som per dags dato tenker kroner og øre, er dette mye penger. investorer/pengegaver kan alltids hjelpe på, eller om vi får fristilt lønnmidler når kontraktene går ut. Om f. eks Runar legger opp, så åpner vel hans lønn alene for 2 1/2 junior om jeg ikke husker feil. Martins ligger vel på 4 juniorer, osv.
No one knows the reason for all this, but it is probably quantum
Glimtfan
Posts: 2420
Joined: Thu Mar 27, 2008 9:37 am

Re: Talenter!

Post by Glimtfan »

Rett og slett en helt syk regel som ødelegger for talentutviklingen i Norge. Det burde ikke være noe problem å få endret regelverk hvor f.eks man er pålagt proffkontrakt etter å ha vært innpå i 5 kamper eller mer. På den måten vil spillere som virkelig holder nivå få lønn fra klubben når de presterer og viser at de tar nivået, mens spillere som ikke har fremtiden på dette nivået får tydeligjort det før klubben kaster ut masse penger ut av vinduet.
Her må det regelendringer til!
bjornage
Posts: 4463
Joined: Sat Mar 29, 2008 2:04 am

Re: Talenter!

Post by bjornage »

Kanskje på tide å innføre en lærlingeordning i norsk fotball? La ungdommen spille på luselønn i to år før de må opp til en praktisk/skriftlig fagprøve og hvis de består kan de ansettes om ønskelig.

Alt subsidiert av fylkekommunen såklart :D
Sven-Rune
Posts: 3028
Joined: Fri Mar 26, 2004 10:00 pm
Location: Tønsberg
Has thanked: 299 times
Been thanked: 166 times

Re: Talenter!

Post by Sven-Rune »

Jeg syns ikke du skal latterliggjøre ditt eget forslag, for det er absolutt noe å tenke på. Det blir mulig å hente opp talenter uten å blakke seg, samtidig kan ungdommene gjøre noen kroner som de vanligvis ikke har. Yter de skikkelig kan det også gå skikkelig bra for dem. En vinn vinn situasjon for alle! Sånn som det er nå er det for dyrt for klubbene å mislykkes med egne spillere de henter opp og de ender opp med å hente mer etablerte folk andre steder.
Sven-Rune, med Glimt i hjertet
Medlem i FK Bodø/Glimt
ingen87
Posts: 7043
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 114 times
Been thanked: 155 times
Contact:

Re: Talenter!

Post by ingen87 »

bjornage wrote:Kanskje på tide å innføre en lærlingeordning i norsk fotball? La ungdommen spille på luselønn i to år før de må opp til en praktisk/skriftlig fagprøve og hvis de består kan de ansettes om ønskelig.

Alt subsidiert av fylkekommunen såklart :D
Fantastisk ordning.... For unggutter i Oslo, Akershus, Rogaland... Nord-Norge = Nordland, Troms og Finnmark, sitter ikke igjen med en eneste "lærling" i så tilfelle :p
Førr Evig!
Johnny
Posts: 246
Joined: Mon Apr 19, 2004 9:37 am

Re: Talenter!

Post by Johnny »

brutus wrote:
Sven-Rune wrote:Re Brutus

For øyeblikket driver TIL slik jeg ønsker Glimt kunne gjort det..... (det vil si; jeg ønsker flest lokale spillere på lagene)
Det er et dilemma at TIL må ha så mange utlendinger i stallen for å holde godt tippeliganivå. Men vi har ikke økonomi til å konkurrere med Vålerenga og Rosenborg om de beste norske spillerne. Vi får være fornøyd med at ca halvparten av av startelveren til enhver tid er nordnorsk! Ellers bruker jeg å si til folk i Tromsø som tar opp det samme som deg at de får heller ta turen over til Tromsdalen hvis de bare vil se lokale/regionale spillere. Eksemplet Tromsdalen viser hvor langt eller kort det er mulig å komme med kun regional satsning. Men for dem er jo dette en dyd av nødvendighet. Til slutt kan jeg nevne at TIL har tegnet kontrakt med vadsøværingen Steffen Nystrøm (Strømsgodset) fra 1.1.2011, og generelt alltid er på jakt etter gode nordnorske spillere.
Det er en sannhet med modifikasjoner at TUIL er hvor langt man kommer med bare nordnorskespillere. TUIL plukker i dag spillere fra NordNorge med 4-5 prioritet. Først kommer TIL og Glimt, så kommer andre norske klubber, så til en hvis grad Alta og i tillegg kommer det idiotiske klubber fra lavere nivå som tilbyr mer en det TUIL kan. TUIL er dermed "rasket sammen" av personer med hjerte for klubben og spillere som vil spille Adecco i en "kompisgjeng".

Tromsø gikk hardt ut i vinter med "en lokal profil", spillere som Mo,Nordbye,Braathen og Drage skulle befeste den lokale profilen. Den satsningen har nå forsvunnet ut døren med sommersigneringene av alt mulig pakk som ikke nevneverdig bedrer laget. Mo har spilt en hel del, men er nå benket etter signingen av Kayke. Nordbye har mer eller mindre fått beskjed om å pakke sekken sin og Braathen er allerede solgt. Drage er et stort talent men blir ikke mye spilletid på han i høst vil jeg tippe.
RS2-Gti

Re: Talenter!

