Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Moderators: Sulliken, Larsen

Locked
Nilzo
Posts: 1014
Joined: Thu Jul 31, 2008 11:24 pm
Location: Ski (Beiarn)
Been thanked: 2 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Nilzo »

Josse wrote:Hjelp, det står at Glimt møter Stålkam nå på søndag i avisa. Kom litt brått på.
Sikkert ikke så rart den kom brått på, den står ikke på terminlista hos Glimt.no. Noen som vet hva det koster (om det koster noe) å se kampen? Klokkeslett?
Shredd
Posts: 1579
Joined: Wed Mar 26, 2008 3:51 pm

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Shredd »

Nå er jeg spent på å se hva som skjer med ungguttene, hvem får kontrakt og ikke. Med økonomien på rett vei, det sportslige på rett vei og med en gryende optimisme i byen begynner det å se ganske lovende ut.
Spesielt alle ungguttene som virkelig viser seg fram om dagen er gledelig. Det er nok flere av de etablerte som bør gå i seg selv og virkelig gi jernet nå for ikke å bli danket ut.
Både Nordberg og Robertsen virker f.eks å allerede være minst på høyde med Stensland og Ludde, og i tillegg er Ruben Want et stort talent, og Daniel Bertnsen vil i år kunne kjempe om plass på både midtbanen og på vingen.
Mats Ingebrigsten kan bli bra etter hvert også, han er ung og urutinert, men synes likevel ikke han har gjort seg bort de gangene han har fått prøvd seg i Christian Bergs rolle, en rolle som krever mye.
Synes også det er spennende å følge utviklingen til Emir, en keeper jeg tror kan bli god, han er stor og har god rekkevidde, ikke redd for noe og flink til å kommunisere med forsvaret. Jeg ser ingen grunn til å hente noen ny keeper. Kolstad er i mine øyne et soleklart førstevalg per dags dato, og mer en god nok for adecco. Forn og Emir kan godt knive om 2. keeperplassen, og Emir kommer til å bli en god keeper på sikt, det er jeg rimelig sikker på. Forn er også kapabel til å gjøre en god jobb for Glimt, men personlig holder jeg en knapp på Kolstad.
User avatar
PEMA
Posts: 663
Joined: Tue Mar 25, 2008 8:28 pm

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by PEMA »

Glimt hadde i 92, samme år som dagens ungutter ble født, ett ungt lag med spillere som Bjørkan, Runar Berg, Tom Kåre Staurvik, Thor Mikalsen osv. Ser vi konturene av ett nytt superlag på trappene? Guttene er unge men det de har bevist til nå er imponerende. Gleder meg til å se resten av utviklingen på disse guttene.

Btw. "class of 92" ett kjent begrep på balløya ;)
– Det der er ikke gress – det er jo ingenting som er grønt. Å kalle det for gressbane er en fornærmelse mot gress.
Cheese Smirnoff
Posts: 5822
Joined: Wed Mar 26, 2008 5:02 pm
Location: Steigen, eksil i Trondheim

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Cheese Smirnoff »

Runar påpekte jo under idè-møtet med næringslivet for noen uker tilbake at de gangene Glimt har hatt størst suksess har det vært med en majoritet lokale spillere. Dette må være fokus i nye Glimt, og hvis ungguttene fortsetter å utvikle seg tror jeg jammen med vi kan oppleve nye store øyeblikk med NordlandsGlimt! :glimt
Heia, heia, heia!

- Ole-Gunnar Iversen
bjornage
Posts: 4463
Joined: Sat Mar 29, 2008 2:04 am

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by bjornage »

Noen som kan komme med et lite sammendrag om hva som blir sagt i AN i dag? Etter det jeg har hørt er det visste veldig gode nyheter..?
Gvandreassen

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Gvandreassen »

Angående hva da? Ble plutselig veldig spent.
bjornage
Posts: 4463
Joined: Sat Mar 29, 2008 2:04 am

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by bjornage »

Økonomien og etableringen av Nordlandsglimt etter det jeg har hørt.
Glimt1916
Posts: 5640
Joined: Sat May 21, 2005 11:45 am
Has thanked: 435 times
Been thanked: 443 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Glimt1916 »

Gvandreassen

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Gvandreassen »

