Kamptråd: B/G - Hødd Søn 28/8 kl 18

Moderators: Sulliken, Larsen

Post Reply
RaymondEngmark
Posts: 2389
Joined: Sat Apr 09, 2011 4:41 pm

Re: Kamptråd: B/G - Hødd Søn 28/8 kl 18

Post by RaymondEngmark »

Siden vi ikke har en liker knapp, FSHelgeland, jeg liker det du skriver.
Kristatistisk
Glimtfan
Posts: 2420
Joined: Thu Mar 27, 2008 9:37 am

Re: Kamptråd: B/G - Hødd Søn 28/8 kl 18

Post by Glimtfan »

eidurgud wrote:
RaymondEngmark wrote:re eidurgud:

Det kan virke litt merkelig at jeg kritiserer en spille som scorer mål, siden tross alt mål er det viktigste i fotballkampene. Men som en annen påpeker, Haukås kommer stort sett alltid i scoringsposisjon når han plutselig opptrer som indreløper - og det er der han fungerer. Som ving får jeg følelsen av at det ikke er rett mann til rett jobb, og dersom vi har Robertsen der i stede tror jeg sjangsen for at Kahili vil putte flere mål øker med 3-400%.

Målet han scoret i går kom som et resultat av at han skar inn fra sin vingrolle, ja. Godt mulig at han hadde tatt det samme løpet om han spilte indreløper, det vet man aldri. Robertsen og Nordberg, og forsåvidt Berntsen også, er unggutter. De klarer ikke å spille 30 kamper på dette nivået, enda. Hadde man hatt en spiller til å avløse Berntsen, er jeg rimelig sikker på at han hadde blitt hvilt i en kamp i ny og ne han også.

Robertsen og Haukås har begge vært involvert i 19 kamper, og står med tre mål hver. Haukås har de siste fem kampene spilt ving, og det er på de fem kampene han har scoret sine tre mål, mens Robertsen utelukkende har vært ving/spiss. Så kan vi alltids diskutere til vi blir blå om Haukås fungerer som ving eller ikke..
Har du da tatt med antall ganger Robertsen og Haukås har vært sist eller nestsist i forhold til pasning før mål fra kant?
Jeg må si rett ut at jeg synes Haukås fungerer meget dårlig på kant. Han sinker spillet, sliter med å passere spillere og har en upresis pasningsfot. Målet i går var positivt, men det kunne han like gjerne scoret fra indreløperposisjon og kom i en periode hvor Rønning var mye på kant.
Jeg ser fornuften i å ha 2 forskjellig typer kantspillere, men når vi har både JJ og Haukås på kant, så er kantspillet vårt svakt. Haukås fungerte etter mitt syn dårlig i går og var svak også mot Sandefjord.

Ser heller ikke at det skal være noe problemt for Robertsen/Nordberg å spille 30 kamper, så lenge de får mer enn 4000 kroner i måneden :roll:
User avatar
eidurgud
Posts: 9741
Joined: Wed Jun 22, 2005 6:16 pm
Location: Bodø
Has thanked: 2 times
Been thanked: 10 times

Re: Kamptråd: B/G - Hødd Søn 28/8 kl 18

Post by eidurgud »

De er ikke sterke nok til å holde i 30 kamper, verken mentalt eller fysisk. Uansett om de tjener 4000 i måneden eller minuttet.
Har du da tatt med antall ganger Robertsen og Haukås har vært sist eller nestsist i forhold til pasning før mål fra kant?
Mulig det er bare meg, men jeg sliter litt med setningen her, hva er det du mener? Assist, eller tredje sist på ballen før scoring?

Jeg sier ikke at Erlend og Viljar er dårlig vinger, jeg sier at jeg ikke skjønner kritikken mot Haukås som ving. Jeg ser poenget i at han ikke er like rask, men å legge til grunn at han har en dårlig pasningsfot blir helt feil. De eneste i Glimt som har en pasningsfot det kan være et poeng i å diskutere, er Berntsen og Johansen. Mounir, f.eks, klarer ikke å treffe medspiller på mer enn tre av ti innlegg, men det er ingen som mener han burde bli erstattet av den grunn. Eller det faktum at han ikke evner å ta innkast (selv om det har blitt betraktelig bedre, uten at det sier så mye, grunnlaget var jo nesten på minussiden der), gir noe hylekor her.

