Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Moderators: Sulliken, Larsen

Locked
Glimt1916
Posts: 5591
Joined: Sat May 21, 2005 11:45 am
Has thanked: 422 times
Been thanked: 433 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Glimt1916 »

Khalili virker å være en sympatisk fyr, og jeg håper virkelig at han endelig kan slå til. Problemet hans er at han ikke scorer nok mål. I løpet av årets sesong blir han 24 år, og scoringsnittet hans er omtrent likt i alle klubbene han har vært i, om man tar bort GAIS. Over mange år nå har han han scoret i ca. hver tredje kamp. Det vil si rundt 10 mål på 30 kamper denne sesongen om han fortsetter på samme nivå. Det er ikke nok om Glimt skal ha håp om opprykk. Men som sagt, er det han JHH satser på så håper selvfølgelig han begynner å pøse inn mål.
User avatar
FSHelgeland
Posts: 7755
Joined: Sun May 15, 2005 1:18 pm
Location: Mosjøen

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by FSHelgeland »

Sørloth var en utrolig viktig spiller i RBK i mange mange sesonger, han hadde 74 mål på 174 kamper noe som gir et snitt på 0,42. Det er ikke bare det å score som betyr noe, men også rollen man har i laget. Når det er sagt, Khalilli kommer jo til mange sjanser å da må man jo putte innimellom... er 2013 året det løsner?
Tippeliga 2015
Glimt1916
Posts: 5591
Joined: Sat May 21, 2005 11:45 am
Has thanked: 422 times
Been thanked: 433 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Glimt1916 »

Det er sant det. Nå mener nå jeg at Rosenborg fikk en ny dimensjon når Sørloth dro og de endelig fikk en rettvendt spiss i Harald Brattbakk. Men det er jo sant at om de andre spillerne scorer nok, så trenger jo ikke midtspissen å putte hele tiden.
bjornage
Posts: 4463
Joined: Sat Mar 29, 2008 2:04 am

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by bjornage »

Generelt sett enig, men det sjansesløseriet er et stort problem. Han ville ihvertfall scoret 15 seriemål for oss forrige sesong hvis han hadde satt noen av de kollassale sjansene han fikk hver eneste kamp. Det er sjelden jeg har sett noen bomme så ofte på såpass opplagte muligheter. Selv for Notodden bommet fra han halvmeter på åpent mål. Han fortjener all mulig ros for å komme seg til de sjansene og alt han bidrar med ellers, men når han ikke evner å dytte ballen i mål blir frustrasjonen stor. Vi kan bare fantasere om hvor mange flere poeng vi hadde plukket dersom Khalili hadde vært bare litt mer effektiv...

Jeg krysser fingrene for at det nye trenerteamet klarer å blåse litt selvtillit inn i han, for hvis han har all verdens potensiale til å bli med målmaskin for oss.

Det samme kan vi si om Vegard Braathen, og mange andre som fikk prestasjonssvikt underveis i fjorårssesongen.
Knuta
Posts: 10028
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Knuta »

Ikke så lett å begynne å score igjen. Husker da Tor Andre Flo mistet scoringsteften. Aabrekk hadde fortsatt veldig tro å han og husker spesielt at TAF på treningen stod alene på 5-10 meter og fikk inn masse innlegg og skjøt på mål uten keeper i målet slik at han skulle få godfølelsen. Men det hjalp ikke. Jeg synes at Khalili har veldig mye i seg men vet rett og slett ikke hva som gjør at han misser på de mest utrolige sjansene. Problemet er at dette er blitt et mønster og ikke noen enkelt tilfelle. Håper virkelig at det jobbes mentalt på dette.
Cheese Smirnoff
Posts: 5822
Joined: Wed Mar 26, 2008 5:02 pm
Location: Steigen, eksil i Trondheim

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Cheese Smirnoff »

