Lillebror Tromsø IL

Moderators: Sulliken, Larsen

Post Reply
Glimtfan
Posts: 2420
Joined: Thu Mar 27, 2008 9:37 am

Re: Superlaget Tromsø

Post by Glimtfan »

Det kommer tydelig frem i årsrapporten at TIL har store likviditetsproblemer med litt over 2 mill i likvide midler pr årskiftet. Det blir også sagt at sponsorer har forskuddsbetalt for noe av 2011 og at TIL vil få betydelige likviditetsproblemer ved inngang til 2.halvår gitt at man holder budsjettet. Skulle man ikke klare budsjettet (noe som også var tilfelle i 2010), så vil selvfølgelig problemene komme tidligere.

Ser det nesten som en skandale at en klubb som sliter så kraftig ikke selger en spiller når det kommer bud på 10 millioner kroner, når de er fullt inneforstått med at klubben vil gå konkurs uten frisk kapital i løpet av 2.halvår om man holder budsjettet.
Mendi
Posts: 717
Joined: Wed Mar 26, 2008 6:07 pm

Re: Superlaget Tromsø

Post by Mendi »

Helt enig med Glimtfan, den økonomiske tilstanden er åpenbar. I tillegg kommer effektene av en eventuell inntektssvikt. Personlig tror jeg ikke det kommer til å gå lang tid av sesongen før en av eierne må inn med kriselån. Det kommer de sikkert til å gi, men spørsmålet er hvor lang tid de akspeterer det uten å kreve kraftige tiltak fra administrasjonen.
User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16539
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 962 times
Been thanked: 734 times
Contact:

Re: Superlaget Tromsø

Post by Sulliken »

Veldig off topic, men er det ikke DEILIG at en slik diskusjon ikke handler om Glimt? Nesten så jeg gleder meg litt til å godte meg (i skjul) når alt treffer vifta til sommeren..
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
MhepA
Moderator
Moderator
Posts: 10468
Joined: Thu Sep 15, 2005 6:15 pm
Has thanked: 6 times
Been thanked: 176 times

Re: Superlaget Tromsø

Post by MhepA »

Slapp av... Kjenner jeg Tromsø rett får de nok penger fra en eller annen kant som dekker problemet inntil videre. Eller så får de av en eller annen grunn solgt Kara for 15-20 mill.
En gang Glimt, alltid GLIMT!
User avatar
Kesseboy
Posts: 15757
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1079 times

Re: Superlaget Tromsø

Post by Kesseboy »

Hva skal man vel med budsjettbalanse når man har Trond Mohn? :wink:
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
brutus
Posts: 3587
Joined: Mon May 09, 2005 11:53 am

Re: Superlaget Tromsø

Post by brutus »

Hyggelig å se at dere er kjepphøye igjen, etter noen måneder i dyp depresjon. Å anklage TIL for å drive uansvarlig, slik at vi må "reddes" av utenforstående, kan vel trygt betegnes som "å kaste stein i glasshus". :wink:
DIXI
Mendi
Posts: 717
Joined: Wed Mar 26, 2008 6:07 pm

Re: Superlaget Tromsø

Post by Mendi »

Det er vel ingen her som har noen problemer med å erkjenne at Glimt har hatt ekstremt behov for hjelp. Vi prøver bare å fortelle at TIL står i fare for å havne i samme gjørma.
Glimtfan
Posts: 2420
Joined: Thu Mar 27, 2008 9:37 am

Re: Superlaget Tromsø

Post by Glimtfan »

Re brutus

Nå har ikke jeg oversikt over hva alle her på forumet har skrevet, men det er flere i likhet med meg som har kritisert økonomistyringen i Glimt kraftig i flere år. Ting ser bedre ut nå og det ser ut som det er gjort en skikkelig opprydning, men jeg er fortsatt aventende med friskmelding til det har gått 1 år eller så, resultater handler om å bevise og budsjett (en plan) er ikke nok for min del.

Når det gjelder TIL så er likviditeten elendig og det virker som mange i og rundt klubben lukker øynene for problemene inkl deg. Klubben har knapt likvide midler igjen. Er det "å kaste stein glasshus" når man påpeker problemene TIL befinner seg i? Er likviditeten ille eller ei?

Med 2 knappe 2 millioner i likvide midler pr 31/12 og et budsjett som legger opp til likviditetsproblemer til høsten, så vil jeg påstå at man må ha skylapper foran øynene om man ikke ser at TIL er ingen ekstremt vanskelig situasjon rent økonomisk. Dette godter jeg meg overhodet ikke over, jeg håper TIL som klubb overlever, men det fremstår for meg som man har en slags stormannsgalskap gående når flere snakker som om TIL er en reell konkurent til RBK og når man avslår et bud på totalt 10 millioner for en spiller i den krisen klubben er i.

