Krev Ingebrigtsens avgang!(Ingebrigtsen har gått av)

Moderators: Sulliken, Larsen

Locked
Cheese Smirnoff
Posts: 5822
Joined: Wed Mar 26, 2008 5:02 pm
Location: Steigen, eksil i Trondheim

Re: Krev Ingebrigtsens avgang!

Post by Cheese Smirnoff »

Fra 4.plass i Tippeligaen til å frykte Sortland. Akk, så patetisk.
Heia, heia, heia!

- Ole-Gunnar Iversen
Glimtfan
Posts: 2420
Joined: Thu Mar 27, 2008 9:37 am

Re: Krev Ingebrigtsens avgang!

Post by Glimtfan »

Re Mendi

Det får være grenser når det gjelder å bygge ned forventningene og kravene til Glimt.

Sortland er i 3.divisjon, hvis Glimt er i nærheten av å tabbe seg ut mot Sortland så bør klubben legges ned. Sortland skal vi slå med 2.laget vårt som tilfeldigvis er i samme 3.divisjonsavdeling som Sortland.... Lagene møtes i Bodø 21.mai

Talenter på lag som er i samme 3.divisjonsavdeling som Glimt 2, tar jeg for gitt at klubben har kontroll på. Sortland er et lag vi bør slå med mange mål, 4 eller 5 - 0 bør være et greit resultat.
Mendi
Posts: 717
Joined: Wed Mar 26, 2008 6:07 pm

Re: Krev Ingebrigtsens avgang!

Post by Mendi »

Jeg verken frykter Sortland eller forventer noe annet enn Glimt-seier, og er for øvrig helt enig i at alt annet enn komfortabel seier er skuffende.

Jeg bare poengterer at det skjer cupbomber og at kampen skal spilles. Man trenger ikke lete lenge i arkivene for å finne Tippeligalag som har fått kjørt seg mot lag fra 3. divisjon, og fjoråret viste vel flere eksempler på lag fra 2. divisjon som slo ut gode Tippeligalag. Sortland er et godt 3. divisjonslag, antageligvis bedre enn de fleste lagene Glimt 2 er vant til å møte, det vil sesongen vise. De har unge spillere som er mer enn ordinære talenter, som f.eks. Karl Christian Karlsen som nylig ble matchvinner da Norge U16 slo Tsjekkia borte. Glimt på sitt verste på bortebane kan fort være et middels Adeccoligalag. Poenget er; Glimt må levere varene skal de sikre seg avansement.
User avatar
PEMA
Posts: 663
Joined: Tue Mar 25, 2008 8:28 pm

Re: Krev Ingebrigtsens avgang!

Post by PEMA »

Mendi: For å være ett middels Adeccoligalag på bortebane må nok hele glimtlaget drikke ei bøtte med Carlssons Kalasklister for å i det heletatt være i nærheten.
– Det der er ikke gress – det er jo ingenting som er grønt. Å kalle det for gressbane er en fornærmelse mot gress.
RaymondEngmark
Posts: 2389
Joined: Sat Apr 09, 2011 4:41 pm

Re: Krev Ingebrigtsens avgang!

Post by RaymondEngmark »

Det diskuteres nå rundt Åge Hareide;
http://www.nrk.no/sport/fotball/eliteserien/1.7608245

En kanskje enda mer snodigere sak enn KI. Mannen har trenet klubber i tre forskjellige land til seriegull, men har floppet på landslaget og nå i Viking. Men det er kanskje så enkelt at noen ting er ikke en "match"?
Kristatistisk
Chris
Posts: 427
Joined: Thu May 01, 2008 5:11 pm
Been thanked: 41 times

Re: Krev Ingebrigtsens avgang!

Post by Chris »

Det skrives mye har at det koster for mye å sparke KI og ansette C. Hansen.

Løsninga kan være enkel og ikke koste noe, endog spare penger.