Jeg er stolt! Rett og slett stolt!
mortsto
Posts: 7420
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 157 times
Been thanked: 467 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by mortsto »

Meget bra. Rart og tenke på at enkelte her inne ønsket å slå Glimt konkurs for noen måneder siden. :wink:
Hyggelig lesning. Har tro på en god sesong. :glimt
Stibern
Posts: 1590
Joined: Wed Mar 24, 2004 11:00 am
Location: Bodø

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Stibern »

Det har nesten ikke sunket inn enda, at Glimt er gjeldsfrie. Vi kan endelig legge bak oss alle de gamle problemene som skyldtes gammel moro. Når var det egentlig vi var i en slik posisjon sist? Måtte bare ledelsen i Glimt og ikke minst Nordlandsglimt sørge for at vi aldri havner i gjeldstrøbbel igjen. Tror ikke en ny lignende redningsaksjon vil være gjennomførbar de nærmeste 30 år:)
L.U*H.G
MhepA
Moderator
Moderator
Posts: 10478
Joined: Thu Sep 15, 2005 6:15 pm
Has thanked: 6 times
Been thanked: 176 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by MhepA »

Nå bør man virkelig tenke nøye på hva man bruker penger på i fremtiden!
Man burde sette seg en maxlønn blant spillere. Rundt 600.000 (Runar Berg status).
Yderst få spillere er verdt å satse på slik som vi gjorde med Martins.

Noen som forresten vet sånn ca. hva Jim Johansen og Aram Khalili tjener i Glimt?
En gang Glimt, alltid GLIMT!
brutus
Posts: 3587
Joined: Mon May 09, 2005 11:53 am

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by brutus »

Jeg fulgte debatten på web-TV med et halvt øre, og er glad på deres vegne. Nå gjelder det bare å drive klubben på forsvarlig måte i årene som kommer. Jeg tror alle norske klubber (muligens unntatt RBK) nå innser at de må drive edruelig, så noe godt er det kommet ut av krisen. For min del håper jeg bare at RBK aldri kommer til gruppespillet i CL, da vil de igjen få et voldsomt forsprang på alle andre, og noen vil garantert gå under i forsøket på å holde tritt med dem.
DIXI
Glimtfan
Posts: 2420
Joined: Thu Mar 27, 2008 9:37 am

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Glimtfan »

Det er vel så viktig å gjøre ting riktig i oppbyggingsfasen som under "redningsaksjonen". Et slags lønnstak kan være fornuftig. Vi ser mange tippeligaklubber som har ryddet opp i ekstreme lønnskostnader, spørsmålet er om de klarer å ungå fristelsen når økonomien nå sannsynligvis bedres og man har midler tilgjengelig til nye spillere. Forsvarlig drift, krever også at man gjør tøffe valg når ting ser lyst ut. Det håper jeg virkelig glimt gjør. Samarbeidet med Nordlandsglimt er også viktig, her må ting gjøres fornuftig og fokuset bør i stor grad være profittmaksimering. Går Nordlandsglimt godt, så vil det bety at Glimt sportslig vil få betydelig større handlingsrom. Men det vil også bety at gode spillere kan bli solgt på tidspunkt hvor supportere ikke ønsker salg.

Ser i forhold til Kara i TIL, her tror jeg TIL skyter seg selv i foten om de ikke selger til en fornuftig pris (10 mill tror jeg er en meget god pris). Det er viktig at man innser klubbens begrensninger i forhold til økonomi og nedslagsfelt. RBK, Brann, VIF og Viking er nok de 4 klubbene i Norge som har størst mulighet for å få sukess over tid og det er sannsynlig at RBK vil fortsette å være en dominant aktør i norsk fotball. Vi må i likhet med andre mindre klubber som f.eks TIL tåle å selge spillere til våre konkurrenter.
brutus
Posts: 3587
Joined: Mon May 09, 2005 11:53 am

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by brutus »

