Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Moderators: Sulliken, Larsen

Locked
User avatar
Frodo Baggins
Posts: 2280
Joined: Tue Jan 18, 2005 11:28 pm

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Frodo Baggins »

Hvis det som Børre A skrev om stemmer, så er det min påstand at Glimt er i en enrom ledelsekrise. At styret og ledelsen kan sitte å se på at de 2 trenerne er på høflighetsnivå, samtidig som alle posisjonerer seg for å få jobb neste sesong er jo totalt bak mål. I all praksis så har man jo gitt opp årets sesong, i og med at man lar anarkiet i klubben leve videre.

Og jeg leser det slik at TKS eller Cato er aktuelle som hovedtrener alene til neste år. Skulle det skje så er det en merkelig avgjørelse, all den tid ingen av de har levert i år, og i min øyne har ingen av de 2 det som trengs for å løfte Glimt opp fra 6.plass i Adecco.

Skrev i fjor høst noe om at Glimt var blitt en pensjonistklubb for gamle Glimtspillere, hvor de nå skulle slåss om posisjonene i klubben. Jommen fikk jeg ikke rett. Det tragiske oppi det hele er at klubben ødelegges mens gamle helter slåss for å sikre seg posisjoner.

Styret virker totalt handlingrammet, og færre bryr seg.

Glimt kommentarene etter DGH's pressemelding i forrige uke viser jo klart at de gir blanke faen i hva folk synes. Og de svarer med dårlig skjult sarkasme når de som bryr seg mest om klubben er bekymret. Dette er så elendig at jeg har ikke ord.
"Brons 2010, silver 2011 nästa år tar vi guldet!"
Shredd
Posts: 1579
Joined: Wed Mar 26, 2008 3:51 pm

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Shredd »

Daniel Abrahams:
Champions are champions because they are able to communicate effectively with the team around them

Et utsagn som burde introduseres på Aspmyra. Abrahams har peiling også, annerkjent sports psykolog som har jobbet med mange lag og spillere i Premier League.
User avatar
Frodo Baggins
Posts: 2280
Joined: Tue Jan 18, 2005 11:28 pm

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Frodo Baggins »

Shredd, der treffer du spikeren på hodet.

I glimt så virker det som om ulike grupperinger av gamle spillere posisjonerer seg i forhold til hverandre. Og det kan virke som om fraksjonene er på tur å sende klubben ut i ett kaos hvor det sporslige stiller i andre rekke. Slik har man hatt i mange klubber, felles for de er at det går rett vest..

Noe jeg er sikker på kommer til å skje i Glimt hvis dette får fortsette..
"Brons 2010, silver 2011 nästa år tar vi guldet!"
Shredd
Posts: 1579
Joined: Wed Mar 26, 2008 3:51 pm

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Shredd »

Dette kan ikke få fortsette. Og det virker som at den kommunikasjonen som er i klubbens ledelse er på et så trivielt nivå at ingen noen sinne har gitt innspill om det sportslige. Kommunikasjonen på det sportslige planet virker å kun gå i kjefting og sutring, noe ingen er tjent med. Selvtilitt eller motivasjon avler det i allefall ikke.
User avatar
poteten
Moderator
Moderator
Posts: 5651
Joined: Fri Apr 08, 2005 6:20 pm
Location: Trondheim
Has thanked: 184 times
Been thanked: 355 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by poteten »

Frodo Baggins wrote:Shredd, der treffer du spikeren på hodet.

I glimt så virker det som om ulike grupperinger av gamle spillere posisjonerer seg i forhold til hverandre. Og det kan virke som om fraksjonene er på tur å sende klubben ut i ett kaos hvor det sporslige stiller i andre rekke. Slik har man hatt i mange klubber, felles for de er at det går rett vest..

Noe jeg er sikker på kommer til å skje i Glimt hvis dette får fortsette..
Dette har jeg pratet om i mange år, om at klikkdannelsene og den ukulturen som er i garderoben er totalt usmakelig. Det var derfor Kåre måtte kvitte seg med Stig Johansen, fordi det ble en spørsmål om makt.
Kritisk
User avatar
trmika
Posts: 190
Joined: Mon May 03, 2004 7:27 am
Location: Bodø

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by trmika »