Løsninga: KI settes til å assistere JEB som trener for 2. laget ut kontraktstida. Det står vel ikke noe sted at KI SKAL være 1. lags trener, eller hva? Spillere som ikke presteres flyttes ned. Jeg kan ikke se noen grunn til at ikke også trenere som ikke preseteres på over 2 SESONGER kan flyttes ned på 2. laget. Dersom KI ikke ønsker å møte på trening for 2. laget, så kan man ev. forhandle. KI kan gå mot en viss kompenasjon, f.eks. få beholde store deler av lønna ut kontraktstida.

Penger spares goså da KI blir hjemme når laget reiser. Kun C. Hansen blir med på flyet.

Selv er jeg en STOR tillhenger av Stig Johansen. Han bør inn i trenerteamet. Har han 1/2 av kløkten på benken han hadde på banen, så overgår han de aller fleste trenere i Eliteserien og helt klart KI.
User avatar
Boombadila
Moderator
Moderator
Posts: 8371
Joined: Wed Mar 26, 2008 11:32 am
Has thanked: 38 times
Been thanked: 166 times

Re: Krev Ingebrigtsens avgang!

Post by Boombadila »

Han er vel ansatt som hovedtrener, med særskilt ansvar for 1.laget. Uten å ha lest kontrakten, så vil jeg tippe det står noe slikt, ergo er det vanskelig å sette han opp som assistent på andre laget uten at arbeidsgiver bryter AML.
No one knows the reason for all this, but it is probably quantum
Mendi
Posts: 717
Joined: Wed Mar 26, 2008 6:07 pm

Re: Krev Ingebrigtsens avgang!

Post by Mendi »

Uansett hvor klubben måtte plassere Ingebrigtsen så fritar det den jo ikke fra lønnsforpliktelsen. Det er jo det som er hele poenget. Dersom det er en grei løsning å la Cato Hansen være trener alene, så er det jo bare å si opp Kåre - kostnaden blir da den samme som i dag.
User avatar
Los-Loco
Posts: 7293
Joined: Thu Feb 26, 2004 9:27 am
Location: Bodø
Has thanked: 440 times
Been thanked: 877 times
Contact:

Re: Krev Ingebrigtsens avgang!

Post by Los-Loco »

Tror det har fint lite og ingenting for seg å sparke Ingebrigtsen for å la noen interne ta over. Da må jo tesen i så fall være at Ingebrigtsen har en direkte negativ påvirkning på spillerne og laget, og at de vll løfte seg bare han er borte. Så ille klarer jeg ikke å tro om Ingebrigtsen!

Det konstaterbare faktum er at han ikke har maktet å få fram det positive; være den inspiratoren og energikilden laget trenger. I tillegg er det nok mulig å diskutere hvorvidt treninger og kamptaktikker har holdt mål. Men i hovedsak ligger problemet i manglende tenning og mental innstilling hos spillerne. Skal det ha noe for seg å fjerne ham, må det være for å fylle nettopp de hullene som her er nevnt, og det gjør vi helt åpenbart ikke med noen interne. Hadde vi allerede hatt den energikilden vi trenger internt i klubben, ja da hadde vi neppe diskutert denne problemstillingen overhodet.
"Den virkelige faren er ikke at datamaskiner skal begynne å tenke som mennesker, men at mennesker skal begynne å tenke som datamaskiner!" Sydney Harris
User avatar
Crazy horse
Posts: 8282
Joined: Sun Aug 07, 2005 7:01 pm
Location: Bjugn, men for alltid nordlending
Has thanked: 148 times
Been thanked: 229 times

Re: Krev Ingebrigtsens avgang!