Glimtfan wrote: Ser i forhold til Kara i TIL, her tror jeg TIL skyter seg selv i foten om de ikke selger til en fornuftig pris (10 mill tror jeg er en meget god pris).
Det mange utenforstående ikke skjønner eller vet er at TILs økonomi styres av aksjeeierne, i første rekke Sparebanken Nord-Norge og Tromskraft. For disse bedriftene er 10 millioner ingenting, de vil at TIL skal hevde seg i norsk fotball, og har ingen problemer med å vente et år eller to til Kara kan selges til utlandet for en tilfredsstillende pris.
DIXI
Krølle
Posts: 364
Joined: Thu Dec 18, 2008 7:46 pm

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Krølle »

brutus wrote:TILs økonomi styres av aksjeeierne, i første rekke Sparebanken Nord-Norge og Tromskraft. For disse bedriftene er 10 millioner ingenting,
Desto mer oppsiktsvekkende at de samme aksjeeierne tillater at klubben opererer med en så dårlig egenkapital at poengtrekk er sannsynlig i løpet av 2011.
Glimtfan
Posts: 2420
Joined: Thu Mar 27, 2008 9:37 am

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Glimtfan »

Re brutus

Nå handler denne tråden om Bodø/Glimt og ikke TIL. Tror forøvrig de fleste har fått med seg eiersituasjonen i TIL og den kritiske økonomiske situasjonen dere har. Glimt har vært igjennom tilsvarende og jeg håper virkelig TIL unngår det samme, men er slett ikke sikker gitt bl.a det jeg oppfatter som meget urealistiske overgangskrav.
Jeg er heller ikke sikker på at Glimt unngår problemer i fremtiden, men ting ser ekstremt mye bedre ut enn på veldig lenge og signalene som er sendt ut vedrørende satsning virker positivt så langt.
bjornage
Posts: 4463
Joined: Sat Mar 29, 2008 2:04 am

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by bjornage »

Det at klubben kan drives forsvarlig er det som er viktig. For hvis dette skjer igjen om 2-3 år (som vanlig) kommer det til å gå åt skogen, da vil alt håp være ute for Glimt for nå er alt av relasjoner tynnslitt. Derfor er det fint at det første ledelsen gjorde var å gå ut i media for å si at de skulle vise seg verdig tilliten.

Det er nå det begynner!
brutus
Posts: 3587
Joined: Mon May 09, 2005 11:53 am

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by brutus »

Krølle wrote:
brutus wrote:TILs økonomi styres av aksjeeierne, i første rekke Sparebanken Nord-Norge og Tromskraft. For disse bedriftene er 10 millioner ingenting,
Desto mer oppsiktsvekkende at de samme aksjeeierne tillater at klubben opererer med en så dårlig egenkapital at poengtrekk er sannsynlig i løpet av 2011.
Det kommer aldri til å skje.
DIXI
User avatar
Taskeladdn
Posts: 3489
Joined: Fri Oct 29, 2004 1:24 pm

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Taskeladdn »

brutus wrote:Det kommer aldri til å skje.
Trur ikke jeg heller, blir nok panikksalg på Kara i sommer for å unngå poengtrekk..
Får satse på at de 4-5 mill man får for han holder til å bege klubben fra poengtrekk :)
Glimtfan
Posts: 2420
Joined: Thu Mar 27, 2008 9:37 am

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Glimtfan »

Nå handler ikke denne tråden om TIL, men hvis det er slik at du brutus sikter til at poengtrekk aldri kommer til å skje, så må jeg skuffe deg. Spørsmålet er ikke om TIL får poengtrekk, men om de vil få en enda verre straff ved neste korsvei. Salg av Kara vil neppe hjelpe i forhold til poengtrekk til sommeren, men kan føre til at man unngår ytterligere poengtrekk. Glimt er vel også i faresonen i forhold til poengtrekk og jeg er litt usikker på om vi med redningsaksjonen slipper helt unna. TIL derimot har selv gått ut og sagt at de ikke klarer å unngå poengtrekk:

"
Og enda verre:

TIL kommer til å få ett poeng fratrekk i sommer.

– Det ser slik ut, vedkjenner TIL-direktør Stig-Ove Sandnes til NRK.

– Som en del av den treårige handlingsplanen, ligger det målinger hvert halvår. Vi vil ikke greie å snu minus til pluss det første året. Det betyr at vi sannsynligvis får en irettesettelse nå. Og det er det sannsynlig at vi får ett poeng i trekk i løpet av sesongen, sier Sandnes.