Jeg synes det hele er trist. Nå skal ikke jeg påberope meg å være av de mest ihugga fansen , men uansett hvor jeg enn har bodd i landet så har jeg alltid prøvd å få med meg kampene på en eller annen måte. Hver kamp som ikke ble sett eller fulgt var et tap. Men på ett eller annet tidspunkt begynte interressen å dale. Har vært kun på 2 kamper i år , har prioritert andre ting som viktigere. Før snudde jeg "opp ned" på egen "dagsplan" for å få plass til Glimt-kamp, men nu... jaja misser man dekningen av en kamp så er det ikke verdens undergang lengre. Gamle Glimt-låter fra en svunnen tid dukker opp i hodet nu " ....hele norges superlag , e Bodø/Glimt" osv....
Det må være helt for ..... for dem som er mer fan en meg å se det som har skjedd de siste årene. Synes disse fortjener så mye mer. Ergrer meg fortsatt over tap og dårlige kamper , men ikke noe mer enn det. Det er nesten blitt som "jaja , det ble tap igjen" ( med en snev av oppgitthet og ergelse ).
NOE MÅ SKJE SNART!!!! Alt for mange år med likegyldighet og dårlig fotball og styring. Glimt må få tilbake den "merkevaren" som det en gang var
User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16606
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 995 times
Been thanked: 780 times
Contact:

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Sulliken »

:klapp
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
rpetter
Posts: 70
Joined: Thu May 24, 2012 7:59 pm
Has thanked: 2 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by rpetter »

Ut fra årets spillestall,så hadde jeg virkelig trua i år,men den har jeg mistet for lenge siden.Vet lite om hvordan trenings-regime fungerer på Aspmyra,men en ting er jeg sikker på,vi må ha en hovedtrener som er sjef,og så må assistent-trener ha samme fotball-filosofi.Videre må trener ha engasjement.For de som har sett video fra treningsfeltet med Eggen i hovedrollen,så skjønner en hva jeg mener.Jeg er villig til og gi Bjørkan en sjanse fra neste år,hvis ikke må vi hente trener utefra.Økonomi og talenter er på plass,og det gleder meg.
Cheese Smirnoff
Posts: 5822
Joined: Wed Mar 26, 2008 5:02 pm
Location: Steigen, eksil i Trondheim

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Cheese Smirnoff »

Det som bekymrer meg med Bjørkan er at han er en del av Glimts gamle skole og dertilhørende ukultur utenfor banen. Jeg vet ikke hvordan ting praktiseres i Ranheim nå, men jeg er veldig redd for at "frihet uten ansvar"-filosofien blir videreført under han. Bjørkan kan vise til svært gode resultater med lag som har betydelig mindre budsjett enn Bodø/Glimt, men kanskje desto mer lagfølelse og spirit. Hvordan han takler spillere som tror de er for gode til å trene hardt, og gleder seg mer til å ta en øl etter kamp enn å være i toppstriden, blir nok avgjørende for hvordan han vil lykkes i Glimt. Jeg håper at den verste ukulturen forsvinner med Christian Berg og at Bjørkan kan legge seg på en ny og mer profesjonell linje.

Hvis Cato eller Tom Kåre sitter med noe som helst slags hovedansvar i Glimt i 2013 reiser jeg på personlig jihad til Bodø i januar. (Jihad mot klubben, ikke enkeltpersoner selvfølgelig! :wink: )
Heia, heia, heia!

- Ole-Gunnar Iversen
User avatar
Vimes
Posts: 195
Joined: Mon Feb 23, 2004 3:34 pm
Location: Ankh-Morpork muligens

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Vimes »

Frodo Baggins wrote:Hvis det som Børre A skrev om stemmer, så er det min påstand at Glimt er i en enrom ledelsekrise. At styret og ledelsen kan sitte å se på at de 2 trenerne er på høflighetsnivå, samtidig som alle posisjonerer seg for å få jobb neste sesong er jo totalt bak mål. I all praksis så har man jo gitt opp årets sesong, i og med at man lar anarkiet i klubben leve videre.

Glimt kommentarene etter DGH's pressemelding i forrige uke viser jo klart at de gir blanke faen i hva folk synes. Og de svarer med dårlig skjult sarkasme når de som bryr seg mest om klubben er bekymret. Dette er så elendig at jeg har ikke ord.
Dette synes jeg er ganske på kornet Frodo. At man velger å ikke gjøre noe når man ser at det går rett til H... er veldig svakt. Man kan jo også spørre seg om hvor lenge man har sett hvordan det utviklet seg...

Videre viser kommentarene etter pressemeldingen desverre ikke noe nytt, og som også viser en delforklaring på hvorfor det er vanskelig å bygge en solid supporterklubb i denne byen. Når man har en sånn elendig holdning til egne supportere og alle som bryr seg om klubben er ikke det noe godt fundament.
"Vimes's grin was as funny as the one that moves very fast towards drowning men. And has a fin on top."
-Jingo
User avatar
Vimes
Posts: 195
Joined: Mon Feb 23, 2004 3:34 pm
Location: Ankh-Morpork muligens

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Vimes »

rpetter wrote:Økonomi og talenter er på plass,og det gleder meg.