Post by Crazy horse »

Jeg kan godt se at Glimt har mista mange spillere fra i fjor, slik det ble nevnt på tv (ei hel sentrallinje ++) og at det vil ta tid å bygge opp et nytt lag. Nå funka ikke den sentrallinja, som er borte, så godt (det sa de ikke noe om på tv), men det var mange spillere med mye rutine. Jeg ser uansett at det trengs tid for å spille sammen dagens lag (og det trodde vi jo alle at hadde skjedd i treningskampene, for da fungerte det jo bra), så enda bør kanskje Kåre få noe tid. Men det eneste som kan rette opp tilliten mellom store deler av fansen og Kåre er at Glimt begynner å vinne kamper.
Jeg kan forestille meg at Kåre har hatt en tøff tid i det siste, med mistillit fra både fans og eget styre, og jeg forstår det ikke helt at han har valgt å fortsette som trener for klubben. Om en vanlig arbeidstaker fikk tyn av både kunder og arbeidsgiver på den måten, så ville vel situasjonen føles uholdbar?
Klarer Glimt å komme i siget og vinne noen kamper på rad og vi igjen kjemper i toppen, så vil det meste som har skjedd denne måneden være glemt, det er jeg sikker på. Vi må finne tilbake til gløden fra treningskampene, så kanskje det løsner, og om ikke så......
Fotball er nesten alltid morsomt
bjornage
Posts: 4463
Joined: Sat Mar 29, 2008 2:04 am

Re: Krev Ingebrigtsens avgang!

Post by bjornage »

CBerg er i AN i dag med støtte til Kåre. Han mener at Kåre ikke må få all skylda siden det som skjer ute på banen er for dårlig. Han skylder mer på mangel på rutine i laget, og mener Kåre og laget må få mere tid. Alle opprykksplaner må også skrinlegges.

Videre applauderer han krisemøtet i styret og uttalelsene fra DGH og er positiv til all engasjementet selv om det er negativt.
Glimtfan
Posts: 2420
Joined: Thu Mar 27, 2008 9:37 am

Re: Krev Ingebrigtsens avgang!

Post by Glimtfan »

Patetisk er ordet jeg tenker først, men jeg understreker at jeg ikke har lest artikkelen og forholder meg til kommentaren om å skrinlegge opprykksplaner.

Glimt har gått og snakket om opprykk før sesongen når de kjente fint til spillermaterialet, spillerne har vel så mye rutine som konkurrentene våre i adeccoligaen og Kåre har hatt over 3 år på seg, han har også fått 2 av spillerne han åpenbart har ønsket seg lenge.
Vi har spilt 4 kamper, det at man skal komme med en latterlig reduksjon av ambisjonsnivået nå, oppfatter jeg kun som et dårlig forsøk på å redusere lista som legges i forhold til spillere og trenere.
Jeg tror heller ikke det mentalt sett er fornuftig å redusere ambisjonsnivået på denne måten, denne prestasjonsgruppen må lære seg å takle press, en elendig sesongstart bør ikke besvares med "det er greit å tape, for vi trenger tid".

Jeg savner at noen går ut og sier at sesongstarten er totalt uakseptabel og at man beklager til publikum, sponsorer og andre som følger Glimt.
Det er noe tiltaktsløst over Glimt og reagerer både når KI sier han ikke føler press og når de forsøker å "snakke vekk press". Det SKAL være press rundt en klubb som har ambisjoner om tippeligaspill.
User avatar
Kesseboy
Posts: 15755
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1077 times

Re: Krev Ingebrigtsens avgang!

Post by Kesseboy »

Du lærer ikke godt å takle press når du ikke mestrer. Det er meningsløst å ha ambisjoner man ikke tror man kan oppfylle. At en av de mest erfarne medlemmene av troppen, attpåtil kaptein, på denne måten forsøker å ta litt av stresset fra de minst erfarne, ser jeg på som aktivt lederskap mye mer enn "patetisk".
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
Mendi
Posts: 717
Joined: Wed Mar 26, 2008 6:07 pm

Re: Krev Ingebrigtsens avgang!

