Lillebror Tromsø IL

Moderators: Sulliken, Larsen

Post Reply
User avatar
eidurgud
Posts: 9741
Joined: Wed Jun 22, 2005 6:16 pm
Location: Bodø
Has thanked: 2 times
Been thanked: 10 times

Re: Superlaget Tromsø

Post by eidurgud »

Glimt har aldri uteblitt fra noen kamp mot TUIL, brutus..
brutus
Posts: 3587
Joined: Mon May 09, 2005 11:53 am

Re: Superlaget Tromsø

Post by brutus »

DIXI
bjornage
Posts: 4463
Joined: Sat Mar 29, 2008 2:04 am

Re: Superlaget Tromsø

Post by bjornage »

Vi er adeccoligaen og gjør det verre enn noensinne og likevel er vi ikke halvparten så bitre som vår såkalte storebror og stolthet i nord. Mindreverdighetskompleks i full vigør!

Jeg holder meg får god for å skrive noe på Isberget, men det er morsomt å lese feberfantasiene til TILhengerne i Glimttråden der og ellers. Spesielt konspirasjonsteoriene om hvorfor Glimt ikke ble degradert er hysterisk og gjør livet mitt gladere ihvertfall.

Syns vi bør havne i samme divisjon snart sånn at det blir litt temperatur igjen! Vi kan jo ikke møte dere (og slå dere, såklart) hvert år i cupen. 8)
brutus
Posts: 3587
Joined: Mon May 09, 2005 11:53 am

Re: Superlaget Tromsø

Post by brutus »

Skulle vært interessant å vite hvordan du kan lese bitterhet ut av de to linkene om Steffen Nystrøm jeg la ut i går. Kanskje du ikke helt skjønner hva ordet bitterhet betyr? TIL har tatt bronsemedaljer i Tippeligaen for andre gang på tre år, og har vært blant de seks beste fire år på rad. Vi har allerede en god stall på plass foran sesongen 2011, og får sikkert et par spillere til i vintervinduet. Noen TIL-supportere fryder seg over at Glimt sliter, mens andre (deriblant jeg) bare synes det er trist. Glimtsupporterne hadde reagert på nøyaktig samme måte hvis situasjonen var omvendt, altså hvis TIL kavet nede i Adecco mens Glimt gjorde det godt i Tippeligaen.
DIXI
bjornage
Posts: 4463
Joined: Sat Mar 29, 2008 2:04 am

Re: Superlaget Tromsø

Post by bjornage »

Du er ikke bitter nei, jeg refererte mest til MhepA sine erfaringer på isberget-forumet.
brutus
Posts: 3587
Joined: Mon May 09, 2005 11:53 am

Re: Superlaget Tromsø

Post by brutus »

Mhepa fikk akkurat den kjeften han fortjente. :wink:
DIXI
brutus
Posts: 3587
Joined: Mon May 09, 2005 11:53 am

Re: Superlaget Tromsø

Post by brutus »

Emisjonen i TIL Holding AS er fullført: http://til.no/Nyheter/Nyhetsarkiv/Emisj ... -fullfoert
I løpet av litt over ett år er det blitt tegnet aksjer for kr. 44.916.340,-.

I motsetning til hva mange glimtsupportere håper og tror har TIL bra kredittrating, jfr artikkelen jeg linker til under, som presenterer denne oversikten over tippeligaklubbenes kredittverdighet:

Slik vurderes eliteserieklubbenes kredittrating:
•AAA: Ingen
•AA: Stabæk
•A: Molde, Rosenborg, Sogndal, Start, Tromsø, Viking, Aalesund
•B: Brann, Haugesund, Lillestrøm, Odd Grenland, Strømsgodset, Vålerenga
•C: Fredrikstad
•Ingen rating: Sarpsborg 08


http://fotball.itromso.no/eliteserien/article189131.ece
Last edited by brutus on Tue Jan 04, 2011 8:32 am, edited 5 times in total.
DIXI
brutus
Posts: 3587
Joined: Mon May 09, 2005 11:53 am