Mange spisser har den mystiske evnen til å "lukte" hvor ballen spretter og kan putte den i mål med bind for øynene. Kanskje man da også kan mangle denne evnen? Det virker ihvertfall som at Khalili sliter med dette. Han er steingod til å komme seg i målfarlige situasjoner, er god på å holde på ballen og til å vinne hodedueller. Men når det kommer til å putte ballen i mål er komme seg forbi keeper er han plutselig elendig. Det som gjør det hele enda mer mystisk er at han såvidt jeg vet putter en god del mål for andrelaget. Hvorfor klarer han ikke å ta det med seg på A-laget når det virkelig gjelder?
Johnny
Posts: 246
Joined: Mon Apr 19, 2004 9:37 am

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Johnny »

Fordi han får enormt mye tid og rom i tredjedivisjon contra adecco? Så f.eks ene stopperen til Sandnessjøen mot Glimt 2 som veide sikkert over 100 kg og mot slike spillere blir det lekestue for en godt trent fotballspiller
Cheese Smirnoff
Posts: 5822
Joined: Wed Mar 26, 2008 5:02 pm
Location: Steigen, eksil i Trondheim

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Cheese Smirnoff »

På mange av sjansene han har bommet på for Glimt har han hatt veldig god tid også, men han roter det til. Enten er det mentalt eller så er han rett og slett genetisk disponert for å ikke treffe mål når det gjelder.
bjornage
Posts: 4463
Joined: Sat Mar 29, 2008 2:04 am

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by bjornage »

Her må vel Halvorsen klare å skaffe privatundervisning fra Thierry Henry? :D
User avatar
youron
Posts: 1601
Joined: Wed Mar 03, 2010 10:24 am
Location: Oslo
Has thanked: 65 times
Been thanked: 55 times
Contact:

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by youron »

Bodø/Glimt er blant Norges mest attraktive sponsorobjekter.

Plassering 2011

1 NFF Fotball

2 Norges Skiforbund Ski

3 RBK Fotball

4 SK Brann Fotball

5 Viking FK Fotball

6 VIF Fotball

7 Norges Håndballforbund Håndball

8 Norges Idrettsforbund Idrett

9 Stabæk Fotball Fotball

10 Aalesunds FK Fotball

11 Tromsø IL Fotball

12 Norges Skiskyterforbund Skiskyting

13 Strømsgodset Toppfotball Fotball

14 IK Start Fotball

15 Fredrikstad Fotballklubb Fotball

16 Odd Grenland Fotball

17 Haugesund FK Fotball

18 Molde FK Fotball

19 Bodø/Glimt FK Fotball :glimt

20 Norges Friidrettsforbund Friidrett
User avatar
Boombadila
Moderator
Moderator
Posts: 8371
Joined: Wed Mar 26, 2008 11:32 am
Has thanked: 38 times
Been thanked: 166 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Boombadila »

Hvordan har egentlig denne lista blitt utarbeidet?
User avatar
youron
Posts: 1601
Joined: Wed Mar 03, 2010 10:24 am
Location: Oslo
Has thanked: 65 times
Been thanked: 55 times
Contact:

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by youron »

Boombadila wrote:Hvordan har egentlig denne lista blitt utarbeidet?
Lista går ut i fra antall sponsorkroner.
Sponsor Insight er et uavhengig og nøytralt trackingbyrå som leverer tall og statistikk til samtlige fotballklubber inn under Norsk Toppfotball-paraplyen
Cheese Smirnoff
Posts: 5822
Joined: Wed Mar 26, 2008 5:02 pm
Location: Steigen, eksil i Trondheim

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Cheese Smirnoff »

Bodø NU skriver om Bodø/Glimt!

http://bodonu.no/glimts-dod-de-andres-brod/

God artikkel, selv om det gjerne kunne kommet frem litt flere nyanser om hvorfor unge spillere ikke alltid lykkes i moderklubbene.
ingen87
Posts: 7042
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 114 times
Been thanked: 155 times
Contact:

