Glimt slo Dallas - Brekke kneskadet

Moderators: Sulliken, Larsen

Post Reply
Calle Manøver
Posts: 832
Joined: Mon Feb 23, 2004 10:24 am
Location: Midt i Bodø, midt i verden!

Glimt slo Dallas - Brekke kneskadet

Post by Calle Manøver »

Glimt vant 3-1 over Dallas Burn etter skåringer av Bjørkan, Olsen og C.Berg. Skår i gleden er i midlertid at Brekke kan ha pådratt seg en alvolrig kneskade:(

Les mer her:
http://pub.tv2.no/nettavisen/sport/tipp ... 195067.ece


Manøver, glad og bekymret...
"Sakariassen for President!"
User avatar
Larsen
Site Admin
Site Admin
Posts: 7776
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:57 pm
Location: Bodø

Post by Larsen »

Vi får håpe det går bra med Brekke!!

Dette liker jeg:

- Vår beste kamp her nede, sa en fornøyd Glimt-trener, Øystein Gåre, til TV 2 Nettavisen.

Vi er på rett spor igjen!
User avatar
Larsen
Site Admin
Site Admin
Posts: 7776
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:57 pm
Location: Bodø

Post by Larsen »

Hehe, denne delen fra AN er moro:

Glimt dominerte hele andre omgang, men fikk ikke flere mål før på overtid. VILLE LETHINEN KJØRTE KARUSELL med amerikanerne og serverte ballen til Trond Olsen som bare hadde å smelle til fra kloss hold.
**********



skal min spådom om Lehtinen slå til? Blir`n god for oss til slutt tro?

Registrerer forøvrig at Stig ikke spillte denne kampen heller, trist!


http://www.an.no/glimt/article897735.ece
Espen
Posts: 325
Joined: Fri Feb 20, 2004 10:52 pm
Location: Bodø

Post by Espen »

Positivt at Trond Olsen endelig fikk utelling på sjangsene sine!
Merker meg også at bjørkan er i slaget:p

Ser at dem starter med horn igjen, og han går ut med en liten vridning i kneet.
Er glimt for utålmodige med å få Horn frisk igjen? kanskje dem burde vente litt mer før dem setter han i mål på nytt!

Håper ikke skaden til Brekke er alt for alvorlig, tror glimt trenger en fighter slik som brekke :D
Espen Sedeniussen
User avatar
Masinga
Posts: 2065
Joined: Mon Feb 23, 2004 10:58 pm
Location: Oslo

Post by Masinga »

Jeg må nok innrømme det. Treningskamper er jeg bare sånn passe interessert i. Enten de spilles på kunstgress i en innedørs fotballhall eller nede på La Manga. Treningskamper er bare en nødvendig transportetappe før seriespillet og alvoret starter i april. Spillerne får sjansen til å justere inn sitt spill og samhandlingen med de andre og trenerteamet får testet ut mannskapet.

Det er nesten umulig for oss tilskuere å bedømme ståa utfra treningskamper. Det er vel et par sesonger siden Lillestrøm tok medalje i serien etter å ha tapt samtlige trenigskamper!

Når det er sagt, er jeg stadig på jakt etter de signaler som sendes ut under disse treningskampene. I dag bet jeg merke i følgende sitat i AN:

"I går var det full gass helt til dommer Terje Hauge blåste sitt siste fløytesignal. Derfor vant også Glimt – til tross for at det så stygt ut etter at amerikanerne utliknet til 1-1 bare sekunder ut i andre omgang.

– Denne given må vi bare innstille oss på å ha. Den må ligge i bunn, understreket Glimt-veteran Aasmund Bjørkan.

– Har vi den, kan vi slå hvem som helst. Har vi den ikke, kan vi tape mot hvem som helst. Det er ti prosent opp eller ned, la hurtigtoget, som er i klar fremgang etter skade, til."

Dette er glimrende! Jeg tror innstillingen og innsatsen til spillerne utgjør forskjellen mellom suksess og fiasko. Det er også derfor vi alltid er spente og usikre på hva neste sesong vil bringe.
Masinga
User avatar
Merete
Posts: 371
Joined: Mon Feb 23, 2004 4:50 pm
Location: Lillestrøm

Post by Merete »

Treningskamper er bare en nødvendig transportetappe før seriespillet og alvoret starter i april.