Den biten som nevner at enkelte i klubben synes det blir for mye økonomifokus finner jeg mildt sagt merkelig. Men det er vel nettopp den holdningen som har ført klubben ut i uføre tidligere. Jeg er glad for at noen har stramme tømmer der, er vel Thommasen regner jeg med?

Det jobbes utrolig godt i spillerutviklingen, det skal vi ta med oss. Det er tross alt noen i klubben som gjør en god jobb.
"Vimes's grin was as funny as the one that moves very fast towards drowning men. And has a fin on top."
-Jingo
RaymondEngmark
Posts: 2389
Joined: Sat Apr 09, 2011 4:41 pm

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by RaymondEngmark »

Grep på dette tidspunktet er uansett veldig usannsynlig, så det trenger ikke å bety at styret er handlingslammet. Det normale vil jo være å sparke treneren i så fall, også ansatte assistenten .... men det går liksom ikke i dette tilfellet. Makan til rot akkurat den biten! Vil tro at strategien er å belaste trenerteamet minst mulig, også håpe vi klarer kvallik og kommer oss igjennom den, for så å ta grep når det ikke kan forstyrre ting videre.

Når det gjelder Bjørkans koblinger til Glimt - så hva vet jeg? Kanskje han er en ølhund som sniffer kokain før han drar på jobb. Men det blir å dra alle over en kam uansett. Glimt hadde en "konger av glasshuset" type ukultur i en periode hvor det var sånn stort sett over hele Norge. F.eks knallharde Henning Berg som pisker spillerne til dem knekker var jo på "fylla" under VM. Altså ... vi snakker VM!

Bjørkan har jo bachelor som barnevernsarbeider og jeg kan ikke huske at han hverken drakk eller raljerte i tiden i Glimt. Jeg tror på han, men det jeg prøver å si er at dersom denne ukulturen består i Glimt så har den nok mindre med treneren å gjøre og det sitter mere i veggene. Med Sakk og Berg på kontoret, Stig, Ørjan etc nedover i systemet så kan det vel sitte igjen. Men vi kan jo heller ikke sparke alle og enhver.

Da blir jo løsningen en trener som sier i fra og krever mye av spillerne. Det inntrykket hadde jeg av Ola Haldorsen, tviler på det var noe trailermeny på humørsenteret under joggeturene på isen til Bertnes. Men det hjalp jo heller ikke. For Runar Berg kan man ikke sette ut av laget (på den tiden) uansett hva han fant på. Han var forskjellen i mellom tap og seier.

Dette blir jo bare spekuleringer. Men jeg merker meg jo at TKS og CH er store i kjeften og faktisk sender spillere hjem i fra trening. Det har jo ikke ført noe godt med seg.
Kristatistisk
User avatar
trmika
Posts: 190
Joined: Mon May 03, 2004 7:27 am
Location: Bodø

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by trmika »

Dette med økonomi er ett litt tve-egget sverd. Dersom man ikke gjør noe for å få klubben sportslig til å yte bedre , og slikt kan koste penger ( f.eks hente inn ny trener utenfra , eller andre virksomheter som kan bedre sportslig resultat ), så vil den øknomiske snu-opperasjonen smuldre opp ganske så fort. Tipper snittet på publikum ligger på rundt 2000 nu. Det skal ikke mye økonomisk sans til å skjønne at dette er under budsjett , i hvert fall ikke noe til å gjøre Glimt-kassa fet. Med et slikt besøkelses-tall ( og kanskje synkende ) skal økonomisk ansvarlig "trylle" bra om det skal gå rundt over veldig lang tid.
Jeg mener ikke at man skal øse ut penger, men det er et kjendt ordtak som sier at man må satse for å få noe igjen.
Cheese Smirnoff
Posts: 5822
Joined: Wed Mar 26, 2008 5:02 pm
Location: Steigen, eksil i Trondheim

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Cheese Smirnoff »

Absolutt, men det er veldig viktig at Glimt satser med tunga rett i munnen. Jeg vet ikke hvor interessant trenerjobben i klubben er, men Glimt-styret burde tenke seg godt om når de skal finne ny trener. To totale feilgrep på trenersiden på rad nå, vi tåler ikke et tredje.
Heia, heia, heia!