Re: Superlaget Tromsø

Post by brutus »

Det ser ut for at TIL likevel har funnet penger til å kjøpe Saliou Ciss (bildet under) fra Diambars-akademiet i Senegal, som vi også hentet Kara fra: http://fotball.itromso.no/eliteserien/article189128.ece

TIL tester dessuten to keepere denne uka, etter at både Ivar Andreas Forn og TUILs Thomas Sørensen ble veiet og funnet for lette: http://fotball.itromso.no/eliteserien/article189143.ece

Image
DIXI
Knuta
Posts: 10046
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 338 times
Been thanked: 453 times

Re: Superlaget Tromsø

Post by Knuta »

brutus wrote:TIL tester dessuten to keepere denne uka, etter at både Ivar Andreas Forn og TUILs Thomas Sørensen ble veiet og funnet for lette:
Tror de har lagt på seg litt i jula her jeg hørt.
brutus
Posts: 3587
Joined: Mon May 09, 2005 11:53 am

Re: Superlaget Tromsø

Post by brutus »

TIL har ikke gitt opp George Mourad: http://fotball.itromso.no/eliteserien/article189305.ece
DIXI
User avatar
Vegard
Posts: 2898
Joined: Sun Apr 04, 2004 5:22 pm
Has thanked: 37 times
Been thanked: 19 times
Contact:

Re: Superlaget Tromsø

Post by Vegard »

I fjor startet TIL med 14-15 spillere på første trening i januar. I år startet de med 21 spillere og er i ferd med å signere Saliou Ciss. Det ser lovende ut.

Mulig TIL og VIF kan gi RBK en hardere kamp om gullet i 2011.
brutus
Posts: 3587
Joined: Mon May 09, 2005 11:53 am

Re: Superlaget Tromsø

Post by brutus »

TILs offisielle målsetting er å bli blant de seks beste hvert år (det har vi klart de fire siste årene), og kjempe om medaljer enkelte år. Erfaringsmessig går det rett til h. hver gang media og supportere begynner å fable om gull, så den ballen legger vi død med en gang. :wink:
DIXI
Johnny
Posts: 246
Joined: Mon Apr 19, 2004 9:37 am

Re: Superlaget Tromsø

Post by Johnny »

Mønsterbruket i nord har brukt deler av sponsormidlene for 2011 til å dekke gjeld fra 2010. Lovende start på 2011.
brutus
Posts: 3587
Joined: Mon May 09, 2005 11:53 am

Re: Superlaget Tromsø

Post by brutus »

TIL har ubetalte regninger fra i fjor ved inngangen til 2011, og bruker av årets inntekter til å betale dem. Hva er så spesielt med det? Det gjør vel alle, både firmaer og privatpersoner!
DIXI
Johnny
Posts: 246
Joined: Mon Apr 19, 2004 9:37 am

Re: Superlaget Tromsø

Post by Johnny »

brutus wrote:TIL har ubetalte regninger fra i fjor ved inngangen til 2011, og bruker av årets inntekter til å betale dem. Hva er så spesielt med det? Det gjør vel alle, både firmaer og privatpersoner!
Er det vanlig hos bedrifter? Sist jeg sjekket driver man med årsregnskap her i Norge og når man henter penger fra 2011 vil man bare flytte minuset til neste sesong.
brutus
Posts: 3587
Joined: Mon May 09, 2005 11:53 am

Re: Superlaget Tromsø

Post by brutus »

Jeg gidder ikke å bruke tid på å svare Johnny, som er en velkjent TIL-hater fra Isbergets forum. Siterer i stedet et meget godt svar han fikk på vårt forum i kveld:
Heinz wrote:
JohnnyL wrote:20 millioner i minus for 2010 og allerede gått nedi pengesekken for 2011. Hvordan kan man rettferdiggjøre kjøp av spillere i vinter (nysigneringer for den saks skyld også) når klubben går såpass dårlig?
Det korte svaret er: TIL kan signere nye spillere fordi de ikke misligholder gjeld og betaler regningene sine (i motsetning til Glimt), og hvordan TIL bruker pengene sine på har du ingenting med siden det ikke er dine penger. Om eierne av klubben vil skyve gjeld fremfor seg og heller betale den senere så er det deres sak.