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by ingen87 »

Dette må være noe av det bedre som har vært skrevet om Glimt i media. Endelig noen som skriver med skarp blyant, og som ikke ser på alt som rosenrødt! Gode poeng, spesielt det med Andreas Aakre!
User avatar
Kesseboy
Posts: 15757
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1078 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Kesseboy »

At blyanten er skarp betyr ikke nødvendigvis at alt er riktig. Når det gjelder Stefan Johansen, så synes jeg det er litt urettferdig mot klubben, det som skrives her. Stefan Johansen kunne ikke styrt midtbanen til Glimt, rett og slett fordi han ikke hadde kapasiteter til det da han var her. Sjølsagt er det også klubbens ansvar at han utvikler disse kapasitetene, men når de uansett ikke er på plass må det da være ei god vurdering å få tak i noen som har dem?

Også når det gjelder Andreas Aakre blir jeg litt usikker. Den ganske forenkla versjonen som presenteres i artikkelen stemmer ikke overens med det jeg fikk høre rundt omkring da Aakre ga seg i Glimt.

Sier ikke med det at ikke artikkelforfatteren har et poeng. Kanskje har han bedre kilder enn meg, kanskje er han bare kvassere. Men de to eksemplene, Johansen og Aakre, tror jeg ikke er de beste eksemplene på dårlige vurderinger Glimt har gjort.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
User avatar
Vegard
Posts: 2898
Joined: Sun Apr 04, 2004 5:22 pm
Has thanked: 37 times
Been thanked: 19 times
Contact:

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Vegard »

Veldig god bodø.nu-artikkel. Jeg frykter han har mye rett i det han skriver.

Hvorfor ikke B/G greide å pleie talentet til Stefan Johansen bør klubben evaluere. Viljen til å bli bedre har vært til stede fra spillerens side, det så vi i Tippeligaen i fjor. Er spent på hva B/G greier å få ut av Viljar, Ulrik etc. Fjoråret var urovekkende med tanke på talentarbeid.
User avatar
poteten
Moderator
Moderator
Posts: 5570
Joined: Fri Apr 08, 2005 6:20 pm
Location: Trondheim
Has thanked: 167 times
Been thanked: 322 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by poteten »

Problemet er at ingen gir noen saklig grunn for at unggutta forsvinner ut porten. Hadde vært ekstremt befriende om Mads bare sa; "Stefan fikset ikke å være seriøs her og måtte ut", eller noe, så ville det vært bra.
Cheese Smirnoff
Posts: 5822
Joined: Wed Mar 26, 2008 5:02 pm
Location: Steigen, eksil i Trondheim

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Cheese Smirnoff »

Jeg tror ikke viljen til å bli bedre var noe særlig sterk hos Stefan Johansen i Bodø/Glimt. Etter hva jeg har forstått er det en god blanding av en dårlig klubbkultur og en spiller som dessverre tok dette til seg for fort og for mye. Man må huske at Anders Konradsen spilte på Glimt på samme tidspunkt, og han hadde en helt annen utviklingskurve. Så å skylde alt dette bare på klubben blir ikke rett, men problemet bunner nok i at Bodø/Glimt ikke har en kultur for å ta tak når spillere mister motivasjonen. Frihet uten ansvar er den sterkeste kjerneverdien i klubben, og spillerne er tilsynelatende overlatt til seg selv for utvikling og gode prestasjoner. Dèt er definitivt noe Bodø/Glimt ta selvkritikk, og bli mye bedre, på.
User avatar
Vegard
Posts: 2898
Joined: Sun Apr 04, 2004 5:22 pm
Has thanked: 37 times
Been thanked: 19 times
Contact:

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Vegard »

"Stefan fikset ikke å være seriøs her og måtte ut", eller noe, så ville det vært bra.
Men hvem bryr seg om det siden SIF greide å gjøre spilleren "seriøs"?