Post by Mendi »

Jeg har ikke sett noen steder at Glimt på noe tidspunkt har hatt noe annen målsetning enn å komme på topp 6, så dette innebærer jo ikke noen endring i målsetningene såvidt jeg kan skjønne. Det er ikke realistisk å forvente opprykk av dette Glimtlaget i år, og det er veldig ok at C. Berg er den som går ut og poengterer akkurat det.
RaymondEngmark
Posts: 2389
Joined: Sat Apr 09, 2011 4:41 pm

Re: Krev Ingebrigtsens avgang!

Post by RaymondEngmark »

Denne såkallte støtten til treneren fra C. Berg er nok presset frem av media. Det samme gjelder nok Bjørnbak, Johansen og Kolstad sitt utsagn om at treneren har full tillit og det kommer seg. Helt umulig å vite hva dem egentlig mener, for om de mener Kåre er et problem i klubben, så sier det seg selv at sjangsen er god for at de kan vinke adjø til fotballkarriæren om dem går ut i media med det.

Det lille jeg har av inside info sier at Kåre er en utrolig bra og likanes fyr som det er vanskelig å ha noe i mot. Men det er ikke prioritet nummer èn å være venner med spillerene, selv om det også kan være bra. Prioriteten er å vinne fotballkamper.

Også må jeg bare minne på at når spillere/styret uttaler at treneren har full tillitt, så er det noe som ofte kommer like før det er adjø, adjø.
Da må jo tesen i så fall være at Ingebrigtsen har en direkte negativ påvirkning på spillerne og laget, og at de vll løfte seg bare han er borte. Så ille klarer jeg ikke å tro om Ingebrigtsen!
Som det står over høres ikke akkurat Kåre ut som noen Saddam Hussein, nei. Men det trenger heller ikke å gro horn ut av fyren. Å bruke en Thomas Rønning på feil plass samtidig som han bruker feil keeper (bare eksempler) kan lett være forskjellen på å prestere eller ikke prestere, og dermed ha eller ikke ha selvtillit. Det er tross alt nærmere 20% av laget.
Kristatistisk
Cheese Smirnoff
Posts: 5822
Joined: Wed Mar 26, 2008 5:02 pm
Location: Steigen, eksil i Trondheim

Re: Krev Ingebrigtsens avgang!

Post by Cheese Smirnoff »

Christian Berg sa i 2009 at hvis han skulle være med ned i Adecco skulle det være rett opp igjen neste år. Og nå dette... Det henger ikke på greip. Vil Glimt-spillerne spille i Adecco? Går Bryne, Sandefjord, Hønefoss ut i media og sier at man bare skal glemme opprykk og at Adecco er en plass de helst vil være?

Patetisk er ordet jeg også vil bruke. Det er pinlig å skulle være supporter for "Nordlands stolthet" som ikke har tenkt å hevde seg i toppen.
Heia, heia, heia!

- Ole-Gunnar Iversen
Mendi
Posts: 717
Joined: Wed Mar 26, 2008 6:07 pm

Re: Krev Ingebrigtsens avgang!

Post by Mendi »

Du glemmer jo fullstendig av at Glimt var en hårsbredd fra å gå konkurs og havne i bunnen av divisjonssystemet. Det er ikke logisk å gå rett fra det til å kjempe om opprykk som om ingenting hadde skjedd, klubben har faktisk vært gjennom en reell krisesituasjon.
Cheese Smirnoff
Posts: 5822
Joined: Wed Mar 26, 2008 5:02 pm
Location: Steigen, eksil i Trondheim

Re: Krev Ingebrigtsens avgang!

Post by Cheese Smirnoff »

Så spillerene er fortsatt sjokkskadet, og kan ikke spille fotball før til neste år?
Heia, heia, heia!

- Ole-Gunnar Iversen
Krølle
Posts: 364
Joined: Thu Dec 18, 2008 7:46 pm

Re: Krev Ingebrigtsens avgang!

