KONKURSSPØKELSET SKREMMER FREMDELES!!

Moderators: Sulliken, Larsen

Post Reply
User avatar
Frodo Baggins
Posts: 2280
Joined: Tue Jan 18, 2005 11:28 pm

Re: KONKURSSPØKELSET SKREMMER FREMDELES!!

Post by Frodo Baggins »

Merete wrote:

Ja, er det ikke fælt, Frodo... Huff og huff!

For en rørende omtanke fra det høye nord!! Deltar du i redningsaksjonen også?
Ja, jeg synes det er fælt hvis Glimt går konkurs..

Nå bor jeg i Bodø, så min omtanke kommer cirka 3,5 kilometer fra Aspmyra. Og angående redningsaksjonen, så handlet jeg vafler ett par ganger i forrige uke.. Ikke nok til å redde Glimt, men jeg har da bidratt med mere enn 89,6% av Bodø befolkning.. Og har i tidligere år bidratt ganske mye til Glimt, i mine 10 år i Bodø så har jeg vel sett cirka 50 kamper på Aspmyra.. Så har ingen dårlig samvittighet for at jeg ikke har bidratt til klubbøkonomien.

Men hvis det er ett problem at jeg skriver mer eller mindre velbegrunnede innlegg her inne om Glimt, så skal jeg selvsagt slutte med det øyeblikkelig..
"Brons 2010, silver 2011 nästa år tar vi guldet!"
User avatar
GaleMathias
Posts: 138
Joined: Sat Feb 21, 2004 4:43 pm
Location: Trondheim

Re: KONKURSSPØKELSET SKREMMER FREMDELES!!

Post by GaleMathias »

Grunnene til at Glimt har havnet i denne situasjonen og at man nå trenger ca 8 mill for å drive ut året er selvsagt mange. Det er ingen tvil om at styret/ledelsen har gjort en veldig bra jobb på kostnadsiden i forhold til 2008 og 2009. Slik jeg skjønner det er årets budsjett på 35ish mill, som da er et relativt stort kutt siden 2008, og det skulle selvsagt bare mangle.

MEN så er dette med og være "flink" på inntektsiden. Alle som har jobbet med budsjettering vet hvor vanskelig dette kan være. Og de som ikke klar jobbet med det bør kunne forestille seg. Og spesielt i en fotballklubb vil jeg tro! Jeg er 100% sikker på at ingen i Bodø by kunne forutse i slutten av 2009 (når budsjetteringen for 2010 fant sted) at i hjemmekampen 3.oktober 2010 ville det være så vidt i overkant av 1000 tilskuere på tribunen. Og det er jo her problemet ligger. Det er jo ikke grunnet overforbruk/budsjettsprekk at Glimt mangler penger, men at tilskuere og bedrifter har sviktet dem totalt! Man kan selvsagt diskutere om hvorvidt Glimt har budsjettert for høyt på marked og publikumsiden, men at Glimt budsjetterte med ca 3500 tilskuere i snitt synes ikke jeg personlig var for høyt. Selvsagt lett for mange og si nå i etterpåklokskapens lys at dette var for høyt, men husk at budsjettene gjøres før man har fasiten. På markedsiden har jeg ikke grunnlag for å uttale meg om de har budsjettert for høyt, men de har iallefall ikke kommet i mål her. Så får diskusjonen bare gå sin gang om det er Glimts som har gjort en dårlig jobb eller om sponsorer/bedrifter har sviktet dem. Det som er helt sikkert er at Glimt kan ikke tvinge noen til og sponse dem eller tvinge noen til og gå på kamp, så hva skal Glimt gjøre?