Er ikke helt enig! Over tid tror jeg treningskamper er viktig - spesielt for norske lag som har langt opphold mellom sesongene. Laget bør få drill mot sterke motstandere - og lære seg å vinne jevne kamper. Jeg registrerer at Glimt legger vekt på treningskampene i større grad enn tidligere. Det tror jeg er viktig dersom man skal lære noe, utvikle seg og bli bedre. Hele vinteren skal det være hard konkurranse om plassene; de som spiller dårlig settes ut. Gunstig! Selvfølgelig skal man ikke legge vekt på enkeltresultater, men over tid mener jeg helt klart man får indikasjoner på hvor et lag befinner seg nivåmessig.
Det er vel et par sesonger siden Lillestrøm tok medalje i serien etter å ha tapt samtlige trenigskamper!
Men det er selvfølgelig momenter et lag ikke rår over! LSK i 2001 er et glimrende eksempel. Den vinteren hadde dette laget enorme skadeproblemer. Fram mot seriestart kom viktige folk tilbake, i tillegg fikk LSK stjernetreff med et spillerkjøp! Få om noen hadde tro på at Zane (fiasko i Molde) skulle bli så til de grader god; han lagde mål i bøtter og spann sammen med Powel som for en gangs skyld ikke var plaget med skader denne sesongen.

PS: Molde "glemte" den gang å sikre seg prosenter ved videresalg :shock: Dette må ha vært historiens kjøp :!:
User avatar
Masinga
Posts: 2065
Joined: Mon Feb 23, 2004 10:58 pm
Location: Oslo

Post by Masinga »

Enig i alt du skriver, Merete! Jeg var nok litt sleivete rundt det med treningskamper. Selvfølgelig kommer man ikke utenom denne delen av oppkjøringen før sesongen starter. Men for oss supportere er det ikke så godt å bedømme resultatene av disse kampene. Jeg tror trenerene ser etter helt andre ting enn vi andre dødelige. Det eksperimenteres og terpes formasjoner. Alle i troppen testes i ulike posisjoner etc. For de som er journalister må det være ekstra vanskelig å spå utfallet når serien sparkes i gang. De fleste ser på fjorårets resultater, spillere ut/ inn og resultater i treningskampene. Holdninger er verre å bedømme. Eller hvem som kommer av nye talenter eller hvem som får en ny vår.

Igjen må jeg berømme Asmund Bjørkans uttalelse om at 10% ekstra innsats kan være forskjellen på suksess og fiasko!
Masinga
User avatar
Larsen
Site Admin
Site Admin
Posts: 7776
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:57 pm
Location: Bodø

Post by Larsen »

Masinga wrote: For de som er journalister må det være ekstra vanskelig å spå utfallet når serien sparkes i gang. De fleste ser på fjorårets resultater, spillere ut/ inn og resultater i treningskampene. Holdninger er verre å bedømme. Eller hvem som kommer av nye talenter eller hvem som får en ny vår.

Igjen må jeg berømme Asmund Bjørkans uttalelse om at 10% ekstra innsats kan være forskjellen på suksess og fiasko!
Et godt eksempel var på samme tid ifjor, da hadde Glimt blitt tippet ned av samtlige aviser, men sjøl hadde jeg ikke tro på nedrykk etter å ha sett treningsskampene. Laget fremviste allerede da en helt annen "guts" en tidligere sesonger, da ble mine nerver beroliget.

I år bor jeg i Trondheim og har ikke anledning til å se treningskampene og er følgelig langt mer usikker på hvor laget står.
Men det hjelper på når jeg kan lese følgende i nettutgaven av AN:

-etter gårsdagens siste trening samlet trener Øystein Gåre gruppen. Da fikk et par av de som ikke får spille i dag ? og som syntes dårlig om det ? klar beskjed:

? Noen oppfører seg som jyplinger. Vi trenger påfyllere og ikke tapere, sa Gåre i klartekst om dem som surtret over benketilværelsen.
******************************

Når man kombinerer det med det tidligere siterte utsagnet fra Bjørkan så føler jeg at laget er på rett vei.

Videre tror jeg at Christian Berg kan bli en joker i år, Gåre har vært fornuftig i år og forsøkt å drille inn en ny formasjons variant der den nevnte Berg for en friere rolle, en rolle som jeg tror han passer mye bedre inn i.