Jeg forstår at dette kanskje er vanskelig for en ung gutt som deg å forstå, så la meg også forklare i et litt lengre eksempel. Forutsetningene er:
1) TIL har allerede gått i minus for 2010, dette er det ingenting å gjøre med nå og grunnen til dette var tidligere kontrakter som det ikke er bare å skifte på et øyeblikk (med mindre man er en amatørklubb som TUIL eller velger å slå seg konkurs som kanskje Glimt gjør).
2) I det siste året har TIL gjort store omlegginger og vil ha en omsetning som går i balanse for 2011. Tro mine ord.

Så hva skal man da gjøre når man har 20 millioner på konto for 2011, samtidig som man har 20 millioner i regninger? Man kan gjøre noe dumt som ville gledet JohnnyL som å:
1) true med konkurs slik at kreditorer kutter ut kravene sine, men dette er det samme som å misligholde sin gjeld (glimt metoden).
2) ta opp et langsiktig lån for å dekke kortsiktig gjeld. Det negative med dette er at det i tillegg til å skyve problemene fremfor seg også øker problemene med at det har en kostnad, noe som kalles renter.

eller:
3) Hente inn mer penger fra eierne for å dekke kortsiktig gjeld frem til driften går med overskudd.
4) Bruke av de midlene man har for å dekke kortsiktig gjeld, for å redusere renteutgifter.

Nå bruker TIL en blanding av alternativ 3 og 4. Man kan argumentere at alternativ 3 er det beste når man er i en slik situasjon, men alternativ 4 som TIL her bruker er ikke mye dårligere, og klart bedre enn alternativ 1 eller 2 som tydeligvis JohnnyL og andre som ikke forstår begrep som "renter" og "konkurs" ville foretrukket.

Jeg brukte et forenklet eksempel og rundet av summer for å gjøre det mulig for den jeg svarte å forstå. Da JohnnyL ikke skriver direkte hva han synes ville vært et hensiktsmessig alternativ (fordi det alltid er lettere å bare kritisere), så antar jeg at han ville foretrukket de alternativer han ikke er så negative til og som blir valgt av en av disse klubbene han elsker (ref. Glimt = mislighold av gjeld)
DIXI
User avatar
Vegard
Posts: 2898
Joined: Sun Apr 04, 2004 5:22 pm
Has thanked: 37 times
Been thanked: 19 times
Contact:

Re: Superlaget Tromsø

Post by Vegard »

brutus wrote:Erfaringsmessig går det rett til h. hver gang media og supportere begynner å fable om gull, så den ballen legger vi død med en gang. :wink:
Jeg går mer enn gjerne i bresjen for å få opp forventningspresset til Tromsø. Det er vel på tide dere takler å få 'alles' øyne på dere. :wink:
brutus
Posts: 3587
Joined: Mon May 09, 2005 11:53 am

Re: Superlaget Tromsø

Post by brutus »

Saliou Ciss er klar for TiL igjen: http://www.til.no/Nyheter/Nyhetsarkiv/Ciss-TILbake

Foreløpig bare for sesongen 2011, men TIL har opsjon for kontrakt i tre sesonger til.
DIXI
Cheese Smirnoff
Posts: 5822
Joined: Wed Mar 26, 2008 5:02 pm
Location: Steigen, eksil i Trondheim

Re: Superlaget Tromsø

Post by Cheese Smirnoff »

En opsjon som går ut på hva? At han må godta en treårskontrakt om TIL tilbyr det? Hvis en større klubb tilbyr kontrakt i sommer får han ikke lov å signere den?
Heia, heia, heia!