Post by Krølle »

Mendi wrote:Det er ikke logisk å gå rett fra det til å kjempe om opprykk som om ingenting hadde skjedd, klubben har faktisk vært gjennom en reell krisesituasjon.
Fortell det til sponsorer som i dag er forbannet over at ambisjonene de ble forestilt for å bli med videre i vinter nå ser ut til å være skrinlagt. Jeg kjenner sponsorer som føler de har fått servert en løgn rett i fjeset etter å ha sett hva Berg sier til AN i dag. Blir sikkert enkelt å reforhandle de avtalene.
Mendi
Posts: 717
Joined: Wed Mar 26, 2008 6:07 pm

Re: Krev Ingebrigtsens avgang!

Post by Mendi »

Nå er det vanskelig for meg å diskutere det, ettersom jeg ikke har vært på de møtene med sponsorer. Men jeg har ikke sett andre uttalelser fra Glimt enn at man nå skal bygge seg opp langsiktig med en nordnorsk profil og sunn økonomisk drift. Uttalt mål for denne sesongen er topp 6.

Alle som følger med på fotball skjønner at det går opp og ned, det går ikke an som sponsor å komme etter 4 serierunder og klage på resultatene. Ingen kan garantere noe i fotball. Da har de ikke visst hva de har blitt med på. At kapteinen til Glimt går ut på denne måten handler om hva som er fornuftig for å få mest mulig ut av laget, det er ikke unaturlig etter den starten man har fått.
Cheese Smirnoff
Posts: 5822
Joined: Wed Mar 26, 2008 5:02 pm
Location: Steigen, eksil i Trondheim

Re: Krev Ingebrigtsens avgang!

Post by Cheese Smirnoff »

Mendi wrote:det går ikke an som sponsor å komme etter 4 serierunder og klage på resultatene. Ingen kan garantere noe i fotball. Da har de ikke visst hva de har blitt med på. .
Nå har vel de fleste sponsorene vært der i 64-94 serierunder, og at det har gått en strak kurve nedover må da jammen meg være noe å klage på. Jeg tror, uten å ha noe grunnlag for å bygge opp under det, at sponsorene enten blir kvitt Kåre eller seg selv. Nærmeste framtid vil vise det.

Steigen SK har større ambisjoner om å spille Tippeliga-fotball enn Glimt for tiden.
Heia, heia, heia!

- Ole-Gunnar Iversen
RaymondEngmark
Posts: 2389
Joined: Sat Apr 09, 2011 4:41 pm

Re: Krev Ingebrigtsens avgang!

Post by RaymondEngmark »

Mendi wrote:Nå er det vanskelig for meg å diskutere det, ettersom jeg ikke har vært på de møtene med sponsorer. Men jeg har ikke sett andre uttalelser fra Glimt enn at man nå skal bygge seg opp langsiktig med en nordnorsk profil og sunn økonomisk drift. Uttalt mål for denne sesongen er topp 6.

Alle som følger med på fotball skjønner at det går opp og ned, det går ikke an som sponsor å komme etter 4 serierunder og klage på resultatene. Ingen kan garantere noe i fotball. Da har de ikke visst hva de har blitt med på. At kapteinen til Glimt går ut på denne måten handler om hva som er fornuftig for å få mest mulig ut av laget, det er ikke unaturlig etter den starten man har fått.
Nå er vi jo et stykke unna topp 6, og da tenker jeg ikke på tabellen, men i prestasjoner. Vi er faktisk milevis unna. Og selvfølgelig går det å komme som sponsor etter 4 serierunder, de gir jo ikke Glimt penger, dem investerer dem i god PR. Og er det god pr og bli forbundet med en klubb som kjemper i bunnen av Adeccoligaen? Ikke med mindre forventningene er at dem skulle være i 2. divisjon.

Alle skjønner jo at det går opp og ned. Men i forhold til Glimts satsning skal vi være topp 20, ergo tippeligaen eller topp fire i adecco (skjønner ikke hvor topp seks kommer i fra). Så med andre ord skal vi godta og touche innom Adecco fra tid til annen, men vi skal rett opp igjen.