Sitatet burde heller være: "Vi/Glimt sviktet i å utvikle talentet til spilleren".
User avatar
Kesseboy
Posts: 15757
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1078 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Kesseboy »

Litt av problemet med akkurat det, er at artikkelen peiker i retning av at man satsa på Christian Berg på bekostning av Stefan Johansen, og at det er en klubb- og spillerutviklingsmessig fallitterklæring. Jeg er ikke enig, siden Johansen neppe hadde det som skulle til på daværende tidspunkt. At Stefan ikke fikk det til i Glimt er et symptom på noe som ikke er bra med klubben, men kanskje ikke helt det artikkelforfatteren hinter til.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
Zero
Posts: 813
Joined: Sun May 16, 2010 2:56 pm
Location: Bodø

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Zero »

Ingen som husker at Stefan var spiss/ving i glimt???? eller hva med Daniel Berntsen? Ludde? Olsen? synes dere lager storm i vannglass nå... Helt klart enkelt å være etterpåklok men Stefan ble vel aldri benyttet på midbanen? hvis jeg er helt ute å sykle nå må dere gjerne rette på meg men mener å huske at han var ving/spiss i glimt.

Håper i allefall at Glimt gjør rett i å kvitte seg med de spillerne de ikke anser "som gode nok" med det apparatet som er i/rundt Glimt nå.
ingen87
Posts: 7042
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 114 times
Been thanked: 155 times
Contact:

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by ingen87 »

Jeg tenker ikke på Stefan i denne sammenhengen. Han fikk sjansen på A-laget, men glimtet aldri skikkelig til når han fikk sjansen..

Det jeg henger meg opp i, etter å ha vært i ungdomsavdelinga til Glimt i x-antall år. Er alle disse talentene som aldri fikk sjansen. Noen eksempler:

- David Torvik: Kjempetalent som midtstopper. Fikk en treningskamp mot RBK og nøytraliserte Azar Karadas i 90 minutter.

- Andreas Aakre, som ble dumpet på bekostning av Sakariassen, på stopperplass. Det finnes

- Anders "Flisa" Karlsen - midtbaneelegant som aldri fikk sjansen. Skuddfot i samme klasse som Staurvik

-Anders Karlsen - spissen (ja var faktisk tre Anders Karlsen i Glimts junioravdeling på samme tid) som har bøttet inn mål for Innstranda. Var også et kjempetalent i sine yngre dager. Tror han fikk treningskamp for A-laget, men er heller usikker på det.

Kan finne mange eksempler på gode jr. spillere, som aldri fikk sjansen og som har forsvunnet / spiller i Hesa eller Håno idag..
Zero
Posts: 813
Joined: Sun May 16, 2010 2:56 pm
Location: Bodø

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Zero »

Han var spiss ja.... http://fotball.aftenposten.no/forstediv ... 186493.ece

Spillte Stefan på Glimt's midbane? heftig diskusjon med fruen i huset om Stefan's plassering...
User avatar
tomath
Posts: 3134
Joined: Sun Aug 28, 2005 5:42 pm
Has thanked: 92 times
Been thanked: 152 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by tomath »

Kåre Ingebrigtsen snakket i alle fall en sesongoppkjøring om at han skulle omskoleres til indreløper, men det virker som om det aldri ble noe av, for da sesongen startet så spilte han stort sett alltid venstreving.
Shredd
Posts: 1579
Joined: Wed Mar 26, 2008 3:51 pm

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Shredd »

At Flisa aldri fikk sjansen gikk nå vel på at han ikke evner å samarbeide. Har spilt mye med han og har til gode å se han slå en pasning. Han har vel også floppet over alt han har vært, fra 2. til 4. divisjon. At den andre Karlsen du nevner ikke fikk prøvd seg mer er mer skuffende. Han var sammen med Tettey, Daniel Helgesen og Alex Myrland de store talentene fra 86 generasjonen til Glimt.
Locked