– Når skjer det?

– Det er rapportering 30. juni. Vi må bare ta inn over oss at vi kommer til å få ett poeng i trekk, sier Sandes."
User avatar
Taskeladdn
Posts: 3489
Joined: Fri Oct 29, 2004 1:24 pm

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Taskeladdn »

Glimtfan wrote:Glimt er vel også i faresonen i forhold til poengtrekk og jeg er litt usikker på om vi med redningsaksjonen slipper helt unna.
Hvorfor er Glimt i faresonen?
Glimtfan
Posts: 2420
Joined: Thu Mar 27, 2008 9:37 am

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Glimtfan »

Etter det jeg har forstått Glimt gitt en "advarsel" basert på tall som ble lever 30/6 og har neppe klart å innfri krav pr 31/12 2010.

http://www.dagsavisen.no/sport/article511157.ece

Slik jeg har forstått regelverket vil da Glimt høyst sannsynlig bli gitt 1 minuspoeng. Det som har skjedd etter 31/12 skal/bør ikke ha noen innvirkning på vurderingen.
Mendi
Posts: 717
Joined: Wed Mar 26, 2008 6:07 pm

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Mendi »

Den økonomiske snuoperasjonen legges merke til:

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nordland/1.7523407

Nå er det tid for å hylle det fantastiske arbeidet som er gjort i Glimt! Maken til snuoperasjon finnes knapt i fotballnorge og er for så vidt svært, svært sjeldent innenfor fotballverdenen generelt. Glimt er nå helt i front når det gjelder tilpasningen til den nye økonomiske hverdagen. Det skal bli svært interessant å følge f.eks. TIL og RBK fremover nå, jeg tror de to klubbene vil få store problemer.
Glimtfan
Posts: 2420
Joined: Thu Mar 27, 2008 9:37 am

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Glimtfan »

RBK vil kunne få problemer om de fortsetter med en administrasjon slik de har i dag, uten at man sportslig klarer å levere i Europa som tidligere. Nå tror jeg RBK har sett alvoret og lønnsnivået i spillerstallen er i snitt på vei kraftig ned. Det skal også nevnes at veien for greie inntekter fra Europa i år er relativt kort for RBK. De blir seedet i 2. og 3.kvalikkrunde i CL og vil med seier i disse rundene være sikret gruppespill i enten EL eller CL. RBK har fortsatt noe økonomisk reserve, men er sårbar i forhold til fiasko i Norge og Europa. RBK har likevel vært relativt flinke til å selge spillere når økonomiske hensyn tilsier at dette er viktig.

TIL derimot er i en annen situasjon, de er en relativt liten klubb uten økonomisk reserve og er avhengig av spillersalg eller solide prestasjoner i Europa for å få solide økonomiske resultater. Ved sportslig fiasko vil de være utrolig sårbare og vil være fullstendig avhengig av spillersalg. Jeg tror de gambler ved å prise en spiller som Kara så høyt som de gjør og RBK har en litt uheldig forhistorie i forhold til å prise spillere ut av markedet. TIL har også en ekstrem tøff vei til gruppespill i EL og jeg tror det nesten skal et mirakel til for at de klarer å komme seg igjennom 4 kvalifiseringsrunder i EL, hvor de neppe er seedet i mer enn maksimalt 2 av dem.

På lengre sikt så er RBK en klubb som har et naturlig høyt inntektsgrunnlag og en sterkt innarbeidet merkevare både i forhold til sponsorer og publikum.
TIL har i likhet med Glimt et svært begrenset (noe større enn Glimt) inntektsgrunnlag, men har sportslige ambisjoner som jeg ikke tror er bærekraftig økonomisk. De gode resultatene siste sesongene har kommet samtidig med at de har rent store summer ut av klubben. TIL er en av klubbene i Norge jeg tror over tid vil kune ha en og annen god sesong, men som i snitt vil befinne seg i midtsjiktet. Glimt har et potensiale til å komme i samme kategori, men jeg tror nøkkelen over tid er å innse økonomiske begrensninger og være åpen for å gjøre tøffe valg som sikrer den økonomiske hverdagen, dvs f.eks salg av nøkkelspillere en gang i blant.
Locked