- Ole-Gunnar Iversen
brutus
Posts: 3587
Joined: Mon May 09, 2005 11:53 am

Re: Superlaget Tromsø

Post by brutus »

TIL har en ferdigforhandlet kontrakt som inkluderer hans personlige betingelser, men den gjelder bare til og med sommeren 2011.
DIXI
Nilzo
Posts: 1014
Joined: Thu Jul 31, 2008 11:24 pm
Location: Ski (Beiarn)
Been thanked: 2 times

Re: Superlaget Tromsø

Post by Nilzo »

De har vell en avtale med klubben hans om ett lån, med opsjon på kjøp. Går sterkt utifra at man ikke kan ha opsjon på 3 år, der spilleren ikke har noe han skulle sagt?
brutus
Posts: 3587
Joined: Mon May 09, 2005 11:53 am

Re: Superlaget Tromsø

Post by brutus »

Nå må du lese hva jeg skriver. TIL har en ferdigforhandlet avtale om kontrakt i tre år, men må kreve opsjonen innfridd seinest til sommeren, deretter faller avtalen bort.
DIXI
bjornage
Posts: 4463
Joined: Sat Mar 29, 2008 2:04 am

Re: Superlaget Tromsø

Post by bjornage »

En spennende spiller og en god avtale for TIL. Til min store forgremmelse ser det ut som TIL kan klare å menge seg helt i toppen i årets sesong. RBK virker svakere og jeg vil tror de vil slite etter tapet av Demidov, Stadsgaard, Iversen og (antageligvis) Annan.

VIF tror jeg blir seriemestere, mens jeg er litt avventende til Molde og Solskjær til de har gjort seg ferdig med innkjøpene. Jeg ser ikke hvordan de skal klare å utfordre til noe som helst med spillere som Eikrem og Angan (som de betalte 3,5 mill for, her tillater jeg meg en "lol") som nye tilskudd.

Brann kommer nok til å sose nede i sausen i år igjen og opptre som et sirkus (som vanlig), jeg tror de kommer til å slite voldsomt hvis de mister Huseklepp. Ellers er jo det Viking, Ålesund, Odd, Start og de som det ikke akkurat skriker stabilitet av. TIL får derimot pusle med sitt relativt uforstyrret og jeg vil tippe de på medaljeplass hvis de får beholde de spillerne de har nå.
brutus
Posts: 3587
Joined: Mon May 09, 2005 11:53 am

Re: Superlaget Tromsø

Post by brutus »

Jeg tror det er gode sjanser for at TiL beholder alle spillerne. Det er interesse for Kara i Premier League, men han har ennå ikke A-landskamper for Senegal, og vil dermed neppe få spilletillatelse i England. Landslagsdebuten er nær forestånde, ifølge Diamabars-akademiet - det kan bety salg til sommeren eller i neste vintervindu. Tom Høgli og Ruben Yttergård Jensen har det ikke vært seriøs interesse for i dette vinduet. TIL selger verken Kara eller disse spillerne til norske klubber for noen få millioner. Molde bød noe slikt for Kara, men budet var så lavt at TIL avviste å gå i forhandinger.
DIXI
MhepA
Moderator
Moderator
Posts: 10478
Joined: Thu Sep 15, 2005 6:15 pm
Has thanked: 6 times
Been thanked: 176 times

Re: Superlaget Tromsø

Post by MhepA »

Hvis TIL klarer å finne en stabilitet så er det absolutt mulig å ta medalje. Ser ingen store utfordrere til gullet utenom Rosenborg og Vålerenga. Men det kommer bestandig overraskelser. Personlig vil jeg påstå at Godset-stallen begynner å se fin ut og dem blant topp fem skal man ikke se bort ifra. Tippeligaen blir vel seende nogenlunde slik ut (per dags dato):

1. Vålerenga
2. Rosenborg
3. Tromsø
4. Molde
5. Strømsgodset

6. Odd Grenland
7. Lillestrøm
8. Stabæk
9. Start
10. Aalesund
11. Viking
12. Brann

13. Sogndal
14. Fredrikstad
15. Haugesund
16. Sarpsborg 08


farger for å skille mellom nivå
En gang Glimt, alltid GLIMT!
Post Reply