Post by RS2-Gti »

Sven-Rune wrote:RS2.. -og spør du meg, er du langt fra noen GTi. Snarere en bremsekloss! Du må da ha kun negative fibre i kroppen? (og da sier vi ikke mer om det :D )

Det er ikke bare Glimt som ikke har råd til dette. Om TIL har råd til det aner jeg ikke, men for et par uker siden hadde Start 6-7 spillere skadet og de hadde heller ikke råd til å ta med seg ungdommene sine.

Regelen var sikkert godt ment, og lagd i en tid fotballedere trodde de var utsatt for et regn av penger fra snille mennesker. Nå er den tid heldigvis forbi, og regelen er håpløst ødeleggende for talentene. Glimt og flere bør ta dette opp på tinget og så får vi håpe at selv fotballedere kan vise fornuft!
Og RS står for RennSport tilfelle du var i tvil.

Uansett, fotballsupportere er ofte litt godtroende fjomper, og det er noen av dem i Glimt også. Det er hvor optimisme går over til å være godtroende og dum jeg får problemer. Når det er problemer må man først analysere problemet, og deretter søke løsninger å være optimistiske. Syntes det er for få som hopper over det å se problemet, de ser blomsterengen i Tjernobyl men glemmer at hvitveisen er blitt orange.

Jeg syntes NFF opptrer som hovedaktør i å drepe norsk klubbøkonomi ved å godta at Norske klubber skal ha samme grunnkrav til sikkerhet og stadion som Real Madrid. Denne regelen med spillere er bare hemmende for talentutviklingen, det skjønner alle. Har en mistanke om at den henger igjen fra de glade dagene hvor f.eks. Thiago Martins vant i lotto.

Nå er det andre tider, det skjønner de fleste av oss. Men jeg skjønner det bare ikke, hvorfor er det ingen som umiddelbart gjør noe med problemet? Om det er Glimt, Start eller TIL - eller NFF?

Dessuten driter jeg litt i problemene til Start. Går jo å se oppover, ikke alltid nedover.
RS2-Gti

Re: Talenter!

Post by RS2-Gti »

Om man sier 5 kamper, så kommer jo det samme problemet rullende relativt fort igjen.

Nei, la oss si at ingen må signere kontrakt med lønn for å spille i noen som helst divisjon, men da har heller ikke klubben eierett på spilleren. Dersom spilleren gjør det godt, og klubben ikke har råd til å signere, da vil noen andre gjøre det. Vinn vinn situasjon, siden da klubben vil få eventuell utdanningskompensasjon uansett.
User avatar
Frodo Baggins
Posts: 2280
Joined: Tue Jan 18, 2005 11:28 pm

Re: Talenter!

Post by Frodo Baggins »

Re Johnny:

En ting er å ønske seg nordnorske spillere, det gjør både TIL og Glimt. Problemet er å finne nordnorske spillere som er gode nok. Å finne spillere fra Nordnorge, som kan i løpet av relativt kort tid være med på å befeste TIL's posisjon som ett topplag i Tippeligaen, eller som kan være med å hjelpe GLimt opp i Tippeligaen er ikke lett.

Og for å svare litt på dine utsagn om TIL og deres satsning på nordnorske talenter:

- Vegard Braathen, var rett og slett ikke god nok. Desverre.. God nok for adecco, men ikke for Tippeligaen. Og han fikk mange sjanser, men klarte ikke å ta de.
- Nordby, har gått skadet kontinuerlig i ett år stort sett.. Tar tid å komme tilbake på høyt nok nivå igjen.. Dessuten konkurrerer han med TOm Høgli, noe som automatisk gir lite spilletid.
- Mo, har spilt mye. Og gjort det bra. Men sliter med en skade i leggen, og skal oppereres. At TIL da henter inn en spiller til som venstrekantspiller kan da ikke komme som noen overaskele.
- Drage, en spiller som er hentet inn som en langsiktig investering. Har spilt endel, og kommer nok til å få flere innhopp.

Når det gjelder hvem TIL ( og Glimt) skulle hentet for å forsterke laget, så er jeg faktisk i tvil om hvem det skulle være.

F.eks på keepersiden finnes det ikke en eneste en som er i nærheten av å ha Tippeligakvaliteter, samme gjeløder på midtstopperplassen, osv..

Husk at en ting er at man er nordnorsk, men det er ikke å forakte at spilleren er godt nok. Og TIL stiller stort sett med 5-6 nordnorske spillere på laget til enhver tid, noe mere tror jeg er en utopi å få til ii nær framtid.
Samme gjelder for Glimt, i siste kamp var det 5 fra nordnorge som startet. Hovedproblemet er å finne spillere som er gode nok. Og man kan ikke fylle opp troppen med unge talenter, samtidig som man har en ambisjon om å prestere sportslig.

For å ta TIL, så kommer jeg ikke på en eneste spiller med nordnorsk identitet som kunne gått rett inn i førsteelleveren og forsterket den. Magnus Andersen i Alta, kanskje.. Stefan Johansen er ikke god nok p.t.
"Brons 2010, silver 2011 nästa år tar vi guldet!"
Post Reply