Jeg håper virkelig TIL får ryddet opp, drevet fornuftig og får en bærekraftig sportslig/økonomisk satsning, men jeg ser ingen tegn på at de er eller er på vei dit i dag. Det er lett å lukke øynene for problemer når de rammer enn selv, det har man tydelig sett på enkelte forumdeltagere her som har fornektet problemene til Glimt i en årrekke og det samme tror jeg er tilfelle med deg og en god del andre rundt TIL.
User avatar
Novi
Posts: 11467
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 606 times
Been thanked: 800 times

Re: Superlaget Tromsø

Post by Novi »

Brutus har jo 100 ganger bedre innsikt i TILs økonomi og sportslig ledelse enn den gjengse forumdeltaker har i Glimt's, så jeg stoler på brutus jeg.

TIL er i kjempeform, Kara blir solgt for 25 mill i Juli, og vi hører inget snakk om økonomiske problemer :)
Una mas cerveza.
brutus
Posts: 3587
Joined: Mon May 09, 2005 11:53 am

Re: Superlaget Tromsø

Post by brutus »

Novi wrote:TIL er i kjempeform, Kara blir solgt for 25 mill i Juli, og vi hører inget snakk om økonomiske problemer :)
Du vet godt at jeg ikke tror på noe av dette. På den annen side er jeg klar over at det har lite for seg å diskutere TILs sportslige nivå og økonomi med motstandersupportere. Merkelig at jeg kan være så saklig når det gjelder Glimt, mens dere er totalt usaklige når det gjelder TIL? :tenk
DIXI
Glimtfan
Posts: 2420
Joined: Thu Mar 27, 2008 9:37 am

Re: Superlaget Tromsø

Post by Glimtfan »

Er det egentlig så mye usaklig i denne tråden?
User avatar
Novi
Posts: 11467
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 606 times
Been thanked: 800 times

Re: Superlaget Tromsø

Post by Novi »

Haha, såpass må du da takle, Brutus! ;) Og det er da svært mange seriøse innlegg i denne tråden, så en bedre respons fra din side vil være å faktisk dele bekymringen ang. TILs økonomi. Glimt har nettopp vært gjennom et økonomisk hardkjør, og en rekke TL-klubber er ute og sykler når det kommer til økonomisk ledelse. Og akkurat nå ser det jo ikke bra ut for TIL heller...
Una mas cerveza.
bjornage
Posts: 4463
Joined: Sat Mar 29, 2008 2:04 am

Re: Superlaget Tromsø

Post by bjornage »

brutus wrote:Hyggelig å se at dere er kjepphøye igjen, etter noen måneder i dyp depresjon. Å anklage TIL for å drive uansvarlig, slik at vi må "reddes" av utenforstående, kan vel trygt betegnes som "å kaste stein i glasshus". :wink:
______________________________________________________________/
Image
Cheese Smirnoff
Posts: 5822
Joined: Wed Mar 26, 2008 5:02 pm
Location: Steigen, eksil i Trondheim

Re: Superlaget Tromsø

Post by Cheese Smirnoff »

brutus wrote: På den annen side er jeg klar over at det har lite for seg å diskutere TILs sportslige nivå og økonomi med motstandersupportere.
Du kan jo fortsette å forsøke i det minste. :)
Heia, heia, heia!

- Ole-Gunnar Iversen
brutus
Posts: 3587
Joined: Mon May 09, 2005 11:53 am

Re: Superlaget Tromsø

Post by brutus »

Vålerengas spisstalent Mostafa Abdellaoue klar for Tromsø:

http://fotball.itromso.no/eliteserien/article194690.ece
DIXI
User avatar
Vegard
Posts: 2898
Joined: Sun Apr 04, 2004 5:22 pm
Has thanked: 37 times
Been thanked: 19 times
Contact:

Re: Superlaget Tromsø

Post by Vegard »

Interessant valg av Tromsø. Han kan bli bra hvis han får mer spilletid enn det han fikk i VIF.
User avatar
FSHelgeland
Posts: 7755
Joined: Sun May 15, 2005 1:18 pm
Location: Mosjøen

Re: Superlaget Tromsø

Post by FSHelgeland »

Spennende
Tippeliga 2015
Glimtfan
Posts: 2420
Joined: Thu Mar 27, 2008 9:37 am

Re: Superlaget Tromsø

Post by Glimtfan »

Tror MOS kan være et heldig valg for TIL og tror han kan fungere fint sammen med Rush. Et kortsiktig valg, men p.g.a økonomien til TIL så er det sikkert et nødvendig valg.
Veldig overrasket over at VIF leier ut Mos når Kone er skadet.
Krølle
Posts: 364
Joined: Thu Dec 18, 2008 7:46 pm

Re: Superlaget Tromsø

Post by Krølle »

Mos blir vel fort til Mossa der oppe i gokk.
brutus
Posts: 3587
Joined: Mon May 09, 2005 11:53 am

Re: Superlaget Tromsø

Post by brutus »