Jo det Glimt skal/må gjøre til neste år er og gå tidlig ut og si hva dem trenger i 2011 for å kunne driver en topp 20 fotballklubb i Norge. Kommer de i januar 2011 og sier at årets budsjett er på 30 mill, altså Glimt trenger i år 30 mill for og drive en klubb som vi mener skal kunne kjempe om opprykk i år. Hvis det da viser seg på slutten av året igjen at Glimt mangler 8 mill på budsjettet så er jo det et klart tegn om at Bodø som by ikke vil/mestrer/har råd til og drifte en satsende fotballklubb. Og da må Glimt bare innse at Bodø ikke ønsker det. Noe jeg ikke håper blir en realitet. Kom igjen Bodø. Vis at Glimt betyr noe og at man fortsatt ønsker fotballsatsning i Bodø!
Blue is the color, football is the game! We`re all together, and winning is our aim!! Chelsea! CHELSEA!!
User avatar
Merete
Posts: 371
Joined: Mon Feb 23, 2004 4:50 pm
Location: Lillestrøm

Re: KONKURSSPØKELSET SKREMMER FREMDELES!!

Post by Merete »

GaleMathias wrote:Man kan selvsagt diskutere om hvorvidt Glimt har budsjettert for høyt på marked og publikumsiden, men at Glimt budsjetterte med ca 3500 tilskuere i snitt synes ikke jeg personlig var for høyt.

Vel, Tromsø er en større by, laget som ligger i toppen av eliten har vel en snitt på drøyt 4000 (?)
User avatar
Merete
Posts: 371
Joined: Mon Feb 23, 2004 4:50 pm
Location: Lillestrøm

Re: KONKURSSPØKELSET SKREMMER FREMDELES!!

Post by Merete »

Frodo Baggins wrote: Nå bor jeg i Bodø, så min omtanke kommer cirka 3,5 kilometer fra Aspmyra. Og angående redningsaksjonen, så handlet jeg vafler ett par ganger i forrige uke.. Ikke nok til å redde Glimt, men jeg har da bidratt med mere enn 89,6% av Bodø befolkning.. Og har i tidligere år bidratt ganske mye til Glimt, i mine 10 år i Bodø så har jeg vel sett cirka 50 kamper på Aspmyra.. Så har ingen dårlig samvittighet for at jeg ikke har bidratt til klubbøkonomien.

Men hvis det er ett problem at jeg skriver mer eller mindre velbegrunnede innlegg her inne om Glimt, så skal jeg selvsagt slutte med det øyeblikkelig..
Nei, selvsagt skal du få skrive. Jeg synes til og med du skriver en del fornuftig her, også :wink:

50 kamper på Aspmyra er også imponerende, tar av meg hatten for det; så da har du vel hjerte for Glimt også. det er hyggelig :glimt

Men at det blir tøft i fortsettelsen uansett utfall i høst. Det vet vi så innmari og smertelig godt!
User avatar
Los-Loco
Posts: 7355
Joined: Thu Feb 26, 2004 9:27 am
Location: Bodø
Has thanked: 472 times
Been thanked: 911 times
Contact:

Re: KONKURSSPØKELSET SKREMMER FREMDELES!!

Post by Los-Loco »

Den store utfordringen ved budsjettering i en fotballklubb er selvsagt at store delere av inntektene er avhengige av resultatene på banen. Hadde man lagt seg på en nøktern/defensiv linje med et budsjett på 2000 tilskuere pr kamp, så ville det nødvendigvis framtvunget kutt på kostnadssiden også. Sagt på en annen måte; da ville det være helt utelukket med nysigneringer, og mest sannsynlig måtte noen spillere forlate før sesongen. Dette ville øyeblikkelig bli oppfattet som fryktelig defensivt fra publikum, og dersom de sportslige resultatene uteble, ville et budsjett på 2000 tilskuere pr kamp fryktelig fort bli en selvoppfyllende profeti.

Motsatt kan selvfølgelig klubben satse penger (man ikke har) i håp om sportslig suksess, og finansiere dette ved høyere billettinntekter dersom laget faktisk innfrir på banen. Det er jo dette som er gjort i Glimt gjennom år, og som de heller ikke har vært alene om.