Til sist synes jeg at det er verdt å ta med denne kommentaren fra Bjørneby:

-Glimt har mange fine spillertyper og virker å ha en god bredde på stallen.
***************

Uten at man skal tillegge dette for stor viktighet så tolker jeg det sånn at Glimts innbyttere viste fint spill.

AN`s karakter på Høgli:
-Tom Høgli: 4
Inn for Brekke etter fem minutter. Spillbar og god fremover i uvant backposisjon. Minus for litt slurv bakover enkelte ganger.

Er jo egentlig midtbanespiller, ser ut til å gjøre alvor av sitt utsagn om å ta vare på de sjangsene han får, tror Gåre kommer til å gi Høgli flere sjangser i år.

Se på hva som skjedde i slutten av kampen:
-Men det lyktes ikke før på overtid å punktere kampen. Da slet innbytter Ville Lehtinen seg fri på venstrekanten, tråklet seg mot dødlinjen og fant Trond Olsen stormende i feltet. Unggutten blåste ballen bak Dallas' keeper fra syv meter. 3-1.
***********************

Begge to er innbyttere som kommer inn og avgjør kampen, en trend jeg liker.

Til slutt synes jeg at det er positivt at David Torvik får spille, selv om det bare var 2.min. Har flere kompiser som mener at han kan bli VELDIG god og jeg velger å stole på dem.



Jeg håper dette er ting som spillerene tar med seg og bygger videre på fram mot sesongstart, vi trenger flere kamper med gode resultater for å bygge opp roen og selvtilliten.

Så lenge vi beholder denne innsatsen og unngår de lengste skadene så er jeg forsåvidt optimist med tanke tabellplassering.

Kjedelig med Brekkes skade, minst 6 uker.
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Post by J I P »

Om treningskamper så refererer jeg til Avisa Nordland 16. Desember hvor det sto:
Glimt kopierer suksessoppskriften fra i fjor med tøffe vintermotstandere


http://www.an.no/eceRedirect?articleId=823534&pubId=33
User avatar
Merete
Posts: 371
Joined: Mon Feb 23, 2004 4:50 pm
Location: Lillestrøm

Post by Merete »

Fine betraktninger, Larsen! Fjoråret var merkelig. Det kunne synes som om avisene (spesielt sørpå) hadde bestemt seg på forhånd for at Glimt nok måtte rykke ned. Lagets jevne og gode resultater gjennom hele forsesongen, til tross for mange skader, ble ikke tatt med i vurderinga, kunne det se ut til. Det er ingen tvil om at Oslo-pressen, spesielt Dagbladet, har vanskelig for å vurdere nøkternt og nøytralt. (Glimt ned- VIF medalje)

Synes forøvrig det er interessant å sammenligne lagenes utvalg av treningskamper og resultater. Et par eksempler:

FFK med Eggen jr.: har spilt så og si bare mot 1. og 2. div. lag så langt. (RBK unntak). Resultatene har vært oppsiktsvekkende dårlige. Hvordan slår dette ut på et nyopprykka lag? Selvtillit?!

TIL har lagt om stilen under Høgmo og virker etter min mening å være på gang. Jeg har sans for Essediri, og det er tydelig at Høgmo har fått gutten til å tro på seg selv. Også oppsiktsvekkende at Kovack sitter på benken hver kamp nå. Jeg er ikke blant dem som tror TIL rykker ned i år.
User avatar
Larsen
Site Admin
Site Admin
Posts: 7776
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:57 pm
Location: Bodø

Post by Larsen »

Merete wrote:
TIL har lagt om stilen under Høgmo og virker etter min mening å være på gang. Jeg har sans for Essediri, og det er tydelig at Høgmo har fått gutten til å tro på seg selv. Også oppsiktsvekkende at Kovack sitter på benken hver kamp nå. Jeg er ikke blant dem som tror TIL rykker ned i år.
Her er vi igjen enige Merete, det er mange som tror at Tromsø kommer til å rykke ned i år og at Glimt skal gå i samme felle som tidligere års sølvvinnere.
Begge antakelsene er feil i etter min mening, tror Tromsø kommer til å få en god sesong.
Syntes fjoråret var merkelig dårlig med det laget de hadde, men en god start på sesongen for Tromsø tror jeg de kommer til å gjøre det riktig så bra.
Høgmo som trener bir nok bra og Gamst Pedersen kommer til å bli viktig om han fortsetter den fine utviklingen....tenke seg til at MGP kunne ha vært i Glimt. Kjipt at det ikke ble noe av.
Post Reply