Er for øvrig enig i at det Berg sier er en naturlig del av en prosess i en klubb i sportslig krise. Men om det bidrar til å løse noen ting som helst, det er jeg ikke så sikker på.
Kristatistisk
Krølle
Posts: 364
Joined: Thu Dec 18, 2008 7:46 pm

Re: Krev Ingebrigtsens avgang!

Post by Krølle »

Mendi wrote:Alle som følger med på fotball skjønner at det går opp og ned, det går ikke an som sponsor å komme etter 4 serierunder og klage på resultatene
Det er ikke resultatene de reagerer på. De reagerer at klubben nå signaliserer andre ambisjoner enn de gjorde da de trengte noen signaturer. Å spille med åpne kort er ikke noe man gjør bare når det passer.
User avatar
Frodo Baggins
Posts: 2280
Joined: Tue Jan 18, 2005 11:28 pm

Re: Krev Ingebrigtsens avgang!

Post by Frodo Baggins »

Denne såkallte støtten til treneren fra C. Berg er nok presset frem av media. Det samme gjelder nok Bjørnbak, Johansen og Kolstad sitt utsagn om at treneren har full tillit og det kommer seg
Nå skjer det vel så å si aldri at en spiller går ut i media å sier at han ikke har tillit til treneren, all den tid KI sitter som trener så ville det være fullstendig uakseptabelt, så lenge styret i klubben ikke har sparket Kåre. Jeg tror de sier noe helt annet internt i evalueringene til styret.
Det er meningsløst å ha ambisjoner man ikke tror man kan oppfylle
I en prestasjonsgruppe så er det alfa og omega å ha høye ambisjoner. Hvis man kun har ambisjoner om å gjøre det sånn cirka så bra som man tror man kan, så blir man ikke bedre. Og resultatene blir deretter. Hvis dette er gjengs holdning i Glimt så skjønner jeg godt at resultatene er som de er. Hvis C.Berg er sitert rett så vil jeg påstå at dette er en sjokkerende holdning.
Fortell det til sponsorer som i dag er forbannet over at ambisjonene de ble forestilt for å bli med videre i vinter nå ser ut til å være skrinlagt. Jeg kjenner sponsorer som føler de har fått servert en løgn rett i fjeset etter å ha sett hva Berg sier til AN i dag
Vet også om noen, og prisen for å sponse Glimt ligger på TL-nivå. Det er faktisk ikke dyrere å sponse TIL enn Glimt, og mange mener de betaler alt for mye sett i forhold til hva som presteres og hva som er av ambisjoner. Tror Glimt vil oppleve ett kraftig fall i sponsorinntektene til neste år, hvis sesongen i år blir slik C.Berg er ute å sier at ambisjonsnivået er.
"Brons 2010, silver 2011 nästa år tar vi guldet!"
mortsto
Posts: 7368
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 151 times
Been thanked: 443 times

Re: Krev Ingebrigtsens avgang!

Post by mortsto »

Kesseboy wrote:Du lærer ikke godt å takle press når du ikke mestrer. Det er meningsløst å ha ambisjoner man ikke tror man kan oppfylle. At en av de mest erfarne medlemmene av troppen, attpåtil kaptein, på denne måten forsøker å ta litt av stresset fra de minst erfarne, ser jeg på som aktivt lederskap mye mer enn "patetisk".
Vel. Nå synes jeg ihvertfall at bortforklaringen om mangel på rutine i laget, som gjentas om og om igjen, er patetisk. Skulle ønske noen kunne sette Kåre, styret eller kapteinen vår til veggs ang akkurat dette. Og så ser det ikke ut som om de minst erfarne trenger å få tatt av noe stress. Vi startet med blodferske Bjørnbakk og Berntsen sist kamp, og jammen meg var det de to som presterte best.
Locked