En litt interessant ting å merke seg for tiden er at sportslig suksess likevel ikke gir inntektsgarantier, jf f.eks. Idrettslaget og Aalesund, som på tross av en relativt god sesong opplever publikumssvikt. Dette innebærer at budsjettering i fotballen blir mer en øvelise i gambling enn i økonomisk håndtverk.
"Den virkelige faren er ikke at datamaskiner skal begynne å tenke som mennesker, men at mennesker skal begynne å tenke som datamaskiner!" Sydney Harris
User avatar
Frodo Baggins
Posts: 2280
Joined: Tue Jan 18, 2005 11:28 pm

Re: KONKURSSPØKELSET SKREMMER FREMDELES!!

Post by Frodo Baggins »

Los-Loco wrote:
En litt interessant ting å merke seg for tiden er at sportslig suksess likevel ikke gir inntektsgarantier, jf f.eks. Idrettslaget og Aalesund, som på tross av en relativt god sesong opplever publikumssvikt. Dette innebærer at budsjettering i fotballen blir mer en øvelise i gambling enn i økonomisk håndtverk.
Å budsjettere med tilskuertall er ikke lett , men jeg registrerer at så å si alle klubbene har en nedgang fra tidligere år. Her finnes noen unntak, som f.eks. VIF som øker, og de lagene som har rykket opp fra Adecco til TL.

Men ser vi på publikumsutviklingen fra 2005 og fram til i dag, så var det en ekstrem vekst i tilskuertallene mange plasser fram til cirka 2008.. Etter det har utviklingen stagnert og nå i år er det en tildels kraftig tilbakegang. For mitt eget lag så er det 2007 sesongen som har høyest publikumssnitt, selv ikke medaljesesongene 2008 og 2010 ( antar det blir medalje) klarer å komme opp mot denne sesongen.

Jeg er sikker på at vi nå ser en justering ned til det som er mere normale tilskuertall, etter noen år med bonanza her og der. Og dette er noe klubbene må ta inn over seg. Vil anta det er bedre å budsjettere med f.eks 5000 i snitt, også heller få den som en positiv greie at snittet ble 6000. En å budsjettere med 6000 så viser det seg at det kun kom 5000..

Og her er vi vel inne på hovedproblemet med norsk fotball de siste årene ( og dette gjelder stort sett alle klubbene) : Inntektspotensialet har vært vurdert som alt for høyt i forhold til hva som er realistisk.. Også gjør man den tabben å legge utgiftsnivået opp mot det inntektspotensialet som man stort sett bommer på hele tiden. Greit nok at man bommer i ny og ne, men når stort sett alle klubbene har gjort dette i 10 år på rad, så er det rett og slett elendig økonomisk håndtverk som er gjort...
"Brons 2010, silver 2011 nästa år tar vi guldet!"
Glimtfan
Posts: 2420
Joined: Thu Mar 27, 2008 9:37 am

Re: KONKURSSPØKELSET SKREMMER FREMDELES!!

Post by Glimtfan »

Vil si meg helt enig i den "analysen".

Årsaken til nedgangen i publikumstallet skyldes nok også mye finanskrisen og at kvaliteten på produktet ikke har utviklet seg raskt nok i riktig retning. De store lagene har hatt varierende sportslig utvikling og da tenker jeg i stor grad på lag som Viking, Lillestrøm og Brann. VIF har utviklet seg positivt mot slutten av fjoråret og i år, men har ellers vært ustabile. Jeg tror tippeligaen kvalitetsmessig og underholdningsmessig hadde hatt godt av at disse "større" lagene i større grad ble stabile og klarte å ta opp kampen med RBK. RBK har heller ikke spilt jevnt over underholdene angrepsfotball slik vi er vandt med og det tror jeg også trekker noe ned.

Men nå tror jeg det skjer en positiv endring i fotballklubbene (VIF har startet) hvor økonomi er i fokus og viljen til å satse på egne spillere er større. Selv om RBK har mang utlendinger, så bidrar de også til det. I tillegg til Henriksen, Wangberg, Åsen og Bakenga, er det en skokk med talenter hos RBK
User avatar
Merete
Posts: 371
Joined: Mon Feb 23, 2004 4:50 pm
Location: Lillestrøm

Re: KONKURSSPØKELSET SKREMMER FREMDELES!!