Det virker som at sålenge spilleren er rask, så er han god nok for Glimt i de fleste øyne her inne. Vel, se på Stensland, hvor har han vært de siste kampene?

De siste 4 kampene har vi tre seire og én uavgjort. Med Haukås som ving, og han har scoret tre av ni mål på disse kampene (Rønningx2, Johansenx2, Khalili og Robertsen de seks siste)! Fungerer han da ikke i vingrollen Cato har gitt han? Seriøst, få øynene opp, det finnes andre spillertyper som funker enn "spring til cornerflagget så raskt som mulig"typer á lá Robertsen og Nordberg osv.

Hadde forresten heller sett Nordberg fra start før Robertsen, Viljar har teknikk i tillegg til fart.
ecke
Posts: 2626
Joined: Tue Mar 25, 2008 10:06 pm
Has thanked: 2 times
Been thanked: 145 times

Re: Kamptråd: B/G - Hødd Søn 28/8 kl 18

Post by ecke »

Med Haukås og JJo på kant har B/G ingen trusel i bakrom. Det gjorde at Hødd i første omgang drepte kampen ved å stå høyt. Med en annen på en av kantene, ville det gitt en helt annen dynamikk i spillet og større plass for indreløperne og Khalili.
Glimtfan
Posts: 2420
Joined: Thu Mar 27, 2008 9:37 am

Re: Kamptråd: B/G - Hødd Søn 28/8 kl 18

Post by Glimtfan »

Da er vi helt uenig. Haukås har scoret mål i 2 kamper greit nok. Men han har kanskje vært vår svakeste spiller i de 2 siste kampene.
Jeg sikter til pasningen til målscorer eller pasninge før der igjen, altså avgjørende pasninger før mål. Haukås har absolutt kvaliteter, men ikke som ving. Han sinker spillet, har dårlig teknikk, dårlig pasningsfot og mangler fart og dermed manglende evne til å komme ned på dødlinjen.
Haukås har styrke i duellspillet og driv, kvaliteter som passer betydelig bedre som indreløper. Å si at Nordberg og Robertsen ikke er sterke nok til å holde 30 kamper er etter min mening en helt grunnløs påstand.
Stensland er en spiller som ikke er i nærheten av Robertsen og Nordberg kvalitetsmessig og er som du sier et eksempel på at fart ikke alltid er nok.
Nordberg og Robertsen har derimot kvaliteter som gjør at de passer som Glimt-vinger, feilfrie er de ikke, men de har begge ok pasningsfot og teknikk + fart som gjør at de kan passere spiller på kant. De er også hurtigere i pasningspillet.

Med JJ og Haukås på kant, var vi rett og slett elendig fremover på banen i går. Det løsnet da det første målet kom, men vi vil slite mot dårlig motstand hvis vi ikke har kanter som kan passere motstander. JJ og Haukås har ikke slike kvaliteter og Haukås har vært svak i de to siste kampene .
User avatar
Gvandreassen
Posts: 2821
Joined: Thu May 26, 2011 3:03 pm
Has thanked: 432 times
Been thanked: 148 times

Re: Kamptråd: B/G - Hødd Søn 28/8 kl 18

Post by Gvandreassen »

Du skriver som oftest bra, eidurgud, men her følger jeg deg ikke. Det er helt sant at det ikke bare finnes en type ving, men Glimt spiller fotball med raske kombinasjoner og pasninger i bakrom. Haukås er litt for treg og stor i bevegelsene til å være ving, men han er absolutt en ypperlig indreløper. Det beste mener jeg hadde vært å drilla Ruben litt mer i vingrollen slik at Robertsen og Viljar kan bytte litt på høyre ving. Ikke hele tiden, men av og til. Så har vi selvfølgelig Jim med litt holdningsproblemer, men jeg mener han er klar for litt tresmak i raua.
Gult er kult. Grunnen er åpenbar.
Heltenjohn
Posts: 742
Joined: Wed Mar 26, 2008 1:00 pm

Re: Kamptråd: B/G - Hødd Søn 28/8 kl 18

Post by Heltenjohn »

Både Kåre og Cato har en forkjærlighet til Michael, og det med rette. For han gir 100% Problemet er bare at det er ikke bestandig like god kvalitet i de prosentene.. Fordelen med å ha han som ving er at da slipper vi de farlige ballmissene på midtbanen pga. hans begrensede teknikk, som har ført til noen baklengsmål..
Post Reply