Etter salget av Tommy Knarvik og lånet av Mos har TIL følgende stall foran sesongen 2011:

Keeper:
Marcus Sahlman (26)
Espen Isaksen (32)

Forsvar:
Tom Høgli (27)
Ludvig Rinde (20)
Fredrik Bjørck (31)
Hans Norbye (24)
Miika Koppinen (32)
Caliou Ciss (21)
Hans Åge Yndestad (30)

Midtbane:
Lars Henrik Andreassen (19)
Magnus Andersen (24)
Kara (21)
Remi Johansen (20)
Mads Reginiussen (23)
Ruben Yttergård Jensen (22)
Thomas Drage (19)

Angrep:
Simen Møller (22)
Steffen Nystrøm (26)
Mohammed Ahamed Jama (25)
Sigurd Rushfeldt (38)
Mostafa Abdellaoue (22)

Fjorten av de 21 spillerne i A-stallen er nordnorske (femten om vi tar med Koppinen, som er gift med ei tromsøjente og er blitt fullstendig tromsøværing. Miika hadde flere tilbud fra utlandet i høst, men valgte å fullføre karrieren i TIL). I tillegg trener juniorene Håkon Kjæve og Dan Roger Roland mye med A-stallen. De to var i likhet med Drage, Andreassen og Rinde viktige brikker i laget som vant NM for U-19 lag i 2010.

Fra stallen som avsluttet sesongen 2010 er i tillegg til Knarvik også Mads Toppel (keeper), Stevan Bates, Mignane Diouf, Helge Haugen, Kevin Larsen, George Mourad og Kayke Rodrigues borte. Erstatterne er Simen Stamsø Møller, Steffen Nystrøm, Magnus Andersen og Mos - samt Ludvig Rinde og Lars Henrik Andreassen fra egen juniorstall. Midtstopperen Dominique Taboga er på utlån til sin østerriske moderklubb Kapfenberger SV til 31. juli, mens Helge Haugen er på utlån til august. Jeg tror imidlertid ikke noen av disse kommer tilbake.

Per Høgmo sier til Nordlys at TIL har midler til å hente enda en spiller i vår, sannsynligvis en midtbanespiller. I så fall tror jeg også Mads Reginiussen forsvinner fra klubben, han har stående tilbud både fra Ranheim og Alta.
Last edited by brutus on Sat Mar 12, 2011 1:57 pm, edited 2 times in total.
DIXI
Glimtfan
Posts: 2420
Joined: Thu Mar 27, 2008 9:37 am

Re: Superlaget Tromsø

Post by Glimtfan »

Det er vel ironisk at de har midler til ny spiller (antar p.g.a småpenger fra salget av Knarvik), mens likviditeten er så ille at klubben forventer poengstraff til sommeren.


Ellers ser TIL mye bedre ut fremover på banen med MOS inn, et mysterium at VIF leier han ut når de har så få alternativer og skader, antar de har en på vei inn? Midtbanen ser tynn ut, skal TIL få noen inn bør det være en midtbanespiller som kan være nær 11ern.
11ern til TIL ser bra ut og bør være en medaljekandidat, men bredden i stallen og økonomien tilsier at det skal mye til for at man klarer det. Selv uten skader, blir det vanskelig å ha så tynn stall. Klarer TIL å ta seg videre 1 til 2 runder i EL (det bør de klare) og kommer til kvartfinale i cupen, så risikerer de nesten å spiller 40 kamper i årets sesong.
MhepA
Moderator
Moderator
Posts: 10468
Joined: Thu Sep 15, 2005 6:15 pm
Has thanked: 6 times
Been thanked: 176 times

Re: Superlaget Tromsø

Post by MhepA »

En gang Glimt, alltid GLIMT!
Shredd
Posts: 1579
Joined: Wed Mar 26, 2008 3:51 pm

Re: Superlaget Tromsø

Post by Shredd »

Spennende å se hva Mos kan få utrettet i Tromsø, synes han er en spiller det er vanskelig å bli klok på. Er uansett ikke så overbevist på hvor mye han får spille. Et par anonyme kamper så tipper jeg at noen av de klubbeide spillerne på rundt samme nivå vil bli prioritert, spesielt siden VIF har sagt så tydelig i fra om at de skal ha han tilbake. Kan plutselig vise seg å bare være et pengesluk dette, så er det opp til Mos å bevise hva han står for.
Cheese Smirnoff
Posts: 5822
Joined: Wed Mar 26, 2008 5:02 pm
Location: Steigen, eksil i Trondheim

Re: Superlaget Tromsø

Post by Cheese Smirnoff »

At TIL får låne Mos kan ikke være annet enn positivt for dem. God avtale for Tromsø!
Heia, heia, heia!

- Ole-Gunnar Iversen
User avatar
Kesseboy
Posts: 15757
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1079 times

Re: Superlaget Tromsø

Post by Kesseboy »

Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
Post Reply