Post by Merete »

Det er mulig dette har vært oppe før, men:

Hvordan er reglene ang. mislighold av det økonomiske når det kommer til det sportslige? Jeg har fått med meg at klubben mister plassen i seriesystemet hvis den går konk, men er det også et mulig scenario at klubben unngår konk, men flyttes ned til 2. divisjon? -Eller risikerer man bare poengstraff...?
User avatar
Kesseboy
Posts: 15810
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1215 times
Been thanked: 1101 times

Re: KONKURSSPØKELSET SKREMMER FREMDELES!!

Post by Kesseboy »

I henhold til den nye lisensordninga, som erstatta profflisenssøknadene, så foregår ting slik, såvidt jeg har forstått (med forbehold om at jeg ikke husker alt helt rett):

Basert på siste tildeling av profflisens ble klubbene plassert i én av tre soner: Rød, gul eller grønn. Glimt er naturlig nok i den røde. Fra det tidspunktet har klubben hatt en periode på seg til å oppnå spesifikke mål. Det Bjørn Tore Hansen sa sist søndag var at klubben ikke har klart å nå disse målene, det har både klubb og forbund vært klar over lenge, og at det dermed er en advarsel/reprimande på veg. Dersom man ikke før nyttår klarer å oppnå tilfredsstillende framgang (i retning gul sone) gis man et poengtrekk på ett poeng før neste sesong. Neste sanksjon finner da sted seks måneder seinere, det vil være et trekk på tre poeng, undervegs i sesongen. Så blir det tre poeng til før påfølgende sesong, og dersom man da ikke har oppnådd tilstrekkelig i forhold til økonomien, vil man bli fratatt profflisensen. Da er vel ei plassering i 2. divisjon en mulighet.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
User avatar
Novi
Posts: 11501
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 620 times
Been thanked: 823 times

Re: KONKURSSPØKELSET SKREMMER FREMDELES!!

Post by Novi »

Gir ikke mye mening å trekke poeng for økonomisk rot. Er liksom bare for å straffe på en eller annen måte, og siden det å gi en bot blir FOR teit velger de å trekke poeng. Man bør vel heller ta over noe av ansvaret, eller prøve å hjelpe klubben ut av dne mølja de er i? Sportslig motgang er vel noe av det siste man trenger for å få skuta på rett kjøl.
Una mas cerveza.
Wendigo
Posts: 1503
Joined: Wed Oct 01, 2008 5:03 pm
Has thanked: 238 times
Been thanked: 115 times

Re: KONKURSSPØKELSET SKREMMER FREMDELES!!

Post by Wendigo »

På den andre side så er det ett av de få virkemidlene som kan virke avskrekkende når klubber bruker mer penger enn de har for å bedre på resultatene...
In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move.
-Douglas Adams-
Glimtisør
Posts: 372
Joined: Wed Mar 26, 2008 12:19 pm
Location: Hele Østlandet
Contact:

Re: KONKURSSPØKELSET SKREMMER FREMDELES!!

Post by Glimtisør »

Glimt i Sør minner om åpent møte i dag på Buddha klokken 1830 - adresse Storgata 25 i Oslo - hvor vi håper at mange kreative sjeler vil delta. Ta gjerne turen innom etter fredagspilsen på jobben?

Temaet for møtet er: Hva kan vi i sør gjøre i forhold til Glimt sin økonomiske situasjon?

Etter møtet blir det anledning til å se på landskampen Kypros-Norge som begynner klokken 20.

I forbindelse med møtet så blir det også anledning til å melde seg på Supersøndagen 24 Oktober - dvs. bussen til Strømmen-Bodø/Glimt med avreise klokken 14 fra Oslo City.

Det legges også opp til at BHK-supportere etter fotballkampen kan bli skysset videre til Skårerhallen på Lørenskog hvor håndballkampen Fjellhammer-BHK starter klokken 18.
--- http://www.facebook.com/Glimtisor -------
På Østlandet? Bli med oss på tur til Glimts bortekamper
------ http://www.glimtsupporter.com --------
User avatar
-list
Posts: 1648
Joined: Sun Mar 30, 2008 4:34 pm
Has thanked: 51 times
Been thanked: 31 times

Re: KONKURSSPØKELSET SKREMMER FREMDELES!!