- Ole-Gunnar Iversen
User avatar
gavharr
Moderator
Moderator
Posts: 5714
Joined: Tue Apr 14, 2009 8:39 pm
Location: Oslo
Has thanked: 280 times
Been thanked: 225 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by gavharr »

Håper André Bergdølmo vurderes jeg. Han har jo god erfaring med 4-3-3, og lærte jo litt fotball i blant annet Ajax. I tillegg vet jeg at pasningsspillet hadde blitt myyyyye bedre med han bak roret.
Ellers er jeg positiv til Bjørkan :)

Også håper jeg virkelig at ikke Madsen må tre av som spillerutvikler pga. at klubben må finne plass til CH og TKS. Han (Madsen) har virkelig vært et friskt pust!
"People who think they know everything are a great annoyance to those of us who do."
Johansen
Posts: 1336
Joined: Sat Oct 30, 2004 4:34 pm
Location: J-Felte på Aspmyra

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Johansen »

Madsen og Bjerk har lengre kontrakter enn ut året
ingen87
Posts: 7104
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 127 times
Been thanked: 194 times
Contact:

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by ingen87 »

Staurvik / Bjørkan.. Whats the difference?
Førr Evig!
User avatar
Boombadila
Moderator
Moderator
Posts: 8382
Joined: Wed Mar 26, 2008 11:32 am
Has thanked: 39 times
Been thanked: 171 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Boombadila »

Den ene har faktisk giddet å fullføre en bachelor, pluss trenerutdanningen. Den andre har ikke gjort noe, så vidt meg bekjent.
No one knows the reason for all this, but it is probably quantum
ingen87
Posts: 7104
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 127 times
Been thanked: 194 times
Contact:

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by ingen87 »

Han ene har vært i Vålerenga og Glimt. Han andre har vært i utlandet samt på landslaget. Vi snakker barnevernspedagogikk, greit vi har god talentside, men tror fotballkunnskaper burde telle forran pedagogikkutdannelse 8)
Førr Evig!
ingen87
Posts: 7104
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 127 times
Been thanked: 194 times
Contact:

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by ingen87 »

Jeg har en mastergrad, og spilt fotball noen år. Jeg burde være et selvsagt valg på den lista.
Førr Evig!
User avatar
Boombadila
Moderator
Moderator
Posts: 8382
Joined: Wed Mar 26, 2008 11:32 am
Has thanked: 39 times
Been thanked: 171 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Boombadila »

Ikke nødvendigvis.

Som fotballtrener skal du jo imprente ideer i folk, og enda mer kritisk, du skal få folk til å forstå dem og utøve dem. Da tror jeg ikke det skader å kunne trekke inn alternativ kompetanse, som for eksempel pedagogikk.

Når det gjelder fotballkunskaper, hvordan har du tenkt å måle dem?

Bjørkan har vel vært spillerutvilkler i glimt, hovedtrener i Alta og er nå hovedtrener i Ranheim.
TKS derimot, har vært hovedtrener for harstad, en jobb som han fikk sparken i etter kun kort tid. I tilegg har han vært ekspertkommentator for ABe24....
No one knows the reason for all this, but it is probably quantum
ingen87
Posts: 7104
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 127 times
Been thanked: 194 times
Contact:

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by ingen87 »

Jeg tror fremdeles at endringene vil bli minimale ved å bytte ut Staurvik med Bjørkan.
Førr Evig!
User avatar
Boombadila
Moderator
Moderator
Posts: 8382
Joined: Wed Mar 26, 2008 11:32 am
Has thanked: 39 times
Been thanked: 171 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Boombadila »

Vi har alle lyst til at Alex Ferguson skal ta over Glimt, men kommer det til å skje? Neppe. ;)
No one knows the reason for all this, but it is probably quantum
User avatar
Kesseboy
Posts: 15807
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1214 times
Been thanked: 1101 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Kesseboy »

Bjørkan vil jo være den første treneren siden Gåre som har noe særlig av kurante, konkrete resultater på CVen idet han tilsettes i Glimt.

Ola Haldorsen hadde ingen erfaring.
Kent Bergersen hadde minimal, Erik Hoftun hadde ingen erfaring.
Kåre Ingebrigtsen hadde minimal erfaring.
Cato Hansen hadde lite erfaring, Tom Kåre Staurvik hadde minimal erfaring.
Sleng på Dag Opjordsmoen, så ser vi hvor det bærer hen.

Og er sjølsagt klar over at Trond Sollied hadde minimalt med erfaring da han kom til klubben. Kanskje også Gåre i sin første periode. En (eller to) av ni ... er det akseptabel feilrate?
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
RaymondEngmark
Posts: 2389
Joined: Sat Apr 09, 2011 4:41 pm

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by RaymondEngmark »

Kristatistisk
Locked