Post by -list »

Historisk sett synes jeg ikke et budsjett på 3500 virker for høyt dersom vi ser bort fra at sesongen er utvidet i begge ender.
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Re: KONKURSSPØKELSET SKREMMER FREMDELES!!

Post by J I P »

*******************
Medlem av FK Bodø/Glimt
Medlem av GLIS
Sesongkort på J
Stående, syngende og ikke like billettlaus i London (heia Arsenal)
******************
Knuta
Posts: 10048
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 338 times
Been thanked: 453 times

Re: KONKURSSPØKELSET SKREMMER FREMDELES!!

Post by Knuta »

Merkelig at det er Aftenposten som sitter med informasjonen fra Glimt, mens AN som går rundt sammen med alle i Glimt daglig ikke vet noe som helst.
Men det virker som Aftenposten har en aktiv journalist som oppsøker Bodø/Glimt mens AN sitter å venter på at noen ringer dem. Jeg trodde at journalistene skulle jobbe aktivt i lokalmiljøet, men hva gjør de i Bodø??.
User avatar
Frodo Baggins
Posts: 2280
Joined: Tue Jan 18, 2005 11:28 pm

Re: KONKURSSPØKELSET SKREMMER FREMDELES!!

Post by Frodo Baggins »

Knuta wrote:Jeg trodde at journalistene skulle jobbe aktivt i lokalmiljøet, men hva gjør de i Bodø??.
Normal sett gjør de det, men når du ikke har konkuranser så blir det gradvis dårligere. AN er en forferdelig avis, som knapt kommer opp med en eneste ny sak selv.
"Brons 2010, silver 2011 nästa år tar vi guldet!"
User avatar
Kesseboy
Posts: 15810
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1215 times
Been thanked: 1101 times

Re: KONKURSSPØKELSET SKREMMER FREMDELES!!

Post by Kesseboy »

Robert Veiåker Johansen, som har skrevet saken for Aftenposten, er jo fra Bodø og vanligvis velinformert i saker hva angår Glimt. Ikke nødvendigvis all verden til gravende journalistikk, han har sine kilder i systemet.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
Knuta
Posts: 10048
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 338 times
Been thanked: 453 times

Re: KONKURSSPØKELSET SKREMMER FREMDELES!!

Post by Knuta »

Kesseboy wrote:Robert Veiåker Johansen, han har sine kilder i systemet.
Og det har ikke AN??.
Knuta
Posts: 10048
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 338 times
Been thanked: 453 times

Re: KONKURSSPØKELSET SKREMMER FREMDELES!!

Post by Knuta »

Flere og flere klubber får problemer. Som jeg tidligere har sagt vi ser nå bare begynnelsen på store økonomiske problemer for fotballen i Norge.

http://www.vg.no/sport/fotball/norsk/ar ... d=10033609
User avatar
Frodo Baggins
Posts: 2280
Joined: Tue Jan 18, 2005 11:28 pm

Re: KONKURSSPØKELSET SKREMMER FREMDELES!!

Post by Frodo Baggins »

Kesseboy wrote:Robert Veiåker Johansen, som har skrevet saken for Aftenposten, er jo fra Bodø og vanligvis velinformert i saker hva angår Glimt. Ikke nødvendigvis all verden til gravende journalistikk, han har sine kilder i systemet.
Vel, ifølge artikkelen så har han snakket med Bjørn Tore Hansen, og siden robert jobber i Oslo så har han mest sannsynlig ringt og snakket med Bjørn Tore.. Så kilder og kilder.. Du trenger ikke være Pulitzerpris kandidat for å gjøre det. At AN ikke gjør det, viser at mest sannsynlig så giddet de ikke å ringe i går å sjekke om hvordan likviditetssituasjonen i Glimt er nå som lønna skal betales ut.

At Glimt ikke klarte å betale ut lønn i forrige måned var en av de største nyhetene om klubben forrige måned. Her kom AN på banen etter en ukes tid. Samtidig har Glimt vært åpne på at de var usikker på hvordan det ble med lønn i Oktober, men alikevel klarer ikke AN å ha en sak om det. Hva i alle dager driver de på med i den avisen??

AN leverer så dårlig journalistisk arbeid ast det er en skam, og det gjelder ikke bare om denne saken.
"Brons 2010, silver 2011 nästa år tar vi guldet!"
User avatar
Boombadila
Moderator
Moderator
Posts: 8382
Joined: Wed Mar 26, 2008 11:32 am
Has thanked: 39 times
Been thanked: 171 times

Re: KONKURSSPØKELSET SKREMMER FREMDELES!!

Post by Boombadila »

litt offtopic: det er vel ikke uten grunn at folk i indre salten går bort fra an, og over til saltenposten...

on topic: Det er skremmende når man ikke klarer å betale ut lønn til rett tid to måneder på rad. Sa noen fulle sjømenn?
No one knows the reason for all this, but it is probably quantum
dagobert
Posts: 1019
Joined: Fri Sep 02, 2005 7:37 pm
Location: Harstad
Has thanked: 29 times
Been thanked: 3 times

Re: KONKURSSPØKELSET SKREMMER FREMDELES!!

Post by dagobert »

Glimt selvfølgelig!
User avatar
Frodo Baggins
Posts: 2280
Joined: Tue Jan 18, 2005 11:28 pm

Re: KONKURSSPØKELSET SKREMMER FREMDELES!!

Post by Frodo Baggins »

http://www.an.no/glimt/article5344122.ece

Ingen lønn i dag.
spørsmålet er om Glimt har råd til å reise til Bryne neste uke.
"Brons 2010, silver 2011 nästa år tar vi guldet!"
Glimtfan
Posts: 2420
Joined: Thu Mar 27, 2008 9:37 am

Re: KONKURSSPØKELSET SKREMMER FREMDELES!!

Post by Glimtfan »

Nå kommer kampen rett etter hjemmekamp, så jeg tipper det går greit med reisen til Bryne, uten at det betyr allverden, man har en ny reise til Strømmen 4 dager etterpå.
Men det er likevel bekymringsverdig at man sliter med lønn 2 måneder på rad. Det vel snakket om for 2 uker siden at en endelig avklaring om dette går eller ikke, ville komme rundt kampen mot Ranheim.

Jeg må vel også si at jeg er litt forvirret rundt "redningsaksjonen". Hvor mye penger er samlet inn totalt sett?
Leste nettopp 500 000, men mener da å ha lest 700 000 for 2 uker siden. Det ble vel også nylig gitt 100.000 av en enkelt aktør.
Jobbes det sentralt i Glimt og har man gitt noen signaler om at det ser ut til å ordne seg eller ei?
Synes heller denne prosessen fremstår som rotete og meget uoversiktelig.
User avatar
Frodo Baggins
Posts: 2280
Joined: Tue Jan 18, 2005 11:28 pm

Re: KONKURSSPØKELSET SKREMMER FREMDELES!!

Post by Frodo Baggins »

Er litt i tvil om hvor mye Glimt drar inn på en hjemmekamp. Hvis tilskuertallet er 2500, så består dette av cirka 1500 -1800 sesongkort hvor inntektene komm for lenge siden. Da gjenstår 700-1000 som skal inn, så kommer alle under 17 gratis inn. Ergo så er selve billettintektene betydelig lavere enn det man kanskje skulle tro. Og når man under siste hjemmekamp ikke hadde pølser eller vafler å selge i kiosken, så drar men inn mindre penger der også .

2 bortekamper på rad drar fort 100-150 000.- i reiseutgifter. Forutsetter at man ikke kommer seg tur-retur Bryne på samme dag, og man må overnatte.

Sitter med en mistanke om at situasjonen er mere kritisk enn det som er kommer frem i media...
"Brons 2010, silver 2011 nästa år tar vi guldet!"
Post Reply